Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
buzz

buzz

08-05-2011 om 07:21

Moe en boos op mensen [reacties op speltherapie}

Oh wat word ik soms moe en boos op mensen.
Aan mijn zoontje van 5 en een half merk ik al 2 jaar of misschien wel langer dat hij net niet lekker in zijn vel zit.
Bij een kinderarts geweest, bij de huisarts, gezocht op internet enz enz enz.
Hij is gevoelig vlug uit zijn doen, bang om nieuwe dingen te proberen, soms moeilijk in de omgang, bang om fouten te maken, en ook weer een heeeeeeel lief en heel aardig en erg gemakkelijk kind. Zelfs op het cb zijden ze, go wat je dochter heeft aan zelfvertrouwen enz komt je zoon tekort, wat zit zij lekker in haar vel tenopzichte van haar broertje.
Maar ook daar hadden ze geen idee hoe dat kwam.
Nu uiteindelijk hebben ze opschool, zonder dat ik er iets mee te maken heb hetzelfde geconcludeerd, en spelthearpie geadviseerd.
We zijn er aan begonnen, en wat voor commetaar ik wel niet krijg van vrienden en famillie.
Er worden grapjes over gemaakt, als hij wat zecht, ja die heeft echt zoiets nodig (not), ja maak er maar een overspanne kind van, hij schient iets te moeten hebben van je he? enz enz enz. Oh wat ben ik boos. Zo nu geef je hem zijn vrij briefje, nu heb je er een stempel op laten plakken. zucht
Ik heb er alles voor over als hij wat lekkerder en minder gespannen in zijn vel zou zitten. Nu geef je hem dit zijn leven lang als uitgans punt, das niet echt slim... dat soort commetaar.Het is toch geen halszaak die speltherapie? het is toch door school geadviseerd en ik sta er voledig achter. Baad het niet dan schaad het niet zou ik zeggen. Maar veel mensen denken daar dus anders over. ik schrok van de reacties, zie ik iets over het hoofd? is dit not done of zo? ik snap het niet hoor. Maar volg maar gewoon mijn eigen weg met school.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Buzz

Als ik het zo lees is jouw kind hoog sensitief. Snel geprikkeld voor dingen van buiten af, speltherapie helpt deze kinderen om met prikkels van buitenaf beter er mee om te gaan. Ik hoop voor je dat hij snel beter in zijn vel gaat zitten, want het is niets zo erg om je kind zo frustrerend en naar te moeten zien.
Ik heb ook een zoontje die zeer sensitief is en als baby zijnde moest ik al opletten wat ik ging doen. Ik kon niet maandag met hem zwemmen en dan bijvoorbeeld dinsdag naar het CB, dan waren het zoveel prikkels ineen dat ik een week lang alleen maar een huilend en boos kind om me heen had. Nu hij ouder is, (nu 4,5) praten we heel veel en door het vaste ritme van school is hij stukken rustiger geworden. Het doet hem zo goed.
En even over anderen laat maar lekker kletsen,jij kind je kind het beste en jij weet wat het beste voor hem is. Trek je maar niet te veel van die anderen aan.
Ik heb ook veel onbegrip gehad en niemand begreep mij, totdat ze ineens mijn zoontje voor een paar uur of een dag hadden toen was er ineens wel begrip. Maar dan nog, laat maar lekker kletsen.

Onbegrip

Mijn kinderen moeten ook veel van zich af laten glijden. Ik zie het maar zo, dat ik daar ook mijn best voor moet doen en dat moet dan maar een goed voorbeeld zijn. Maar eerlijk gezegd stond ik vanmorgen ook op met toch weer een woedend gevoel over zoveel onbegrip en dan slecht gedrag van mensen. Het lijkt wel of ze dan het recht hebben om jou aan te vallen en dat doen ze. Dat geeft ook een onveilig gevoel bij mij. Allemaal primitief. En het helpt niet. Negeren dus, loslaten en trots zijn op jezelf dat je niet mee doet met zo'n meute maar sensitief en passend omgaat met de toekomst en het geluk van je kind. En soms zeg ik er wat van.

Valkyre

Valkyre

08-05-2011 om 20:28

Buzz

Wat een rotstreek, zeg, om zo te reageren. Ik vind het echt niet gepast om iemand in zijn/haar opvoedstijl zo af te vallen, bah! Ik kan me voorstellen dat je erg boos wordt om dat soort opmerkingen. Ik zou zelf flink uitvallen, maar ik weet niet of dat nou echt zou helpen...

Mijn zoontje heeft ook dat perfectionistische en is ook snel moe en gespannen als er teveel prikkels binnenkomen. Laat je niet gekmaken door wat anderen zeggen - als jij denkt dat je kind er baat bij heeft, gewoon lekker naar speltherapie gaan. Heerlijk toch, dat je kind zich in een veilige omgeving weet? Vertrouw op jezelf - jij kent je kind het beste. Heel veel sterkte!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

buzz

buzz

08-05-2011 om 22:03

Dank jullie

doet me goed.
Wij plannen al vanaf zijn eerste jaar (misschien wel eerder) Niets te ver van tevoren, en niet te veel in een week, gewoon omdat je weet dat het hem geen goed doet.
Hij slaat niet door en onrustig en met veel achterelkaar weg gaan word dat erger, ook zijn onzekerheid word dan erger. Toen bij de intake de speltherapeut mij vroeg (was een soort vragenlijst) wat we er van verwachten zij ik echt met tranen in mijn ogen, Dat hij wat makkelijker door het leven kan, situaties beter in kan schatten, wat beter kan "relativeren" en daardoor prettiger en meer ontspannen in zijn vel zit.
Mij lukt het niet al probeer ik heel veel rust regelmaat en vertrouwen te bieden, en ik heb echt het idee dat ik er hulp bij nodig had, maar ik wist niet hoe.
Ik was heel blij met het advies van school.
Ik schok van de reacties en werd er onzeker van, Heb ik nu te snel ja geroepen? Had ik dit niet moeten doen? enz enz. Maar nu geloof ik toch weer dat ik er goed aan doe, inderdaad ik weet het het beste, ken hem dag en nacht. Volgens mij moeten omstanders iemand echt zwaar door het lind zien gaan of met een trauma van een gebeurtenis moeten zitten of wat dan ook voordat men zoiets gegrond vinden.

Guinevere

Guinevere

09-05-2011 om 19:05

Buitenwereld

Zodra je met je kind in wat voor een soort traject dan ook terecht komt, moet je heel veel eelt gaan kweken. De buitenwereld staat al snel klaar met een gemakkelijk oordeel. Jammer genoeg kĂșnnen ze dat oordeel helemaal niet goed geven, want zij zijn beslist geen expert op het gebied van jouw kind of de problematiek van jouw kind. En al helemaal niet op therapiegebied.
Je kunt er voor kiezen de mensen niet meer te vertellen dat je zoon therapie krijgt. Of alleen aan een beperkte groep mensen. Een andere manier is een keer flink de confrontatie met iemand die zo bot doet aan te gaan, maar meestal werkt dat niet om iemand te overtuigen. Ik heb het een paar keer gedaan, met weinig resultaat. Vertrouw maar liever op je eigen oordeel en niet op het oordeel van je omgeving. Gelukkig dat je de school mee hebt!

Goed gedaan buzz!

Je hebt naar je kind gekeken, je hebt je moederinstinct niet genegeerd en je hebt alleen maar iets gedaan om je kind goed op weg te helpen in dit leven. Wie kan je dat kwalijk nemen?
Hier een hoogsensitief mannetje van 6 die inmiddels ook speltherapie krijgt en er zoveel baat bij heeft, had niet gedacht dat het zoveel effect zou hebben (wel gehoopt natuurlijk). Hij beseft ook zelf dat hij veel beter in zijn vel zit en voelt zich nu in staat om na de zomervakantie naar groep 3 te gaan. Hij voelt dat hij de druk die dan komt (leren lezen, leren schrijven, weinig spelen) nu aan zal kunnen. Geweldig toch? Ik ben er zo ontzettend blij mee. En ja, wij krijgen ook af en toe van die maffe reacties. Ik probeer me er niet te veel van aan te trekken, dat lukt vrij goed omdat ik de positieve effecten van de therapie zie.
Kortom, goed gedaan, ga zo door en laat je kind vooral merken dat je achter hem staat en zult blijven staan. Top!

buzz

buzz

10-05-2011 om 14:34

Sanneke*

Wat heerlijk dat het zo goed werkt.
Ik hoop dat het bij ons ook gaat helpen.
Hij gaat inderdaad om die reden nog een jaar groep 2 doen, nu word hij 14 oktober 6 dus , en het is ook maar een klein ventje. Dus hij gaat nu van een van de jongste naar 1 van de oudste. Ik vind het prima dat hij nog een jaar kleutert. (sommige mensen denken dat het daarom gaat dat ik niet kan verkroppen dat hij nog een jaar in groep 2 blijft, maar dat is echt echt niet waar, ik ben geen strever, ik ben zelf hardstikke woordblind)
Maar wil mijn kinderen gewoon vrolijk en gelukkig zien en de boel zien aan kunnen, de jongste loopt er van over, de oudste heeft er een steuntje in de rug voor nodig.
Ik hoop dat ik strax ook kan zeggen, go dat dat zo erg goed helpt! Niets liever dan dat. Maar we zijn nog aan het begin, hij is er nu met mijn man heen.
(van eindhoven naar tilburg en ik rij niet in die joekel van een bus van ons) (hier allemaal wachtlijsten van een half jaar, daar net een nieuw filiaan van de zelfde als hier in eindhoven begonnen) Maar goed dit is de 2e observatie voor hem, hierna nog een keer en dan hebben ik en mijn man een gesprek. Ik ben erg benieuwd wat we dan te horen krijgen, en of er dingen zijn waar we zelf mee aan de slag moeten enz.
Ik ben ondertussen op het punt dat het me niet uitmaakt wat mensen vinden, (mede door de reacites hier ben ik er overheen)het enige wat ik nog zech is dat het op advies van school was, en daar laat ik het bij.
groetjes buzz

Lieve buzz

ik heb hem onthouden via Fladder, maar weet niet of hij ook van haar afkomstig is:
don't explain yourself, your friends don't need it and your enemies won't understand anyway!
Echt, onze oudste is een duidelijk gevalletje van sociale knurftigheid, autisme en adhd, motorisch beperkt, noem maar op. Maar oh jee, wat hebben we een commentaar (gehad). Op onze opvoeding, op onze thuissituatie, noem maar op. Daarna hebben we er nog 3 gekregen en oh wat een heerlijkheidjes zijn dat. Goh, zou het dan toch niet aan ons liggen?

joh, jij kent je kind het best, doe wat jij denkt dat goed is, vertel aan vrienden en verklaar aan onbekenden, maar hou je verre van mensen die het (toch) niet (willen) begrijpen. Ga door op het ingeslagen pad en als het niet werkt, zoek je een ander pad! Net zolang als jij denkt dat goed is.

Ik wens je wijsheid, kracht en moed toe! En natuurlijk een knulleke dat lekker in zijn vel leert zitten, met dank aan zijn mama!

Jons

Buzz

Mijn zoon heeft groep 1 nog een keertje overgedaan, hij is van eind oktober. Hij heeft in groep 1 dus die verandering van jongste naar oudste meegemaakt en dat heeft hem toen al wel wat geholpen. Hij voelde zich er zekerder door. Nu zit hij eind groep 2 en is dus nog steeds 1 van de oudsten, maar valt niet op omdat hij behoorlijk klein en tenger is. Hij draait inmiddels gewoon lekker mee in de groep en durft nu ook aan klasgenootjes te vragen of ze met hem willen spelen. Hiervoor durfde hij dat niet, bang dat ze nee zouden zeggen. Hij voelde dat als persoonlijke afwijzing en beleefde dat alsof het nooit meer goed zou komen. Door de therapie heeft hij ook leren relativeren, dingen meer in de juiste verhouding te zien en dat werkt! Echt, ik ben zo blij met die stap die we gezet hebben, ik zie hem opleven en zekerder van zichzelf worden. Hij leert zich ook wat af te sluiten voor alle emoties om hem heen, dat lukt stukje bij beetje ook.
Ik hoop van harte dat jullie ervaring net zo positief zal zijn! Wij zijn naar een bureau in Gorinchem gegaan, dat is voor ons een half uur rijden, maar dichterbij was een lange wachtlijst. In Gorinchem konden we binnen een maand terecht!
Nogmaals, succes en hou vast aan je eigen instinct, dat zit zelden mis. Wat de "anderen" ook mogen zeggen of denken, jij weet wat het beste is voor je kind en dat gun je hem ook. Geweldig!
Groetjes, Sanneke*

buzz

buzz

20-05-2011 om 15:15

Phoe

sanneke wat lijkt je verhaal op wat zich hier afspeeld.
Komende dinsdag het gesprek met plan van aanpak en wat er geobserveerd is, ik ben zeer benieuwd moet ik zeggen, na wat het plan word en ook naar hun bevindingen.
Gisteren weer een moeder die vroeg, was camiel dinsdagmiddag ziek?
Nee zij ik hij moest naar spelterapie. Oh jee, zit hij in een depressie, of is hij overspannen? go wat hip zech.
Oh daar stond ik weer met mijn mond vol tanden, het viel zo koud op mijn dak, ik had er gewoon geen woorden voor, gelukkig riep mijn dochter op dat moment dat ik moest kijken naar haar op het klimrek.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

20-05-2011 om 16:13

Pff

Wat een lullige opmerking zeg. Hopelijk werkt de therapie goed en gaat hij wat beter in zijn vel zitten. Arm ventje. Goed dat je probeert hem hiermee te helpen, laat die moeders maar kletsen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.