Zeespiegel
30-08-2026 om 23:56
Met zwemles zonder vest boven blijven
mijn kind is een beetje van slag. De laatste zwemles moest ineens zonder vestje. En kind had moeite de mond boven water te houden. Dat was heel spannend en zorgt nu voor slechter slapen.
Heeft iemand tips die ik mijn kind mee kan geven, voor de volgende zwemles?
Ik heb wel tegen mijn kind gezegd aan de juf te vragen naar een oplossing.
Maar is er eigenlijk wel een oplossing? Of is de zwemvest dan te vroeg uitgegaan?
Gingergirl
31-08-2026 om 19:25
Rekenenisleuktaalook schreef op 31-08-2026 om 18:32:
[..]
Misschien moeten we allemaal onze kinderen wat later op zwemles doen. 💡
Waarom? Veel kinderen doen het prima en als ze pas later leren zwemmen is dat ook niet altijd praktisch.
Bakblik
31-08-2026 om 20:21
Gingergirl schreef op 31-08-2026 om 19:25:
[..]
Waarom? Veel kinderen doen het prima en als ze pas later leren zwemmen is dat ook niet altijd praktisch.
Toen mijn oudste ging leren zwemmen mocht in het ene zwembad gestart worden met 4,5 jaar. Verwachtte doorloop tijd tot in ieder geval A en B van het zwem-abc gehaald zou zijn was 2 jaar voor A en dan meestal 6 weken voor B.
In het andere zwembad mocht pas met 5 jaar gestart worden en daar was de verwachting 18 maanden voor A en 6 weken voor B.
Moeilijk te raden waar ik ben gaan zwemmen met mijn kind?
Toen nummer 2 aan de beurt was voor zwemles mocht je bij het 2e bad zelfs al met 4 jaar starten als je kind de "berendiploma's" van het peuterzwemmen had gehaald. En kennisje van mij (die we wel eens zagen bij het peuterzwemmen) ging al die diploma's halen met haar kind, ik niet. Uiteindelijk heeft haar zoon gelijk met mijn zoon afgezwommen die pas met 5 jaar met zwemles ging beginnen.
Sommige zwembaden willen je gewoon heel graag als klant. Als 18 maanden gemiddeld is als je met een kind van 5 jaar begint kan het misschien best nog wat sneller als je nog iets later begint. Een 6 jarige is ook wat sterker en luistert beter.
Meesje
31-08-2026 om 20:26
Wellicht dat er wel ergens een omslag komt als een kind minder onbevangen wordt? Kan me voorstellen dat een kind op een gegeven moment op een leeftijd komt dat het handelingen zoals bij zwemles gaat overdenken.
Mijn oudste is iig met 4 jaar en 10 maanden gestart. We zullen zien hoe snel ze klaar is.
Rekenenisleuktaalook
31-08-2026 om 20:48
Gingergirl schreef op 31-08-2026 om 19:25:
[..]
Kinderen moeten best veel, en zwemmen is een complexe handeling, die misschien makkelijker geleerd wordt als een kind er meer aan toe is.
In mijn tijd, was ik met mijn acht jaar echt niet de oudste van mijn groepje en had ik in ruim een half jaar mijn A diploma. (De eisen lagen wel iets lager toen)
Mugske
31-08-2026 om 20:49
Widajo schreef op 31-08-2026 om 10:03:
[..]
Ligt inderdaad niet aan de kleur maar (ik denk) aan de verhouding vet:spieren. Zwarte mensen hebben meer spieren, volle mensen zullen dus ook makkelijker drijven. Ik (wit en redelijk aan de maat) hoef werkelijk waar niets te doen, mijn lijf blijft gewoon drijven, dochter hangt altijd in een hoek van 45° in het water. Kost wat meer moeite maar kan gewoon zwemmen...
Het heeft ook te maken met lichaamsbouw. Het zwaartepunt ligt anders bij vrouwen dan bij mannen, daardoor kunnen mannen minder goed drijven (op de rug).
RaSa
31-08-2026 om 21:03
Rekenenisleuktaalook schreef op 31-08-2026 om 18:32:
[..]
Misschien moeten we allemaal onze kinderen wat later op zwemles doen. 💡
Was maar wat blij dat mijn kind met 6,5 jaar haar A, B en C had ingetikt (met 5 begonnen). Toen kwam zo ook echt op een leeftijd dat ze zelf een sport wilde kiezen. En voor ons ook wel zo fijn dat ze veilig is bij water.
Nu heeft ze een vriendinnetje die welliswaar op zwemles zit. Maar met 10 jaar dus nog geen zwemdiploma. Toch best lullig met zwemfeestjes in de klas. Moeder vond het wel een goede les om de feestjes te missen. Misschien doet ze dan wat beter haar best zei ze 🤐.
Frisdrank1972
31-08-2026 om 21:10
RaSa schreef op 31-08-2026 om 21:03:
[..]
Was maar wat blij dat mijn kind met 6,5 jaar haar A, B en C had ingetikt (met 5 begonnen). Toen kwam zo ook echt op een leeftijd dat ze zelf een sport wilde kiezen. En voor ons ook wel zo fijn dat ze veilig is bij water.
Nu heeft ze een vriendinnetje die welliswaar op zwemles zit. Maar met 10 jaar dus nog geen zwemdiploma. Toch best lullig met zwemfeestjes in de klas. Moeder vond het wel een goede les om de feestjes te missen. Misschien doet ze dan wat beter haar best zei ze 🤐.
10 is ook wel laat om nog geen zwemdiploma te hebben zeker als dat meisje al een tijd aan het lessen is. Snap dat die moeder gefrustreerd raakt.