Roosje
09-05-2013 om 22:44
Meivakantie, hoe laat naar bed?
Mijn zonen van 9 en 7 gaan nu later naar bed ivm de vakantie, prima, maar ze slapen hooguit een kwartiertje langer uit dan normaal. Nu 7.15 wakker ipv 7.00 normaal. En het is natuurlijk lekker buitenspeelweer, dus voordat je ze eindelijk binnen hebt en dan ook nog eens in bed, duurt lang. Hier althans. En dan kunnen ze de slaap ook niet altijd vatten. Ik maak me nu al weer zorgen hoe dat volgende week met school moet. Hoe laat gaan jullie kinderen nu in de vakantie naar bed? Misschien doe ik wel moeilijk. Hier liggen ze rond 21.30.

Vic
09-05-2013 om 23:13
Wisselend
Vorige week waren we op vakantie, in 1 hotelkamer, en toen gingen we allemaal rond 22.30 slapen. Na een paar dagen wordt jongste van 8 dan wel wat moeilijk wakker (ontbijt rond 08.30 uur haalden we met moeite). Als ik moet werken moeten we natuurlijk vroeg op, dus dan probeer ik haar bijtijds naar bed te krijgen. In vakanties wordt dat dan toch al snel 20.30 uur, maar vaak slaapt ze een uur later dan nog niet. In normale schoolweken gaat ze rond 20.00 uur maar dan slaapt ze ook niet direct.

anoniem
09-05-2013 om 23:32
Haha
Ik zat erover na te denken om dit onderwerp ook te openen hiermijn jongste slaapt eigenlijk als het licht is buiten heel erg snel maar die van zes jeetje wat een ramp die slaapt ook pas rond half 10 ik leg hem eerder op bed maar doordat het langer licht is buiten kan hij niet slapen en dan gaat hij spelen op zijn kamer kan moeilijk zijn ogen dichtplakken toch?en boos worden heeft geen nut want de zomer komt eraan!maar ook ik maak me zorgen om volgende week als ze er weer vroeg uit moeten doe elke keer zo mijn best om ze er allebei vroeger in te stoppen:-s elke dag een half uurtje eerder totdat we weer op 7 uur naar bed komen maar het buitenspelen is natuurlijk ook errug leuk zeker als vriendjes en vriendinnetjes van school of uit de buurt ook nog buiten spelen!en ja daar ga je dan met je half uurtje eerder naar bed :-p ik herken het helemaal!

P
10-05-2013 om 08:52
Anoniem en roosje
Anoniem: bij jou lijkt het mij simpel: zorg dat er geen licht in de slaapkamer komt. Wij hebben twee jaar geleden rolluiken aan laten leggen: wat zalig! De kwaliteit van mijn slaap is enorm omhoog gegaan en de kinderen slapen niet anders als het lichter wordt. Van de week was mijn jongste eerder wakker (vergeten dat ding goed te sluiten dus er kwam licht doorheen).
Roosje: bij mijn kinderen werkt het zo dat ik in de vakanties niet moeilijk doe en ze op zondag al helemaal niet vroeg naar bed breng (ze kunnen dan echt niet slapen en ik herken dat van mijzelf van vroeger) maar op maandagavond gaan ze extra vroeg. Na een dag school willen ze ook wel en dan gaat het dinsdag meteen weer goed.

Berber.
10-05-2013 om 09:00
Net als p
Wij hebben verduisterende rolgordijnen. Verder doe ik in de vakantie niet moeilijk over bedtijden en hanteer ik zo'n beetje de zondag/maandagmethode van P.

lisbeth
10-05-2013 om 10:48
Hier
Gaat oudste van 8 in de vakanties en weekenden om tien uur naar bed. Moet ze de dag erna naar school dan is het om 9 uur bedtijd.
Ze heeft wel weinig slaap nodig, ik leg haar nu wel om 10 uur in bed maar slapen doet ze pas na elf uur
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Temet
10-05-2013 om 11:30
Goede gordijnen
Helemaal eens met P: als je kind duidelijk moeilijker slaapt in de zomer doordat het te licht is, moet je echt wat aan de raambekleding doen. Verduisterende gordijnen, verduisterende rolgordijnen, verduisterende voering in de gewone gordijnen, of gewoon hele dikke gewone gordijnen zonder voering (de veloursgordijnen van de Hema laten ook zonder voering weinig licht door) - dat zijn allemaal mogelijkheden. Scheelt een hoop.
Groeten,
Temet

jopi
10-05-2013 om 11:40
Hier ook
Begin van de vakantie lag meneer van 8 er niet voor 22 uur in. Deze laatste week proberen we het rond half 10 te houden. Maar hij slaapt dan ook wel langer door hoor, rond half 9 wordt ie dan wakker.
Zaterdag en zondag om 9 uur hoop ik en dan maandag gaat ie om half 8 plat. Geen probleem.

Tango
10-05-2013 om 14:04
Hier niet veel later
Zoon van 8 gaat in de vakantie rond 20.30 u. naar bed. Als hij naar school moet ligt hij er uiterlijk om 20.00 u. in. Van de week mopperde hij wel dat hij wat later naar bed wilde, maar over het algemeen gaat hij nog zonder protest. Dochter van 12 ligt er normaal om 21.00 u. in en nu in de vakantie af en toe pas om 22.00 u. Vind ik eigenlijk erg laat, maar ze slaapt wel uit, vanmorgen tot 9.15 u.! Broertje was dan ook niet thuis, dat scheelt.
Hier hebben ze ook allebei flink donkere gordijnen, maar dat helpt bij zoon niet. Die is standaard rond 7.00 u en 7.30 u. wakker. Maakt niet uit hoe laat hij naar bed gaat.
Ik probeer ze het weekend wel weer op tijd te laten gaan, al gaat dat zaterdag al niet lukken want dan ben ik jarig en is er bezoek dat blijft eten. Zondag dus echt op tijd erin en maandag zal het wel weer wennen zijn, met name voor dochter. Maar ja, dat hoort erbij.

P
10-05-2013 om 14:07
Tango
Ja dat hadden ze hier ook (vaste tijd wakker) maar eens gaat dat verschuiven en donkere gordijnen hoeft niet genoeg te zijn als er toch licht aan de onder- of bovenkant doorheen komt. Hier hadden ze dan gewoon moeite om zich nog eens om te draaien, ze gunden het zich de tijd ook niet.
Verder: kunnen ze bij jou wel slapen dan op zondagavond? Hier kwamen ze altijd keer op keer hun bed uit als ik dat deed tot ik ze gewoon wat later naar bed ging doen, een beetje tussen de normale zondagavondbedtijd en de vakantiebedtijd in dus.

Tango
10-05-2013 om 22:20
Zoon doet dat ook niet
Die gunt zich inderdaad niet de tijd om zich nog een keer om te draaien. Wakker is wakker bij hem en hij gaat dan beneden met de tablet spelen. Hebben wij geen last van dus.
En hier wordt het op zondag meestal inderdaad iets tussen de gewone bedtijd en de vakantietijd in. Zoon kijkt zondagavond altijd voetbal en gaat daarna naar bed, meestal dus 20.00 u. Bij dochter zal het wel 21.15 u. worden, ben ik al blij mee. En 's morgens zal ik ze wel wakker moeten maken, denk ik.

Sinilind
11-05-2013 om 21:43
Heel andere ritme
maar zoon van 11 is enig kind in huis (zus is al volwassen en het huis uit) en leeft in de vakantie volgens mijn ritme. Rond 22.00 naar bed, rond 9.00 op. Weer aanpassen is meestal binnen 2,3 dagen gebeurd. Sowieso is hij geen vroeg slaper, hij ligt nooit eerder dan 20.45 in bed en ik ben blij als hij om 21.15 slaapt. Altijd zo geweest ook
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.