Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
jm

jm

06-10-2010 om 14:18

Mijn kind die met een jongen speelt waar ik een vraagteken bij heb

Even in het kort.
Mijn zoon is 11 jaar en sinds een tijdje komt hier een jong, die adhd heeft. Deze jongen heeft altijd bij mijn zoon in de klas gezeten, maar zit sinds 2 jaar op speciaal onderwijs. Is hier toen ook een 1 jaar niet geweest. Maar sinds de grote vakantie is hij hier bijna elke dag na schooltijd en ook 's avonds.
2 weken geleden gebeurde het volgende.
De jongens waren allebei in de schuur aan het bouwen en toen vroeg de jongen mag ik wel een plank en toen zei mijn zoon maar die heb ik niet en de jongen werd zo kwaad dat hij diverse planken en gereedschap pakte en daarmee gooide. Mijn zoon bedenkt zich niet en gaat snel naar de wc (deze zit ook in de schuur. En de jongen kwam er aan en trapte diversen keer tegen de deur en tegen het slot en zei hele gekke dingen, zoals ik rop je kop er af en ik snij je keel door. Ik was zelf in huis en heb dit niet mee gekregen. Er was ook nog een ander vriendje te spelen. En na dit geval stapte hij op zijn fiets en ging naar huis en na die tijd vertelde mijn zoon het tegen mij. En ik zei dan is het eerst gebeurd dat je nog met hem speelt. Hij zegt ook altijd van die rare dingen dat mijn zoon dat overneemt. De volgende dag kwam hij weer en ik heb tegen hem gezegd, vriendelijk, dat hij de eerste tijd maar niet weer moest komen.
Maar na 1 week, kwam hij weer en hij zei mijn medicijnen zijn aangepast en ik ben weer wat rustiger en ik zeg ook niet meer van die rare woorden.
Wat moet ik hier nu mee en wat zouden jullie in zo'n geval doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fianna

Fianna

06-10-2010 om 15:01

Nog een kans

Sorry ik val echt over je bewoordingen:
' komt hier een jong, die adhd heeft. '
Een jong??

Maar goed, ter zake. ADHD kan in sommige situaties en bij sommige kinderen inderdaad zulke reacties veroorzaken zeker in combinatie met geen of verkeerde medicijnen. Ik wil hier mee niet zijn gedrag goed praten. Maar als hij zegt dat jij nieuwe medicijnen heeft en dat die het beter doen, zou ik hem nog een kans geven. houd het in het begin dan even wat extra in de gaten

Brianna F

Brianna F

06-10-2010 om 16:01

Fianna ot

Jong is in Limburg een hele normale benoeming voor een jongen.

Fianna

Fianna

06-10-2010 om 16:31

Brianna

Oh, is dat zo? dan heb ik niet gezegd! Hier heeft jon een erg negatieve klank. Toch altijd wel grappig die regionale verschillen.

Ja die verdient

nog een kans. Je kan zeggen dat je even met hem wil praten, dat je het gedrag van laatst niet accepteert, van niemand en dus ook niet van hem, maar hij is dan wel weer welkom en weet jouw grenzen.

Ik vind het heel innemend dat zo'n kind dan even verteld dat zijn medicijnen zijn aangepast en geen rare dingen meer zegt, blijkbaar heeft hij er zelf erg mee gezeten.

Marieke

Marieke

06-10-2010 om 18:17

Ik zou toch....

Persoonlijk vind ik het wel eng klinken.... Wat als er de volgende keer weer gebeurd en je zoon heeft geen uitweg? Het gaat heus niet over de adhd. Zelf heb ik ook add maar ik ga echt niet iemand bedreigen. Bij mij thuis zou iemand die zich zo gedraagd niet meer welkom zijn. Heeft je zoon ook andere vriendjes, zoja heel vaak uitnodigen. Dan blijft er in ieder geval minder tijd over voor dit vriendje.

anna van noniemen

anna van noniemen

06-10-2010 om 19:03

En zo

plaatsen we de ADHD-er weer even een hokje: agressief, bij uit de buurt blijven. Lekker. Kijk, ik praat de actie niet goed, maar kun je zo'n kind op 1 zo'n actie maar meteen afrekenen? Ik denk niet dat deze actie door de ADHD komt. Hoe dan ook, ik denk dat een kans geven best kan, maar hou er wel controle op. (vind ik bij 11 jarigen ook niet heel ongewoon...)

Fianna

Fianna

06-10-2010 om 19:47

Adhd en agressief

Ik denk dat gedrag wél door ADHD veroorzaakt kan worden, let op: kan worden. Niet alle ADHD-ers zijn hetzelfde en hebben dezelfde problematiek, Ik zie bij mijn zoon met ADHD ook veel agressiviteit (niet op de manier zoals jm omschrijft) en bij hem wordt dat onderdrukt door medicijnen.
Doordat je een link legt tussen ADHD en agressiviteit, maakt je helemaal niet alle ADHD-ers zwart. Dat verband kan er gewoon zijn, maar hoeft niet, Er is niemand die roept dat alle ADHD-ers agressief zijn en dat je uit hun buurt moet blijven.
Ik kan het zo niet beoordelen, maar ik denk dat het zou kunnen dat deze actie wél door zijn ADHD komt. En daarmee zeg ik dus niet dat alle ADHD-ers zo zijn.
En Marieke doordat jij ADD hebt en zoiets nooit zou doen, wil niet zeggen dat dat soort gedrag niet door ADHD getriggerd zou kunnen worden. Ik ken ook 2 jongens met een autistische stoornis, de een heeft conform de criteria totaal geen verbeelding en fanatsie (dus typisch autistisch) en de ander fantaseert alles bij elkaar maar is toch ook echt autistisch.

Guinevere

Guinevere

06-10-2010 om 21:55

Nog een kans, ja

Ik ben het ermee eens dat deze jongen nog een kans zou moeten krijgen. Ik zou de kinderen alleen niet meer zonder toezicht laten, en helemaal niet bij potentieel gevaarlijke attributen. Hoewel je álles wel als gevaarlijk attribuut kunt gebruiken, als je dat zou willen.
Dat explosieve vind ik trouwens wel ADHD-gedrag. Dat aggressieve niet. Lijkt meer op een comorbiditeit bij de ADHD.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.