Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn dochter van 9 blijft meppen

elke keer als ze ruzie heeft met haar zusje of broertje gaat ze hen weer slaan. Wie weet een oplossing dat echt helpt? Ik heb al zoveel dingen geprobeerd, praten, naar haar kamer sturen, geen tv enz.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen tips

maar ik lees mee. Zelfde probleem met zoon van 7. Hij slaat ook mij soms als hij een ernstige driftbui heeft, maar daar heeft hij altijd spijt van. Van het meppen van zijn broertje zelden...

koentje

koentje

13-08-2010 om 12:14

Dat is niet goed!

doet ze dit alleen thuis? Hoe vaak gebeurt dit dan?
En je moet je afvragen of ze zo impulsief is dat het zonder nadenken gebeurt...? In dat geval zal ze ook op andere manieren last hebben van haar impulsiviteit.
Zijn haar broertejs/ zusjes jonger, kleiner dan zij? Slaan ze wel eens terug?

Ze weet inmiddels heel goed dat het niet mag, maar ze komt er toch mee weg. Ik zou eens kritisch kijken of of de straf die ze krijgt wel erg genoeg is en of je die consequent hanteert.
Is naar je kamer wel zo erg...? Wat doet ze daar? Kan ze niet naar de gang? Ze moet zich wel kapot vervelen en over haar wandaad kunnen nadenken he...

Misschien moet je haar voorlopig heel streng aanpakken; geen tv en computer voorlopig en deze in tijd terugverdienen. Bijv. een uurtje tv of computer verdienen door een dag niet geslagen?

Goh

ik weet zeker dat als dochter mij een gerichte mep geeft ze er direct eentje van mij terug zou krijgen.

koentje

koentje

13-08-2010 om 13:47

Maar

er staat toch dat ze broer en zus slaat. Of sla dan ook terug, manda?

Terpi

Terpi

13-08-2010 om 14:27

Liat

Mijn oudste heeft dat ook lang gedaan, slaan wanneer hij boos en/of gefrustreerd was, de jongere broer en zus moesten het dan ontgelden. Waar ik met hem aan begonnen ben is het volgende: enerzijds hebben we samen afgesproken wat *wel* mag als je boos bent en wat niet. Slaan en schoppen niet, dat mag duidelijk zijn! Maar bijvoorbeeld wel met een voetbal heel hard tegen de muur schoppen, op je kamer tegen je kussen meppen, een blokje om fietsen en rennen of wat dan ook. Uiteraard had ik ook liever dat hij rustig zei 'potjandorie wat ben ik boos' zonder dat daarbij deuren smijten, schreeuwen of tegen de muur schoppen bij kwam maar goed, zie het als stappen in de goede richting. Zoon had inspraak in wat voor hem het beste zou werken om af te koelen als hij boos is en op een juiste manier het probleem op te lossen.
Anderzijds maakten we een stickerlijst voor elke dag dat hij ofwel de boosheid niet nodig had gehad, ofwel dat hij boos was geworden volgens de afspraken en dus niemand pijn had gedaan.

Ik heb er geen straf voor gegeven, ik zag het als iets wat mijn zoon simpelweg nog niet kon. Goed boos worden dus, zonder anderen pijn te doen. Hij moest het nog leren en ik moest hem daarbij helpen. Nu kan hij het, sinds een dik jaar denk ik gaat het helemaal goed. Als hij echt boos wordt rent hij een rondje om het blok of hij gaat zitten razen in zijn kamer. Prima dus!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-08-2010 om 14:53

Alternatief

Ben het eens met Terpi. Boos zijn is niet erg - maar ze moet leren wat ze met haar boosheid kan doen. Slaan mag niet, maar wat wel? Laat dochter hier vooral zelf ook over meedenken, dat kan een kind van 9 prima. Ze zal niet slaan omdat ze dat zo leuk vindt. Het klinkt alsof ze niet weet hoe ze de situatie op een andere manier kan oplossen. Straf geven heeft dan weinig zin; wel haar helpen om het op een andere manier te doen.

Koentje

ja direct een flinke knal terug

Ik had het niet goed gelezen, ik las dat ze OOK broertjes en zusjes slaat, vandaar.

koentje

koentje

15-08-2010 om 16:27

Zo hoor ik het graag, manda..o.t.

ik houd ook niet van dat softe gedoe...

@liat

Liat, vreemde vraag misschien maar heb je het idee dat ze bewust slaat ? Het is nl niet altijd zo dat slaan bewust gaat en ook niet perse zo dat dat dus maar te 'vervangen' is door iets anders. Maw is ze boos en weet ze wat ze doet of is ze boos en weet ze niet meer wat ze doet. Je kan proberen om haar te leren om (iets) eerder op te houden: niet aan het eind van het lontje (wanneer ze ongewenste resultaat van het gedrag laat zien) maar eerder.. misschien zelfs wel hoe ze thuis komt. Als je stress hormonen al in je bloed zitten, is het -zeker als ze zo jong zijn- heel heel moeilijk die te laten gieren en te negeren. Een andere keuze maken voor die gemaakt worden, is wellicht makkelijker.

liat

liat

16-08-2010 om 11:36 Topicstarter

Jullie hebben gelijk

Het gaat nu weer even beter maar als ze weer gaat meppen ga ik weer met haar praten maar dan ook op de kalender bijhouden wanneer het goed gaat. Straffen heeft inderdaad geen zin, ze moet leren hoe ze haar woede kan hanteren.

Ik had laatst ook over haar gepost. Ze is de laatste tijd heel erg humeurig en prikkelbaar. Ze slaapt ook telkens slecht omdat ze constant opgewonden is. Is het niet over school dat weer begint dan wel over een aanstaand logeerpartijtje of feest.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.