Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
magdalena

magdalena

13-12-2009 om 21:30

Mijn dochter van 9 zit in de pubertijd

Mijn dochter van 9 is in de pubertijd. Ze heeft al borstgroei en groeit heel snel.
Ze vind sinds ongeveer een jaar alles wat met sex, liefde en pubertijd te maken heeft belachelijk en stom. Net als haar klasgenootjes overigens.
Ik vind het tijd worden om haar voor te lichten over ongesteld worden en dergelijke maar daar staat ze absoluut niet voor open. Herkent iemand dit, en hoe pak je dat aan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fraz

Fraz

13-12-2009 om 22:39

Eerst

Een boek laten lezen terwijl jij in de buurt bent en dan kijken of ze met je erover wilt praten. Zoniet dan heeft ze in ieder geval al wat info uit het boek gehaald

Hier ook dochter van 9...

...zie mijn post hier boven.

Mijn dochter vindt dat soort dingen idd ook belachelijk, óf ze zit er keihard om te lachen en giechelen

Misschien is een boek voor jouw dochter ook een optie? Kan ze het alleen doorlezen ipv naar je te luisteren.
Ik heb gevraagd om boerkentips, mss heb jij er ook iets aan voor jouw dochter

Judith

magdalena

magdalena

14-12-2009 om 09:07

Reactie

boek hebben we al, van Sanderijn van den Doef. Gelukkig hebben we al een en ander doorgenomen toen ze 7 was. Ik hoop dat ze dat nog een beetje weet. Ik had de post hierboven niet gezien, zal daar verder posten

poezenpeetje

poezenpeetje

14-12-2009 om 14:56

Geen zorgen

ik herken het van mezelf van vroeger. Zodra mijn moeder er over wou beginnen, liep ik weg of zei dat ze niet zo stom moest doen. Ik kon er met iedereen over praten (vriendinnen, tantes) behalve niet met mijn eigen moeder. Ik wil wedden dat ook zij gerust al weet wat haar allemaal te wachten staat, en heus als erf een vraagje in haar hoofd speelt, zal ze die op een dag aan je vragen, als zij er klaar voor is

Herkenbaar

hoi
ik herken het. dochter van bijna 8 heeft totaal geen interesse of vragen en heb ik het boek gegeven van Sanderijn, om samen te gaan lezen. Dochter bladert het boek even door, ziet de lijst achterin en gilt het uit 'mama geeft mij een boek met allemaal vieze woorden er in'!! boos heeft ze het boek ergens onderin, achter in haar boekenkast gegooid. ze wil er niets van weten, tenminste niet van mij. moeilijk... hoop dat er nog goede tips komen hier.

Gruffalo

anders

anders

15-12-2009 om 11:20

Tja

ik wil hier natuurlijk niet gaan zitten somberen maar zo`n boekje geven als sexualiteit al geen gespreksonderwerp was zal weinig zin hebben. Doet me ook een beetje denken aan mijn eigen moeder die bedacht zich kennelijk ook ineens dat ze dat onderwerp nog even behandelen moest en kwam voor mijn gevoel uit het niets met zo`n boek aanzetten. Mijn idee: je hebt al langere tijd met je kind (spontaan) over dit soort dingen of je bent vééél te laat.

magdalena

magdalena

16-12-2009 om 07:39

Niet mee eens.

Tot een jaar of 7 was sex een normaal onderwerp. Daarna werd het onbespreekbaar omdat ze wegliep, ging giechelen etc.
het is dus niet een kwestie van te laat begonnen zijn maar het heeft te maken met de beginnende pubertijd

anders

anders

16-12-2009 om 10:55

Magdalena

dan lijkt me de noodzaak om het over die dingen te hebben weg te vallen (ze weet het immers al) en is je dochter inderdaad vanwege de puberteit niet geinteresseerd in een gesprek met jou hierover. Dat onderwerp vind ze kennelijk te persoonlijk om met jou te bespreken: bij veel pubers wordt het schaamtegevoel te groot om het met hun ouders te bespreken dat zal je dan ook op andere vlakken wel merken.

Marjoleine64

Marjoleine64

16-12-2009 om 15:01

Magdalena

Juist dan is een boek een goede methode. Niet opdringen of zelfs maar aanbieden... Ik heb het boek (Haar. Waar? Daar!) gewoon in de woonkamer laten slingeren, tot zoon van bijna 12 het zelf vond en vroeg of hij dat mocht bekijken. Ja hoor, ga je gang maar. Daarna hebben we het er wel af en toe over gehad, maar altijd 'tussen neus en lippen door' tijdens andere bezigheden zoals opruimen, tafel dekken, in de auto op weg naar de orthodontist etc.
Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.