Gewooneenmoeder
24-04-2026 om 13:06
Meer ouders die dit spannend vinden?
Hi allemaal,
Ik ben moeder van een dochter en woon in Rotterdam. ik merk dat ik een beetje in zo’n nieuwe fase kom met mijn kind en ben benieuwd hoe andere ouders dit aanpakken.
Ik wil haar eigenlijk steeds meer kleine stukjes vrijheid geven. Bijvoorbeeld alleen even naar de speeltuin hier achter het huis, straks misschien zelf naar een vriendinnetje lopen, een boodschapje om de hoek, of later zelf naar school fietsen. Ik vind ook echt dat dat erbij hoort en ik gun haar dat heel erg.
Alleen merk ik dat ik het zelf best spannend vind zodra ik haar niet meer direct kan zien. Niet omdat ik haar de hele tijd wil controleren, maar meer omdat ik dan toch denk: gaat alles goed, is ze veilig aangekomen, waar is ze nu ongeveer?
Ik wil haar ook nog geen mobiel geven, dus ik ben daar zelf een beetje zoekende in. Ik heb nog gedacht aan zoiets als een AirTag, maar dat voelt voor mij ook niet helemaal ideaal. Best groot, eigenlijk meer bedoeld voor spullen, en update de locatie ook heel onregelmatig in mijn ervaring..
Hoe doen jullie dit? Vanaf wanneer lieten jullie dit soort dingen toe en wat hebben jullie geprobeerd of doen jullie wat werkt?
Ik ben vooral benieuwd hoe anderen dit in de praktijk aanpakken.
Gewooneenmoeder.
Schemerlampje
25-04-2026 om 17:15
Joszy schreef op 25-04-2026 om 16:53:
[..]
Ja maar invullen dat kind 10 is, is in elk geval niet behulpzaam
Maar als je kind nog maar 4 is, ga je toch niet vragen of je een iPhone (waarom iPhone, er zijn wel goedkopere telefoons te krijgen) of een AirTag zou kunnen gebruiken voor als het kind 10 is? Dat duurt nog 6 jaar. Dat zie je dan wel weer.
Agen
25-04-2026 om 19:45
Gewooneenmoeder schreef op 25-04-2026 om 15:17:
nou onaardig zeg, ik ben oprecht zoekende. Geen artikel of bedrijf of product oid. En dat ik niet binnen een dag reageer betekent niet dat ik het niet lees ofzo.
Ik merk dat ik in mijn omgeving een van de meer “bezorgende” ouder ben en ik vind een iPhone voor een kind voor 10 jaar gewoon niet iets wat in mijn opvoeding past. Daarom dacht ik aan een AirTag maar dat werkt ook niet goed.
En ja ik heb het ook op een ander forum gevraagd om meer reacties hopelijk te krijgen.
Begin dan eens met te vertellen hoe oud je kind is.
Meesje
25-04-2026 om 20:50
nou onaardig zeg, ik ben oprecht zoekende. Geen artikel of bedrijf of product oid. En dat ik niet binnen een dag reageer betekent niet dat ik het niet lees ofzo.
Ik merk dat ik in mijn omgeving een van de meer “bezorgende” ouder ben en ik vind een iPhone voor een kind voor 10 jaar gewoon niet iets wat in mijn opvoeding past. Daarom dacht ik aan een AirTag maar dat werkt ook niet goed.
En ja ik heb het ook op een ander forum gevraagd om meer reacties hopelijk te krijgen.
Als je even vertelt hoe oud je kind is, voor welke situaties je een oplossing zoekt en mss wat voor type kind dan krijg ke ook meer gerichte antwoorden.
Als je een kind van 6 hebt dat naar de speeltuin op de hoek wil, maar het kind is van de dromerige soort waardoor het wellicht afdwaalt en de weg kwijt raakt. Of als je een kind van 8 hebt dat geen gevaar ziet en zich gemakkelijk laat opjutten door vriendjes. Of een verlegen kind van 10 dat eigenlijk niet alleen naar school durft, maar jij vindt dat het toch eens moet gaan oefenen voordat het naar de middelbare moet. Of een kind van 3 en je wil alvast voorbereid zijn op de toekomst. Het maakt wel verschil in de adviezen.
Als je de vraag zo breed en algemeen houdt, zelf geen informatie geeft, maar wel verwacht dat wij iets over ons leven delen, dan komt dat al gauw over als een onderzoekje (scriptie/artikel/marketing). Dus als je echt op zoek bent naar advies voor jezelf dan zul je iets meer context moeten bieden.
Caroline80
25-04-2026 om 21:44
Zullen we gewoon stoppen met reageren totdat TO aangeeft hoe oud haar kind is?
Kampeerder
26-04-2026 om 08:30
Uh, het is een forum. Daar gaan mensen in gesprek. Dat werkt twee kanten op. Dus als je een topic opent blijf je even online om te reageren op mensen die op jou reageren. Niet de hele dag, weer snappen heus wel dat je een leven hebt en ook andere dingen wil doen.
Je gaat ook niet op de verjaardag van tante Truus vragen wat wij nou van de situatie in de wereld vinden en dan naar huis, om de volgende dag aan tante Truus en samenvatting te vragen van wat iedereen er zoal van vind.
Decembermamma
26-04-2026 om 13:09
Kampeerder schreef op 26-04-2026 om 08:30:
[..]
Uh, het is een forum. Daar gaan mensen in gesprek. Dat werkt twee kanten op. Dus als je een topic opent blijf je even online om te reageren op mensen die op jou reageren. Niet de hele dag, weer snappen heus wel dat je een leven hebt en ook andere dingen wil doen.
Je gaat ook niet op de verjaardag van tante Truus vragen wat wij nou van de situatie in de wereld vinden en dan naar huis, om de volgende dag aan tante Truus en samenvatting te vragen van wat iedereen er zoal van vind.
Daarnaast blijkt nu wel heel duidelijk dat er niet gelezen is want de vraag naar de leeftijd van haar kind is diverse malen gesteld.