Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Merken jullie verschil met kinderen die naar het kdv zijn geweest

Vraag van een moeder met 2 kinderen onder de 4 jaar (die beiden naar het kdv gaan): merken jullie, eenmaal op de kleuterschool verschil tussen kinderen die naar het kdv zijn geweest en kinderen die dat niet zijn geweest? Je hooty wel eens dat die kinderen socialer zijn maar is dat echt zo?
viridantia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

hier zoon die sinds januari naar school gaat en altijd 2 dagen op het kdv heeft gezeten.

Mij viel vooral op dat de kinderen die niet naar het kdv zijn geweest veel meer moeite hadden om te wennen op school. En meer moeite hadden met het dagritme, het moeten van dingen etc.

Echt niet allemaal natuurlijk maar ik pikte er wel een paar uit.

Inmiddels merk je het dus niet meer omdat ze er alweer een paar maanden zitten. Volgens mij zijn ze niet socialer dan kinderen die niet op het kdv verbijf hebben gezeten. Ik denk dus dat de overstap alleen makkelijker was.

liefs lisa

Ja en nee

Ook mijn kleuter ging van twee dagen creche makkelijk over op school. Niks geen gedoe met afscheid, al snel speelafspraakjes en tig vriendenboekjes mee naar huis.

Maar mijn oudste was ook een crechekind maar had een minder makkelijke start op school. Ligt ook echt aan het karakter van het kind (totaal anders dan d'r zusje)........

Dus: soms scheelt het en soms niet

Ach wat maakt het uit

school is voor alle kinderen een grote overgang en het ene kind is het andere niet.

Er zijn kinderen die direct een vriendje/dinnetje hebben en het heel leuk hebben op school en er zijn kinderen die het maanden vreselijk vinden en geen aansluiting krijgen en zich rottig en eenzaam voelen.

Maar zoals met alles met vergelijken en kleine kinderen, na een jaar doen ze allemaal ongeveer het zelfde

Gerdina

Gerdina

09-04-2010 om 09:22

Maar..

heel veel kinderen die niet naar het kdv gaan, gaan toch wel naar de peuterspeelzaal? En daar hebben ze toch ook dat ze afscheid moeten nemen, een bepaald ritme etc.

Amber

Amber

09-04-2010 om 10:30

Of....

Mijn kinderen zijn bij de peuterspeelzaal geweest. Toen ik ze (ik heb 3 kinderen) de eerste keer (toen 2 jaar oud) bracht. Hebben ze geen van allen een traan gelaten. Even 2 minuten protesteren en daarna spelen maar. Dit tot mijn grote verbazing want ik had ze nog NOOIT bij iemand achtergelaten!! Uitzwaaien? Tuurlijk niet, spelen is veel leuker. Soms dacht ik waarom zwaaien mijn kinderen me nou nooit uit. Lijkt me zo leuk,haha. Je zou toch anders verwachten. Ze waren altijd wel weer blij als ik ze kwam ophalen gelukkig Met wennen op school was het ook geen probleem. Ze zijn echt super onafhankelijk. Logeren bij anderen willen ze ook graag. Ik vind het zelf wel moeilijk om los te laten. Ik spreek alleen over mijn eigen kinderen. Maar toch.... Misschien ook afhankelijk van karakter en hoe veilig gehecht ze zijn aan ouders.

Ach

Ik vind het een beetje een onzinnige vraag. Ten eerste weet ik niet van de kinderen in de klas van mij kinderen wie er wel of niet naar een kdv zijn geweest. Ten tweede: wat is sociaal? Meteen gewend zijn waar iedereen het in dit draadje over heeft (is volgens mij wat anders dan sociaal zijn), goed delen, meteen veel vriendjes hebben.
Als ik kijk naar kinderen in mijn vriendenkring zie ik geen verschil

mijk

mijk

09-04-2010 om 12:46

Veel groter verschil

tussen eerste en tweede kinderen bij dochter in de klas...

Mijk

Ja precies mijk

daar zitten de grote verschillen ! 2e en volgende kinderen zijn al 4 jaar minstens meegesleept naar school en jongere kinderen zijn veel weerbaarder (is mijn ervaring) dan oudste kinderen waarbij alles nieuw is (ook voor de ouders). En het grootste verschil is van kind tot kind wat ik al zei.

Ik verwacht dat over 3,5 jaar mijn jongste met veel minder moeite de schoolbankjes in gaat dan mijn oudste. Beide gaan naar opvang, mijn oudste ging meer dagen dan mijn jongste nu.

En nogmaals, dit soort vragen stel je eigenlijk alleen als je er nu net in of voor zit, na een jaar heb je het niet meer over dit soort onderwerpen dan ben je weer bezig met andere nieuwe dingen om je hoofd over te breken.

buzz

buzz

09-04-2010 om 14:40

Mijn idee

was juist andersom.
Kinderen die veel naar het kdv zijn geweest zijn wat beter in zich weren.
Dit is van mij, dit is mijn plaats, ik wil eerst.(niet altijd cosiaal te noemen) Kinderen die daar niet zijn geweest zijn daar in eerste instansie wat bedeesder in, iets afwachtender enz.
Licht natuurlijk aan het kind, en het is maar mijn meneing na wat ik denk te zien. Na een paar maanden is het niet meer trouwens.
2e of 1e scheelt ook veel heeeeeeeeeeeeel veeeeeeeel dat altijd de spits af bijten, of overal al stikum megekeken hebben en een voorbeeld hebben scheelt enorm volgens mij.

vlinder72

vlinder72

11-04-2010 om 14:32

Geen verschil

Mijn kinderen zijn allemaal naar het kinderdagverblijf geweest. Geen verschil te zien tussen kinderen die wel naar het kinderdagverblijf zijn geweest en die dat niet zijn. Er is wel een verschil tussen de ouders. De meeste ouders die een kdv verblijf geweest zijn, hebben er geen enkele moeite mee om kinderen van net 4 de hele dag op school te laten. Sommige andere ouders houden hun kinderen veel vaker een middag of dag thuis. Hebben wij echt nog nooit gedaan. Verder inderdaad veel meer verschil tussen eerste, tweede of derde kinderen. Mijn derde is nu ook 4 jaar. Ik laat haar liever niet spelen met eerste kinderen. Dat gaat namelijk niet goed. Mijn dochter is gewend om samen te spelen, te onderhandelen en dan iets te gaan doen. Komt er een eerste kind spelen dan zijn er steeds problemen omdat dat kind gewoon gaat spelen zonder eerste te overleggen (heel normaal als je 4 bent) maar mijn dochter is dat niet gewend en zij wil samen met iemand spelen. En niet naast iemand. Verder is er natuurlijk ook nog een karakterverschil. Het ene kind maakt veranderingen niets uit en de ander maakt er een drama van.

Annet

Annet

11-04-2010 om 21:07

Alleen het eerste jaar

Kinderen die naar een kdv zijn geweest, zijn meestal wat flexibiler in spelen bij een ander, los durven van ouder en functioneren in een groepje.
Maar die verschillen zijn in een jaar wel weer weg.
Van leerkrachten heb ik dezelfde verschillen gehoord. Kdv-kinderen zijn het makkelijkst, daarna de psz kinderen en daarna de kinderen die kdv/psz niet meegemaakt hebben.
Maar ook zij zeggen dat die verschillen weer verdwijnen. Dus op de langere termijn maakt het geen verschil.

Ilva

Ilva

13-04-2010 om 14:21

Geen kdv, geen psz

Mijn kinderen zijn alle drie niet naar een kdv geweest en ook niet naar een peuterspeelzaal. Geen van drieen hebben ze problemen gehad met naar school gaan. De oudste en de jongste zijn super sociaal. De middelste wat minder maar heeft wel altijd vriendjes gehad. Volgens mij maakt het niets uit. Ik zelf (en vele van mijn leeftijd) ging met 4 jaar gewoon naar de kleuterschool en ik heb nooit sociale problemen gehad. Volgens mij maakt het dus helemaal niets uit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.