Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn kind is niet zo aardig voor anderen

Hallo,

Mijn zoon van ruim 6 is vaak onaardig tegen andere kinderen, volwassenen.

Zelf heb ik geen problemen met hem, het gaat alleen om het kontakt met anderen.

Als ik naar de toekomst kijk en hij veranderd zijn gedrag niet dan verwacht ik niet dat er nog veel kinderen met hem om willen gaan. Op deze manier krijg je natuurlijk ook geen goodwill bij de ouders.
Het wil ik natuurlijk dat hij steeds socialer wordt, wat meer speelafspraakjes, feestjes etc.

Kortom dat hij äardiger wordt en daardoor leuker gevonden wordt.

Komt iemand dit bekend voor? Tips/adviezen zijn allemaal welkom.

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waarom

Weet je waarom je kind zo doet? Doet hij het altijd, of in specifieke situaties. Onzekerheid? Wat vind de juf/meester op school ervan?

Dat is voor jou belangrijke input. Het kan zo zijn dat je kind sociaal nu eenmaal niet zo vaardig is, en dan zou je 'm op een sociale vaardigheidstraining kunnen doen.

Hoe eerder je daarmee met hem aan de slag gaat, hoe meer profijt hij daarvan heeft. En zijn omgeving ook.

ploesje

ploesje

08-01-2011 om 21:43 Topicstarter

Waarom, niet duidelijk

Waarom hij zo doet is niet helemaal duidelijk, ik denk wel een beetje omdat hij zich geen houding weet te geven. Daarom maar iets onaardigs of negatief zegt.
Ook wel onzekerheid denk.

Op school heeft hij wel een beetje kontakt met kinderen, maar een beetje maar.
Er is geen reden nog om dit te laten onderzoeken.

Sovatraining heb ik ook naar gekeken, maar deze worden hier en in de omgeving alleen maar aangeboden voor kinderen met een gerichte gedragsstoornis. Dat is bij hem niet het geval, daar lijkt het ook nog niet op.
Maar mocht ik het mis hebben, ik hoor het graag.

Weerbaarheidstrainingen doen ze hier pas vanaf groep 7, dat duurt dus nog een tijd. Hij zit nu in groep 3.

Wel zit hij bij de scouting daar doet hij redelijk mee, hij vind het daar wel leuk. Maar dat ligt aan de leiding ook.

Hij is wel heel terughoudend in nieuwe situaties. Hij is ook wat introvert.

Gevoelsmatig klopt het niet, maar weet niet wat.

koentje

koentje

09-01-2011 om 12:42

Goed

blijven kijken en luisteren naar hem.
Wanneer doet hij dat, tegen wie doet hij dat, wat ging er aan de situatie vooraf, in welke stemming is hij voor iets gebeurt. Zodra je zelf enige lijnen kan ontdekken krijg je vaak handvatten om iets te ondernemen of om het gesprek met hem de goede kant op te duwen.
En misschien is het gewoon een kind wat minder sociaal is aangelegd. So what?
Wie wil dat hij meer afspraakjes en feestjes heeft?
Sommige kinderen hebben nu eenmaal meer behoefte aan rust. Accepteer hem dus ook een beetje voor wat en wie hij is.

Guinevere

Guinevere

09-01-2011 om 12:51

Kind zelf

Heb je dit al besproken met je zoon? 6 Jaar is oud genoeg om over zulke zaken te praten. En ik zou vooral bespreken hoe hij zelf benaderd wil worden door anderen. Wat vindt hij fijn en wat niet? Wat zou een ander kind wel en niet fijn vinden?
Ik denk niet dat je het karakter van je zoon kunt veranderen. Wel kan hij leren meer rekening te houden met anderen.
En zoek inderdaad uit of er een onderliggende oorzaak is voor zijn gedrag. Misschien is hij overprikkeld of heel nerveus over zijn eigen rol in de groep. Of wellicht is er iemand die hem plaagt.

herfst

herfst

09-01-2011 om 14:39

Hier

hallo ploesje

mijn zoon van net 6 is ook introvert. tenminste, als hij zich niet op zijn gemak voelt. dus als hij lekker in zijn vel zit, dan is hij wel positiever en kan ik makkelijker met hem praten.

wat ik probeer, en tegelijk héél moeilijk vind, is hem te laten zoals hij is maar tegelijk hem te leren dingen van de positieve kant te bekijken. ik vind het zelf erg moeilijk het subtiel erin te fietsen zodat hij niet het idee krijgt dat hij niet goed is zoals hij is.

ik heb de kaartjes 'eigenwijsjes' en dat vindt hij heel leuk: elke week trekken we een kaartje van de week en daar staan dan positieve dingen op.

elke avond vraag ik: wat vond je vandaag leuk? en hij zegt altijd 'ik vond alles stom' terwijl hij dan bijvoorbeeld toch een leuke dag gehad heeft. zijn perceptie van de dingen neigt toch naar het negatieve.

ik vind het erg moeilijk - het is hopelijk een fase..
oja, maar hij trekt dingen ook erg aan. als er op school iets gebeurd, dan is het gelijk heel erg. of als hij een pijntje heeft, ook gelijk heel erg.

dus misschien dat je hierin iets herkent? in elk geval ieder kind is anders en ik ze zijn nog klein en zullen nog veel leren. van ons als moeders maar ook van leerkrachten, hobby's en vriendjes. dit is nog maar het begin en ik denk (hoop) dat geduld, ruimte, en positieve voorbeelden goed genoeg zullen zijn voor kinderen om zich te ontwikkelen tot evenwichtige personen.

schoolvakanties maken hier een groot verschil trouwens, dan is hij in een beter humeur. bij jou ook?

groet
herfst

ploesje

ploesje

09-01-2011 om 16:35 Topicstarter

Kijken en luisteren

Ik kan er zelf nog niet een duidelijk patroon in ontdekken.

Hij vind het wel leuk om met leeftijdsgenootjes om te gaan, maar als ze dan bij elkaar zijn dan weet hij zich geen houding te geven.

Zelf geeft hij ook wel aan dat hij meer afspraakjes wil, maar ze vragen hem nooit. Zelf durft hij dat ook niet zo goed.

Feestjes wordt hij ook niet zo vaak voor uitgenodigd, heeft het wel goed door wanneer er feestjes zijn.
Daar besteed ik niet te veel aandacht aan, dat kun je ook niet zo beinvloeden.

Als hij wel uitgenodigd wordt doet hij ook weer niet zo mee.

Ik accepteer hem zeker wel zoals hij is, alleen wil ik het allemaal een beetje gemakkelijker voor hem maken.

ploesje

ploesje

09-01-2011 om 16:38 Topicstarter

Kaartjes eigenwijsjes?

dit is wel een beetje herkenbaar, alleen vind ik het niet echt een fase.

Het is ong. begonnen toen hij 3,5 was en we zijn nu 3 jaar verder.

Ik zal eens googlen op ëigenwijsjes, misschien kan ik er wat mee.

Hij wordt niet gepest op school, kan ook wel tegen plagerijtjes, dan is niet zozeer een probleem. Ze laten hem wel met rust, hij heeft ook een leuke klas gelukkig.
En ook een goede leerkracht die hem wel begrijpt en probeert te helpen.

Polly Shearman

Polly Shearman

09-01-2011 om 20:12

Hmm

Je maakt je duidelijk zorgen, je vertelt een aantal dingen waaruit blijkt dat zoon ook niet helemaal lekker in zijn vel zit, hij wil wel afspreken maar word niet gevraagt en durft zelf ook niet goed te vragen bijvoorbeeld.
Je voelt dat er iets is en je kan je vinger er niet op leggen. Maar je zegt wel: er is geen reden om het te onderzoeken...
nou ik zie genoeg redenen hoor!

Vragen

hoe speelt jouw zoon met andere kinderen?
Kan hij zich goed op iets focussen?
Is hij snel afgeleid?
Hoe is zijn gedrag thuis?

Zomaar een paar vragen. Mijn oudste zoon heeft meerdere jaren met afwijkend gedrag rond gelopen en is nu gediagnosticeerd met onthechting. bij hem begon het afwijkende gedrag rond 3,3 jaar.

Ik zou het zeker uit laten zoeken als jullie het idee hebben dat het erger lijkt te worden. Valt het andere mensen ook op waar jullie tegenaan lopen?

ploesje

ploesje

10-01-2011 om 09:49 Topicstarter

Meestal wel vrolijk

Ik kan ook niet zeggen dat hij niet lekker in zijn vel zit, hij is altijd wel vrolijk, op school is hij ook altijd wel goedgemutst. Het is een harde werken, misschien ook om het ontbreken van sociale vaardigheden te compenseren.

De leerkracht ziet geen reden om het nader te onderzoeken, omdat hij wel vooruit gaat.

Zijn concentratie is ook wel goed.

Het samen spelen met andere kinderen thuis gaat ook wel beter, afgelopen vrijdagmiddag ging het weer helemaal. Dat was niet helemaal zijn schuld, het kan natuurlijk een keer niet klikken. Het kind dat hier was is wel echt een probleemkind.

De eigenwijsjes heb ik besteld, daar ga ik in ieder geval mee beginnen.

Het valt anderen nog niet echt op, als we op visitie gaan vermaakt hij zich altijd wel. Mensen geven hem al gauw een stempel hij is wel erg verlegen.

bedankt in ieder geval voor alle reacties al

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.