Zeespiegel
30-08-2026 om 23:56
Met zwemles zonder vest boven blijven
mijn kind is een beetje van slag. De laatste zwemles moest ineens zonder vestje. En kind had moeite de mond boven water te houden. Dat was heel spannend en zorgt nu voor slechter slapen.
Heeft iemand tips die ik mijn kind mee kan geven, voor de volgende zwemles?
Ik heb wel tegen mijn kind gezegd aan de juf te vragen naar een oplossing.
Maar is er eigenlijk wel een oplossing? Of is de zwemvest dan te vroeg uitgegaan?
Gingergirl
31-08-2026 om 19:25
Rekenenisleuktaalook schreef op 31-08-2026 om 18:32:
[..]
Misschien moeten we allemaal onze kinderen wat later op zwemles doen. 💡
Waarom? Veel kinderen doen het prima en als ze pas later leren zwemmen is dat ook niet altijd praktisch.
Bakblik
31-08-2026 om 20:21
Gingergirl schreef op 31-08-2026 om 19:25:
[..]
Waarom? Veel kinderen doen het prima en als ze pas later leren zwemmen is dat ook niet altijd praktisch.
Toen mijn oudste ging leren zwemmen mocht in het ene zwembad gestart worden met 4,5 jaar. Verwachtte doorloop tijd tot in ieder geval A en B van het zwem-abc gehaald zou zijn was 2 jaar voor A en dan meestal 6 weken voor B.
In het andere zwembad mocht pas met 5 jaar gestart worden en daar was de verwachting 18 maanden voor A en 6 weken voor B.
Moeilijk te raden waar ik ben gaan zwemmen met mijn kind?
Toen nummer 2 aan de beurt was voor zwemles mocht je bij het 2e bad zelfs al met 4 jaar starten als je kind de "berendiploma's" van het peuterzwemmen had gehaald. En kennisje van mij (die we wel eens zagen bij het peuterzwemmen) ging al die diploma's halen met haar kind, ik niet. Uiteindelijk heeft haar zoon gelijk met mijn zoon afgezwommen die pas met 5 jaar met zwemles ging beginnen.
Sommige zwembaden willen je gewoon heel graag als klant. Als 18 maanden gemiddeld is als je met een kind van 5 jaar begint kan het misschien best nog wat sneller als je nog iets later begint. Een 6 jarige is ook wat sterker en luistert beter.
Meesje
31-08-2026 om 20:26
Wellicht dat er wel ergens een omslag komt als een kind minder onbevangen wordt? Kan me voorstellen dat een kind op een gegeven moment op een leeftijd komt dat het handelingen zoals bij zwemles gaat overdenken.
Mijn oudste is iig met 4 jaar en 10 maanden gestart. We zullen zien hoe snel ze klaar is.
Rekenenisleuktaalook
31-08-2026 om 20:48
Gingergirl schreef op 31-08-2026 om 19:25:
[..]
Kinderen moeten best veel, en zwemmen is een complexe handeling, die misschien makkelijker geleerd wordt als een kind er meer aan toe is.
In mijn tijd, was ik met mijn acht jaar echt niet de oudste van mijn groepje en had ik in ruim een half jaar mijn A diploma. (De eisen lagen wel iets lager toen)
Mugske
31-08-2026 om 20:49
Widajo schreef op 31-08-2026 om 10:03:
[..]
Ligt inderdaad niet aan de kleur maar (ik denk) aan de verhouding vet:spieren. Zwarte mensen hebben meer spieren, volle mensen zullen dus ook makkelijker drijven. Ik (wit en redelijk aan de maat) hoef werkelijk waar niets te doen, mijn lijf blijft gewoon drijven, dochter hangt altijd in een hoek van 45° in het water. Kost wat meer moeite maar kan gewoon zwemmen...
Het heeft ook te maken met lichaamsbouw. Het zwaartepunt ligt anders bij vrouwen dan bij mannen, daardoor kunnen mannen minder goed drijven (op de rug).
RaSa
31-08-2026 om 21:03
Rekenenisleuktaalook schreef op 31-08-2026 om 18:32:
[..]
Misschien moeten we allemaal onze kinderen wat later op zwemles doen. 💡
Was maar wat blij dat mijn kind met 6,5 jaar haar A, B en C had ingetikt (met 5 begonnen). Toen kwam zo ook echt op een leeftijd dat ze zelf een sport wilde kiezen. En voor ons ook wel zo fijn dat ze veilig is bij water.
Nu heeft ze een vriendinnetje die welliswaar op zwemles zit. Maar met 10 jaar dus nog geen zwemdiploma. Toch best lullig met zwemfeestjes in de klas. Moeder vond het wel een goede les om de feestjes te missen. Misschien doet ze dan wat beter haar best zei ze 🤐.
Frisdrank1972
31-08-2026 om 21:10
RaSa schreef op 31-08-2026 om 21:03:
[..]
Was maar wat blij dat mijn kind met 6,5 jaar haar A, B en C had ingetikt (met 5 begonnen). Toen kwam zo ook echt op een leeftijd dat ze zelf een sport wilde kiezen. En voor ons ook wel zo fijn dat ze veilig is bij water.
Nu heeft ze een vriendinnetje die welliswaar op zwemles zit. Maar met 10 jaar dus nog geen zwemdiploma. Toch best lullig met zwemfeestjes in de klas. Moeder vond het wel een goede les om de feestjes te missen. Misschien doet ze dan wat beter haar best zei ze 🤐.
10 is ook wel laat om nog geen zwemdiploma te hebben zeker als dat meisje al een tijd aan het lessen is. Snap dat die moeder gefrustreerd raakt.
Gingergirl
31-08-2026 om 22:01
Rekenenisleuktaalook schreef op 31-08-2026 om 20:48:
[..]
Kinderen moeten best veel, en zwemmen is een complexe handeling, die misschien makkelijker geleerd wordt als een kind er meer aan toe is.
In mijn tijd, was ik met mijn acht jaar echt niet de oudste van mijn groepje en had ik in ruim een half jaar mijn A diploma. (De eisen lagen wel iets lager toen)
Hier kan dat niet, zwemles start vanaf 4,5 jaar. Ben je er niet aan toe kun je vaak niet later starten want de zwembaden willen geen groot leeftijdsverschil in de groepjes. En er is een tekort aan zwemleerkrachten dus de wachtlijsten zijn eindeloos.
Vroeger ging je later beginnen inderdaad maar haalde velen geen diploma weet ik nog; geen zin, geen interesse, druk met andere sporten etc. Juist op iets jongere leeftijd moeten ze minder is mijn ervaring omdat ze dan vaak nog geen andere sporten of clubjes hebben. Wij vonden het wel praktisch dat ze vanaf 6 jaar/groep 3 de zwemdiploma's hadden ook met het oog op zwemfeestjes, scoutingkamp met zwemactiviteiten, zelfstandig buitenspelen in waterrijke buurt etc. Als je dan nog moet beginnen..
Zeespiegel
31-08-2026 om 22:19
Knutselkei schreef op 31-08-2026 om 12:26:
Ik weet nog dat kind hier ( nu 29) na 2x in het ondiepe ineens zonder kurken mocht,. Ze lag toen ook heel diep en vond het moeilijk. Ik vond het spannend,mijn moeder die mee was dacht dat ze verdronk
maar na 3 lessen lag ze veel platter op het water en ging het prima. Zwemleraar liep mee en dat gaf haar vertrouwen.
Ze moeten dan ineens veel harder trappen en kracht geven. Kun je dat uitleggen aan kind? Dat het net is als met harder fietsen dat hij/zij dus meer kracht moet geven nu.
Geef t ook aan bij de zwemles. Dat je het prima vind zonder vest maar wel graag vertrouwen geven. Niet dat ze dan ineens weer weken vest aandoen,maar begeleiden in dit proces.
Bedankt voor de tip!
Zeespiegel
31-08-2026 om 22:20
Temet schreef op 31-08-2026 om 16:51:
Ik vraag me ook af: is het niet handiger om het nog eens te proberen als je kind 6 is? Grote kans dat je dan ook minder lessen nodig hebt
Kind is 6. En ja, achteraf gesproken hadden we beter pas met 6 kunnen beginnen, i.p.v. met 4.
Toch had een leeftijdsgenoot A, B en C in veel kortere tijd gehaald. Dus voor sommige kinderen maakt het niet uit.
Rekenenisleuktaalook
31-08-2026 om 22:22
Gingergirl schreef op 31-08-2026 om 22:01:
[..]
Hier kan dat niet, zwemles start vanaf 4,5 jaar. Ben je er niet aan toe kun je vaak niet later starten want de zwembaden willen geen groot leeftijdsverschil in de groepjes. En er is een tekort aan zwemleerkrachten dus de wachtlijsten zijn eindeloos.
Vroeger ging je later beginnen inderdaad maar haalde velen geen diploma weet ik nog; geen zin, geen interesse, druk met andere sporten etc. Juist op iets jongere leeftijd moeten ze minder is mijn ervaring omdat ze dan vaak nog geen andere sporten of clubjes hebben. Wij vonden het wel praktisch dat ze vanaf 6 jaar/groep 3 de zwemdiploma's hadden ook met het oog op zwemfeestjes, scoutingkamp met zwemactiviteiten, zelfstandig buitenspelen in waterrijke buurt etc. Als je dan nog moet beginnen..
Als alle kinderen later beginnen maakt dat dus niet meer uit. En zwemdiploma is heel Nederlands. Zonder diploma kun je ook zwemmen hoor. Er is geen wet voor dat het zonder niet mag.
Saartjepoes
31-08-2026 om 22:22
hier naar volle tevredenheid met vestjes gezwommen. Elke les gingen ze namelijk ook een hele tijd uit. Op het einde van de les als die guppies moe waren gingen ze weer aan. Zo hadden ze de tijd om techniek te oefenen. Toen de voorste drijvers uit het vestje gehaald en daarna pas hele lessen zonder vestje.
Dus to even overleggen met de zwemschool, van iets naar niets is wel wat. Misschien eerst de voorste drijvers eruit.

maar na 3 lessen lag ze veel platter op het water en ging het prima. Zwemleraar liep mee en dat gaf haar vertrouwen.