Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn dochter wil kort haar


MMcGonagall schreef op 13-06-2023 om 09:44:

Mijn oudste had al vanaf peuterleeftijd duidelijke ideeën over hoe ze eruit wilde zien. Ik heb wel eens moeders op het kleuterplein moeten aanspreken toen ze opmerkingen maakten over haar kleding (niets ‘geks’, jurken en glitterlaarzen). Later ging ze verschillende fases door, we hebben een gothic periode gehad (leuk) en een jaren ‘50 tijdperk (ook leuk). Dat terwijl klasgenoten niets anders aan hadden dan spijkerbroek, shirt, vest en sneakers. Moet ik dan zeggen dat ze zich wat meer mainstream moet kleden, zodat ze dan misschien niet meer wordt nageroepen op straat? Lijkt me dat die mensen met commentaar eerder zouden moeten inbinden.
In dit geval gaat het om een kapsel. Waar maak je je druk over. Het is maar haar, dat groeit vanzelf weer aan. Het is ook niet zo dat lang haar bij al die meiden per se het beste staat, maar als je wat anders wilt, krijg je dit soort gedoe. Bizar.

Nee, laat ze zich kleden zoals ze wil en zeg er bij dat wat die mensen zeggen wat over hen zegt. Rust je dochter uit met de tools om er mee om te gaan. 

Ja precies, het is maar haar. Waarschijnlijk overziet ze haar wens niet, doe dan een tussenkapsel óf de kapper weet precies een goede draai aan te geven: stekels én zo weer wat anders van te maken (bij spijt). 

Sorry dat ik zo fel ben over het traditionele vrouw/man rollenpatroon.
In mijn schoonfamilie is dat namelijk nogal benadrukt.  Schoonouders vonden vrouwen met ambitie (zoals ik) en werkende moeders maar niks.
Schoonzus kwam eens met dochtertje op verjaarsvisite daar met tomboy-dochtertje in tuinbroek.  Achter haar rug verzuchtte schoonmoeder waarom ze het kind nooit eens een leuk jurkje aantrok....
Schoonmoeder zou zich omdraaien in haar graf als ze wist dat dochter van het bewuste kleinkind automonteur wil worden....
Ik heb een klein trauma van hun vooroordelen overgehouden.

https://www.bol.com/nl/nl/f/anders-is-leuk/30013700/#modal_open
Mijn dochter kreeg bij een actie een mini uitgave van dit boekje, ze was toen 8 jaar oud.  Anders is leuk werd haar motto en zeker in de veilige omgeving van haar basisschoolklas heeft ze dat altijd vol gehouden. Droeg tshirts met de tekst "Ik durf anders te zijn" in het Engels.  Een knalgeel shirt op een kobaltblauwe broek met een zwart vestje. Colorblocking was in die jaren helemaal in.  Ik heb het nooit tegen gehouden alleen maar gestimuleerd. 
Begin vo heeft ze zich even gedragen en gekleed naar de meerderheid.  Even de kast uit de boom kijken en een plek vinden in de nieuwe groep. Na een jaar ongeveer had ze een paar leuke meiden om zich heen verzameld die ook niet gemiddeld waren.  Ik herinner me een verjaardagsfeest hier thuis waar meiden zaten met asymmetrische kapsels, en met blauwe plukken in haar haar en mijn eigen dochter had nog de naweeën van je lange haar zuurstok roze verven.  Bij de hoofdhuid was het alweer donkerblond maar de punten waren nog verbleekt roze.
Diep in haar hart wil ze nog weleens experimenteren met rare kleuren in haar haar en op de opleiding waar ze nu zit zou dat ook gewoon kunnen.  Ze voelt zich veilig genoeg in die groep. 
Ze heeft echter sinds de coronamaatregelen van kracht werden in 2020 een unieke bijbaan waarbij ze in een vrouwenpak gekleed gaat waarbij een groene turtleneck pullover bij het marineblauwe pak al als op het randje wordt gevonden. Ze beseft zelf (inmiddels 20 jaar oud) dat het behoud van de baan veel voordelen heeft en dus verft ze haar haar niet groen. 
Het anders zijn wordt dus gezocht in kleurcombinaties qua kleding die nog net kunnen en het haar in een zorgvuldig gestylde slordige knot.
Het commentaar is soms om van te janken. Die je je haar nog even normaal voordat je shift begint? 

amarna schreef op 13-06-2023 om 10:13:

Sorry dat ik zo fel ben over het traditionele vrouw/man rollenpatroon.
In mijn schoonfamilie is dat namelijk nogal benadrukt. Schoonouders vonden vrouwen met een carriere (zoals ik) en werkende moeders maar niks.
Schoonzus kwam eens met dochtertje op verjaarsvisite daar met tomboy-dochtertje in tuinbroek. Achter haar rug verzuchtte schoonmoeder waarom ze het kind nooit eens een leuk jurkje aantrok....
Schoonmoeder zou zich omdraaien in haar graf als ze wist dat dochter van schoonzus automonteur wil worden....
Ik heb een klein trauma van hun vooroordelen overgehouden.

Dat snap ik best, iedereen groeit op met invloeden van het nest of de cultuur en ook de tijd waarin je bent opgegroeid en dat is normaal en logisch. Jammer dat dat je een klein trauma gaf, een mens is zoveel meer dan de buitenkant.

Ouders, maar vooral vrouwen onderling, zouden elkaar wat meer moeten ondersteunen ipv afvallen.


Max88 schreef op 13-06-2023 om 09:00:

[..]

Je zit te zoeken. De tendens lijkt wel of "je" móet opvallen, een buitenbeentje móet zijn omdat anderen dat waren of "je" dat juist níet mocht zijn van de ouders. Ouders hier lijken dat juist weer aan te moedigen, om expressie te geven aan anders zijn.

Maar dat anders zijn is op de leeftijd meestal helemaal geen issue. En willen mixen in de menigte, tot grote afschuw van sommigen, zou net zo moeten mogen als hier.

Je ziet het vaker, het opscheppen of naar voren halen van "anders zijn" als talent of gave, terwijl het dat niet altijd is, wel of niet dankend aan die geweldige opvoeding.

Het gebeurt, ook in het klein. Ik herinner me ellenlange topics over wat je je kinderen te eten geeft, waarbij dan bijna trots gezegd wordt dat sommige kinderen alleen gezond eten...olijfjes, tomaatjes en liever rauwe vis dan een patatje en voorkeur geven aan een museum boven bv de speeltuin.

En ook hier wordt zelfs een kapsel door sommigen gelijkgesteld aan identiteit en dat móet nagevolgd worden anders ben je ( zelfs) een dictator. Soms denk ik: zit daar een eigen frustratie achter, moeten we tegenwoordig geslachtsloos zijn, moet je áltijd fysiek uiting geven aan een gevoel of wens?

Mag het ook gewoon soms een keer een kind zijn zonder problemen die een, in haar ouders ogen, veel te resolute smaak heeft die niet zomaar te fixen valt, waardoor je als kleine vier-jarige met een beetje pech jaren moet lopen met de gevolgen van een keus die je niet overziet?

Mag het gewoon 1x een probleem zijn zonder diagnoses van anders zijn of van gender/identiteit?

Je wordt toch hondsmoe van oudercompetities als dit over opvoeding enz. Waarom hebben mensen dat zo hard nodig, compensatie, bewijsdrang?

Wow Max. Kinderen moeten anders zijn? Hahaha. 
Dit draadje gaat toch 100% over het omgekeerde en de gevoeligheid spat er bij jou (en anderen ) vanaf.

En nee, geen oudercompetities, helemaal niet. Het is gewoon te bizar voor woorden dat deze discussies niet meer gevoerd mogen worden. 

Als wij ouders niet zo spastisch zouden doen over elk klein ding, juist als kinderen klein zijn, zou een hele hoop gedoe en leed als kinderen groter worden voorkomen kunnen worden. 
Dat kapsel betekent nu wrs idd nog weinig, maar de boodschap ‘jongens mogen kort haar’ en ‘jij bent een meisje dus mag dat niet’ komt echt wel binnen en daarmee wordt het groot. 

Pinokkio schreef op 13-06-2023 om 10:40:

Als wij ouders niet zo spastisch zouden doen over elk klein ding, juist als kinderen klein zijn, zou een hele hoop gedoe en leed als kinderen groter worden voorkomen kunnen worden.
Dat kapsel betekent nu wrs idd nog weinig, maar de boodschap ‘jongens mogen kort haar’ en ‘jij bent een meisje dus mag dat niet’ komt echt wel binnen en daarmee wordt het groot.

Dat is toch tegen deze vierjarige niet gezegd?  Het is daarmee een hypothetisch geval.

Max88 schreef op 13-06-2023 om 09:56:

[..]

Nee hoor, maar je hangt er wel een oordeel aan. Haar stijl noem je leuk en anderen: "niets anders dan...zie zwartgedrukte.

Ik vind het prima als iemand zich wil uitdrukken, ik zal daar verder niets van vinden en waardeer mensen om wie ze zijn ze hoe ze zich gedragen en niet op hoe ze er uitzien, maar mag je dan het omgekeerde ook verwachten of accepteren dat het niets met gender of identiteit te maken heeft maar soms gewoon met een smaak die altijd persoonlijk is?

En dat het niet altijd te maken heeft met perfecte ouders die perfect opvoeden en die andere ouders maar belachelijk en bekrompen dictators vinden en wiens kinderen "maar" mainstream zijn?

Misschien moet er ergens eerst een onzichtbare angel uitgehaald worden voordat ouders kunnen stoppen met het veroordelen van elkaar als ouder, we doen immers allemaal maar wat, maar wel uit liefde voor je kind.

Zo was het niet bedoeld. Mijn andere kind ziet er wel uit als alle andere meiden in haar klas, en ik denk dat ze dat ook gewoon mooi vindt. Ze heeft wel eens een klein beetje geëxperimenteerd met haarlengte, op de schouders in plaats van echt lang, maar dan vond ze het lastig dat het niet goed in een staart kon.

Ik heb er in ieder geval zelden tot nooit in gestuurd. Oudste heb ik wel gevraagd of zwart nu echt een goed idee was in combinatie met haar lichtwitte huid, maar inmiddels past het echt bij haar. Van de neuspiercing was ik ook niet overtuigd en een tatoeage vond ik ook leuk genoeg, maar het is mijn lichaam niet.

Dus niets mis met mainstream, maar wel met ouders die hun smaak willen opdringen om ‘stomme’ redenen. Een meisje met stekeltjeshaar is een meisje met stekeltjeshaar. Zonder gel is dat gewoon kort en over een half jaar is het kinlengte (zeker bij zo’n klein koppie).

Knip

Knip

Philou schreef op 13-06-2023 om 10:42:

[..]

Dat is toch tegen deze vierjarige niet gezegd? Het is daarmee een hypothetisch geval.

Misschien nog niet door haar ouders, maar wel door veel mensen op dit forum.

Denk je dat kinderen de boodschap niet oppikken? 

MMcGonagall schreef op 13-06-2023 om 10:43:

[..]

Zo was het niet bedoeld. Mijn andere kind ziet er wel uit als alle andere meiden in haar klas, en ik denk dat ze dat ook gewoon mooi vindt. Ze heeft wel eens een klein beetje geëxperimenteerd met haarlengte, op de schouders in plaats van echt lang, maar dan vond ze het lastig dat het niet goed in een staart kon.

Ik heb er in ieder geval zelden tot nooit in gestuurd. Oudste heb ik wel gevraagd of zwart nu echt een goed idee was in combinatie met haar lichtwitte huid, maar inmiddels past het echt bij haar. Van de neuspiercing was ik ook niet overtuigd en een tatoeage vond ik ook leuk genoeg, maar het is mijn lichaam niet.

Dus niets mis met mainstream, maar wel met ouders die hun smaak willen opdringen om ‘stomme’ redenen. Een meisje met stekeltjeshaar is een meisje met stekeltjeshaar. Zonder gel is dat gewoon kort en over een half jaar is het kinlengte (zeker bij zo’n klein koppie).

Nu ik mijn eigen stukje nalees, zie ik dat ik best wel eens sturende opmerkingen heb gemaakt, maar dat was maar kort en dan werd me verteld dat ik daar toch weinig over in te brengen had. Toen ze jong waren was het makkelijker, dan zijn de wensen niet zo ingrijpend (lang haar, kort haar, tijdelijk roze, ordinaire schoenen haha).

Pinokkio schreef op 13-06-2023 om 10:47:

[..]

Misschien nog niet door haar ouders, maar wel door veel mensen op dit forum.

Denk je dat kinderen de boodschap niet oppikken?

Nou èn?! Die meningen zouden niet belangrijk genoeg moeten zijn. Je doet er beter aan je kind uit te rusten met de tools om met dit soort dingen om te gaan. 

MMcGonagall schreef op 13-06-2023 om 10:43:

[..]

Zo was het niet bedoeld. Mijn andere kind ziet er wel uit als alle andere meiden in haar klas, en ik denk dat ze dat ook gewoon mooi vindt. Ze heeft wel eens een klein beetje geëxperimenteerd met haarlengte, op de schouders in plaats van echt lang, maar dan vond ze het lastig dat het niet goed in een staart kon.

Ik heb er in ieder geval zelden tot nooit in gestuurd. Oudste heb ik wel gevraagd of zwart nu echt een goed idee was in combinatie met haar lichtwitte huid, maar inmiddels past het echt bij haar. Van de neuspiercing was ik ook niet overtuigd en een tatoeage vond ik ook leuk genoeg, maar het is mijn lichaam niet.

Dus niets mis met mainstream, maar wel met ouders die hun smaak willen opdringen om ‘stomme’ redenen. Een meisje met stekeltjeshaar is een meisje met stekeltjeshaar. Zonder gel is dat gewoon kort en over een half jaar is het kinlengte (zeker bij zo’n klein koppie).

Oké dan heb ik het verkeerd opgevat, sorry! Mijn kind heeft een emo-fase gehad, ik vond daar als ouders niets negatiefs van in elk geval, al denkt Pinokkio blijkbaar smalend dat mijn gevoeligheid er afspat😂, wat trouwens net zo veroordelend is, maar dat laat ik maar gaan.

Mijn dingetje ermee zat waar TS mee zat, en ze is pas 4. Mijn kinderen hadden niet supersnel groeiend haar en konden en kunnen érg blijven hangen in zaken en die je blijven nadragen. Mijn nee op zo'n vraag had dus bij het karakter en haargroei van het kind gepast en heeft geen sikkepit te maken met identiteit of gender of anders zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.