Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Yvonne

Yvonne

01-04-2011 om 23:36

Mobieltje mee op kamp

Dochter (groep 8) gaat maandag met school op kamp. Er is al die tijd aangegeven mobieltjes liever niet maar als je hem graag mee wilt nemen dan overdag (en snachts) inleveren, savonds mag je hem dan even gebruiken. Woensdag is er nog een ouderavond geweest en toen is dit ook nog zo gezegd.
En nu vandaag, de laatste schooldag voor vertrek, heeft leraar besloten dat er helemaal geen mobieltjes mee mogen. Dochter zwaar de pest.
Op zich zijn keuze hierin kan ik nog wel begrijpen: kamp is een sociaal/groepsgebeuren en mobieltjes kunnen een storende factor hierin zijn. Maar dan had hij dit standpunt vanaf begin af aan moeten innemen en niet op het allerlaatste moment zoiets moeten wijzigen. Daar ben ik het niet mee eens. Dat heb ik hem gemaild. Krijg ik een bericht terug dat hij over de mail niet verder inhoudelijk in wil gaan op hoe hij zijn werk doet en waarom hij bepaalde keuzes maakt. Dat is meer iets voor een persoonlijk gesprek, dat kan een keer direct na schooltijd. Daar heb ik toch niks meer aan, ze vertrekken maandag. Om daar achteraf een gesprek over te voeren is als mosterd na de maaltijd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

02-04-2011 om 07:31

Eens

Hier is de regel heel strikt: het mag niet. Maar dan weet je waar je aan toe bent. Deze manier vind ik niet netjes.

liora

liora

02-04-2011 om 08:20

Goed

Goed dat mobieltjes niet mee mogen, niet goed dat hij er zo laat pas een knoop over doorhakt. Maar dat los je evenmin op door nu nog een gesprek te hebben. Dus: slikken, accepteren en later nog eens een gesprek hebben.
Ik vind trouwens dat je nooit moet afspreken dat je belt, tenzij er uitzonderlijke omstandigheden zijn.

Liora

Terpi

Terpi

02-04-2011 om 09:09

Waarom meenemen?

Voor mij zou het belangrijk zijn te weten waarom mijn dochter het mobieltje mee wil nemen. Mocht het puur voor de leukigheid zijn dan zou ik meegaan in het feit dat het niet mag. Dat wil niet zeggen dat ik het eens ben met de manier waarop het gaat, daar zou ik zeker nog wel een gesprek aan wagen al is het achteraf. Als niemand uitlegt namelijk waarom de aanpak van de leraar niet okay is zal de leraar ook niet de aanpak veranderen.
In de situatie echter dat het kind zich niet veilig voelt zonder mobieltje zou ik het gewoon meegegeven. Ik zou met mijn kind afspreken dat het mobieltje ten alle tijden buiten het zicht blijft, op de stille stand, en alleen tevoorschijn komt als het echt niet anders kan. Dit zeg ik wel omdat ik zelf een kind heb wat fors gepest is en ook geslagen door klasgenoten. Natuurlijk is het primair zo dat de school voor de veiligheid van de kinderen moet instaan maar in mijn geval is gebleken dat de school het niet afdoende kan. Hier was het zo dat kinderen ook geen mobiel naar school mochten meenemen. Ik heb gevraagd dat de school dan gaan doen om mijn kind te helpen zodat hij zich veilig voelt? Ze hadden geen antwoord, niet meer dan ze nu al doen 'we spreken de daders aan en de ouders ook' en daarop heb ik besloten dat mijn kind wel degelijk een mobiel bij zich heeft.

merel

merel

02-04-2011 om 09:28

Hier ook niet

Hier hadden ze geen mobieltjes bij zich, maar Yvonne ik vind ook dat de communicatie hierom slecht is verlopen. Meester is niet meer aanspreekbaar, het is raar om dit op het laatste nippertje te veranderen, terwijl je het er nu niet meer over kan hebben. Voor je kind zou ik er luchtig over doen, bij ons waren de nummers van de leerkrachten die meegingen bekend gemaakt, daar kon je als ouders naartoe bellen als er wat was en andersom kon dat in de avond ook, bijvoorbeeld bij kinderen met erge heimwee mocht er even met de mobiel van meester en juf naar huis gebeld worden. Praktijk bij de kampen van mijn kinderen was dat ze die mobiel totaal niet misten, veel te druk met andere dingen.

Uhhhh...........

1 april grap misschien en dat je dit weekend nog een email krijgt ?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

02-04-2011 om 13:25

Beetje dubbel vind ik het wel

dat soort regels in de hoogste groep(en) van de basisschool. Ik kan me er echt wel van alles bij voorstellen dat constant gebel gezien wordt als storend en dat het ook vervelend is dat ouders (uit bezorgdheid of wat dan ook) kinderen gaan bellen. Als kinderen met heimwee steeds gevoed worden in die heimwee door contact met hun thuisfront is ook niet handig. Snap ik best.
Aan de andere kant vind ik ook dat het bepaald niet meer van deze tijd is om tegen kinderen van die leeftijd te zeggen dat ze geen mobieltje mee mogen nemen. Het lijkt mij beter te stellen dat mobieltjes meemogen en onder een aantal voorwaarden gebruikt mogen worden.
Mag het toch niet mee, dan vind ik wel dat leerkrachten goed bereikbaar moeten zijn. Toen een van onze kinderen vorig jaar (groep 7) een paar dagen op kamp was, mochten er geen mobieltjes mee, maar was de leerkracht ook niet bereikbaar. Nogal onhandig als er dringende dingen aan het thuisfront spelen. In dat geval moest je contact opnemen met de directeur die dan zorgde dat het bij de leerkrachten terecht kwam. Dat vond ik nu echt helemaal uit de tijd.
Aagje

Hier ook

dochter in groep 6 gaat binnenkort ook een paar dagen op kamp en er mogen geen mobieltjes mee. Ze hebben ervaring dat kinderen snel hun ouders gaan bellen als ze ruzie hebben, of als ze gevallen zijn e.d. Dan zitten ze huilend aan de telefoon en rijden de ouders (zelfs midden in de nacht) zo naar het kamp. De leraren hebben liever eerst zelf de kans om problemen op te lossen, meeste problemen zijn zo opgelost zonder dat daar een ouder voor nodig is. ik kan me daar wel wat bij voorstellen.

maar inderdaad, de leraar moet dan wel goed te bereiken zijn en het is raar dat je het 1 dag van te voren te horen krijgt.

Annet

Annet

02-04-2011 om 19:58

Hier toen wel noodzakelijk

Toen oudste op kamp ging, werd ze gepest door meiden uit de klas. Gelukkig was de regel zoals Yvonne beschrijft, geen mobiel overdag of 's nachts, wel in de avond een moment de gelegenheid om te bellen met de eigen mobiel. Ouders konden niet op eigen initiatief bellen, en terecht.
Oudste heeft keurig elke avond gebeld om te vertellen hoe het ging. Nodig? Helaas wel. Leerkrachten hadden helaas de neiging om het pesten niet zo serieus te nemen.
Als bij dochter de regeling was veranderd, had ik de afspraak gemaakt dat dochter elke dag via leerkracht zou bellen. No way dat ik de leerkrachten had laten beoordelen of dat wel of niet nodig was. Daarvoor schoten ze tekort in de dagelijke schoolpraktijk. Ik wil dan echt het verhaal van dochter zelf horen.
Oudste gaat ondertussen op het VO op schoolreis naar Engeland. Hier mag wel een mobiel mee en ze belt af en toe ter onze geruststelling en vermaak. De noodzaak is er niet meer, dus het zou ook zonder kunnen.

Fiorucci

Fiorucci

03-04-2011 om 07:35

Aagje

Als je het onder voorwaarden toestaat, ben je als leerkracht constant bezig te bewaken dat aan die voorwaarden voldaan wordt! Ga er maar aanstaan, en je vergeet nog al die keren dat kinderen gebeld zullen worden door vriendjes van thuis!
Ik vind een verbod het meest duidelijk, het makkelijkst te handhaven en ze overleven het wel, hoor, een paar dagen zonder.

Yvonne

Yvonne

04-04-2011 om 12:21

Hoe het is afgelopen

Na toch nog een paar keer heen en weer mailen heeft de leerkracht zijn excuses aangeboden dat hij niet consequent is geweest over het wel of niet mobieltjes mee. En dochter mocht alsnog haar mobieltje mee onder eerder genoemde voorwaarden.
Het ging overigens niet om foto's maken, want fotocamera's mochten gewoon mee.
Vaste lerares is overspannen, leerkracht die nu mee gaat is een invalkracht. (voordat er mensen zijn die denken dat hij daarom op het laatst de regel heeft veranderd, hij was de zelfde die eerste had gezegd dat het wel mocht). Als er meteen gezegd was geen mobieltjes mee, had ik me daar best in kunnen vinden. Het ging me er echt om dat je zoiets niet op het laatst moet terugdraaien.
Vanochtend bij het uitzwaaien bleek dat andere kinderen helemaal niet thuis verteld hadden dat mobieltjes niet meer mee mochten, er waren er heel veel die een mobieltje mee hadden.

kien

kien

04-04-2011 om 14:54

Maar yvonne

Misschien had hij wel een goede reden om de regel op het laatste moment te veranderen, bv dingen die hij in de klas heeft opgevangen. Ik zou er niet moeilijk over doen, en zeker naar dochter toe niet. Het mag toch niet, nou ja dan dus niet. Ik verander zelf ook wel een op een laat moment van gedachten naar mijn kinderen toe, daarom beloof ik ook bijna nooit iets!

Kien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.