Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Melk uit de fles

Hallo,

Mijn dochter is een makkelijke eter en durft zelfs regelmatig dingen te proeven.
Ze heeft echter koemelk allergie gehad en lust echt geen melk producten zoals kwark, pudding, vla etc.
Ze is dol op haar fles warme sojamelk met brinta. Ze drinkt het bij ontbijt en vaak ook extra na de lunch.
Nu is ze vorige week 5 geworden en de afgelopen maanden zeg ik soms wel eens: je wordt straks echt te groot voor een fles hoor. Nu had ze verzonnen dat ze op haar 5 jaar ging leren drinken uit een beker met rietje of een brinta bordje met een lepel ging eten.

Ik zie dat ze haar best doet. Ze neemt nu elke dag een slokje meer met een rietje (we zitten nu aan 6 slokjes) en daarna gaat snel de speen op de fles.
Als ze uit het rietje drinkt begint ze bijna te kokhalzen als de slok per ongeluk iets te groot is. Dit zelfde hebben we met alle andere toetjes van melk of soja producten.

Vervelend vind ik dat het geen onwil is, maar dat ze echt heel veel moeite heeft met de structuur in haar mond van melkproducten.
Alleen dus niet als het warme sojamelk is met brinta uit de fles, dat ze kan opzuigen uit de speen.

Ik vroeg mij af of er meer kinderen zijn die dit hebben en of er tips zijn hoe ik haar dit kan leren drinken of toetjes kan leren eten.

Met andere producten zou ik zeggen: Jammer of gewoon leren eten/drinken en anders maar niet. Maar als de fles weg valt dan krijgt ze helemaal geen zuivel meer binnen en dat vindt ik niet goed.

Ik hoor graag of mijn dochter nu echt een geval apart is of dat er meer zijn met dit probleem. En tips zijn welkom.

Groet Ilse

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jaymza

Jaymza

04-11-2009 om 20:41

Geen melk

Sojamelk is geen zuivel maar een bonenprodukt. Dit terzijde. Het is wel heel gezond zegt men. Je kunt haar toch soja in een andere vorm geven als ze dat beter kan verwerken?

Jaymza

Bennikki

Bennikki

04-11-2009 om 20:46

Nooit gedacht..

Dat er meer waren met dit 'probleem'..
Hier een vergelijkbaar geval, zoon van 5,5 drinkt nog altijd 2 flessen warme sojamelk, 1 als ontbijt, 1 als toetje. Hij eet verder ook geen zuivel als vla, yoghurt of kwark, net als jouw dochter. (wel kaas trouwens)

Ik maak er geen probleem van. Ben, net als jij, al blij dat hij wat 'zuiveligs' naar binnen krijgt. Mijn schoonzus vindt het helemaal be-lach-e-lijk. Haar kinderen mogen niet eens uit een rietje drinken, dat vindt ze kinderachtig. Ik heb besloten dat hij zelf maar gaat bepalen wanneer hij ermee stopt.

Bennikki

Vraagje

Begrijp ik het nou goed Ilse dat jou dochter uberhaupt niet 'gewoon' kan of wil drinken, of drinkt ze alleen de Soja Melk uit de fles en alle andere dranken wel uit de beker?

buzz

buzz

04-11-2009 om 20:59

Hier

ook een zoon die geen melk lust alleen uit zijn fles.
Het gaat hier wel om gewoon melk en kaas eet hij ook. Maar melk (producten zijn)is echt om over te geven (letterlijk) uit een beker.
Dus hier in de morgen en de avond een fles melk. Ik zou niet weten warom 2 keer per dag melk uit een fles slecht zou zijn. Ik zit er echt niet mee.
Voor de rest drinkt hij gewoon uit een beker, water appelsap of limonade.

lukke

lukke

05-11-2009 om 00:28

Probleem?

Ik zie het probleem niet zo eigenlijk. Mijn dochter is ook geen gemakkelijke zuivel eter. Ze lust alleen yoghurt uit wat wij een 'babybeker' noemen. Dat is zo'n antilekbeker (zonder de antilek dan, anders krijgt ze het er niet door). Nou ben ik al lang blij dat ze zo opgewekt iedere dag haar yoghurt drinkt.

Als je er vanaf wilt kan je misschien overstappen op een schoolbeker of een antilekbeker? Dat is toch van de speen af, maar geen grote stap.

Geen melk

Bij ons drinken ze ook geen (koe)melk. Nooit gedaan trouwens, ook niet uit een fles.
Ze eten wel tosti's met kaas en af een toe wat vla. Ik vind dat voldoende wat zuivel betreft. Calcium zit ook in andere producten, zoals groente. Melk is echt niet noodzakelijk hiervoor.

Ik zou wel stoppen met de fles. Het is niet goed voor de tanden. Misschien vindt ze brood met kaas wel lekker?

Groet,
Pina

Rietje, lol 16 jaar

Hoi,

als ze de fles snel leegdrinkt met een grote speen zou ik geen probleem zien, het probleem van de fles zit hem in het lange sabbelen.

Hier zijn ze allebei met ong drie gestopt met melk uit de fles en daarna een rietje voor de melk. Oudste is net 16 geworden en wil gewone melk alleen maar met een rietje drinken, anders krijgt hij het absoluut niet weg. Ik laat het maar, dan drinkt hij het tenminste. Verder Optimel, Chocomel en alles gewoon, alleen witte melk met een rietje.

morena1

morena1

05-11-2009 om 12:26 Topicstarter

Even reageren

Hoi,

Als eerste bedankt voor jullie reacties.
Een aantal antwoorden en opmerkingen nav deze reacties:
Morena (dochter) drinkt andere producten wel gewoon uit een beker of pakje met rietje. Alleen thee drinkt ze het liefste ook uit een fles of tuitbeker, maar als we elders zijn drinkt ze thee gewoon uit een beker.

Opzich maak ik geen probleem van de fles, maar ik merk dat ze zich naar vriendjes een beetje begint te schamen en daar speel ik een beetje op in om haar te stimuleren.
Ze kwam zelf met de datum: als ik 5 wordt (dat was vorige week) en dat heb ik positief opgepakt door haar te complimenteren.

Wat ik nu zie is dat ze metname moeite heeft als de melk voor op haar tong komt. Ik heb een speengat heel groot gemaakt zo groot als een rietje. Ze drinkt dat prima, want de speen zorgt ervoor dat de melk achterin haar mond komt en dan vindt ze het heerlijk.

Ik heb met de kinderarts gepraat over fles en slecht voor tanden. Dat geld alleen voor hele zoete dranken en als een kind 30 min blijft sabbelen. Morena heeft haar fles binnen 3 min op, dus is het geen probleem. Frisdrank of sap drink ze nooit uit de fles.

Inderdaad zoals andere schreven, krijg ik vaak vanuit de omgeving te horen dat je geen fles meer mag geven, daar zijn ze te groot voor. Nou ze wordt snel genoeg groot, dus daar heb ik niet zo'n moeite mee. Maar als zei zich echt gaat schamen dan vindt ik wel dat je de ontwikkeling naar groter worden moet stimuleren.

Ik zal zien of ze gemotiveerd blijft en is het nog te moeilijk dan wachten we nog even. In ider geval fijn om te horen dat er meer schoolkinderen zijn die nog flessen krijgen.

Groet Ilse

Wilma

Wilma

05-11-2009 om 19:27

Geven als ze alleen is

Als zij zich daar prettiger bij voelt, kun je 'm toch geven als ze alleen is? Dan hoeft ze zich nergens voor te schamen, kun je ondertussen toch nog proberen met dat drinken van melk uit iets anders dan de fles.

Hier drinkt dochter van vijf 's avonds nog warme melk uit een antilekbeker, voor de rest drinkt ze alles gewoon uit een beker, ook melk (op school). Maar als ze naar bed gaat blijft ze vragen om die beker. Prima, zal wel niet heel lang blijven duren denk ik.

Groetjes,

Wilma

lukke

lukke

05-11-2009 om 23:00

Leuk om te lezen

Echt dacht vandaag nog even waarom ik het niet erg vind van mijn dochter, namelijk omdat ik zelf verwacht dat ze het vanzelf zelf niet meer prettig vind (ik zie geen puber met een antilek beker youghurt voor me. Goed om te lezen dat dat dus echt al snel kan komen. Ja, dan zou ik haar ook proberen te helpen inderdaad.

100%mama

100%mama

06-11-2009 om 13:38

Lekker belangrijk

Echt, ik heb mij er nooit druk om gemaakt, tenzij ik merkte dat hij zich ergens voor schaamt, dan zoeken we een oplossing.

Zoonlief hier heeft tot zijn bijna 4e aan een speen gezeten. Voor MIJN gevoel was hij daar idd te oud voor, echter voor ZIJN gevoel blijkbaar nog niet. Eerst koude kalkoen geprobeerd, resulteerde in 48 uur NON STOP huilen, geloof me, dan geef je hem met liefde terug. Op 1 avond liep hij naar de keuken, gooide de speen op het aanrecht en zei: mama, die hoef ik niet meer, geef ze maar aan de arme kindjes. Nooit meer om gevraagt. Toen zat hij ook nog eens 3x per dag aan de fles......hetzelfde daarmee, IK was er klaar mee, HIJ echter nog niet. Tot het moment hij zei: mama, ook de flesjes mogen nu naar de arme kindjes hoor.

Wat ik bedoel te zeggen is, hoewle de omgeving waarschijnlijk vind dat ze nu wel eens van de fles af mag, kan zij het nog niet zo voelen (dat blijkt ook uit je stukje). Je kan idd de fles niet meer geven als er iemand bij is als ze het niet leuk vind. Hier was dat ook zo, we hebben er een zoonlief momentje van gemaakt, lekker alleen even de fles drinken. Komt goed!

Vic

Vic

07-11-2009 om 19:32

Flesje melk

Mijn oudste heeft tot haar 6e verjaardag een flesje melk gedronken 's morgens. Toen hebben we de fles ceremonieel in de vuilnisbak gegooid. Jongste (4) heeft tot een paar maanden geleden 's morgens een flesje melk gedronken. Koude melk vindt ze nog steeds niet lekker dus ze krijgt nu 's morgens een beker warme melk.

picobello

picobello

08-11-2009 om 11:30

Neef

van 11 drinkt nog elke dag 2 flessen melk, het is speciale melk omdat hij geen lactose of soya verdraagd. De smaak is verschikkelijk maar hij is er aan gewend. Hij drinkt dus geen melk als er anderen bij zijn, buurjongen van bijna 5 drinkt nog steeds 's avonds een fles liggend in zijn vader of moeders armen en zijn zusje van bijna 2 drinkt uit een gewone beker.
Volgens mij is het belangrijker dat de kinderen zich er lekker bij voelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.