Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Roby

Roby

16-09-2013 om 23:01

Mobiele telefoon

Mijn dochter van 10 (groep 7) wil graag een mobiele telefoon. Volgens haar zijn er nog maar 5 kinderen in haar klas die geen mobiele telefoon hebben en ze wil niet de laatste zijn die er een krijgt. Ze vraagt normaal nooit om spullen, dus ik neem haar vraag serieus. Op zich wil ik er best een voor haar kopen, maar tegelijk vind ik het ook niet echt nodig...

Hebben jullie kinderen al een mobiele telefoon? Vanaf welke leeftijd? Hoe gebruiken de kinderen deze? Wat zouden jullie doen?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-09-2013 om 08:09

Hier

heeft dochter toen ze 10 was een mobiel gekregen. Die gebruikt ze om ons te kunnen bellen als ze ergens onderweg is. Verder doet ze er spelletjes op, maakt ze leuke foto's en filmpjes en ze heeft natuurlijk whatsapp.

Eigenlijk heeft ze m niet nodig. Maar idd, iedereen heeft er eentje en ze heeft geen dure ofzo. Ik vind het nu eigenlijk wel een goed moment om haar te leren ermee om te gaan. Op whatsapp worden groepen gevormd en daar gaat het niet altijd even netjes. Ik controleer elke dag even wat er speelt. Ook heb ik dochter uitgelegd dat wat je schrijft soms heel anders over kan komen. En dat filmjes die nu leuk lijken wel een heel eigen leven kunnen gaan leiden. Niet zomaar van alles verzenden.

Dus ik vind het niet nodig, maar zie ook het nut van de telefoonopvoeding. Als dochter naar de middelbare gaat heeft ze zo'n ding sowieso nodig en ik hoop haar voor die tijd al het een en ander te hebben bijgebracht.

Dendy

al vroeg

Mijn kinderen hadden al vroeg een mobiele telefoon. Met 6 en 8 jaar. Zodat ze mij konden bellen als ze een vraag hadden of als er iets mis ging of als ze bij hun vader waren en er ging iets mis. Even overleggen om iets op te lossen. Gewoon een prepaid. Inmiddels een uitgebreidere telefoon maar nog steeds prepaid.
Inderdaad ook de mogelijkheid om ze te leren om te gaan met verborgen verleiders als 'gratis' ringtonen die niet zo gratis blijken te zijn.
De mobiel bleef in hun tas op school en uit tot ze hem nodig hadden. Zelf had ik er niet veel aan want ze namen nooit op als ik belde. Pas toen ze veel ouder waren lukte het om ze terug te laten sms-en.

Jesse_1

Jesse_1

17-09-2013 om 10:01

Nog niet

Onze basisschoolkinderen hebben nog geen mobiel. De oudste kreeg er een toen hij naar het VO ging (12 km fietsen). Hij gebruikt 'm graag voor spelletjes, foto's etc, maar ook om te whatsappen met anderen.
De andere twee (9 en 10) hebben er dus nog geen. Jongste heeft al gezegd dat hij er ook wel een wil voor zijn verjaardag, maar mogelijk denkt hij er dan anders over .
Persoonlijk denk ik dat het nu voor mijn kinderen nog geen noodzaak is, niet voor de communicatie met leeftijdgenoten, dus krijgen ze hem (gedeeltelijk) voor verjaardag en/of moeten ze er zelf voor sparen - net als voor een eigen laptop, Wii, DS etc.
Het zou natuurlijk kunnen dat bij jouw dochter de telefoon wel vaak wordt gebruikt om contact met elkaar te houden, ik zou even informeren bij de ouders van wat vriendinnen of die wel een mobiel hebben en deze ook echt gebruiken om met elkaar te whatsappen e.d. Dat zou voor mij een overweging kunnen zijn om een bijdrage te leven.
En wat voor mobiel wil ze? De 'eisen' van de huidige jeugd liggen vaak nogal hoog ;0. Misschien heb je nog een oude liggen die ze kan gebruiken?
Oudste heeft van ons een 2 jaar oude mobiel gekregen, wil hij wat mooiers, dan mag hij er zijn zakgeld in steken. Maar hij zit nogal op zijn centen en wacht liever een jaar tot Pa een nieuwe krijgt en hij dan de oude krijgt.

Lucerna

Lucerna

17-09-2013 om 10:32

Hoe nodig is nodig en hoe graag willen ze 'm

Mijn ervaring hier is, dat ze best heel graag een mobiel willen en dat die dan ook nog bij voorkeur zo smart mogelijk moet zijn. Maar als ze zelf moeten (mee)betalen, is die noodzaak ineens een stuk minder. Dochter van 11 heeft wel een mobiel sinds ze 9 is, maar die is niet smart. Ze sms't vooral. Zoon op het VO schrok er nogal van wat een smartphone dan wel bleek te kosten. Hij vond toen dat hij voorlopig wel zonder kon. En ik zie best het gemak van een mobiel voor een middelbarescholier, maar ik ben met hem eens dat hij ook wel zonder kan. Het is aan hem.

Moraal van mijn verhaal: het is vooral leuk, de noodzaak wordt nogal overdreven.

Puck

Puck

17-09-2013 om 10:39

Niet nodig, is meer speelgoed

Hier hebben de kinderen vanaf groep 8 een telefoon. Niet omdat ze hem echt nodig hebben, maar meer als leuk speelgoed. Prepaid kaartje erin en thuis op de wifi zodat ze kunnen whatsappen etc.

*bella*

*bella*

17-09-2013 om 12:07

ik vind het handig

Maar wij hebben dan ook geen vaste telefoon meer in huis. Dus vanaf de leeftijd dat ze alleen thuis waren vond ik een mobieltje nodig. En zeker als ze alleen onderweg gaan, vind ik het onmisbaar. (want ze bestaan nu eenmaal.) Dochter van 10 doet er nog heel weinig mee, maar ze heeft 'm dus vooral voor mijn gemoedsrust.

metam

metam

17-09-2013 om 15:44

Vanaf VO pas mobiel

Wij hebben een losse mobiel thuis liggen. In een noodgeval kan een kind die meekrijgen. De afspraak is verder dat ze voor hun eerste verjaardag nadat ze op het VO zitten (voor oudste is dat volgend schooljaar in oktober) een mobiel mogen vragen voor hun verjaardag (als ze dat willen). Dochter heeft sinds vorig jaar een iPod, maar "zeurt" nog regelmatig om een mobiel. Ze kent de afspraak echter . Gelukkig op ons schooltje nog erg weinig kinderen met een mobiel. Wij kunnen contact met elkaar hebben via FaceTime of Facebook verder.

Tango

Tango

17-09-2013 om 22:40

Wat wil ze ermee doen?

Wat wil je dochter doen met de telefoon. Voor sms-en en bellen heb je aan een simpel telefoontje voldoende. Maar waarschijnlijk wil ze ook What's appen e.d.
Dochter hier, 12 jaar en net op de middelbare school heeft nog steeds een eenvoudige telefoon. Prepaid ook nog maar binnenkort een klein abonnement want de ervaring leert dat ze wel erg snel door het beltegoed heen gaat (zeker als je telefoon ongemerkt gaat bellen terwijl je op school zit). Ze wil heel graag een smartphone maar wij hebben er echt het geld niet voor en zelf betalen, tja daarvoor wil ze hem toch niet graag genoeg. Ze heeft via school nu ook een Ipad en daarmee ook heel veel contact met vriendinnen uit de klas dus heb ik niet echt het idee dat ze heel hard die smartphone nodig heeft. Maar het is wel het enige kado dat ze met Sinterklaas wil hebben, zei ze laatst.

Denk s.v.p. eerst aan de gezondheid van je kind!

Waarschuwingen over mogelijke gezondheidsrisico's verdwijnen op 'magische' wijze steeds meer uit de handleidingen van mobiele telefoons, terwijl er nog steeds discussies gaande zijn over mogelijke gezondheidsrisico's door de straling.

Zolang die discussie door gaat en het wetenschappelijk niet onderbouwd is dat de straling van o.a. Wi-Fi en mobiele telefoons onschadelijk is voor de gezondheid, moeten we er kinderen niet aan bloot stellen vind ik.

Bij twijfel laat je je kind toch ook de straat niet oversteken (hoop ik?!)

Dus voor mijn dochter geen mobiel en ik haal geen Dect of Wi-Fi in huis!
Heb vanwege mijn werk wel een mobiel van 10 jaar terug, met de laagste SAR waarde die ik maar kon vinden (lang naar moeten zoeken) en deze leg ik ver buiten het bereik van mijzelf en mijn dochter.

Pas is er zonder enig overleg met de burgers zelfs een mast vlakbij een school neergezet langs de Heerbaan! Ik vind het schandalig!

In Zweden spot men over Nederland, waar men zegt: "Nederlanders vinden bereikbaarheid belangrijker dan gezondheid ..."

Lees meer op: http://www.straling.nl

Als mijn dochter straks een 20+ is, dan wil ik niet aan haar moeten verantwoorden waarom ik haar, voordat ze 18 is geworden, aan kankerverwekkende straling heb blootgesteld. Als ze 18+ is, dan mag ze zelf haar keuze maken ... (en hopelijk is de wetenschap dan ook een stuk wijzer geworden hierover).

Ik wens jou en je kinderen een hele goede gezondheid toe.

Renske

Renske

27-09-2013 om 14:27

Mobieltje

Onze zoon is 11 jaar en heeft sinds een jaartje een mobieltje. Hij heeft een goedkoop toestel (Samsung One) met een prepaid kaart via Lebara. Betalen we een tientje in de maand. Hiermee kan hij bellen en internetten. Alleen waar wifi is, dus niet zomaar overal. Hij gebruikt het voornamelijk voor filmpjes of muziek en om te appen. Dit is wel handig. Hij zit nl. ook in een groepsapp van zijn voetbalteam. Deze app wordt gebruikt om informatie door te geven.

Conference

Conference

27-09-2013 om 15:30

Pas met VO

Mijn kinderen krijgen pas een mobiel/ smart Phone als ze naar het VO gaan. Ze gaan dan alleen op de fiets en bellen als ze met een vriendje nog ergens gaan "chillen". Eenmaal een telefoon in de broekzak betekent hier dat ze geen minuut meer zonder kunnen en hun hele bestaansrecht blijkbaar afhangt van dat ding. Mijn zoons krijgen gemiddeld zo'n 60 what's app berichtjes op een dag van schoolgenootjes, vriendjes, clubgenootjes en neefjes en nichtjes en die moeten natuurlijk allemaal gelezen en beantwoord worden, want anders is er geen rust in de kont. Om maar niet te spreken van de piepjes, fluitjes en het gezoem de hele avond.
Nee hoor geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn zoon, die nog op de basisschool zit, zo'n ding te geven. Laat hem ook nog maar even genieten van de rust.

100%mama

100%mama

04-10-2013 om 10:24

vanaf 7

toen zijn broertje geboren werd hebben wij een mobiel gekocht voor de oudste. Er zit 7 jaar tussen hen en de oudste speelt dus buiten en ook wat verder weg. Zo hoefde ik niet eerst 15 minuten een baby aan te kleden, in de wagen te leggen, erheen te lopen om 10 minuten later weer hetzelfde te moeten doen maar dan het uitkleed gedeeltje. Nu belde ik hem dat hij naar huis moest komen. Hij gebruikt hem alleen als hij ergens speelt waar ik hem niet zo 1,2,3 kan roepen.

groep 8

Mijn kinderen hebben er allemaal eentje gekregen in groep 8
Konden ze er vast goed mee omgaan als ze naar het VO zouden.
Het meeste wordt hij gebruikt voor what's appen.
Ze hebben geen internet abb erop.
Kunnen op school en thuis op WIFI.
Wij kopen samen een telefoon in de winkel, ze krijgen een bedrag, meerprijs is voor eigen rekening en zetten daar het goedkoopste abb. op, wat ik weer betaal (3,00 pmd voor 250 sms/of 250 belmin, ervaring leert dat dit ruim voldoende is), voordeel daarvan, altijd bereikbaar, daarnaast is het appen gratis gratis.

vanaf VO

Hier vanaf VO en beltegoed 10 euro per jaar, dan houden ze nog over ook.
Ik las bij Renske dat ze 10 euro per maand geeft terwijl er alleen op wifi kan, veel geappt wordt, dan vraag ik me af wat ze dan met dat tientje per maand doen.

Hier doen de 2 VO kinderen dus appen, mij soms een belletje geven of een sms (ik heb een heel simpel mobiel en kan niet appen). Verder gaan ze op gratis WIFi bij school etc.
De jongste krijgt er volgend jaar 1, dan betaal ik de prijs voor een normaal basis toestel, maar omdat hij meer wil betaald hij de rest.

prepaid - waarschuwing

Ik begrijp dat er ook goedkope abonnementen zijn waarmee je het gebruik kunt beperken maar hoe dat precies zit weet ik niet. Hier krijgen de kinderen een 10,- euro prepaid beltegoed waar ze sms-jes voor aanschaffen die een maand geldig zijn.
Ik ben heel erg blij dat we nog steeds prepaid hebben want vanavond hoorde ik weer een verhaal van een kind rond de overgang naar de middelbare school waar de ouders een rekening kregen van 500,- euro. Dan schrik je ook wel even. Heel slim van die organisatie stuurden ze de rekening pas na 3 maanden zodat er al heel wat gebruikt is. Ik weet nog niet precies wat er mis gegaan is. Misschien gewoon een foute ringtone aangeschaft. Zoon heeft dat ook een keer gehad met een klasgenoot. Alweer een aantal jaren geleden. Ook zo'n hoge rekening die pas na maanden kwam waar blijkbaar iets aangeschaft was dat tegen de verwachting in veel geld bleek te kosten. Ik denk dat als je je kind een mobieltje geeft dat je daar goed voor moet waarschuwen en bij twijfel geen risico lopen, prepaid of een abonnement dat je kunt beperken. Gelukkig waarschuwen mijn kinderen tot nu toe altijd als er onduidelijke zaken zijn maar zelf zijn we ook weleens de fout in gegaan. Er was een advertentie op het internet voor een GRATIS ringtone van het Wilhelmus. Vlak voor koninginnedag leek dat zoon wel leuk dus hij vroeg of hij dat aan mocht schaffen. Ik lees de informatie door en geef toestemming. Bleek in hele kleine lettertjes te staan dat die ringtone een euro per stuk kostte! Daar kwamen we met de prepaid gelukkig snel achter want dat tientje was zo weg. Gelukkig konden we er weer vanaf na een zoekpartij op internet. Er zijn sites waar de sms-nummers van dit soort verkoopsites op staan en hoe je dat moet opzeggen.
Maar er zijn een hoop oplichters in de weer die je kind met trucen van hun geld af kunnen helpen.
Op dit moment heeft dochter een probleem. Na het instellen van haar prepaid beltegoed vorige maand was haar beltegoed ineens vertrokken. Dochter weet niet hoe, misschien iets verkeerds ingedrukt? Heel vaag eigenlijk. Ze heeft van mij een oude telefoon meegekregen waar nog wat beltegoed opstond en als zoon thuis is gaan we samen het beltegoed erop zetten. Zoon moet eerst naar de geschiedenis en de inbox kijken of er rare zaken op staan.
Ik houdt het dus voorlopig gewoon voor ons allemaal bij prepaid.

Dalarna

Dalarna

05-10-2013 om 12:36

Annej

Toen mijn zoon een abo kreeg was dat een abo waarop ik via internet gewoon kon bijhouden wat hij belt, dus precies de kosten tot die tijd. Ideaal om de eerste tijd een kind in de gaten te houden dus.

Knurf

Knurf

06-10-2013 om 09:51

vorig jaar

mijn dochter kreeg vorige zomervakantie ineens een mobiel van mijn ex-man. Ze zouden samen op vakantie gaan en hij dacht dat het handig was als ze dan een eigen mobiel zou hebben. Je weet wel, zodat ze hem kon bellen als ze elkaar kwijt waren in het pretpark of zo.

Ik vond het nog niet echt nodig, maar ach. Inmiddels heeft ze hem ruim een jaar, en ze gebruikt 'm amper. De helft van de tijd vergeet ze hem, en als ze hem wil gebruiken is ze hem kwijt of is de batterij leeg. Heel af en toe denkt ze eraan om 'm mee naar school te nemen, en dan belt ze om vijf over drie om te zeggen dat ze onderweg is

Alleen in de vakanties is het handig, kan ze met haar vader bellen op haar eigen toestel (al had ze ook die van mij mogen gebruiken).

Het ding is prepaid en mijn ex regelt het opwaarderen, maar ik denk dat de kosten nogal meevallen in haar geval.

Annika

Annika

06-10-2013 om 14:24

ja maar zelden gebruikt

Zoon van 10 en dochter van 8. Ze hebben er sinds een half jaar allebei een (een nokia, geen internet, geen spelletjes). Soms sms-en ze mij over praktische zaken maar meestal staat hij uit (ook als ik hen moet bellen over al dan niet ophalen ofzo!)

Wel handig dat ze hem hebben, vind ik zelf, maar ze gebruiken hem dus zelden. Bellen/berichten niet met andere kinderen en soms maken ze foto's.

ikke

ikke

06-10-2013 om 15:10

eens met papapapa

helemaal eens, iedereen negeert alles wat betreft straling. naast dit is een telefoon op de basisschool absoluut niet nodig en de opmerking 'iedereen heeft er een'... pffff, zo kun je alles wel vergelijken. goed opvoedpunt: doe wat je zelf belangrijk vindt en kijk niet teveel naar anderen.

8e verjaardag

Mijn dochter kreeg een smartphone (oude iphone) voor haar 8e verjaardag. Ze doet spelletjes, maakt foto's, luistert muziek, twittert, sms't of belt (voornamelijk met ons, als ze eens alleen thuis is bijvoorbeeld). Ik vind het wel prettig, want nu neemt ze nog echt dingen van ons aan en kan ik haar dus van alles vertellen/leren. Verder kan ik haar bereiken als ze bv alleen naar de winkel is.
Loes

Puck

Puck

09-10-2013 om 09:41

Renske

Internet alleen via Wifi en dan nog een tientje per maand! Dat is mega veel! Mijn ervaring is dat alles via wifi gaat via whatsapp en dat ze nauwelijks nog bellen en sms-en. Waaraan is hij dan iedere maand een tientje kwijt? VOlgens mij moet je eens serieus overwegen om dat bedrag bij te stellen. Ons puberkind houdt ruim over van de 6 euro per maand en is van het type dat zo ongeveer afkickverschijnselen krijgt als zijn mobiel meer dan een meter uit zijn buurt is.

patrica1966

patrica1966

09-10-2013 om 10:29

Vanaf VO

Hier vanaf het VO een mobiel. Op de basisschool kreeg kind wanneer het echt nodig was een losse mobiel mee.
Nu prepaid van aldi talk. Dochter heeft in 1 jaar nog geen 10 euro beltegoed gebruikt. Maakt thuis en op school en bij vriendinnen gebruik van wii. Belt en smst heel weinig. bij alles gaat via whats app.

patrica1966

patrica1966

09-10-2013 om 10:30

wifi

dochter maakt dus gebruik van wifi

100%mama

100%mama

11-10-2013 om 10:34

lastig

om even te praten over de mogelijke schade die een mobiele telefoon zou veroorzaken ten opzichte van het makkelijk gebruik ervan...kijk, natuurlijk helemaal gelijk, maar....weet je bijvoorbeeld dat een DECtelefoon (weet je wel, zo'n draadloze huistelefoon die je waarschijnlijk hebt?) dezelfde schade kan veroorzaken? En het wonen binnen een bepaalde grens van masten ook? En oh, vergeet het steeds zwaarder wordende gif niet die over onze overheerlijke sla gestooit wordt die lekker in de nerf trekt zodat wassen eigenlijk voor de vorm of aarde weghalen is?

En nee, hiermee bedoel ik niet dat ik de gevaren afscheep als onzin, ik ben mij er wel degelijk van bewust, maar weet je...elke dag is een gevaar, tegenwoordig moet je in een cocon gaan leven om maar geen gevaren tegen te komen, ik kies daarom inderdaad voor de keuze wel een MB aan te schaffen (hebben ook een DEctelefoon ja) om de veiligheid en tuurlijk, het is echt ook wel makkelijk....

toevallig wel

Onze dochters (tweeling van 10) hebben allebei een mobieltje. Maar dat is meer toeval. Ze wilden voor hun vorige verjaardag een MP3spelertje en hebben daarvoor gespaard. Vervolgens ging papa mee voor vergelijkend warenonderzoek en bleek dat een mobieltje dezelfde functies kon hebben, en meer... Voor minder geld! Tja, dan is de keuze snel gemaakt. Er zat een tegoed op van 5 euro, dat is inmiddels op en zelfs hun nummer is niet meer bereikbaar, omdat het niet als telefoon werd gebruikt Als telefoon hebben ze er niets aan tot we hem ooit simlockvrij maken en er een nieuwe kaart in stoppen. Maar dat zijn we voorlopig nog niet van plan. Verder gaan wij ook uit van het VO als ijkpunt. Dames zitten nu in groep 7, dus nog eventjes.

KindVanMoeder

KindVanMoeder

30-11-2016 om 20:56

Jammer dit

Ik vind het heel jammer. Kinderen willen graag een telefoon omdat het gewoon chill is om met vrienden te kunnen praten/appen/dm'en/ en dat soort dingen.
Zo'n telefoon is wel nodig. U gebruikt natuurlijk ook wel een smartphone. Wat zou de reden zijn om een kind dit niet te geven. Vaak op scholen hebben de kinderen de meest dure telefoons (ook al zijn ze 12) bijv.. iphone 6/7.

Sanne

Sanne

30-11-2016 om 21:19

Inderdaad vanwege soms handig en ook omdat ik ik nu nog makkelijk dingen kan vertellen die ze ook nog van me aanneemt

Met op is op abonnement. Blijft ze altijd binnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.