Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn dochter wil kort haar


TDM

TDM

11-06-2023 om 17:14

onze dochter is nu 9, maar wou perse ook met 4 een opgeschoren bob, nou helemaal prima toch, ze had dat ergens op een foto gezien.
Nu wil ze het weer lang, dus zodra we bij de kapper zijn is het, alleen lagen hoor en er mag niet teveel af.
Ze weet dus precies wat ze zelf wil en mooi vind en ik laat haar dat zelf aangeven bij de kapper.

Ik kan er ook moeilijk wat van zeggen, want zelf heb ik zowat alle lengtes, kleuren en stijlen wel gehad, ben van lang haar tot mijn bh bandje, naar een hanenkam gegaan met de zijkanten echt kaal geschoren.
Nu weer haar tot mijn stuitje.
Het is maar haar en het groeit vanzelf weer aan.

mijn dochter was 3 en wilde dat en echt stond prachtig zo’n pixie cut was het.  En in no time weer lang trouwens

absor schreef op 11-06-2023 om 17:20:

mijn dochter was 3 en wilde dat en echt stond prachtig zo’n pixie cut was het. En in no time weer lang trouwens

Npu, super leuk idd! Zou iets voor dochter TO kunnen zijn.

Aviendha schreef op 11-06-2023 om 17:03:

[..]

Maar is jouw dochter ook 4? Zo jong vind ik verven sowieso wel heftig, los van geslacht.

Nee ze is en was geen 4 jaar toen ze besloot haar haren kort te laten knippen en verven.

ik word er een beetje verdrietig van. Een kind van 4 wil een zijstapje doen met een kort koppie en moeder is bang dat dat tot uitsluiting leidt in de kleuterklas. Klopt dat? Dat meisjes lang haar moeten hebben is een stereotype dat misschien wel mede door dit soort angst in stand gehouden wordt. Want kinderen internaliseren het ook. Ik vind het erg jammer en hoop dat dat ooit geen rol meer speelt. 🤞🏻

Niet alle reacties gelezen, dus wellicht is het al eerder gezegd. 
Je schrijft dat ang haar gemakkelijker is. 
Die begrijp ik dus echt niet.
Ik vond lang haar dus veel werk. Gedoe met borstelen, staartjes, vlechtjes, etc. 
Toen oudste dochter met 3,5 jaar lang haar wilde, heb ik haar ook gewaarschuwd. Dat ik geen zin had in elke ochtend gejank en gekrijs, met haarborstelen. 
Dat de kapper op 5 min lopen zit en dat die het er zo weer afknipt.
Natuurlijk is er wel eens geprotesteerd met borstelen. Was wel blij dat ze het op een gegeven moment zelf konden bijhouden. 
Zelf heb ik ook mijn hele leven al kort haar.

En eerlijk gezegd vind ik lang haar bij sommige. meisjes echt niet mooi. Vooral als ze van dat pluis haar hebben. 
Van een leuke bob knapt het vaak echt op.

Van mij zou je dochter dus wel kort haar mogen. 
Stekeltjes gaat dan misschien wat ver, maar er zijn zoveel leuke korte kapsels of een bob. 

Mevrouw75 schreef op 11-06-2023 om 16:43:

[..]

Waarom? Ze wil kort haar omdat haar vriendje kort haar heeft. Dat is verre van eigenwijs.

Ik heb niet gelezen dat ze het kort wil OMDAT haar vriendje het kort heeft, maar dat ze het kort wil NET als haar vriendje.

Ik zou er zelf totaal geen moeite mee hebben. Heb zelf als lagere school kind en later als puber gemillimeterd haar gehad en ik kan me niet herinneren dat er ooit iemand heeft gedacht dat ik een jongen was. Haar groeit zo snel, bevalt het niet, dan is het slechts een kwestie van een paar weken en stekels zijn geen stekels meer.

Mijn dochter had als 4 jarige ook geen lang haar maar een bob die bijna op de schouders viel. Was een heel mooi kapsel en echt meisjes achtig wat haar geweldig stond maar ze kreeg regelmatig commentaar dat ze een jongenskapsel had want haar haar was niet lang.
Zij vond dat commentaar best lastig en wilde haar haar toen langer laten groeien. Dat mocht natuurlijk maar ik vond het wel jammer dat zij dat wilde door sociale druk en niet omdat ze het zelf heel mooi vond.

Stekeltjes is natuurlijk helemaal  radicaal en kan je dochter met lullige reacties omgaan.
Zelf zou ik eerst aansturen op een middenweg stuk korter maar nog geen stekeltjes. Als ze daar na 6 weken nog steeds gelukkig mee is en nog steeds stekeltjes wil dan zou ik het wel toestaan.

Een 4 jarige kan nog niet alle gevolgen van een wens overzien dus je mag op die leeftijd best sturen, daar ben je ouder voor.

Doemijdieglazenbol schreef op 11-06-2023 om 18:06:

ik word er een beetje verdrietig van. Een kind van 4 wil een zijstapje doen met een kort koppie en moeder is bang dat dat tot uitsluiting leidt in de kleuterklas. Klopt dat? Dat meisjes lang haar moeten hebben is een stereotype dat misschien wel mede door dit soort angst in stand gehouden wordt. Want kinderen internaliseren het ook. Ik vind het erg jammer en hoop dat dat ooit geen rol meer speelt. 🤞🏻

Nouja, je kan denken dat dat vanuit moeder bedacht wordt maar moeder kan ook zomaar een hele goede inschatting maken van het materiaal wat er in de klas zit, toch? Niemand wil dat zijn kind gepest wordt. 

Als kind had ik kort haar, op mijn 11de was het "lang" tot op mijn schouders. Daarna weer kort.

Later ben ik minstens drie keer van halverwege de rug naar gemillimeterd gegaan.

Nu weer halverwege de rug. Ik weet inmiddels hoe ik het op kan steken, dus geen ergernis meer van losse haren.

Doemijdieglazenbol schreef op 11-06-2023 om 18:06:

ik word er een beetje verdrietig van. Een kind van 4 wil een zijstapje doen met een kort koppie en moeder is bang dat dat tot uitsluiting leidt in de kleuterklas. Klopt dat? Dat meisjes lang haar moeten hebben is een stereotype dat misschien wel mede door dit soort angst in stand gehouden wordt. Want kinderen internaliseren het ook. Ik vind het erg jammer en hoop dat dat ooit geen rol meer speelt. 🤞🏻

Ik heb zelf het idee dat hier tegenwoordig tuttiger over gedacht wordt dan in mijn jeugd. Ik ben nu 60 en had als kind kort haar en had ook vriendinnetjes met kort haar nooit commentaar gehad. Maar mijn dochter nu 25 was de enige met een korter kapsel in de klas en kreeg commentaar en werd soms geplaagd.

Jaa maar plagen is een opvoedprobleem van de plagers ouders

MellowTurkey78

MellowTurkey78

11-06-2023 om 18:29

Nick90 schreef op 11-06-2023 om 14:27:

Waarom zouden meisjes geen kort haar kunnen? Er zijn zat jongens met lang haar dus een meisje met kort haar is toch niks raars?

Ik snap ook niet waarom dat niet zou kunnen..  bovendien het groeit wel weer aan hoor.. Kom op zeg, we leven niet meer in de middeleeuwen. Ik heb al jaren kort haar.. (maar geen stekeltjes) waar ik ook al jaren commentaar op krijg. Dat trok ik me echt wel eens wat van aan maar inmiddels kan het me geen reet meer schelen...Het is mijn hoofd..

Je moet toch kunnen dragen en het kapsel kunnen dragen wat je wil. Waar is die stereotypering nou voor nodig. Laat dat kind lekker haar haar afknippen als ze dat graag wil. Ik snap niet wat daar nou zo erg aan is maar goed het is mijn kind niet...

PhoebeHolmesreturns schreef op 11-06-2023 om 18:29:

[..]

Ik snap ook niet waarom dat niet zou kunnen.. bovendien het groeit wel weer aan hoor.. Kom op zeg, we leven niet meer in de middeleeuwen. Ik heb al jaren kort haar.. (maar geen stekeltjes) waar ik ook al jaren commentaar op krijg. Dat trok ik me echt wel eens wat van aan maar inmiddels kan het me geen reet meer schelen...Het is mijn hoofd..

Je moet toch kunnen dragen en het kapsel kunnen dragen wat je wil. Waar is die stereotypering nou voor nodig. Laat dat kind lekker haar haar afknippen als ze dat graag wil. Ik snap niet wat daar nou zo erg aan is maar goed het is mijn kind niet...

Ik zie het probleem ook niet zo, ons kind moest van z’n moeder z’n haar lang dragen omdat hij krullen heeft maar die was daar na al die jaren ook klaar mee en heeft er toen gewoon zelf de schaar ingezet😂

Nick90 schreef op 11-06-2023 om 18:55:

[..]

Ik zie het probleem ook niet zo, ons kind moest van z’n moeder z’n haar lang dragen omdat hij krullen heeft maar die was daar na al die jaren ook klaar mee en heeft er toen gewoon zelf de schaar ingezet😂

En toen kreeg je geen ruzie of zo? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.