Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tessa

Tessa

07-03-2012 om 10:46

Mijn dochter haat aankleden!

Pfff, vanmorgen weer enorme scene, niet willen aankleden, huilen, schreeuwen echt vreselijk. En sokken dat is nog het ergst dat vindt ze echt een verschrikking. Ik zie tegenwoordig enorm op tegen die ochtenden, herkenning?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Limi

Limi

07-03-2012 om 11:50

Zelf?

Met ze het zelf doen of is het ook drama als jij het doet?
In het belang van ooit nog op school aan te komen kleed ik mijn 5-jarige aan. Hij gaat weigeren en doet net of hij het niet kan. Soms huilt hij er ook heel zielig bij. Allemaal aanstellerij, want ik heb hem alle kledingstukken ooit wel eens zien aandoen (soms doet hij net alsof hij me een gunst verleent en biedt hij aan 1 ding zelf aan te doen). Ik heb alleen geen zin om een kwartier per kledingstuk aan praattijd kwijt te zijn. Het kost me namelijk ook al tijd om hem uit zijn pyjama te praten. Hoe strenger ik word, hoe zieliger hij doet. En hoe relaxter, hoe minder actie. Dus ik grijp hem beet en kleed hem aan.
Mijn 2-jarige houdt gewoon niet van omkleden. Die is bijzonder gesteld op enkele truien die dan NIET uitmogen. Hij mag die ook gerust 48 uur aanhouden, tenzij hij naar school moet. Dan staat het toch wat verzorgder als hij niet in die bevlekte pyjamatrui met de mooie auto's loopt. Maar hij kan er erg boos om worden als die uit moet...

dc

dc

07-03-2012 om 13:27

Beloning?

Mijn zoon mag tv kijken als hij aangekleed is. Hij is echt supersnel...

Tessa

Tessa

07-03-2012 om 13:35

Zelf

aankleden kan ze wel, maar wil ze al helemaal niet, soms zeg ik dat ze het dan maar zelf moet doen, maar dan wordt ze alleen nog maar bozer.
Tv pas aan als ze is aangekleed heb ik nog niet geprobeerd....stom eigenlijk. Misschien is dat de oplossing! Ze is 5 jr trouwens.

guera

guera

07-03-2012 om 13:47

Herkenbaar

voor dochter is aankleden ook niet fijn. Ze is nu 6 en het gaat prima nu maar oh je er is wel altijd wat. Sokken zitten nooit lekker (moet zonder draadjes en gedoe aan de binnenkant zijn anders doet ze ze binnenstebuiten). Idem met labels, bepaalde onderbroeken etc.
Als ik dan ook nog iets zeg over de combi is het drama compleet. Dochter bepaalt dus zelf WAT ze aandoet, HOE ze dat doet en dat echt al sinds ze 2,5 is. Ze loopt er soms dus wat bijzonder bij (bijv 2 rokken want dan heb je een extra strook eronder dat vindt ze mooi) Of sokken heel hoog opgetrokken OVER haar legging. Of een t shirt in de winter (ik geef altijd een vest mee
Of bloemetjes gecombineerd met streepjes en stippels. Alles kan. We noemen haar onze fashionista. Ze denkt er nl echt over na.
Dus helpt dat wellicht? ZELF uitkiezen EN zelf doen met wat hulp en dan tv kijken? (mag bij ons aan na aankleden en eten

dc

dc

07-03-2012 om 14:17

Dat hebben we hier niet. Hij kan kiezen uit 2 grijze of 2 zwarte broeken, altijd hetzelfde poloshirt (3 stuks), 3 dezelfde blauwe truien en 1 rood vest.

Lang leve het uniform

Hier mag dochter pas naar beneden als zij is aangekleed, dan eten aan tafel, dan tandenpoetsen, als ze dan tijd heeft mag ze tv kijken. Voor de tv doe ik haar haren.

Mama_Lynn

Mama_Lynn

07-03-2012 om 15:25

Hier soms

Dochter, ruim 4 heeft een ochtendhumeur (en dan niet een klein beetje, maar heel erg) als ze niet uit zichzelf wakker wordt. Als ze zelf wakker wordt gaat het meestal ok. Wordt ze niet zelf wakker, maak ik haar wakker, dan is ze vreselijk chagrijnig en krijg je vergelijkbare toestanden als wat jij beschrijft.
- hier wordt geen tv gekeken 's morgens, dus dat is bij ons geen optie. Ik denk dat het hier wel zou werken
- kleren de avond van tevoren klaar leggen helpt hier. Het is hier overigens vooral veel drama over het soort kleding. Dochter wil namelijk als het even kan alleen maar jurken of rokjes aan en zeker geen broeken (jammer, ze heeft zo leuke broeken). Meestal mag dat ook wel, maar toen het zo koud was, had ze echt een probleem (en ik ook dus). Als ik de kleren klaarleg verleg ik het probleem naar de avond er voor. Waar het kan laat ik haar de keus over wat ze aandoet.
- ik ga zelf om kwart over 7 de deur uit. Tenminste als dat lukt. Dochter wil me altijd graag uitzwaaien en heeft dus max. een kwartier om op te staan en zich aan te kleden (tijd zat dus). Eten doet ze daarna met papa, hij kan evt. de haren doen als ik er geen tijd meer voor had, maar ze moet aangekleed zijn om mij uit te zwaaien. Soms helpt dat, vaak niet.

Lastig hoor voor je, ik hoop dat je met de gegeven tips iets kan. Is ze gevoelig trouwens voor een beloningssysteem? Kan me voorstellen dat dit hierbij ook nog zou werken, bij zoveel stickers extra voorlezen, kiezen wat je mag eten, iets leuks doen of een kleinigheidje of iets dergelijks.

Groetjes, Lynn

Wachten

Kan alleen hoop boeden dat het verandert.. Hier een jongen waar ik tijden mee bezig was (zijn vader niet, die had geen geduld en waa dus hardhandig doch snel). Een half jaar later: als meneer zich aankleedt gaat zijn deur dicht, kledingstukken vliegen uit de kast en hij komt aangekleed naar buiten. Vaak met expres iets omgekeerd en liefst on legging of maillot.. Maar dat mag alleen met sneeuw of thuis of naar de winkel ofzo.

Ik zou die tv tip maar es proberen! Beeldschermen zijn toch de blijde boodcxhap voor ouders geworden

Succes

Tessa

Tessa

07-03-2012 om 18:58

Ga ik doen

die tv tip. Net al met haar besproken. Nu vindt ze alles best natuurlijk, ben benieuwd!
Maar waarom ze toch zo doet? Verder is het echt een lieverd, maar die ochtenden, vreselijk, een ander kind gewoon, niet voor rede vatbaar.

Mama_Lynn

Mama_Lynn

07-03-2012 om 20:24

Tessa

Masr ligt het dan aan de ochtenden of aan het aankleden? Vindt ze het bijv. na het douchen ook vervelend om d'r pyjama aan te doen?

Het ochtendhumeur herken ik dus echt inclusief alle schreeuw, gil en slapartijen. pffffft huis is dan te klein. Inderdaad, niet voor rede vatbaar.

Sterkte, hoop dat het werkt voor je.

Groetjes, Lynn (p.s. leuke nick )

Annet

Annet

07-03-2012 om 20:52

Eerst eten?

Sommige kinderen (en volwassenen) hebben zoveel trek smorgens dat ze er chagrijnig van worden. Dan helpt het om eerst te eten en te drinken en daarna pas aan te kleden.

Zoooooo herkenbaar!

Hier een 5-jarige die meestal gezellig wakker wordt, dan nog een kwartiertje bij me komt liggen met de tv aan. Dan ga ik douchen en aankleden, tafel dekken. Dan naar boven om haar kleding te pakken: ze mag kiezen tussen twee dingen. En dan begint de ellende. Ze ligt zo lekker tv te kijken, dus weil ze niet opstaan. Dan loop ik in beeld, dan maakt mijn tandenborstel teveel herrie, dan is de afstandsbediening kwijt. En dan ga ik dreigen dat de tv uit gaat en dan gaat ze als een baby liggen krijsen en rollen. Dan gaat dus idd de tv uit en loop ik meestal even weg. Need I go on........?
We hebben nu de afspraak dat de tv uit gaat tijdens het aankleden (tenslotte heeft ze al een half uur liggen kijken). Maar dan zijn we nog niet eens beneden.
Ik ben gewoon verbijsterd als het een ochtend goed gaat ( eens per maand? Weekenden gaan wel goed overigens).
Ik heb er bijna dagelijks buikpijn van.
Hulp kan ik je niet bieden, helaas!!! Kan zelf wel tips gebruiken

Roosje Katoen

Roosje Katoen

07-03-2012 om 21:19

Om en om

Wij doen het om en om: de ene dag kleedt zoon zichzelf aan, de andere dag help ik. Dat ben ik in 1 minuut klaar en dat scheelt heel veel gezeur en gehuil en gedoe.

Ik ben 's ochtends altijd druk met jongste: schone luier, flesje, aankleden en oudste moest alles alleen doen, dat vond hij oneerlijk. Daar kon ik eigenlijk best inkomen, dus vandaar dit compromis. Iedereen blij.

cqcq

cqcq

07-03-2012 om 21:44

Ja maakt je veel te druk

Ik zou gewoon een nieuw beleid invoeren. Niet aankleden betekent in je pyjama naar school. Durf te wedden dat je dat echt maar 1 keer hoeft te doen.

ayla

ayla

07-03-2012 om 22:07

Hier ook hoor

Ten eerste heeft zoon hier een mega ochtendhumeur, niets is goed totdat hij twee kommen creusli opheeft, daarna is hij pas aanspreekbaar. Maar aankleden dat blijft hij iets vreselijks en onzinnigs vinden. Iedere morgen is het weer gedoe, hij kleedt zichzelf ook niet aan, ik ben al blij als ik hem kan aankleden zonder al te veel gekrijs. Wel dreig ik met de pyjama naar school, ik ben ook echt in staat hem in zijn pyjama te brengen. Eigenlijk moet ik hem zo ver zien te krijgen dat hij zichzelf aankleedt maar daarmee wacht ik op een zeer geduldige periode van mij

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

cqcq

cqcq

07-03-2012 om 22:20

Niet je eigen probleem maken

Zie dit bijna bij iedereen in dit topic terugkomen: blijkbaar is het wel of niet aangekleed zijn van jullie kleuter jullie probleem.

Probeer dat los te laten. Stop met mopperen, met het zelf doen. Maak alleen nog een heel duidelijk tijdschema.

Niet aangekleed: jammer dan dan ga je zo mee om 8.15
niet eten: jammer dan om 8.00 ruim ik de tafel op.. etc.

Het probleem ligt dan waar het hoort, bij het kind dat best zelf kan aankleden, eten etc.

Limi

Limi

08-03-2012 om 06:51

Hahaha cqcq

En jouw kind kleedt zichzelf dan om?

Mijn kind is wat slimmer; die trekt zijn pyjama dan snel uit en blijft bloot, want hij weet dondersgoed dat ik hem bloot niet mee naar buiten neem. Been there, done that.

Te laat komen zou misschien werken, maar zoveel zin om naar school te gaan heeft hij niet dat hem dat echt wat kan schelen, volgens mij.

cqcq

cqcq

08-03-2012 om 07:47

Consequent zijn

Ja ik zou een kind desnoods ook naakt meegenomen hebben. (is trouwens nooit nodig geweest, alleen 1 keertje met blote voeten, in de winter, dochter was denk ik 2, die heeft echt nooit meer geweigerd om schoenen aan te trekken). Dus bij een kleuter van 4 of 5 moet dit zeker kunnen. Ze hebben nu heel goed door dat het niet hun probleem is, maar dat van jullie.

Tessa

Tessa

08-03-2012 om 08:27

Mislukt

Tv uit helpt niet, zelfde krijspartij als anders.
Dreigen met haar in nachthemd naar school brengen vind ik lastig, dan is het nl idd niet mijn probleem, maar dat van de juf. Dochter kan het, zo schat ik in, echt helemaal niets schelen om zo naar school te gaan.

Haar zelf kleding laten kiezen doe ik al. Zelf aankleden of helpen maakt ook geen verschil.

Help, wat moet ik doen?

Wel blij te zien dat er meer kinderen van haar leeftijd zijn met dit gedrag, zou het er gewoon bij horen? Moeten we gewoon geduld hebben? Maar mijn oudste heeft zich echt nooit zo gedragen. Raar hoor.

dc

dc

08-03-2012 om 08:28

Wel mijn probleem

Mijn zoon van 4 zou namelijk echt het probleem niet inzien van in pyjama of zelfs naakt door het leven te gaan

Gelukkig doet hij voor mij nog weleens iets aan, want ik zou niet weten hoe ik zou moeten kijken als hij (hopelijk) in z'n onderbroek elke dag naar de crèche gaat.

Lol. Leuke theorie hoor, maar niet echt heel erg haalbaar in de praktijk bij sommige kinderen.

dc

dc

08-03-2012 om 08:32

Wat zegt ze zelf?

Heb je er met haar over gepraat? Kan ze uitleggen wat ze zo vreselijk vindt aan aankleden? Koude kleding? Misschien eerst over verwarming? Wil ze een douche 's ochtends? Vraag haar wat er is, en probeer dan samen een oplossing te vinden. Misschien is ze wel vatbaar voor overleg?

Enne, mijn 2e is ook veel minder volgzaam dan de eerste.

Tessa

Tessa

08-03-2012 om 08:53

Als ik haar vraag hoe het komt dat ze zo doet geeft ze geen antwoord, ik krijg er niets uit. Ik denk dat ze het zelf ook niet weet.

Kleding over de verwarming leggen is wel een goed idee, ga ik proberen, hoewel ik betwijfel of het helpt. Maar je moet wat

Ik denk dat ik haar ook wat eerder naar bed ga brengen, nu is het vaak 20u, misschien is dat te laat.

Limi

Limi

08-03-2012 om 09:17

Vandaag deed hij het zelf

Maar hij moest daarvoor eerst even heel erg ontploffen.

Dit werkt ook alleen maar zolang hij dit bepaalde computerspelletje leuk vindt. Meestal is dat twee dagen interessant. Als dan het kwartje van ik-kan-het-zelf nog niet is gevallen is het over.

amk

amk

08-03-2012 om 09:39

Niet op dat moment

je moet niet op dat moment vragen wat er mis is. Maar op een rustig moment.
Ik ga voor dat soort dingen altijd even met mijn dochter samen op de bank zitten. Ik kondig dat ook even van te voren aan. "Ik wil straks even met je praten over....."

Het dreigement dan ga je maar in je pyjama naar school heb ik wel uitgevoerd, maar het was een iets ander dreigement: als je nu je schoenen niet aantrekt dan ga je op je sokken mee naar huis (vanuit de bso) Nu wist ik dat er vlak voor de uitgang een niet te missen plas lag en het was november. Ze heeft de hele weg krijsend achterop gezeten maar haar schoenen trekt ze tegenwoordig keurig aan. Een dreigement moet ook wel uitvoerbaar zijn en uitgevoerd worden.

Ben woensdag ook weg gegaan van de groep waar we mee naar de dierentuin waren. Heeft op alle partijen indruk gemaakt.

Jillian

Jillian

08-03-2012 om 09:46

Hier

Mijn jongste kan ook ongelovelijk miepen met dit soort dingen en ik heb daar eigenlijk geen geduld voor. Op een gegeven moment kwamen we toch in een verkeerde spiraal terecht. Zij was vervelend, krijspartijen, lastig en ik werd alleen maar bozer todat ik ging schreeuwen of haar een tik gaf en dan ging zij alleen maar harder krijsen. Uiteindelijk geen fijne manier om de dag te beginnen.

Nu werken we met straf en beloningen. Kleed ze zich zonder problemen aan dan krijgt ze een sticker. Bij een bepaald aantal stickers (5) mag ze zo’n flut ding uit een automaat halen. Daar is ze heel dol op. Bij krijspartijen ‘s ochtends mag ze ‘s middags niet afspreken met vriendinnetjes. Dat klinkt als een zware straf en dat is het ook maar het is echt noodzakelijk. Ze is een kind wat redelijk wat structuur nodig heeft omdat ze anders echt over je heen loopt.
Verder prober ik ook enigszins zen te blijven en dat lukt beter nu we een structurele aanpak hebben. Ik word ook niet meer boos maar zeg gewoon dat ze dus nu vanmiddag niet af mag spreken (en dat vind zij heel erg) Een andere straf kan natuurlijk ook. Ik kan nu gewoon hier op wijzen en hoef niet meer echt boos te worden.
In pyjama naar school laten gaan zou bij haar trouwens ook heel goed werken want zij zou dat echt erg vinden.
Ze mag overigens zelf haar kleren uitzoeken en daar hebben we ook zelden problemen over.

Waar is vader?

Is hij in the picture en zoja, is hij er 's ochtends nog rond dat tijdstip?
Hier heeft de vaderfiguur het voor elkaar gekreen: gewoon op zijn kamer zetten met zijn kleren erbij; zoek het maar uit. Dat werkte!

Tessa

Tessa

09-03-2012 om 09:34

Vader

is er soms nog wel op het aankleedtijdstip, maar dat maakt eigenlijk geen verschil (of hij of ik helpt bedoel ik).

En hij kan door het drama enorm uit zn vel springen dus dan heb ik twee driftbuien te handelen

Kind boven zetten is een optie, hoewel dochter dan ws helemaal woest wordt, maar daar zouden we dan doorheen moeten (en de buren).

Vanmorgen weer mis, hoewel iets minder dan anders omdat we oudere zus een klein kadootje hadden beloofd omdat zij altijd lief is 's ochtends.
Dit was dus ook niet genoeg stimulans voor jongste om niet te gaan razen en tieren.

Vic

Vic

09-03-2012 om 11:59

Niet jouw probleem

Die kleuters toch, ze zijn allemaal hetzelfde
Mijn dochter, inmiddels 7, maakte ook een enorm drama van het aankleden. Tot ik overging op de insteek dat zij zelf verantwoordelijk was voor het aangekleed raken, en de regel instelde dat niemand in zijn pyjama naar beneden mag. Ze moet dus 's morgens eerst aankleden voordat ze kan gaan eten en tv kijken. Normaal gesproken leg ik de kleding klaar maar als ze het niet eens is met mijn keuze, staat het haar vrij om zelf iets anders uit te kiezen. Daar vind ik ook alles prima in, dus beide kinderen zijn regelmatig in creatieve creaties naar school gegaan. Sokken blijven lastig dus daar help ik zelfs nu nog wel eens mee. Bij jongste blijven ook de flauwe grapjes leuk die ik maakte toen ze een kleuter was. Daarmee lukt het vaak wel om gezeur en gemiep te doorbreken. Wat ik in ieder geval niet doe is met geweld kleren aan trekken. Daar wordt niemand vrolijk van. In het ernstigste geval moet ze gewoon in haar pyjama naar school. Dat is 1 keer bijna gebeurd, maar toen besloot ze op het laatst toch maar om zich aan te kleden.
Waar nog steeds de kont tegen de krib gaat is als ze het idee heeft dat ik gehaast ben. Dat mag ik dus nooit laten blijken, zelfs niet als ik het echt ben

Janna3

Janna3

09-03-2012 om 14:43

Twee opties

Er zijn twee opties die ik zou proberen. Als eerste, die zag ik al voorbij komen, of het helpt als je eerst ontbijt.
De tweede die wij altijd toepassen als we bepaald gedrag willen veranderen is een beloningskaart. En dan niet voor een cadeautje, maar bijvoorbeeld op vrijdag haar lievelingseten als ze 5 keer zonder brullen aangekleed wordt / zich aankleedt.

Mijn tip

Mijn jongste wilde ook zichzelf niet aankleden. Kon hij wel, maar beweerde van niet. Uiteindelijk is het gelukt met de volgende tactiek: hij mocht pas spelen / tv-kijken /iets anders dat hij wilde als hij helemaal was aangekleed. En bovendien wilde hij graag naar school, maar ik heb hem verteld dat kindjes die naar school gaan zichzelf moeten kunnen aankleden. Dat werkte; hij is nu bijna vier (nog drie weken...) en hij kleedt zichzelf aan (behalve lastige knopen, maar die hoeft hij ook nog niet zelf te doen). Probeer het; wie weet werkt het bij jouw kind ook.

groetjes,
Sabine1974

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.