Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ella2007

Ella2007

31-12-2010 om 16:21

Minder dagen logeren?

Mijn zoon (10) kwam gister thuis van een logeerpartijtje (week) bij opa en oma, en gaf aan dat hij daar niet meer zo lang (een week) wil logeren. Drie, vier dagen vindt hij genoeg. Dat gebeurt dan zo'n twee keer per jaar. Ik vind zelf dat hij zelf mag uitmaken hoe lang hij daar wil logeren; kan me in zijn beweegredenen vinden (hij verveelt zich daar, mist zijn vriendjes en zijn eigen huis/speelgoed/hond). Ik weet dat voor opa en oma geldt: hoe langer hoe beter. Zij zus van drie jaar jonger wil nog best wel steeds een week, maar ik heb geen zin om vier keer in een week 200 km te rijden (opa en of oma halen en brengen is geen optie). Dat is dus samen uit samen thuis. Wat vinden jullie: zoonliefs wens hanteren en opa en oma teleurstellen (en zus haar verblijf dus ook inkorten) of tegenmoetkomen aan wens opa en oma en zus ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

31-12-2010 om 16:45

Compromis

Ik zou een compromis sluiten. Bijvoorbeeld inderdaad niet al te lang achter elkaar maar dan wel vaker. Nu is het 2x per jaar één week maar misschien is het leuker om 3/4 x per jaar 3/4 dagen te doen. Dan kom je aan ieders wensen tegemoet.

Als dat niet mogelijk is dan bijvoorbeeld geen 7 dagen en ook geen 3 dagen maar 5 dagen. Er dus tussen in gaan zitten en dan kom je aan ieders wensen tegemoet. Of misschien je dochter een keer extra een weekje te laten logeren zonder zoon.

In principe vind ik dat je zoon zich best aan kan aanpassen voor een paar extra dagen maar als er een compromis gevonden kan worden waar alle partijen blij mee zijn dan zou dat mijn voorkeur hebben.

Ik zou het voor je dochter wel oneerlijk vinden als zij zich helemaal aan de wensen van zoon aan moest aanpassen dus vandaar dat ik zou gaan kijken naar hoe ik aan beide wensen tegemoet kan komen.

Mocht dat echt niet lukken dan zou ik waarschijnlijk om de beurt doen. Een keer 1 hele week en de volgende keer maar 4 dagen bijvoorbeeld. Het is tenslotte de bedoeling dat iedereen de logeerpartij leuk blijft vinden maar ik vind ook niet dat je de wensen van je dochter, oma en opa ondergeschikt moet maken aan de wensen van je zoon.

Misschien kan je ook wat verzinnen voor zoon om de logeerpartijen leuker te maken? De hond mee bijvoorbeeld, Nintendo DS mee of ander leuk speelgoed of een keer een vriendje mee?

Maylise

Lou

Lou

01-01-2011 om 15:50

Overleggen met grootouders

Ik zou het met de grootouders overleggen. Zoon verveelt zich, dat kan voor hen toch ook niet leuk zijn? Wat vinden zij er zelf van: kunnen ze het wat leuker voor hem maken, of zien ze zelf eigenlijk ook dat een week te lang is voor hem?

Zelf zou ik overigens wel geneigd zijn om aan de wens van zoon tegemoet te komen, maar ik vind een week bij opa en oma logeren zonder vriendjes ook wel erg lang. Het lijkt me logisch dat een kind dat op een gegeven moment te lang vindt worden. Drie of vier dagen vind ik ook al best veel.

buzz

buzz

01-01-2011 om 16:06

Naar zoon

luisteren, het is ook zijn vakantie.
dochter zal toch als ze eenmaal thuis is niet nog zitten te huilen ik wilde langer......

buzz

buzz

01-01-2011 om 16:08

Oh ja

zus van 3 heeft in de buurt vast nog niet zo veel vriendjes waar ze alleen mee speelt, dus dat is denk ik vrij normaal dat die niet uit maakt nog langer te blijven.
Waarom ik zij naar zoon luisteren is omdat de kans er anders in zit dat het vervelen bij opa en oma in zijn hoofd de overhand gaat nemen, en hij het de volgende keer of de keer er op misschien helemaal niet meer graag wil.

Rosase

Rosase

01-01-2011 om 19:33

Een hele week

vind ik wel lang hoor.

Kunnen opa en oma niet ook eens een keertje een paar dagen bij jullie komen logeren? Dan blijft het voor de kinderen ook wat leuker.

Abel

Abel

01-01-2011 om 20:55

Trein?

Ik weet niet of het mogelijk is, maar misschien kan zoon na een paar dagen logeren met de trein terugreizen? In het begin kun je hem dan halverwege ergens ophalen met de auto, dat scheelt al een stuk rijden. Het is even investeren, maar misschien vindt je zoon het wel heel leuk om (deels) zelfstandig te reizen.

Tango

Tango

01-01-2011 om 21:42

Lang

Een hele week vind ik ook best lang hoor, hoewel ik het volgens mij vroeger ook deed bij mijn opa en oma. Ik verveelde me echter niet omdat opa en oma veel met me ondernamen en daarnaast enorm veel speelgoed hadden waarmee ik me vermaakte. Mijn kinderen logeren hooguit 3 nachten bij opa en oma, dan willen ze echt wel weer naar huis.
Ik zou zeker aan je zoon tegemoet komen. Als hij zich verveelt is het toch voor niemand leuk. Ik zou ze inderdaad korter laten logeren en dan af en toe je dochter alleen een week. Om beurten is misschien ook een mogelijkheid omdat opa en oma dan voor 1 kind alle aandacht hebben. Leeftijdsverschil is ook best groot tussen de kinderen. Dat geldt bij onze kinderen ook, soms gaan ze dus ook afzonderlijk van elkaar logeren.
Ik kan me het van je zoon goed voorstellen dat hij het te lang vindt. Als ik naar mijn dochter van 9 kijk, is 3 nachten echt lang genoeg. Dan wil ze ook weer graag naar huis, naar haar eigen spulletjes en vriendinnen. Tangozoon van 6 houdt het w.s. wel langer vol, omdat oma veel met hem onderneemt en dat werkt bij hem prima. Die verveelt zich thuis eerder, omdat ik niet altijd iets met hem wil doen....

Ella2007

Ella2007

02-01-2011 om 10:14

Goeie tips

Bedankt voor jullie tips, er zit zeker wat tussen om over na te denken. Inderdaad wil ik het bespreken met de grootouders zelf, maar meer om zijn standpunt uit te leggen, niet zozeer om water bij de wijn te doen voor hem, dat vind ik naar hem toe ook niet eerlijk. Maar zuslief een week apart laten logeren, ja daar was ik dus nog niet opgekomen. Weet niet of zij het dan nog zo leuk vind zonder haar broer, maar ik vind ook niet dat hij zich dan maar op moet offeren. Het gaat dan ook niet om een oppasprobleem maar puur voor de leuk. Inderdaad is er bij opa en oma weinig speelgoed, en de Nintendo is hij ook een beetje klaar mee. Wil ik hem trouwens ook niet de hele week laten doen. Het zit hem echt in zijn eigen ding doen met zijn eigen vriendjes in zijn eigen omgeving, dat wordt nu steeds belangrijker. Voor hem is drie vier dagen al een compromis, want hij weet dat opa en oma het erg leuk vinden. Bedankt voor de tips , ik voel me weer wat gesterkt om het gesprek aan te gaan.

Kan zoon met de trein?

Ik kan me zijn beweegredenen prima voorstellen, en het lijkt me een goed plan hem te leren met de trein te reizen. Dan kan hij op zijn eigen moment gaan of komen en zit je niet aan die lange autoritten vast. Ik hoop dat opa en oma ook gaan begrijpen dat een jongen van zijn leeftijd liever wat korter komt logeren.

Een week vind ik sowieso vrij lang.

'Een logé en een vis blijven drie dagen fris' zei mijn schoonmoeder altijd. Ze heeft groot gelijk

Tihama

Tihama

02-01-2011 om 14:34

Afstand en mindset

Tja, ik neem aan dat je met 200 km bedoelt: 100 km heen en 100 km terug? Of 200 km heen en 200 km terug?

Er zijn heel wat mensen die 100 km enkele reis dagelijks reizen. Mijn vader doet het elke week om hier op te komen passen. Het verraderlijke is dat die afstand heel groot lijkt als je het niet zo vaak doet. Zodra je het regelmatig doet, valt het best mee.

Ik zou dus best overwegen om de logeerpartij op die manier op te knippen.

Tihama

Ik vind het logisch

dat een knul van 10 geen week meer bij opa en oma wil logeren. Die wil zijn eigen gang gaan, naar vriendjes toe en zo.

Mijn twee oudsten (10 en 13) willen al vanaf een jaar of 8 eigenlijk helemaal niet meer bij opa en oma logeren, hooguit een nachtje als het niet anders kan, maar niet meer voor de leuk. Opa en oma zijn echt nog niet oud, begin 60, en die willen ook echt wel van alles met de jongens ondernemen, maar "eigen" dingen zijn vanaf een bepaalde leeftijd gewoon veel belangrijker.

Ik weet niet of het in verband met werk nodig is dat de kinderen bij opa en oma gaan logeren of dat het voor de leuk is. Als het voor de leuk is zou ik dochter lekker alleen laten gaan, als het nodig is zou ik voor zoon iets anders verzinnen.

Te lang

Kan me goed voorstellen dat zoon een week logeren lang vindt en helemaal als dit een paar keer per jaar moet. Ik zou hem dan 3 dagen laten logeren , ophalen en je dochter gewoon een week laten logeren. Wat is nou 100 km? een uurtje rijden (en weer terug natuurlijk...)

*bella*

*bella*

05-01-2011 om 09:56

Hier

plan ik helemaal niets. Kinderen veranderen zo enorm snel! Wat vandaag leuk is is morgen niet meer leuk en overmorgen weer wel. Hier wisselt het logeren dus enorm, en ik plan pas hooguit enkele weken vantevoren. En nee, zoon en dochter willen hier niet altijd hetzelfde, jammer dan. Dus is het een beetje schipperen, hoewel meestal degene die niet of het minst lang wil zijn zin krijgt. En soms reed ik voor één kind, hoewel ze het alleen vaak een beetje saai vinden. En soms probeer ik wat te beinvloeden, bijv opa en oma tips geven hoe het minder saai te laten zijn of leuk speelgoed oid meegeven.

Ella2007

Ella2007

08-01-2011 om 18:28

Reacties

Het is inderdaad zo dat wij op 200 km afstand wonen, dus tot nu toe heeft het mes aan meerdere kanten gesneden omdat we elkaar regulier niet zo vaak zien (ongeveer eens in de maand). Dus opa' s en oma's waren erg blij met jaarlijkse (twee keer per jaar) logeerpartijtjes. Noodzaak voor het werk is er niet, we kunnen het ook anders regelen (vakantieopvang en met onze eigen vrije dagen). Dus het is echt voor de binding zeg maar.
Laatst nog een gesprek gehad met zoon hierover. Bewuste opa en oma willen nl. een huisje op een camping boeken voor een week met kleinzoon en -dochter, of hij het dan wel wilde, een week heen: nee dus. Het komt erop neer dat hij ze een beetje " raar" vind doen: opa heeft een apart karakter (opvliegend, soms denigrerend), en oma probeert te hard zeg maar, is soms wat krampachtig. Maar ze zijn wel gek op de kleinkinderen. Wat hier nog bij komt is dat zoonlief dus volgens eigen zeggen bij de andere opa en oma wel zijn eigen ding kan doen: die laten hem meer met rust, en rustig een beetje aanrommelen met computer, keyboard, gezelschapspelletjes (en die hebben wat meer speelgoed gericht op wat oudere kinderen). Dat maakt het dus dubbel lastig; hij voelt zich gewoon prettiger bij de ene opa en oma, en dat is voor de andere opa en oma natuurlijk ook rot om te horen. Dus ja, daar wel een week en bij de ander drie dagen, dat is toch moelijk te vertellen....Ik laat het nog even bezinken hoe ik dit ga aanvliegen, leugentje om bestwil (niet kwetsen), of eerlijk zijn, maar ik wil ook niet dat zoon het als verwijt op zijn bord krijgt....misschien is dat huisje ook voor 3-4 dagen een optie, ik vind het nl. wel heel goed bedoeld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.