Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn dochter wil kort haar


Philou schreef op 11-06-2023 om 16:02:

[..]

Het is een kwestie van smaak en dan heb ik het gevoel dat je smaak probeert te rationaliseren. De ene smaak hoef je niet te verantwoorden, de andere wel. En wie beslist daar dan over, denk jij?

Je hoeft je smaak niet te verantwoorden. Dat schrijf ik helemaal niet en dat vind ik ook niet. Het gaat om wie erover beslist wat de kapper mag doen. Ik ben in die zin misschien een vrij luie moeder die weinig sturing heeft gegeven aan de smaak van mijn kinderen. En ze hebben echt wel eens gelopen met kleding en haar waar ik niet veel aan vond/vind. Daar hoef ik me niet voor te verantwoorden maar zij ook niet. Eigenlijk snap ik gewoon niet hoe dat zou moeten werken, dat de één zijn smaak zou moet verantwoorden en de ander niet. Dat kan toch helemaal niet met smaak? En hoe belangrijk is het nou helemaal dat je het kapsel of de kleding van je kind mooi vindt? Ze gaan, binnen bepaalde grenzen, hun gang maar. 

Mija schreef op 11-06-2023 om 19:25:

[..]

Je hoeft je smaak niet te verantwoorden. Dat schrijf ik helemaal niet en dat vind ik ook niet. Het gaat om wie erover beslist wat de kapper mag doen. Ik ben in die zin misschien een vrij luie moeder die weinig sturing heeft gegeven aan de smaak van mijn kinderen. En ze hebben echt wel eens gelopen met kleding en haar waar ik niet veel aan vond/vind. Daar hoef ik me niet voor te verantwoorden maar zij ook niet. Eigenlijk snap ik gewoon niet hoe dat zou moeten werken, dat de één zijn smaak zou moet verantwoorden en de ander niet. Dat kan toch helemaal niet met smaak? En hoe belangrijk is het nou helemaal dat je het kapsel of de kleding van je kind mooi vindt? Ze gaan, binnen bepaalde grenzen, hun gang maar.

En daar ligt het punt, niemands grenzen zijn hetzelfde, ook ouders die veel goedvinden hebben hun grenzen. Je kunt niet bepalen dat de grenzen van een ander de reikwijdte van de jouwe hebben. En iedere ouder heeft invloed op het uiterlijk en innerlijk van hun kinderen.

Daarbij is dit kindje 4, net kleuter, dat vind ik wel een verschil in wat ze waarom willen. 


Mija schreef op 11-06-2023 om 19:25:

[..]

Je hoeft je smaak niet te verantwoorden. Dat schrijf ik helemaal niet en dat vind ik ook niet. Het gaat om wie erover beslist wat de kapper mag doen. Ik ben in die zin misschien een vrij luie moeder die weinig sturing heeft gegeven aan de smaak van mijn kinderen. En ze hebben echt wel eens gelopen met kleding en haar waar ik niet veel aan vond/vind. Daar hoef ik me niet voor te verantwoorden maar zij ook niet. Eigenlijk snap ik gewoon niet hoe dat zou moeten werken, dat de één zijn smaak zou moet verantwoorden en de ander niet. Dat kan toch helemaal niet met smaak? En hoe belangrijk is het nou helemaal dat je het kapsel of de kleding van je kind mooi vindt? Ze gaan, binnen bepaalde grenzen, hun gang maar.

Ik ben het wel met je eens dat ze binnen bepaalde grenzen, hun gang maar gaan.

Maar zit daar geen minimum leeftijd aan.

Voor mij maakt het een groot verschil of een kind 4,9,12 of 15 is met wat het helemaal zelf mag beslissen.

Wat betreft de stekkeltjes
Een 9 jarige zou het van mij na een goed gesprek en een paar dagen bedenk tijd mogen, maar voor een 4 jarige zou ik voor een tussen oplossing gaan.

Marie111 schreef op 11-06-2023 om 18:07:

Niet alle reacties gelezen, dus wellicht is het al eerder gezegd.
Je schrijft dat ang haar gemakkelijker is.
Die begrijp ik dus echt niet.
Ik vond lang haar dus veel werk. Gedoe met borstelen, staartjes, vlechtjes, etc.
Toen oudste dochter met 3,5 jaar lang haar wilde, heb ik haar ook gewaarschuwd. Dat ik geen zin had in elke ochtend gejank en gekrijs, met haarborstelen.
Dat de kapper op 5 min lopen zit en dat die het er zo weer afknipt.
Natuurlijk is er wel eens geprotesteerd met borstelen. Was wel blij dat ze het op een gegeven moment zelf konden bijhouden.
Zelf heb ik ook mijn hele leven al kort haar.

En eerlijk gezegd vind ik lang haar bij sommige. meisjes echt niet mooi. Vooral als ze van dat pluis haar hebben.
Van een leuke bob knapt het vaak echt op.

Van mij zou je dochter dus wel kort haar mogen.
Stekeltjes gaat dan misschien wat ver, maar er zijn zoveel leuke korte kapsels of een bob.

Maar je moet met kort haar wel vaker naar de kapper om het netjes te houden. In die zin is lang haar wel makkelijker 

To geeft aan het wel gemakkelijk te vinden dat ze maar twee keer per jaar naar de kapper hoeft te gaan ( financieel pluspunt) maar gaat wel voorbij aan het gemak voor dochter, wat kort haar haar biedt. 
Het meisje is 4; mogelijk dat ze kort haar wilt omdat ze last heeft van die staarten en ziet dat de vriendjes met kort en/ of stekelig haar daar geen last van hebben.

Mijn dochter wilde lang haar, geen punt. Leuk voor op de school foto’s. Maar na een paar luizen uitbraken, wenste ik mijzelf dat ze voor korter ging. De kosten die ik mij uitspaarde, ging nu op aan de prioderm, over de tijd van napluizen niet te spreken.

Doemijdieglazenbol schreef op 11-06-2023 om 18:06:

ik word er een beetje verdrietig van. Een kind van 4 wil een zijstapje doen met een kort koppie en moeder is bang dat dat tot uitsluiting leidt in de kleuterklas. Klopt dat? Dat meisjes lang haar moeten hebben is een stereotype dat misschien wel mede door dit soort angst in stand gehouden wordt. Want kinderen internaliseren het ook. Ik vind het erg jammer en hoop dat dat ooit geen rol meer speelt. 🤞🏻

Kleuterklassen zijn inderdaad nogal heftig in rolpatronen. Het heeft bij die kinderen ook met een soort veiligheid te maken, de wereld in herkenbare hokjes indelen. Daarvoor ook, (ik plas staand, want ik ben een jongen, ook al is desbetreffend exemplaar een meisje) maar zijn ze zich niet zo bewust van hun eigen sekse en gender. 

Mijn eigen haar is ongeveer kinlengte en ik vind het alweer te lang worden. De genoemde bob op schouderlengte vind ik dus ook gewoon lang haar, of minimaal schouderlang. Op mijn leeftijd loop ik inmiddels het risico dat mijn haar ‘pittig kort’ wordt genoemd. Heel naar hoe mensen denken in stereotyperingen. Ik draag het zoals ik leuk vind, wat me staat en bij me past. Het zegt in zoverre iets over mijn identiteit dat ik het binnen vijf minuten in model wil kunnen brengen, zonder haardroger of andere attributen (wel een beetje gel).

Bijtje82

Bijtje82

11-06-2023 om 20:36

Mijn kinderen hebben tot op zekere hoogte wel zeggenschap over war ze met hun haar willen. 
Maar gemillimeterd haar bij m'n dochters.. nee dat mogen ze niet. 
Ik denk dat je ook naar het kind zelf moet kijken. 
Sommige jongens kunnen wegkomen met lang haar, terwijl het bij anderen gewoon echt niet staat. 
Van de meiden weet ik zeker dat stekels niet zouden staan. 
Middelste wilde de laatste keer een rechte pony, dus die kreeg ze. Het misstaat niet, maar de lange pony stond toch beter. Nu wil ze het dus weer laten groeien. 

MellowTurkey78

MellowTurkey78

11-06-2023 om 20:39

Nick90 schreef op 11-06-2023 om 18:55:

[..]

Ik zie het probleem ook niet zo, ons kind moest van z’n moeder z’n haar lang dragen omdat hij krullen heeft maar die was daar na al die jaren ook klaar mee en heeft er toen gewoon zelf de schaar ingezet😂


Maar serieus, dit soort dingen ga je, denk ik, (ik heb zelf geen kinderen) zeker op een bepaalde leeftijd krijgen, dat wanneer je het gaat verbieden ze het of zelf gaan doen (En dan moet je wel naar de kapper) of ze gaan zich alleen maar tegen je afzetten. En wanneer ze nou op wereldreis willen of in een knaakprant willen wonen, maar dit gaat over haar... En dat groeit trouwens als het niet staat echt wel weer aan...
Echt ik zie het probleem niet, laat die kinderen nou lekker gaan zou ik denken maar goed nogmaals het is mijn kind niet...

Renmuis

Renmuis

11-06-2023 om 20:45 Topicstarter

Dank voor de reacties! Het is geen kwestie van smaak voor mij. Eerlijk, ik vind stekeltjes niet geweldig, maar ik vind haar Paw Patrol hoodie ook niet geweldig en dat mag ze elke dag aan.

Waar ik dan bang voor ben? Nou, ze zit nu in een instroom klasje met allemaal kleintjes van net 4. Volgend jaar komt ze ook met kindjes van 5-6 in de klas. Die zijn inderdaad druk aan het categoriseren en oordelen. Dochter is een gevoelig meisje dat moeite heeft voor zichzelf op te komen. Ze is snel gekwetst en schuw. Daar werken we aan, maar dat kost tijd. Ik heb geen enkele moeite met kinderen die bewust kiezen om niet in de pas te lopen (zo’n kind was ik ook) maar bij haar is het nog geen bewuste keuze. En inderdaad, ik heb het idee dat we hier veel truttiger in zijn dan pakweg 30-40 jaar terug. Ik vind het ook zeker niet leuk, en wou dat ik er anders in stond.

Een bob zou ik niet zo’n probleem vinden trouwens (nou ja, het bijhouden en stylen misschien), maar dat is niet wat ze wil.

Mijn kinderen mochten zodra ze een voorkeur aangaven het helemaal zelf weten. Dat resulteerde in een jongen met prachtig lang haar totdat het er ineens af moest. Hij heeft nooit last gehad van opmerkingen. De kapsters hadden wel moeite met deze vrijheid. Wat ze ook kozen er werd altijd gevraagd of moeders dat wel goed vond. Zelf vonden ze dat stom en waren trots op dat ze het zelf mochten bepalen. 

Renmuis schreef op 11-06-2023 om 20:45:

Dank voor de reacties! Het is geen kwestie van smaak voor mij. Eerlijk, ik vind stekeltjes niet geweldig, maar ik vind haar Paw Patrol hoodie ook niet geweldig en dat mag ze elke dag aan.

Waar ik dan bang voor ben? Nou, ze zit nu in een instroom klasje met allemaal kleintjes van net 4. Volgend jaar komt ze ook met kindjes van 5-6 in de klas. Die zijn inderdaad druk aan het categoriseren en oordelen. Dochter is een gevoelig meisje dat moeite heeft voor zichzelf op te komen. Ze is snel gekwetst en schuw. Daar werken we aan, maar dat kost tijd. Ik heb geen enkele moeite met kinderen die bewust kiezen om niet in de pas te lopen (zo’n kind was ik ook) maar bij haar is het nog geen bewuste keuze. En inderdaad, ik heb het idee dat we hier veel truttiger in zijn dan pakweg 30-40 jaar terug. Ik vind het ook zeker niet leuk, en wou dat ik er anders in stond.

Een bob zou ik niet zo’n probleem vinden trouwens (nou ja, het bijhouden en stylen misschien), maar dat is niet wat ze wil.

Ik zou voor een tussenoplossing gaan, dan is niet direct het hele haar eraf. Wil je dochter nog steeds stekeltjes, dan kun je dat altijd nog doen.... of niet. Op deze leeftijd heb je als ouder nog wel inspraak hoor. Een van mijn jongens wilde toen hij kleuter was een soort van matje, a la die Lavezzi van tv (maar mijn zoon is veel ouder dus hij had het zelf bedacht). Dat leek me helemaal niks dus ik had een compromis voorgesteld.

Dat je bang bent voor afwijzing door andere kinderen, daar zou ik dan weer niet in mee gaan. Als je zelf moeite hebt met het oordelen, dan hou je dat indirect in stand door voor de gemiddelde keuze te gaan. Stekeltjes voor meisjes zijn overigens tamelijk hip bij de oudere jeugd en jongvolwassenen.

Hmmmm. Ik begrijp je wel. Bij het schrijven van mijn reactie bedacht ik mij dat het voor mij als ouder gaat om de inschatting van gevaar of het oplopen van schade. Mijn inschatting was dat deze er niet was en daardoor liet ik het los. Het schieten van gaatjes in de oren op jonge leeftijd hebben we wel uitgesteld. Mijn man en ik vonden dat schade aan het lijf welke onomkeerbaar was. En het kind te jong volgens ons qua hygiëne. Onzin? Voor sommige wel maar voor ons niet. Jouw inschatting is nu anders dan die ik maakte voor mijn kinderen wat betreft vrije keuze kapsels. Jij bent hier de ouder en neemt dus deze beslissing  

Bijtje82 schreef op 11-06-2023 om 20:36:

Mijn kinderen hebben tot op zekere hoogte wel zeggenschap over war ze met hun haar willen.
Maar gemillimeterd haar bij m'n dochters.. nee dat mogen ze niet.
Ik denk dat je ook naar het kind zelf moet kijken.
Sommige jongens kunnen wegkomen met lang haar, terwijl het bij anderen gewoon echt niet staat.
Van de meiden weet ik zeker dat stekels niet zouden staan.
Middelste wilde de laatste keer een rechte pony, dus die kreeg ze. Het misstaat niet, maar de lange pony stond toch beter. Nu wil ze het dus weer laten groeien.

Dat MOGEN ze zelfs niet?? Waarom niet? Het is toch hun haar? Ennuh...het is niet voor eeuwig he; het groeite namelijk weer aan.

Ik vind echt als een kind zo duidelijk aangeeft het op een bepaalde manier te willen dan ga je daar in mee; tenzij de kosten te gek worden.

En zeker heel kort haar: dat kun je makkelijk zelf bij houden.

Knip, offtopic

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.