Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn dochter (4,5) kan niet alleen spelen

Mijn dochter van 4,5 kan nog steeds niet alleen spelen. Nu het weer mooi weer wordt speelt ze graag met de buurtkinderen buiten en dat gaat prima, maar vandaag was het weer een dagje binnen en dan zit ze zich maar te vervelen.
Ik haal haar uit school en neem dan altijd een uurtje de tijd voor haar. Maar dan vraag ik waar ze mee wil gaan spelen en dat weet ze dus niet. Vaak haal ik de duplo of playmobil te voorschijn of ik haal wat spullen uit een kleine kist om haar aan te sporen en soms werkt dat, hoewel ze het liefst heeft dat ik meedoe.
Ze heeft een keukentje, poppen en een poppenhuis waar ze nooit mee speelt. Eigenlijk kan ik de helft van het speelgoed wel weg doen.
Of ze pakt iets onbenulligs waar ze dan ook al weer snel mee uitgespeeld is, een balletje of een spaarpotje of zo. En ze vraagt dus ook continue aandacht.
Hoe leer ik haar zichzelf ook af en toe alleen te vermaken, en ook het andere speelgoed eens te pakken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Samen beginnen

Mijn zoontje (5) kan ook slecht alleen spelen, dus misschien ben ik wel niet de aangewezen persoon om jou advies te geven.

Wat hier helpt is samen het spel beginnen, hem een idee te geven hoe het spel gaat en welk 'rollenspel' hij kan gaan spelen. Na een tijdje trek ik me terug en zeg ik dat hij zelf verder moet gaan. Gewoon een doos lego neerzetten werkt hier ook niet goed, maar als we daarmee 'schooltje' spelen dan kan hij daarna daarmee verder.

Helaas is mijn zoon geen buitenkind en zit hij het liefst achter de computer. Daar is hij dan ook erg goed in.

dc

dc

12-04-2011 om 20:26

Paar tips

Mijn oudste kan ook slecht alleen spelen, terwijl jongste (3) dat wel heel goed kan, het is gewoon ook een stuk karakter.

Je kunt het inderdaad aanmoedigen door samen te beginnen en dan verder alleen te laten gaan.

Wat hier ook heel goed werkt is dat ik aan tafel iets doe (koken, puzzelen) en dat hij dan aan tafel iets doet. Dat kan hij dan wel tijden volhouden, want hij is niet alleen! Dus probeer uit: legpuzzels, k'nex kleuren, kleien, etc. etc.

Verschillende dingen aanbieden

Hier is de ene keer de computer met kinderspelletjes populair, de andere keer is hij zo moe dat hij niet verder komt dan hangen op de bank met een dvd'tje en de andere keer is het lekker kleien, playmobiel en nu favoriet van die tolletjes. Daar kan die uren mee bezig zijn. Kleien is ook altijd erg populair en kleuren is ook nog best favo.
Gewoon verschillende dingen aanbieden en wat ik ook vaak doe is eerst samen een spelletje of samen spelen en daarna zeggen dat je nu even jouw dingetje gaat doen en zij gaat haar dingetje nu even doen.
Wat doet ze dan veel op school?? Misschien kan je eens vragen aan de juf, waar ze veel mee speelt en wat ze graag doet en daar op in spelen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.