Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Chantal

Chantal

14-04-2014 om 09:11

Mijn dochter doet andere kinderen pijn

Mijn dochter van 7 heeft vorige week vrijdag een ander kind met een potlood in haar wang gestoken en een ander kind bij de keel gegrepen.
Wij zijn al een poosje met hulp zoeken bezig(huisarts-lucertis)omdat wij aparte gedragingen zien bij haar de laatste tijd,zoals:

*Niet luisteren
*Driftbuien,schreeuwen,en zeggen dat ze zichzelf haat en dood wil etc
*Dieren en kinderen pijndoet af en toe
*Claimend op 1 persoon(dus als zij met een kind speelt en dat kind gaat bv opeens weg of met een ander kind spelen word onze dochter hysterisch en boos en doet ze dat kind pijn)
*veel wakker s'nachts,in onze kamer staan

Hiervoor zoeken wij dus hulp en kan onze dochter pas in juni terecht : (
Vandaag huisarts gebeld vanwege wat er was gebeurd vrijdag,zeggen ze doodleuk,'er is geen plek voor 20 min,ook niet als ik erbij zeg spoed!! dit is toch niet normaal? wat vinden jullie wat ik het beste kan doen??
Ben best radeloos na wat er is gebeurd : (

School?

Wat een nare situatie. Misschien kan je vragen of de intern begeleider van school bij Lucertis kan aandringen op snellere hulp?

skik

Rafelkap

Rafelkap

14-04-2014 om 09:44

sterkte

Dat is ook wel het moeilijke van de (medische/hulp) mallemolen, je voelt je meteen niet belangrijk, er zijn meer (spoed-)gevallen die voorrang hebben. Dit probleem speelt natuurlijk al veel langer, maar nu nog 3 maanden wachten is wel wat lang..
Kan je niet naar andere een kinderpsychiater in een ziekenhuis? Of bel die instantie waar je nu bij bent aangemeld of de afspraak vervroegd kan worden omdat het gedrag nu escaleert.

voorwerk

Het kan ook een financiele kwestie zijn. Als je het kunt betalen kun je ook alternatieven overwegen. Zoon hier heeft een periode haptotherapie gehad en daar heeft hij heel veel baat bij gehad. Met dochter zijn we bij een orthopedagogisch bureau geweest, met name om zaken goed met haar uit te zoeken. Die wachtlijsten zijn namelijk niet het enige. Dan ben je aan de beurt en dan duurt het ook nog een tijd voor de zaak in beeld is en of je hulp krijgt is ook nog maar afwachten. Er is meteen hulp mits je dit kunt betalen. En soms heb je geluk en is er iemand in je omgeving die met kennis van kinderen tijd in je kind kan en wil steken. Dat kan ook voorkomen.
Ik zou vooral zorgen dat je kind veel onverdeelde een op een aandacht krijgt op een positieve manier.

Karmijn

Karmijn

14-04-2014 om 13:46

tijdens het wachten

Tijdens het wachten op hulp, hoef je niet niets te doen.

Je dochter klinkt als iemand die het allemaal niet kan bolwerken. Overprikkeld is. En niet zo positief over zichzelf denkt.

Daar kun je nu al proberen om wat aan te doen. Ik heb hiervoor vier richtlijnen uit een boek gehaald, die mij helpen om structuur aan te brengen:
1 Positief blijven. Benoemen wat je kind goed doet. Complimenten geven. Positieve eigenschappen benoemen. Ook als er iets verkeerd gaat, is er altijd wel iets goeds. Noem dat, kijk daarnaar. Doe dat ook naar omstandigheden (het weer), de andere gezinsleden. Positief. Niet zeggen wat niet mag, maar wenselijk gedrag benoemen. Iedere dag een kwartier met haar spelen, een-op-een, waarbij zij de regie krijgt. Af en toe een-op-een een leuke activiteit doen (koekjes bakken, naar de winkels, naar het park, skeeleren, boetseren, paaseieren verven, etc.).
2 Kalm blijven. Niet in paniek raken. Het is balen dat het zo gaat, maar je vindt er wel een oplossing voor, samen met haar. Vooral als ze moe is, overprikkeld is. Blijf rustig en kalm. Denk goed na voor je iets zegt. Ga nooit schreeuwen, slaan o.i.d.
3 Georganiseerd blijven. Zorg dat je kind in een voorspelbare omgeving is, met voorspelbare mensen. Denk dan aan de ruimte, de dingen en de mensen. Hang regels op, maak een duidelijk dagschema, volg een duidelijk ritme, maak afspraken van dingen die steeds opnieuw misgaan. Kondig dingen van tevoren aan. Geef haar ruimte en rust om teleurstellingen en emoties te verwerken.
4 Door blijven gaan. Dus niet opgeven. Zorg dat je het volhoudt. Tank zelf dus ook bij. Als iets goed gaat, ga door. Als iets slecht gaat, verzin dan wat anders.

Je schrijft dat het gedrag van de laatste tijd is. Waar je over na kunt denken, is of het gedrag misschien veroorzaakt wordt door een gebeurtenis.

Daphne

Daphne

22-04-2014 om 10:31

Beter

Gaat het inmiddels al wat beter met haar? Ik hoop dat je snel geholpen zult worden.

Groeten,

Daphne

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.