Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
aap

aap

07-10-2008 om 14:29

Mijn zoontje pest.....

Mijn zoontje is opeens begonnen met pesten van een jongetje die hij al jaren kent. Het is nu van kwaad tot erger geworden en hij heeft het jongetje geduwd. En nu zijn er 2 kwade ouders naar mijn toe gekomen. Ik heb lange lange gesprekken met mijn zoontje gehad over dat vechten en slaan en duwen etc niet mag. Hij weet dit ook en heeft ook zijn excuses aangeboden. Maar hij moest ook de ouders excuses aanbieden en dat wilde hij niet. Moet ik nu gewoon afwachten of alles in orde komt? Met de juf praten lukt niet helemaal ze is continu druk en ze heeft hem ook terechtgewezen.

Wie heeft raad voor mij? Ik heb overigens de tips al gelezen van het internet. Maar ik kan hier geen info over vinden hoe je een pestkop stopt met iemand die hij gewoon een pispaaltje heeft gemaakt.

Ik ben namelijk niet op school op dat moment dat het gebeurt en ik praat er wel over maar komt niet aan.

mijn zoontje is overigens een lieve jongen maar op dit moment. Weet ik het ook niet meer. En ik ontken ook niet dat hij pest. Want ik ben ook gepest vroeger.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

07-10-2008 om 16:23

Waarom

moet hij zijn excuses aanbieden aan de ouders, hij heeft toch de kinderen gepest en niet de ouders. Ik vind dat als hij de kinderen zijn excuses aangeboden dat het nu ook klaar moet zijn.

Als hij er nu mee stopt is alles toch goed?

linda

linda

07-10-2008 om 16:26

Gepaste straf geven

IK zou hem denk een week huisarrest geven, of zijn favoriete speelgoed een week afnemen.

Groeten Linda

nyed

nyed

07-10-2008 om 16:39

Tjonge het zijn kinderen

Pesten is niet leuk, maar hij is terechtgewezen, juf heeft er wat van gezegd, hij heeft zijn excuses aangeboden is al een hele stap.
Excuses aan de ouders vind ik niet nodig.
Het is genoeg zo.
Een week straf of een week zijn speelgoed kwijt?\
Belachelijk het is geen strafkamp.
Het zijn kinderen hoor!!!
Goed praten en per dag belonen met een sticker als hij lief is geweest.
Heeft hij een hele week vol met stickers dan even samen iets leuks doen.
Als is het maar een kwartiertje samen voetballen buiten met je mama ofzo.
Wed dat hij dat prachtig vindt.
Succes met je zoon.
Komt goed!!

Linda

Linda

07-10-2008 om 16:49

Nyed

Juist ja, het zijn kinderen, en dat gedrag moet je gelijk de kop indrukken, weet je wel hoe erg het voor zo´n ander kind is om steeds gepest te worden, er is al genoeg zinloos geweld in de wereld.
En door zo´n softe aanpak leren ze het nooit.
Is het nou zo erg om een favoriet stuk speelgoed af te pakken??
Ach zo zielig, kan ie daar niet meer spelen, nee hoor laat hem lekker gaan, dat andere kind lekker zijn leven verpesten, dat lost iets op!!!

Kinderen

ayla

ayla

07-10-2008 om 16:55

Linda

Ik vind wat jij voorstelt ook erg 'zwaar'. Het is een kleuter. De vraag is of hij echt beseft dat wat hij doet echt pesten is dat hij andere kinderen pijn ermee doet.
Als hij zijn excuses heeft aangeboden en hij is erop aangesproken is het klaar, hij heeft zijn straf gehad, ik zou ook juist eerder belonen voor zijn aardige gedrag. Kinderne op die leeftijd moeten nog juist zoveel leren over omgangsvormen en over hoe je met elkaar omgaat.

Misschien kan juf eens wat vertellen over pesten in de klas, wat pesten is, waarom dat het niet leuk is etc

ik weet trouwens wat pesten doet, ben mijn hele lagere schooltijd gepest en echt gemeen gepest.

Guinevere

Guinevere

07-10-2008 om 19:37

100% gelijk ayla

Ja, het zijn kleuters en die hebben onderling nu eenmaal niet altijd even elegante omgangsvormen. Om dan een kind een WEEK zijn speelgoed af te pakken voor iets dat al lang door de juf is afgehandeld??? Het enige dat een ouder kan doen is inderdaad nog even bespreken en goed gedrag belonen. Dit soort gedrag "keihard de kop indrukken"? Volgens mij ga je een idioot zware straf geven voor iets dat normaal kleutergedrag is.

Na de les

Ik zou even vragen of je de juf even kunt spreken als alle kinderen met hun ouders zijn vertrokken, op een rustig moment dus.
De juffen zijn tijdens halen en brengen altijd razend druk, dan is het voor hen niet te doen om een goed gesprek te voeren.
Overigens vind ik het onzin om de ouders excuus aan te bieden.
Als hij nu nog doorgaat met pesten zou ik zelf overigens ook een straf "a la Linda" geven. Ik werk in de psychiatrie dagelijks met slachtoffers van pesten op jonge leeftijd. Dat moet niet onderschat worden.

Damajo

Emmawee

Emmawee

07-10-2008 om 22:33

Straf

Als je wilt dat straf werkt, moet je het geven op het moment dat het ongewenste gedrag zich voordoet. En de straf moet in verhouding staan tot de aard van het wangedrag. Thuis nog eens speelgoed afnemen e.d. heeft waarschijnlijk geen enkel effect op het gedrag. Of de straf die Linda noemt te zwaar zou zijn weet ik niet, maar zinloos is deze wel.
Lange gesprekken helpen ook niet echt. Je kind gaat wachten tot het verhaal klaar is en zal er alles aan doen om het gepreek te stoppen. "Ja mam, goed mam, ik zal het nooit meer doen."
Een kleuter is veel meer geholpen bij een korte duidelijke instructie. Laat merken welk gedrag je van een kind verwacht. "Niet pesten" is een vage opdracht "vriendelijk praten" is duidelijker. Ik zeg wel eens tegen mijn zoontje dat hij vriendelijk moet praten en anders beter zijn mond kan houden. Of gewoon: "doe je wel een beetje aardig tegen Jantje? Dan blijft het veel gezelliger op school."
Verder is het echt een taak van de juf om het klimaat in de klas te bewaken. Bij ons op school hebben alle klassen hun eigen "Gouden regels" met de handtekening van alle kinderen eronder. Hier worden de kinderen geregeld aan herinnerd.
Ik vind het trouwens een gek verschijnsel dat ouders boos naar een andere ouder gaan om zich te beklagen over pestgedrag van een kind. Serieus, ja. Bezorgd, natuurlijk. Maar boos? Pfff.... Excuses aanbieden???? Man o man, wat bezielt die mensen? Het gaat hier toch echt om een kleuter, toch??
Verder kun je je afvragen, Aap, wat de reden van het pestgedrag van je zoontje is. Voelt hij zich onveilig? Probeert hij vriendjes te winnen? Op deze leeftijd moeten ze het allemaal nog zo uitvinden en dat gaat niet altijd even charmant. Sterkte ermee!
Maw.

nyed

nyed

08-10-2008 om 12:18

Pestgedrag

Ik onderschat zeker het pestgedrag niet, dat is afschuwelijk, maar straffen op het moment dat het gebeurt is beter dan later maar speelgoed afpakken, dat helpt niet.
Beter is het om goed met het kind te blijven praten, ook contact houden met de juf en te blijven informeren of het pestgedrag verbetert of juist blijft.
De lerares heeft hier ook een hele grote inbreng in.
Wij hebben een antipestbeleid op school en kanjertraining.
Ze zijn nu nog klein en je moet het inderdaad nu al de kop indrukken maar dan wel op een goede verantwoordelijke manier en dat is praten, praten, praten.
Mocht deze houding van het kind dan niet veranderen ja dan moet er in overleg met school toch eens om de tafel gezeten worden om te kijken wat voor maatregelen je kan treffen.

Nou

mijn dochter pest zover ik het weet niet, maar mocht ik horen dat ze dat wel stelselmatig doet dan ga ik zeker ook bij de ouders mijn excuses aanbieden.

Er zijn eerdere draadjes geweest, ook over nog kleinere kinderen die op de creche bijvoorbeeld een kind krabben. Ik zou dus wel naar die ouders gaan, mijn interesse naar het gehavende kind tonen en oprecht mijn excuses aanbieden voor het gedrag van mijn kind, ook al zijn ze klein en hoort een beetje ge-etter er af en toe (!) bij ik vind dat wel zo humaan.

Het lijkt mij namelijk echt vre-se-lijk als mijn kind dagelijks gepest wordt door 1 kind, echt dat is niet leuk.

Straffen, tja ik vind op de juiste manier straffen een moeilijk aspect, je moet dat eigenlijk van te voren al uitgevogeld hebben.

Hier wordt er vooral veel gekissebist over en weer, ze zijn 4,5 en 6. Als er meer dan gekissebis is en je met "he dat is niet aardig, dat vind jij ook niet leuk, ga eens snel sorry zeggen" niet verder komt zou ik als straf geven dat dochter die week niet op speelafspraakjes mag.

Echt pesten met duwen en hard elkaar vernederen in de klas zou ik met de leerkracht gaan bespreken, op 1 lijn gaan zitten. Stuur ze maar op de gang, zet ze op de strafstoel. Als ik dan zou horen dat dochter gepest heeft dan wordt er die dag thuis geen tv gekeken en mag ze geen speelafspraakjes die week.

Nee ik vind pesten (niet alleen gedrag van kinderen) iets wat flink aangepakt moet worden. Ik ben niet zo streng maar daarin ben ik dat wel, maar voorlopig gelukkig hier niet aan de hand.

Hier trouwens

een buurjongen die tot voor kort veel met dochtertje speelde maar sinds een paar weken haar vooral op straat (en de rest van de kleuters) etterde.

Toen dochter weer huilend bij de voordeur zat (bang) heb ik hem er flink op aangesproken. Hij ging dus daarna belletje trekken hier en heb ik bij de vader in kwestie mijn verhaal gedaan. Ik pik dat niet, ik mag hem best daarop aanspreken en dan moet hij niet door gaan met eikelen. Daarmee was het natuurlijk niet verholpen want zo werken die dingen niet.

Het leuke was dat ik volgende dag het buurjongetje langs zag fietsen en hem even vriendelijk heb omarmt en gezegd "wil jij wel lief zijn voor mijn kindje ?", hij meteen een rode kop maar hij heeft wel de belofte gedaan rekening te houden met de kleintjes en sindsdien is het weer perfect.

liora

liora

08-10-2008 om 13:43

Stelselmatig of incidenteel

Hoi,

Als mijn kind stelselmatig een ander kind zou pesten, vind ik dat zeer ernstig en zou ik ook alles op alles zetten om dit te doorbreken.
Maar dat kinderen elkaar weleens pesten is volgens mij gewoon een fact of life. Ze duwen elkaar, ze slaan. Het mag niet van mij, maar ik kan er niks aan doen. Als ik erbij ben, ga ik er natuurlijk wel iets mee doen, sorry zeggen, andere oplossing laten bedenken.
Maar gisteren was mijn zoon gekrabt door een ander kindje, en ik vroeg meteen aan hem wat hij had gedaan. Hij had haar geduwd.
Dan ben ik verder totaal niet boos op dat andere kindje (vindt het wel goed dat ze van zich afbijt, of krabt) en zeg dan tegen zoon dat hij niet mag duwen en pesten.

Ik zal wel de komende tijd extra vragen of hij aardig is geweest tegen andere kinderen en niet heeft geduwd of geslagen en zo. MAar ik zal hem niet straffen, want dat moet de juf doen in de klas als het gebeurt.

Bij mijn zoon komt het voort uit een sociale onhandigheid, niet goed weten hoe zich te gedragen.

Liora

ayla

ayla

08-10-2008 om 13:46

Maar manda

Jij hebt niet geeisd dat buurjongetje excuses aan jou kwam maken, je bent met de vader gaan praten, die zouden er iets aan doen en klaar

Ayla

nee dat heb ik natuurlijk niet geëist, maar volgens mij heeft ook niemand dat gezegd in de draad toch ? Exuses eisen van de 'dader', dat kan alleen als het je eigen kind is toch ?

ayla

ayla

08-10-2008 om 14:29

Excuses

Aap zegt in haar eerste posting dat kind excuses aan de ouders moest aanbieden en dat hij dat weigerde. Tja als ik dat kind was zou ik dat ook weigeren denk ik

Emmawee

Emmawee

10-10-2008 om 21:50

Manda

Manda: "nee dat heb ik natuurlijk niet geëist, maar volgens mij heeft ook niemand dat gezegd in de draad toch ? Exuses eisen van de \'dader\', dat kan alleen als het je eigen kind is toch ? "

Aap in eerste posting: "heb lange lange gesprekken met mijn zoontje gehad over dat vechten en slaan en duwen etc niet mag. Hij weet dit ook en heeft ook zijn excuses aangeboden. Maar hij moest ook de ouders excuses aanbieden en dat wilde hij niet. Moet ik nu gewoon afwachten of alles in orde komt?"

Wel dus.... gek toch? En excuses aan andere ouders....tja, als Stoffer op school een ander kindje heeft gepest / geplaagd of als er een aanvaring is geweest dan informeer ik bij de betreffende ouder even of het betreffende kind daar nog iets over heeft gezegd thuis en ik vertel hoe ik iets heb aangepakt / besproken met Stoffer. Dat is tot nu toe voldoende. Maar het gaat dan ook over incidenten.
Groeten, Maw.

Emmawee, niet dus

in mijn voorbeeld heb ik het niet over mijn eigen kind.
Lees even terug, de reacties refereren naar verschillende situaties.

Niet dat het uitmaakt, althans voor mij niet

Emmawee

Emmawee

10-10-2008 om 23:06

Haha manda... enneeh aap!

Nee, het maakt voor mij ook echt helemaal niet uit, maar nu we het er toch over hebben zeur ik nog even door...
Jij zegt toch dat je geen excuses hebt geëist van het buurjongetje dat jouw dochtertje had gepest. En de ouders van de "slachtoffertjes" van Aaps kindje eisen dat dus wel. Dus niet Aap eist dat haar zoontje excuses moet aanbieden, maar de ouders van de andere kinderen.
Althans, zo heb ik Aap begrepen. Maar ik zie nu dat dit niet eens zo duidelijk is. Aap schrijft: "Maar hij moest ook de ouders excuses aanbieden en dat wilde hij niet." Ze schrijft niet van wie hij dat moest.
En ik heb geconcludeerd dat dat van die ouders moest.
Goed... Aap, als je er nog bent... hoe zit het nu??!!
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.