Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Anne

Anne

23-07-2009 om 20:36

Meer gezelligheid binnen ons gezin?

Hoi allemaal......

Hoe pak ik dit aan ???

Tijdens onze vakantie werd het weer ineens heel erg benadrukt (2 weken op elkaars lip in tent) hoe ongezellig onze 3 dochters met elkaar omgaan en hoe ongezellig wij -als ouders- daarvan worden....

De meiden (9 en tweeling van 8 jr.) hebben ALTIJD ruzie...
Het gaat om de onnozelste dingen, het kan gaan om een bepaalde kleur beker waar iemand uit wil drinken (en dan willen ze alledrie die ene kleur), wie waar mag zitten in de auto en noem maar op...
Altijd bekvechten onderling, en dat resulteert in ruzie en ten einde raad loop ik dan te schreeuwen omdat ze voor de zoveeeeelste keer weer ruzieen en er weer een kind loopt te huilen omdat beide zussen hebben bedacht dat ze maar niet meer mee mag doen.. De onderlinge strijd is hevig en het heeft grote impact op de sfeer in huis...

Ik mopper er heel veel over en ik merk ook dat ik kattige sneren uitdeel in de zin van "kunnen jullie nou nooit eeens gezellig zijn" of iets in die geest...
Ze luisteren ook heel slecht naar mijn argumenten om iets op een redelijke manier op te lossen door er bijv. rustig over te praten. Of ik praat dan tegen 3 muurtjes of er staan weer 3 kids te huilen....

Zucht, hoe doorbreek ik de negatieve cirkel van het nonstop mopperen ??? Ik word er zo moe van, wil het ook graag gezellig hebben met elkaar....

Gevolg is ook dat de kids (zo lijkt het..) minder met ons delen, zich minder vrij voelen om zich te uiten naar ons toe als hun iets dwars zit bijv. Ze lijken niet open te zijn en ik wil niks liever dan dat ze zich veilig en vrij voelen om hun zegje te doen om bij mams te kruipen met hun verdrietjes..

Maar het negatieve overheerst hier vooral, BLEH !!!

Vanavond was er ook zo'n scene, heb ze alledrie om 7 uur naar bed gestuurd als straf...

Help, hoe pak ik het aan en krijg de sfeer weer leuk ?

En vooral ook, hoe ga ik op een goeie manier om met al die ruzies ?

groet Anne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aandacht?

Hoi!
Vervelend dit geruzie. Zou het misschien helpen om ze elk apart wat aandacht te geven door bijv met elk van hen apart de stad in te gaan, of iets anders leuks te doen (wat ze bijv zelf uitkiezen)?
Sterkte!

Josien Thyssen

Josien Thyssen

24-07-2009 om 08:50

Komt goed...

Hoi Anna,

Hier ongeveer dezelfde situatie, alleen zijn ze iets ouder: een dochter van 12 en een jongen/meisje tweeling van 11.
Ook ik ken het eeuwige geruzie om de meest onbenullige dingen, maar ik kan gelukkig zeggen dat het nu een stuk minder is.
Wat bij ons hielp was zorgen dat er heel vaak iemand uit logeren ging (niet steeds hetzelfde kind) en wat ik ook vaak deed was de ruziemakers juist samen op een kamer zetten (die zo ver mogelijk weg was van waar ik was) met de mededelingen dat ze er pas vanaf mochten als ze samen een oplossing hadden gevonden voor hun probleem. Dat kan dan in ene verbazend snel
Als ze dan riepen dat ze er samen uit waren, hoorde ik de oplossing aan, legde nog een en ander uit als ik het nodig vond en dan konden ze weer spelen. Om vervolgens weer heel snel ruzie te maken...
Als je ze dan samen een paar keer op hun kamer zet voor overleg, hebben ze het wel door. Dan overleggen ze voordat ze ruzie hebben en naar hun kamer moeten.
Hier werkte het,

Succes,

Josien

Even een stap naar achteren

dat doe je al een beetje met dit bericht. Ik zou proberen wat afstand te nemen en in eerste instantie te kijken naar wat je zelf anders kunt doen. Een deel van de ruzie is wellicht te ondervangen met meer voorspelbaarheid en ritme, maar ik kan me ook voorstellen dat je wilt dat ze eens een andere beker kunnen krijgen zonder meteen een vette verdeelruzie. Je wilt ze dan misschien ook aanspreken op hun gedrag en ze vragen of ze iets anders gaan aanpakken.

Dus misschien moet je de conflicten meer aan ze teruggegeven, zoals Tops ook suggereert. Dat doe ik standaard, maar ik heb jongens van een andere leeftijd dus ik weet niet hoe toepasbaar die tip is. Ik constateer dan het conflict (begin basisschoolleeftijd) en ik zeg ok, jij wilt A en jij wilt B. Regel het maar, ik hoor het wel als jullie eruit zijn.

Terpi

Terpi

26-07-2009 om 10:48

Voor de langere termijn

Wat ik heb gedaan om de sfeer hier te verbeteren is het actief inzetten op een meer positieve sfeer. Kinderen zijn 6, 9 en 11 trouwens. Regelmatig houden we hier een complimentenrondje aan tafel, waarbij eenieder de anderen een compliment moet geven. Op een gegeven moment werden het steeds dezelfde dingen, dan moeten ze op zoek naar een andere kwaliteit of eigenschap waar je een compliment voor kan geven.
Daarnaast zeg ik altijd dat degene die niet zijn best wil doen voor een goede sfeer niet welkom is in de woonkamer, die kan beter even op een andere plek chagerijnig zijn
Groet Terpi

Anne

Anne

04-08-2009 om 08:28

Bedankt

tot dusver voor alle reakties !!

Hier kan ik echt wel iets mee...

Wat al zeker werkt (ook al meerdere malen geopperd) om min of meer de conflicten terug te geven..
Dus inderdaad even lijfelijk afstand nemen (andere kamer) en ze zelf laten overleggen.... Het feit dat ik afstand nam en ze zelf iets moesten aandragen werkte zeker....

Ze gaan toevallig vandaag uit logeren en hadden al weer enorme ruzie wie op welk luchtbed mocht en ik heb ze dat zelf uit laten zoeken en gezegd "hoor het wel als jullie er uit zijn". Dit lukte toen goed, YES !

Zal niet in 1x over zijn, maar dat afzonderlijk aandacht geven willen we ook meer gaan doen (gebeurt hier idd. te weinig), even wat leuks alleen met ze doen.... Wil ik dus echt meer gaan proberen...

nogmaals bedankt

groet Anne

malou

malou

06-08-2009 om 23:24

Hulpje

Deze is niet van mezelf maar van een vader van een tweeling die wij op vakantie tegenkwamen.

Bij ons een beetje hetzelfde verhaal als bij jullie.
2 vn 5 en 1 van 7. En allemaal even bang dat de ander iets meer/beter krijgt.

Maak elke dag 1 kind "hulpje" dat betekent dan dat het kind dat hulpje is die dag bij alles waar een discussie over kan ontstaan voorrang heeft. Bij ons werkt het heel goed. Het wordt dan beter geaccepteerd als het ene kind bv voor in de auto mag, als eerste een boterham krijgt enz enz.. Ze houden zelf trouwens ook goed bij wie hulpje is, dat scheelt weer want ik vergeet het vaak

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.