Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
moedeloos

moedeloos

29-11-2011 om 09:44

Mijn jongens vechten elkaar de tent uit...wat nu?

Mijn 2 zoons van 9 en 11 kunnen de laatste 2 weken echt niet meer normaal doen tegen elkaar. Ze zitten elkaar steeds te jennen en uit te dagen, gunnen elkaar niks, irriteren expres en zijn ook erg fysiek naar elkaar. Ze doen elkaar dan ook echt pijn.
Ik trek het echt niet meer. Ik weet niet wat ik er aan kan doen.
Ze hebben al straf gekregen, maar het lijkt niks uit te maken. Wat ik ook zeg of doe, het helpt niks. We proberen ze al erg uit elkaar te houden, maar het maakt niet uit...ze gaan gewoon door. Verbaal blijven ze bezig en ze lijken totaal niet meer naar ons te luisteren.
Ik moet er wel bij zeggen dat deze tijd van het jaar nooit echt gezellig verloopt hier in huis. Ze geloven niet meer in sint, maar ik denk dat het toch mee speelt. Ze moeten ook best veel nu: veel huiswerk, surprise etc. Daar heb ik best begrip voor, maar dan hoeven ze toch niet zo met elkaar om te gaan. Oudste zoon heeft pdd-nos en adhd, dus dat zal ook invloed hebben.
Het gekke is dat ze ook best even leuk kunnen spelen samen met bijv. lego. Maar op het moment dat er opgeruimd moet worden begint het weer. Ik ben het zo zat, dat ik niet eens meer zin heb om nog cadeautjes te gaan kopen voor pakjesavond. Ik ben vanmorgen ook echt even mijn zelfbeheersing verloren en heb ze allebei een tik gegeven. Daar baal ik denk nog het meest van, dat ik er gewoon even geen grip meer op heb. Man is veel weg, maar die ervaart dezelfde problemen. Wie heeft tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Isabella Caramella

Isabella Caramella

29-11-2011 om 10:26

Standaard

Mijn standaard antwoord is: lees het boek How2talk2kids / Broers en zussen zonder rivaliteit.

5 meter uit elkaar

dat riep mijn opa altijd, vervolgens riepen mijn ouders dat en nu roep ik dat zelf ook.

jullie houden 5 meter afstand van elkaar en anders ga je naar boven (ik tegen mijn oudste, die nogal vaak over enthousiast haar jonge zusje van 2 bespringt). Maar goed dat is ook anders omdat er zoveel leeftijd tussen zit, iig de jongste lokt het ook wel eens uit en dan motiveer ik oudste om wat te doen wat bij haar leeftijd hoort "ga lekker boven even kijken welke kleren niet meer passen, ga nog eens dat dansje van musical les oefenen, ga dat ene boek nog even lezen, ga nog even uitzoeken hoe dat ene paardenras heet op de computer).

Oh en

zet ze aan het werk !

tafel dekken, vuilnis weg brengen met skateboard (zie ik buurjongetje regelmatig doen), papier weg brengen, boodschapje laten doen, bladeren aanvegen met bezem en groenbak erbij, etc etc.

Ik zou een heel lijstje met semi leuke taken verzinnen en dan beide laten kiezen wat ze willen gaan doen, om en om mogen ze als eerste kiezen.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

29-11-2011 om 20:36

Zorgenkinderen

Vanaf hier is het moeilijk te beoordelen maar ik denk dat de PDD-NOS/ADHD een grotere rol hierin speelt dan je denkt. Over de combi met Sinterklaas wordt elk jaar wel een draad gestart in de rubriek Zorgenkinderen.
Voor iemand met PDD-NOS en/of ADHD kan het hele decembergedoe gewoon zó veel zijn, dat ie zichzelf niet meer kan controleren en het gewenste gedrag kan vertonen. Het hoofd loopt over. De remedie is (natuurlijk) het terugschroeven van de decemberbijzonderheden. Verder kan het inderdaad helpen om de kinderen aparte activiteiten te laten uitvoeren. En als hier thuis niets meer werkt, dan is de tv ook nog even een uitweg.

anna van noniemen

anna van noniemen

30-11-2011 om 11:45

Heel herkenbaar

ik heb hier deze weken al meerdere malen verzucht: wat zal ik blij zijn als het januari is!!! Rust!

Oudste, 13, ADHD, tweeling 8, j/m, jongen heeft ws ASS en/of ADHD. Dus supergezellie hier joh!

Maar inderdaad, probeer zo veel mogelijk rust te creeeren, doe ik hier ook, en anders allebei even naar de kamer.

moedeloos

moedeloos

30-11-2011 om 13:47

Bedankt

Tja.....was het maar januari! Dat zeg ik ook ieder jaar. Het is ook ieder jaar hetzelfde bedenk ik me. Maar ik had zo gehoopt dat het minder heftig zou zijn naarmate ze ouder worden. Helaas.
Heb zoon met adhd en pdd-nos thuis gehouden vandaag. Even geen prikkels op school, maar rust. Geen training, geen vriendjes voor beide...helemaal niks. Nu zitten ze weer heerlijk te spelen.
Ik heb ook een goed gesprek met de mannen gevoerd en ik hoop dat het is aan gekomen. Ze waren wel geschrokken van mijn heftige uitbarsting. Maandag is alles hier rond sint weer voorbij, dan kerst nog.

Polly Shearman

Polly Shearman

30-11-2011 om 18:44

Op de woongroep

waar ik werk woont een dame van 91 jaar, die 10 kinderen heeft.
ze heeft goede opvoedtips zoals deze:
als er twee ruzie maken, laat je ze ramen zemen, ieder aan een kant ( dus een buiten en een binnen ) ze mogen dan lelijk naar elkaar kijken wat ze willen, zolang ze maar blijven boenen, en ze mogen niet gillen...

ik kan je zeggen: mijn ramen zijn nog nooit zo schoon geweest.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-11-2011 om 21:13

Oooh polly

die is echt briljant! Die onthoud ik. Wat een geweldig idee.
Aagje

Ans

Ans

05-12-2011 om 07:16

Geweldig pollý

Wat een fantastisch idee, ik hoop dat ze vandaag ruzie gaan maken
Ik hou van dit soort tips, als jouw dame nog meer wijze uitspraken heeft dan lees ik ze graag!

Uitvoerbaarheid van het plan van polly's bejaarde

Mogelijkheid 1: Wát, ramenzemen, dat gaan we dus echt niet doen (ruzie is op slag vergeten, ze spannen nu eendrachtig samen tegen de nieuwe vijand: mij. Brusterlijke ruzie opgelost, nou nog de ouder/kindstrijd uitvechten.

Mogelijkheid 2: Je houdt je poot stijf en geeft ze een emmer en zeem: Er ontstaat een nieuwe ruzie: wie met dit gure weer buiten moet en wie lekker behaaglijk binnen mag. Ruzie duurt langer en is feller dan oorspronkelijk gekissebis.

Mogelijkheid 3: Je bent nog steeds niet te vermurwen en verordonneert dat de één de achterkant buiten doet en de voorkant binnen, de ander andersom. Resultaat: je vloer is zeiknat, de kleren van kind ook en de ramen zijn smeriger dan ze waren voordat ze begonnen. Dat wordt schone kleren aantrekken en zelf de ramen opnieuw doen.

Kweenie, ik zie het hier nog niet gebeuren. Ik heb beneden 12 ramen, dus ze zouden in theorie heel wat ruzies weg kunnen zemen.

skik

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.