Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn dochter van 10 liegt zonder blozen en steelt regelmatig snoep en eten

Ik zit met mijn handen in het haar. Weet niet wat te doen. Welke stappen ik moet zetten en blijven zetten.
Het is een lang verhaal. Ik hoop dat jullie het willen lezen.

Ongeveer 3 jaar geleden ben ik gescheiden van mijn man. Hij heeft een alcoholprobleem, heeft veel tegen mij gelogen, nooit veel gedaan voor ons gezin. Veel slapen, luieren, ...
Mijn 2 dochters zien hem nu 3 jaar elk weekend 4 uurtjes. Hij drinkt nog steeds. Hij is lief tegen hen, maar doet en betaalt niets voor hen (hij werkt al meer dan 4 jaar niet meer)

Mijn dochter, J, werkt goed op school. Is daar door al de leerkrachten super graag gezien. Geen enkele problemen in de klas. Ook thuis lijkt ze een superkind. Ze doet het goed in school en heeft veel talenten waarmee ze uitblinkt. Maar... dit is het beeld hoe iedereen haar ziet.

Vorig jaar ben ik erachter gekomen dat mijn dochter, J, samen met mijn moeder (haar oma dus) afspreekt om soms dingen niet te verklappen tegen mij. Ze krijgt dan meer boterhammen en koeken dan ik wil. Ik geef het toe, daar ben ik streng op. Maar ze hebben al een paar keer samen in mijn gezicht gelogen. Soms komt het voor dat ze elkaar verraden tegenover mij. Mijn moeder, pff...doet me pijn, Maar mijn meisje, mijn dochter, mijn hart...dat doet verschrikkelijk veel pijn.

'J' heeft een zus van 2.5 jaar jonger (mijn andere dochter dus). Op een dag kwam ze mij vertellen dat ze met iets vervelends zat. Vriendinnetjes van 'J' kwamen regelmatig zeggen dat 'J' boterhammen afluist van hun. Ik confronteerde 'J' er meteen mee en zei beweerde dat dat niet waar was. Elke dag vroeg ik of ze het echt niet deed, legde ik uit waarom ze 's middags 3 boterhammen, stuk komkommer, wortel, stuk paprika meekregen en waarom ik niet wil dat dit meer is. Elke morgen vroeg ik of ze genoeg bij had. "Ja hoor mama, het is heel goed." Elke morgen beweerde ze dat ze dat nooit deed en doet. Na een paar maanden kwam de zus er weer mee af. Toen ik zelf navraag bij de vriendinnetjes ging doen bevestigden zij dit. 'J' gaf na een paar keer ontkennen uiteindelijk toe dat ze het toch al die maanden regelmatig doet. Wenen, wenen, wenen.

Toen begon ik te ontdekken dat er elke dag snoep uit de kast verdween. Na heel veel ontkennen en de zus de schuld geven ben ik samen met haar op onderzoek in haar kamer gegaan en vond ik ontzettend veel verpakkingen van snoep. Ze had ook maanden lang 's avonds in haar bed zitten snoepen.

Op school is dit jaar ook uitgekomen dat 'J' tegen haar juf gelogen heeft over iets stoms, maar waar de juf mee zat omdat haar verhaal niet klopte en omdat ze dit zonder te blozen kon vertellen, verklaren en het bleef volhouden.
Tijdens een gesprek met de 2 juffen vertelden ze me dat er al een paar maanden een koekendief in de klas is. Nooit betrapt, nooit gevonden. Heb lang met 'J' gepraat (voor de duizendste keer) en eerst had ze niets gedaan, maar 'J' moest toegeven van het leugen aan haar juf en toegeven dat ze een paar keer een koek had gestolen.

'J' doet gaat 4 tot 5 keer per week sporten. Je ziet het aan haar figuur dat ze wat dikker was geworden, maar eigenlijk was ze nog dun.

Wat krijgt ze te eten:
's morgens 2 boterhammen met vlees
10 uur een goed stuk fruit
12 uur 3 boterhammen met vlees en kaas (in het weekend 1 met chocolade), wortel, stuk komkommer, stuk paprika, soms nog kerstomaatjes erbij
15u een koek met of zonder chocola
's avonds warm eten met voldoende variatie

Ik heb 'J' de laatste maanden kort gehouden. Het vertrouwen is kwijt. Ze liegt ondertussen over heel veel. Weent heel veel. Zegt dat ze van me houdt. Maar blijft liegen.

Deze week is ze op sportkamp. Eerste dag vrijheid en haar zus betrapt haar in de kleedkamer met in een sportzak van een ander te zitten.

Wat moet ik doen?
Ik heb zo veel pijn in mijn hart. Voor mij en voor haar. Er is geen vertrouwen meer. Zei vertrouwt mij niet, want ze liegt en doet dingen achter mijn rug. Ik vertrouw haar niet. Heb schrik dat dit voor de rest van ons leven zo gaat zijn. Ik wil liefde, eerlijkheid, ben een knuffelmama. Dat gaat niet meer.

Groetjes

Te veel er bovenop zitten.

Zou het kunnen zijn dat je er te veel mee bezig bent dat ze wel gezond eet? Als ik jou lijstje zo lees is het wel heel strak. Kinderen hebben ook wat "lekkers" nodig om zich goed te voelen. 5 boterhammen met hartig beleg is nergens voor nodig. Volgens dw nieuwste richtlijnen van het voedingscentrum en andere dwskundigen kan je met een gerust hart de helft van de boterhammen met iets zoets bestrooien of besmeren. 1 kaas, 1 vleeswaar, 1 pindakaas, 1 chocopasta en 1 vruchtenhagel is prima. Dan heeft ze jouw goedkeuring om iets zoetigs te eten en hoeft het niet meer stiekem. Die hang naar zoet is normaal bij kinderen en als ze het stiekem moeten doen kan dat uit de hand lopen.
Bij mij drinken we na het avondeten bij het journaal een kopje thee met of zonder chocolade, dat hangt er van af of er voldoende is gegeten van de maaltijden. En daar dan vooral de gezonde componenten van.
Een vriendinnetje van mijn dochter snoepte ook stiekem en had geheimpjes met oma, toen ik die moeder had verteld dat al die boterhammen niet hartig belegd hoefden te worden was het in een mum van tijd over.

Wat maakt het zo erg?

Uit je berichtje spreekt dat het je erg aan het hart gaat en je het heel erg vindt. Waarom precies? Liegen is niet goed en stelen ook niet, maar ik vind de situatie die jij beschrijft nou ook weer niet enorm zorgelijk.

Je hanteert een heel streng eetbeleid, zo te zien. Waarom is dat? Als je dochter naar overgewicht neigt, is het natuurlijk goed om erop te letten wat ze eet, maar ben je daar wellicht wat in doorgeslagen? In zo'n geval is het natuurlijk het beste als het een gezamenlijke missie van jou en je dochter is om te dik worden te vermijden. Zou het niet kunnen dat juist door die hele strenge grenzen je dochter stiekem gedrag gaat vertonen? Nogmaals, dat is niet goed, maar ik snap dat wel.

Dat oma haar extraatjes geeft en dat ze dat samen geheimhouden, tsja ... niet handig, maar ook wel een beetje typisch des oma's. Kijk maar eens op het forum, daar zijn meer dan genoeg draadjes over te vinden. Maar om dan te spreken over dat dat jou verschrikkelijk veel pijn doet ... Ik denk dat je er dan te veel van maakt en het je te veel aantrekt. Ik zou ook eens bij jezelf te raden gaan waarom oma en dochter dit geheimhouden. Dat zal toch met jouw reactie te maken hebben.

Het stelen van de koeken op school, dáár zou ik wel streng op zijn, want dat kan niet. Een gepaste straf lijkt me dan ook wel op zijn plaats. Ik vind dat wel iets anders dan het stiekem pakken van eten thuis.

Wat je moet doen is denk ik niet te streng zijn naar je dochter. Daar schrik je haar wellicht alleen maar meer van af, wat voor nog meer liegen zorgt. Behalve het stelen op school zie ik geen gedrag dat je moet afstraffen of waar je enorm teleurgesteld of gepijnigd over moet zijn. Misschien het eetbeleid wat versoepelen of in elk geval je dochter er een grotere stem in geven. Ik zou verder vooral zelf nagaan wat jouw bewuste of onbewuste gedrag bij heeft gedragen aan het gedrag van je dochter.

vraag

Wat is de reden dat je zo streng bent in wat ze mag eten?

KiSa

KiSa

20-08-2014 om 19:25 Topicstarter

eetpatroon

Ik vind het heel belangrijk dat ze gezond eten. Dat wil ik gewoon. Meer dan dat hoeft echt ook niet. Het hoeft niet meer. Het leven is meer dan eten.
Wat ik beschreef was het standaardpatroon voor een schooldag. In het weekend spelen we vrijdag, zaterdag, en/of zondag gezelschapsspelletjes en is daar meestal een aperitiefje bij. Tapa'tjes, champignonnen met kaas in, een paar chipjes, olijfjes, druifjes, ...
Als we op uitstap gaan, kan er steeds gerust een ijsje bij.
Er is regelmatig iemand jarig uit de klas, dan hebben ze een traktatie.
Er komt regelmatig zo'n extraatje en dat vind ik goed, zolang ze standaard gezond eten.

Moet ik toegeven en ze meer laten eten? Ik begrijp niet dat het zo erg is wat ik ze te eten geef. Ik zit er enkel zo kort op omdat ze dit achter mijn rug anders doet. Ze was in Juli op inslaapkamp geweest en is op 5 dagen 1.5 kilo bijgekomen.

Geef ik ze zo weinig?

tante Sidonia

tante Sidonia

20-08-2014 om 19:30

ik schok

van jouw laatste zin: Ik wil eerlijkheid, liefde, ik ben een knuffelmama.
Houd je niet meer van haar?
Weet je liegen en stelen zijn vrij gebruikelijke veel voorkomende zaken binnen de opvoeding. Het is niet iets vreselijks maar je moeter wel iets mee. En in ieder geval moet je goed duidelijk maken dat je :
1 Haar niet afwijst, maar juist veel van haar houdt. En dus kun je ook gewoon knuffelen, natuurlijk kun jij dat,je bent haar moeder!
2 Haar gedrag wel afwijzen. Dit gedrag wil ik niet, daar volgt straf op! En daar moet je echt consequent en superduidelijk over zijn.Geef dus ook echt straf en zorg dat je haar niet verder inperkt in eten en of drinken. Maar wel andere dingen. Het liefst wat met het vergrijp te maken heeft. Laat haar bijv. klusjes doen waarmee ze jou als het ware terugbetaalt.

Ik zou ook zorgen dat ze niets meer kan stelen. Berg koek en snoep op achter slot en grendel. Zeg ook met zoveel woorden dat je dit doet omdat zij bewezen heeft niet te vertrouwen te zijn in dat opzicht.Maar doe dit neutraal, zonder oordeel, zonder boos. Stomweg consequentie. Ik snap je emotie wel, maar emoties zijn lang niet altijd handig om erg duidelijk te vertonen. En je bent erg emotioneel, dfaar mag je best wat van verbergen. Dan ben je niet oneerlijk... je bent gewoon een duidelijke consequente moeder die zich pedagogisch verstandig opstelt!
Verder moet je vlg. mij ook iets met zusje. Zij moet van die verklikkersrol af. Ze krijgt hierdoor te veel macht.

Overigens snap ik heel goed dat je je verraden voelt door je moeder. Ik ben het ook niet eens met de vergoeleking 'dat is een oma's kleinkind ding'. Absoluut niet. Oma's dienen vierkant achter hun kinderen te staan en geen bondjes te sluiten op die manier. Dat moet je ook echt met je moeder bespreken. Zeker het feit dat zij er ook over liegt. Zo zie je maar ook, wat je moeder voor voorbeeld geeft...

tante Sidonia

tante Sidonia

20-08-2014 om 19:33

ik vergat een belangrijke zin

IN HET BEGIN: DE TOEVOEGING VAN JOUW ZIN:'eN DAT KAN NIET MEER'

nou

Het gaat denk ik niet zozeer over veel of weinig. Maar het klinkt of je zo ontzettend tot achter de komma bezig bent met wat ze mag eten en wanneer. Tot in de details: wat mag er op welke boterham enz. En, mijn ervaring met kinderen is dat -waar het ook over gaat- hoe harder jij de ene kant optrekt, hoe harder een kind de andere kant op gaat. Een kind dat enorm strak gehouden wordt zal zich steeds heviger daartegen gaan verzetten.

Op zich is er weinig is met het eetpatroon. Het enige is dat het lijkt alsof het kind er zelf nooit iets in te zeggen heeft. Ik zou het met haar bespreken: leg het bij jezelf: 'ik ben wel erg strikt geweest met eten', en vraag haar dan wat ze zelf daarin graag zou willen. Geef haar meer vrijheid in wat ze op haar brood doet, wat voor tussendoortje ze wil, enz. Niet dat altijd alles maar mag (je moet natuurlijk ook niet de andere kant op doorslaan). Wellicht dat een groot deel van de problemen al opgelost is als je dit doet.

Maar, het kan ook dat er om wat voor reden dan ook bij je kind een hele sterke drang tot eten is. Daar zou ik ook over nadenken. Waar komt die drang vandaan? Wanneer is dit begonnen? Als je het idee hebt dat het probleem vooral daar zit, dan zou ik dat eens met bijvoorbeeld de huisarts bespreken.

Ik denk dat het liegen enzo echt bijzaak is. En zou mij eerst op die andere zaken richten.

Annet

Annet

20-08-2014 om 20:27

Zeker ook zoet op brood

Voor de calorieën maakt het niet uit. Vlees is niet per se gezonder dan hagelslag of jam. Zoek het maar eens op in de lijstjes.
Als ze daarin de ruimte krijgt, kan dat al veel schelen voor haar.
Met de hoeveelheden is niets mis. Mijn dochter at minder op die leeftijd.
Ik weet niet hoeveel tijd zit tussen koek en warm eten. Ik gaf uur of drie kwartier voor het eten vaak rauwkost of soms wat popcorn. Maar wij aten niet voor 18.30 uur.
Mag ze in de winkel zelf koek uitzoeken?
Ik denk dat je dochter eigen keuzes wil maken. En dat moet best lukken binnen het eetpatroon dat jij belangrijk vindt.

dat micromanagen

Kan juist tot een eetstoornis leiden.
Het is belangrijk dat je kind de overwegingen zelf goed kent en daar zelf keuzes in maakt.

Ely

Ely

20-08-2014 om 21:24

Wat ik vind

Is dat je haar veel te weinig ruimte geeft om zelf haar zin in voeding en smaak te ontwikkelen en leren kennen. Voor mij is gezond eten (en een gezonde houding hebben tot eten) niet: elke dag dezelfde hoeveelheid gezonde voeding eten maar: jezelf en je eigen lichaam kennen, weten wanneer je behoefte hebt aan wat en daar verantwoord mee omgaan. En dat verantwoord mee omgaan betekent dat je meestal gezonde voeding kiest en af en toe iets minder gezonds als je dat lekker vindt.
Nu leert je dochter niet om naar haar lichaam te luisteren en daarnaar te (mogen) handelen. Ze leert te eten op een schema, van buitenaf opgelegd. Omdat zoet bij jou in de ban is kan ze niet bij jou terecht om uit te zoeken waarom ze zoet behoefte heeft en heeft geen ruimte om te onderzoeken hoe ze daar het best mee om kan gaan. Wie weet is haar behoefte aan zoetigheid wel onder controle als het niet langer een verboden vrucht is, is dan de spanning ervan af. Volkomen onbewust voor haar kan het verbieden juist maken dat ze ernaar snakt.
Ik zou haar juist ruimte en vertrouwen geven, eerst een beetje, als dat goed gaat een beetje meer enz. Nu zelf veranderen is heel zwaar voor haar, als jij haar anders benaderd, haar vertrouwen geeft is het veel makkelijkere voor haar.

Ik denk -vergeef mij, dit is psychologie van de koude grond- dat je zo vaak voorgelogen bent door je ex dat je er volkomen allergisch voor bent geworden én dat je eigenlijk bang bent dat je dochter zijn 'lieg genen' heeft ge-erfd. Ik heb het idee dat je hier extra heftig op reageert. Als dat zo is vind ik dat wel sneu voor je dochter. Zij heeft haar vader niet gekozen tenslotte.

Als laatste: mijn exvriendje heeft op kostschool gezeten (in België) waar heel strict met eten omgegaan werd. Ik leerde hem kennen toen hij ging studeren en op kamers ging wonen. Hij ging toen helemaal los qua eten. Midden in de nacht pannenkoeken bakken was nog het minste. Het zelf bepalen wat en wanneer te eten was een enorm ding voor hem en hij had de meest bizarre eetgewoontes. Puur als reactie op kostschool. Ik moest eigenlijk aan hem denken door jouw verhaal.

Barvaux

Barvaux

21-08-2014 om 07:53

tja

Op een gewone dag kan het dus voorkomen dat ze alleen een koek krijgt zonder chocolade. Niets zoetigs dus en jij vindt het vreemd dat ze de 'verboden vruchten' wil en daar dan over liegt?

Volgens het voedingscentrum (en ja daar kun je over discussiëren) moet jouw dochter het volgende eten op een dag (gemiddeld) om voldoende voedingsstoffen te krijgen:

200 gr Fruit 2 stuks
150-200 gr Groente 3-4 opscheplepels

150-200 gr Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten 3-4 opscheplepels
140-175 gr Brood 4-5 sneetjes

20 gr Kaas 1 plak
600 ml Melk(producten)
80-100 gr Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers

15 gr Bak-, braad- en frituurproducten, olie 1 eetlepels
20-25 gr Halvarine 5 per sneetje

1000-1500 ml Dranken (inclusief melk)
-----------------
Kijk er nu eens goed naar en je ziet dat je overdrijft in het beleg. Een plakje kaas en een plakje vleeswaar is al voldoende en dat laatste hoeft niet eens als ze voldoende vlees eet.

Laat het eens los en houd het bij 1x kaas en 1x vleeswaar en de rest lekker zelf kiezen.

Meer vrijheid geven

Laat je dochter zelf bepalen wat ze op haar brood doet en wat ze om 10 uur eet. Fruit kan ook op een ander moment van de dag. Je dochter kan haar eigen ontbijt en lunch klaarmaken en dan zelf kiezen wat ze erop doet.
Met je moeder zou ik eens gaan praten, onacceptabel dat ze tegen je iegt en je kind opzet tot liegen.
Hartstikke goed van je dat je je kinderen gezond eten wil geven. Maar helaas werkt jouw methode niet voor jouw dochter. Het is lastig hoor, je wilt niet dat je kind te dik wordt, maar je wilt toch ook niet dat ze een eetstoornis krijgt.
Succes.

oma liegt?

Waar schijnlijk heeft oma al vaak met haar dochter besproken wat hier zorgelijk is: de dwang en de controle over het eten van een kind.
Dan zou ik ook stiekum kinderen gaan eten geven en gaan liegen.
Je roept het liegen over jezelf af.

blieb

blieb

21-08-2014 om 12:21

zorgelijk

Ik vind dit allemaal wel zorgelijk klinken. Niet eens dat je er zo bovenop zit met eten (op het dwangmatige af imo) maar dat je er zo emotioneel in staat, en met erg zware emoties en verwachtingen je dochter tegemoet treedt. Sorry, maar dit is echt niet goed! Je moet hier iets mee doen, en dan pas kan je dochter de ruimte voelen zich te ontwikkelen op een gezonde manier. Eerlijk gezegd vind ik haar 'probleemgedrag' nog vrij mild als antwoord op je heftige emoties. Als je niet verandert kun je volgens mij nog heel wat anders gaan verwachten.

Groeispurt

Je schreef dat ze na 5 dagen inslaapkamp 1,5 kilo was bjgekomen. Weeg je dat dan zo precies? Je schreef ook dat ze niet dik is, eerder dun. Ben je dan bang voor overgewicht enw aar komt die angst vandaan? Toch niet van alle reclamecampganes hoop ik.
Houd je er ook rekening mee dat kinderen op een gegeven moment aan de groeispurt beginnen? Het lichaam bereidt dat voor door vet op te slaan, ja dan worden kinderen wat molliger. Tijdens de groeispurt groeien kinderen enorm en hebben dus ook veel meer voedsel nodig. Ik weer niet of de lijstjes van het voedingscentrum daar rekening mee houden. Het moment waarop dat begint is bij elk kind anders en kan wat jaren betreft veel verschillen. Meer brood etc.laten eten voorkomt dat kinderen gaan snoepen en snacken.

Tsjor

Annet

Annet

22-08-2014 om 10:42

Weeg je echt bewust na een kamp?

Mijn kinderen wegen zich een paar keer per jaar omdat ik de groeicurve bijhoud. Lengte meten is ook wegen. Dat is een feestje. Elke cm en elke kg wordt enthousiast ontvangen.
Als je bewust je kind weegt na een kamp, is het een controle. Zal de sfeer niet ten goede komen.

Daarnaast kan je darmflora aardig in de war raken tijdens een vakantie of kamp. Als je wilt weten of je bent aangekomen/afgevallen moet je ongeveer een week wachten met wegen.

wizzer

wizzer

22-08-2014 om 10:59

verschrikkelijk

Ik kan me voorstellen dat je niet wilt dat je tienjarige onbeperkt snoep eet. Maar een maximale hoeveelheid boterhammen? Laat haar tijdens de maaltijden toch onbeperkt eten. Zorg voor een gevulde fruitschaal waar ze onbeperkt van mag nemen zonder dat eerst te hoeven vragen.

Ik denk dat je een goed gesprek moet voeren met je dochter en je moeder, waarbij jij excuses maakt voor je obsessie met eten. Gezien het stiekeme eten dat je dochter noodgedwongen doet heb je haar daarmee al beschadigd. Daarnaast moet je hulp voor jezelf zoeken en daar ook eerlijk over zijn tegenover je dochter.

Eten

Mijn dochter is 9, neigt net als ik naar dik worden. Onder geen beding wil ik dat eten een obsessie wordt en dat wordt het als ik streng ga sturen op hoeveelheid of gewicht. Geef haar goed en vullend eten onbeperkt. Fruit, magere yoghurt, volkoren brood enzovoort. Hou snoep en chips in de hand, maar doe dat mét haar.

Als iemand mijn dochter zo vast zou zetten, zou ze los willen komen, desnoods door liegen. Over een paar jaar kan ze buiten jouw wil gaan eten en zal ze als tegenwicht gaan vreten. Daarmee alles wat je voor haar wilde teniet doent. Of hongeren. Laat het los, echt. En ga eens met iemand praten hierover, je kunt wel wat steun en hulp gebruiken denk ik, na alles.

Loes

bertje1

bertje1

26-08-2014 om 11:23

hulp zoeken

Er wordt hier veel gezegd over het eten (niet alles gelezen), maar het komt natuurlijk voort uit iets anders vermoed ik. Ga daar eens achteraan en ga hulp zoeken! School kan misschien ook iets betekenen.
Wat betreft het eten: ja, kort houden kan leiden tot eetprobleem. Uiteindelijk wen je ook aan 'teveel' eten, dus is ook niet handig.
Misschien kun je haar een tijdje zelf laten bepalen wat ze meeneemt en dat het uiteindelijk wel minder wordt omdat het dan niet meer stiekem hoeft??
Ze heeft van haar vader (en ook van oma!) ook niet echt goede voorbeelden: niets doen, liegen, etc.
zoek hulp.

vlinder72

vlinder72

26-08-2014 om 11:42

Bertje

Bedoel je nou dat moeder voor haar kind hulp moet zoeken of dat moeder voor zichzelf hulp moet zoeken. Volgens mij is een meisje van 10 jaar dat af en toe liegt nou niet erg bijzonder. Ik herken dat ook bij mij eigen kinderen. Vervelend maar het is niet heel bijzonder.

Ik vind de manier waarop er met eten wordt omgegaan en dat dochter gezond moet eten omdat moeder dat heel belangrijk vindt veel problematischer. Vooral omdat er steeds de nadruk opgelegd wordt. Moeder maakt lunch en tussendoortje klaar en vraag of het wel genoeg is. Maar dochter weet dat ze niet mag te veel mag eten en al helemaal niets dat "ongezond" is. Dus wat verwacht moeder dan dat dochter om een boterham met chocoladepasta vraagt?

Dus laat dochter zelf haar lunch klaarmaken. Geef haar af en toe een koek mee als tussendoortje. En laat het wat los.

Wegen is nergens voor nodig als je dochter dun is. Wij wegen thuis onze kinderen misschien een keer per jaar voor de lol. Wat voor boodschap geef je je dochter eigenlijk mee als je haar op de weegschaal zet als ze van kamp terugkomt?

wegen

Mijn dochter was opgenomen geweest met Rothavirus, daar was de kinderart bij geweest. Kinderarts had geconstateerd dat dochter op de grens van ondervoeding zat. Ze at toen als 4 jarige redelijk normaal maar weinig.
Ze MOEST dikker worden kreeg een lijst mee van de arts en moest elkde gevarwnzonee 6 weken wegen en meten in het ziekenhuis. Niet genoeg gegroeid weer een preek van die dokter toen werd eten pas echt een probleem. Na een half jaar gedwongen hoeveelheden laten eten waren we, op 200 gram na, uit de gevarenzone. Toen heb ik dochter vlak voor het consult flink laten drinken , zodat ze net boven het streefgewicht zou komen en hoefden we niet meer elke 6 weken te sressen naar dat ziekenhuis.
Nu ruim 7 jaar later is eten nog steeds een probleem. Ze eet weinig en als ik zeg dat ze nu iets moet eten wil ze helemaal niks meer. Een keer vroeger dan normaal eten in verband met theatervoorstelling bijvoorbeeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.