Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn dochter wil kort haar


Het gaat niet om 'niet anders mogen zijn'. Ik heb ook een lichtelijke allergie overgehouden aan mijn 'doe gewoon normaal' en 'loop in de pas' opvoeding. Het gaat om het overzien van de gevolgen van keuzes.

Ik zou gekleurd haar en make-up op deze leeftijd ook niet oké vinden. Niet omdat daar iets mis mee is, maar omdat ik dat niet vind passen bij een klein kind. Sowieso zijn dat dingen die mijn kind zelf mag gaan betalen als ze dat t.z.t. zou willen. 

Ik realiseer me door dit topic wel dat mijn eigen dochter helemaal geen moeite heeft met anders zijn, zo lang het haar eigen keuze is. Als die keuze door een situatie voor haar wordt gemaakt en opgelegd is het een heel ander verhaal. 
Als iemand haar jurk lelijk vindt, dan haalt ze haar schouders op en zegt 'nou en, ik vind hem wel mooi'. 

Ik heb ook wel eens kleding of schoenen gekocht voor haar die ik zelf niet mooi vond. Maar zij moet het aan en ik moet toegeven dat het haar wel heel goed stond.

Pinokkio schreef op 13-06-2023 om 10:37:

[..]

Wow Max. Kinderen moeten anders zijn? Hahaha.
Dit draadje gaat toch 100% over het omgekeerde en de gevoeligheid spat er bij jou (en anderen ) vanaf.

En nee, geen oudercompetities, helemaal niet. Het is gewoon te bizar voor woorden dat deze discussies niet meer gevoerd mogen worden.

waar mogen deze discussies niet meer gevoerd worden? Want ik zie dat het hier gewoon mag. 

Doemijdieglazenbol schreef op 13-06-2023 om 12:07:

[..]

waar mogen deze discussies niet meer gevoerd worden? Want ik zie dat het hier gewoon mag.

Erg constructief vind ik deze discussie anders niet. En er worden constant dingen bij gesleept die mi absoluut niet aan de orde zijn. Heilige huisjes worden met hand en tand verdedigd. Vermoeiend en weinig zinvol. 

Philou schreef op 13-06-2023 om 10:50:

[..]

Nou èn?! Die meningen zouden niet belangrijk genoeg moeten zijn. Je doet er beter aan je kind uit te rusten met de tools om met dit soort dingen om te gaan.

Oh, tsja, dan is het lastig praten idd. 
Ik zou mijn dochter niet graag meegeven dat ze iets niet mag dat jongens altijd wel mogen. 
Hoewel ik dat ongetwijfeld zelf vast ook doe. Maar ik ben daar toch niet blij mee. 
Ik hoef mijn dochter nergens tegen te wapenen, ze is op alle gebied hartstikke standaard meisje. Maar ik wil haar die verschillen tussen jongens en meisjes niet meegeven en zeker ook wb andere mensen die wél afwijken. 

Pinokkio schreef op 13-06-2023 om 10:40:

Als wij ouders niet zo spastisch zouden doen over elk klein ding, juist als kinderen klein zijn, zou een hele hoop gedoe en leed als kinderen groter worden voorkomen kunnen worden.
Dat kapsel betekent nu wrs idd nog weinig, maar de boodschap ‘jongens mogen kort haar’ en ‘jij bent een meisje dus mag dat niet’ komt echt wel binnen en daarmee wordt het groot.

Bij mijn kind kwam dat echt en vooral vanuit de kleuterklas. Of eigenlijk op het kdv al. De jongens hadden kort haar en zij moest dat dús ook (want de jongetjes waren haar ‘groep’), en op school (niet door de juffen geloof ik) werd ze gecategoriseerd in de groep ‘meisje’ en gingen haar gesprekken opeens over wat meisjes doen, en jongens enzo. 

Bij mij zit er ook een kleine ergernis hoor, het stoort mij enorm dat dit soort keuzes van mijn kind zelf hier aan mij, en dús weet ik wat voor oordelen over mijn narrowmindedness en opdringerigheid, worden toegewezen. 

Max88 schreef op 13-06-2023 om 10:51:

[..]

Oké dan heb ik het verkeerd opgevat, sorry! Mijn kind heeft een emo-fase gehad, ik vond daar als ouders niets negatiefs van in elk geval, al denkt Pinokkio blijkbaar smalend dat mijn gevoeligheid er afspat😂, wat trouwens net zo veroordelend is, maar dat laat ik maar gaan.

Mijn dingetje ermee zat waar TS mee zat, en ze is pas 4. Mijn kinderen hadden niet supersnel groeiend haar en konden en kunnen érg blijven hangen in zaken en die je blijven nadragen. Mijn nee op zo'n vraag had dus bij het karakter en haargroei van het kind gepast en heeft geen sikkepit te maken met identiteit of gender of anders zijn.

Dat stoort mij ook, dat dat er wel meteen van gemaakt wordt. 

Pinokkio schreef op 13-06-2023 om 14:02:

[..]

Erg constructief vind ik deze discussie anders niet. En er worden constant dingen bij gesleept die mi absoluut niet aan de orde zijn. Heilige huisjes worden met hand en tand verdedigd. Vermoeiend en weinig zinvol.

Welke heilige huisjes worden dan met hand en tand verdedigd? 

Max88 schreef op 13-06-2023 om 10:51:

[..]

Oké dan heb ik het verkeerd opgevat, sorry! Mijn kind heeft een emo-fase gehad, ik vond daar als ouders niets negatiefs van in elk geval, al denkt Pinokkio blijkbaar smalend dat mijn gevoeligheid er afspat😂, wat trouwens net zo veroordelend is, maar dat laat ik maar gaan.

Mijn dingetje ermee zat waar TS mee zat, en ze is pas 4. Mijn kinderen hadden niet supersnel groeiend haar en konden en kunnen érg blijven hangen in zaken en die je blijven nadragen. Mijn nee op zo'n vraag had dus bij het karakter en haargroei van het kind gepast en heeft geen sikkepit te maken met identiteit of gender of anders zijn.

Maar dat kan toch gewoon niet kloppen Max! Ben nu eens eerlijk, zou je nee zeggen tegen een jongen? De meeste mensen iig zeker niet, ook al kan een jongen theoretisch morgen óók graag een lange bos haar willen hebben. 
Het heeft álles met gender, sekse en identiteit te maken. 

Pinokkio schreef op 13-06-2023 om 14:13:

[..]

Oh, tsja, dan is het lastig praten idd.
Ik zou mijn dochter niet graag meegeven dat ze iets niet mag dat jongens altijd wel mogen.
Hoewel ik dat ongetwijfeld zelf vast ook doe. Maar ik ben daar toch niet blij mee.
Ik hoef mijn dochter nergens tegen te wapenen, ze is op alle gebied hartstikke standaard meisje. Maar ik wil haar die verschillen tussen jongens en meisjes niet meegeven en zeker ook wb andere mensen die wél afwijken.

In het kader van girl power ga je natuurlijk niet dingen nastreven die jongens wel 'mogen', maar zorgen vrouwen voor hun eigen sterke punten waar jongens jaloers op worden .

Pinokkio schreef op 13-06-2023 om 14:35:

[..]

Maar dat kan toch gewoon niet kloppen Max! Ben nu eens eerlijk, zou je nee zeggen tegen een jongen? De meeste mensen iig zeker niet, ook al kan een jongen theoretisch morgen óók graag een lange bos haar willen hebben.
Het heeft álles met gender, sekse en identiteit te maken.

Als je er vanuit gaat dat ik niet eerlijk ben ( als Pinokkio zijnde, sorry, grapje) houdt het gesprek op.

Ga jij er nu echt zomaar vanuit dat ik het niet over een jongen kan hebben? 

Kijk en dan zegt dat meer over jou en gender, sekse en identiteit, en niet over mij, net zo min als ik me racisme aan laat praten laat ik dat hier ook niet gebeuren. Het komt niet in me op zelfs om zo te denken.

Pinokkio schreef op 13-06-2023 om 14:35:

[..]

Maar dat kan toch gewoon niet kloppen Max! Ben nu eens eerlijk, zou je nee zeggen tegen een jongen? De meeste mensen iig zeker niet, ook al kan een jongen theoretisch morgen óók graag een lange bos haar willen hebben.
Het heeft álles met gender, sekse en identiteit te maken.

Als een jongen zijn haar wil laten groeien, dan duurt dat een hele tijd en kan hij op elk moment besluiten om het af te knippen. Met lang haar kan hij als meisje worden aangezien, maar omdat hij niet van de een op de andere dag lang haar heeft, is er een hele periode waarin hij zich elk moment kan bedenken. Als hij op een gegeven moment merkt dat hij voor meisje wordt aangezien en dat niet leuk vindt, kan hij de keuze maken om het af te knippen.

Bij een meisje dat stekels neemt is dat één moment dat het van lang naar heel kort gaat. Als ze dan merkt dat ze voor jongen wordt aangezien en dat niet leuk vindt, duurt het heel lang voordat het weer op het oude niveau is. De bedenkperiode is er dus niet. 
Daar zit voor mij wel het verschil. 

Als je dan een kind hebt dat nogal gevoelig is voor de mening van anderen, hoe stom je die mening ook mag vinden en lang blijft hangen in verdriet, dan vind ik het op deze leeftijd nog de taak van de ouders om het kind te beschermen hiertegen.
Nog los van dat ik geen zin heb in maandenlang een kind dat dagelijks huilt omdat ze spijt heeft en/of niet kan omgaan met het commentaar van andere mensen, hoe stom of onterecht ook, daar heb je geen invloed op.

MamaE schreef op 13-06-2023 om 15:05:

[..]

Als een jongen zijn haar wil laten groeien, dan duurt dat een hele tijd en kan hij op elk moment besluiten om het af te knippen. Met lang haar kan hij als meisje worden aangezien, maar omdat hij niet van de een op de andere dag lang haar heeft, is er een hele periode waarin hij zich elk moment kan bedenken. Als hij op een gegeven moment merkt dat hij voor meisje wordt aangezien en dat niet leuk vindt, kan hij de keuze maken om het af te knippen.

Bij een meisje dat stekels neemt is dat één moment dat het van lang naar heel kort gaat. Als ze dan merkt dat ze voor jongen wordt aangezien en dat niet leuk vindt, duurt het heel lang voordat het weer op het oude niveau is. De bedenkperiode is er dus niet.
Daar zit voor mij wel het verschil.

Als je dan een kind hebt dat nogal gevoelig is voor de mening van anderen, hoe stom je die mening ook mag vinden en lang blijft hangen in verdriet, dan vind ik het op deze leeftijd nog de taak van de ouders om het kind te beschermen hiertegen.
Nog los van dat ik geen zin heb in maandenlang een kind dat dagelijks huilt omdat ze spijt heeft en/of niet kan omgaan met het commentaar van andere mensen, hoe stom of onterecht ook, daar heb je geen invloed op.

Dat is dus de reden dat ik bij een meisje dat stekeltjes wil zou adviseren om het in fases te doen.  Een soort bedenktijd in te lassen.  Eerst kort maar wel meisjesachtig, 6 weken later kort stoer en dan eventueel die stekeltjes. 

Puur om het jonge meisje dat de gevolgen van haar keuzes nog niet goed kan overzien een periode van gewenning te geven. Kan ze ermee dealen dat ze commentaar krijgt

  • vind je het niet zonde dat je nu geen lange haren meer hebt
  • Zo kort en stoer is toch niets voor meisjes
  • Als jij kort haar hebt mag je niet meer bij de glitterstrikjes staartjesclub

En meisjes kunnen hard zijn op die leeftijd dus een overgangsperiode van lang naar kort zou ik zeker proberen te bewerkstelligen om ervoor te zorgen dat het kind niet buiten de groep gaat vallen en de periode van spijt hebben en lang moeten wachten tot het haar is aangegroeid te verkorten. 

voor mij was het vooral een gedoe om ze naar de kapper te krijgen, maar het kapsel mochten ze zelf kiezen, het is tenslotte hun hoofd. Maar wat ik tegen zou houden is echt millimeteren, niet om hoe het staat, maar mijn zusje heeft dat gehad, stond haar ook best goed, maar zij is erg geschrokken van de reacties van mensen, echt veel mensen denken dat je dan kanker hebt en worden heel emotioneel. Daar zou ik mijn kinderen voor behoeden en zeker als ze nog zo jong zouden zijn.

MamaE schreef op 13-06-2023 om 15:05:

[..]

Als een jongen zijn haar wil laten groeien, dan duurt dat een hele tijd en kan hij op elk moment besluiten om het af te knippen. Met lang haar kan hij als meisje worden aangezien, maar omdat hij niet van de een op de andere dag lang haar heeft, is er een hele periode waarin hij zich elk moment kan bedenken. Als hij op een gegeven moment merkt dat hij voor meisje wordt aangezien en dat niet leuk vindt, kan hij de keuze maken om het af te knippen.

Bij een meisje dat stekels neemt is dat één moment dat het van lang naar heel kort gaat. Als ze dan merkt dat ze voor jongen wordt aangezien en dat niet leuk vindt, duurt het heel lang voordat het weer op het oude niveau is. De bedenkperiode is er dus niet.
Daar zit voor mij wel het verschil.

Als je dan een kind hebt dat nogal gevoelig is voor de mening van anderen, hoe stom je die mening ook mag vinden en lang blijft hangen in verdriet, dan vind ik het op deze leeftijd nog de taak van de ouders om het kind te beschermen hiertegen.
Nog los van dat ik geen zin heb in maandenlang een kind dat dagelijks huilt omdat ze spijt heeft en/of niet kan omgaan met het commentaar van andere mensen, hoe stom of onterecht ook, daar heb je geen invloed op.

Dat bedoel ik niet, ik bedoel het veel simpeler. (Zoals het vast voor veel van die kleintjes nog is) kind wil gewoon kort haar, niets meer niet minder. Jongens mogen dat wel (kan best zijn Max dat dat van jou niet altijd mag, van de meeste ouders mag het wel) en meisjes mogen dat niet. Of niet zomaar iig,ze moeten er goed over nadenken, of compromissen accepteren etc . 

Verder vraag ik me echt af of kinderen zelf zo raar met deze dingen omgaan, of dat dit gewoon van thuis uit overgebracht wordt. Kip of ei. Eigenlijk denk ik toch dat laatste, en nogmaals, ook subtiele signalen worden opgeslagen. 

Pinokkio schreef op 13-06-2023 om 16:04:

[..]

Dat bedoel ik niet, ik bedoel het veel simpeler. (Zoals het vast voor veel van die kleintjes nog is) kind wil gewoon kort haar, niets meer niet minder. Jongens mogen dat wel (kan best zijn Max dat dat van jou niet altijd mag, van de meeste ouders mag het wel) en meisjes mogen dat niet. Of niet zomaar iig,ze moeten er goed over nadenken, of compromissen accepteren etc .

Verder vraag ik me echt af of kinderen zelf zo raar met deze dingen omgaan, of dat dit gewoon van thuis uit overgebracht wordt. Kip of ei. Eigenlijk denk ik toch dat laatste, en nogmaals, ook subtiele signalen worden opgeslagen.

Zeker bij een heel jong kind vind ik dat je als ouder wel de verantwoordelijkheid hebt om het kind te helpen in keuzes. Vooral omdat ze de gevolgen nog niet goed kunnen overzien. Vandaag kort is niet morgen weer lang.

Buitengesloten worden kan op die leeftijd best veel impact hebben en dat kan op school gebeuren zonder dat de juf dat door heeft. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.