Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Moeder vindt mijn dochter niet aardig?

Mijn dochter van 7 heeft een vriendinnetje in haar klas, als zij willen afspreken dan zegt de moeder dat het niet kan (iedere keer is er wel weer iets).
Nu komt mijn dochter vandaag bedroefd uit school omdat haar vriendinnetje met een ander meisje af gaat spreken. Nu vertelt ze mij hierbij het volgende. Haar vriendinnetje zou gezegd hebben dat haar moeder niet wil dat mijn dochter bij hun over de vloer komt omdat zij haar niet aardig vindt tegen haar eigen dochter. De twee zijn in de klas twee beste vriendinnetjes. En zijn wel op elkaars kinderfeestje geweest.

Nu is mijn dochter idd niet de makkelijkste en heeft sinds kort de diagnose ADHD gekregen, het is wel een pittig ding ja. Maar ik vind dit wel heel vervelend om te horen. En wat moet ik hier mee doen? Naar de moeder toegaan om te vragen of dit klopt? Of niets doen?

Ik vind het zo jammer dat ze nooit eens af kunnen spreken...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kan wel

Mijn dochter heeft ook een klasgenootje die ik liever niet te spelen had...(die bleek een paar jaar later pddnos te hebben) Ze zat overal aan en in, domineerde het spel altijd, wou altijd doen waar zij zin in had en niet iets anders, was nogal brutaal. Haar wou ik alleen te spelen hebben als ik zelf de hele tijd kon opletten dat dingen niet uit de hand liepen en daar had ik niet altijd zin in en niet altijd de energie voor.
Gaan vragen aan de moeder? mwah, wat verwacht je te horen?
Ik vond het toen ook heel vervelend voor dat meisje, maar toch..

Vreemd

als ze elkaars beste vriendinnetjes zijn en wel op elkaars feestje komen. Mag dat meisje wel bij jullie spelen van haar ?

Zo ja dan zou ik het gewoon eens bespreken, 'vind je mijn X storend als ze bij jullie is, ik vind het namelijk leuk als ze ook weer eens bij jullie speelt'.

Guinevere

Guinevere

08-10-2010 om 22:21

Wel nagaan

Ik zou zoiets zeker nagaan! Misschien niet vanuit de insteek van wat je van dat meisje gehoord hebt. Wel gewoon die moeder eens aanspreken over een speelafspraak, of dat weer eens te regelen is (7 jaar is daar toch niet te oud voor?). Meer zoiets als: "Goh, ze spelen zo leuk samen, vind je ook niet? Jammer dat ze de laatste tijd minder samen spelen. Kan Miepje anders volgende week weer een keer met Truusje spelen?" Etc. En dan kun je ook vragen hoe die moeder het ervaart. Wellicht VIND ze het ook heel moeilijk, hoe ze met je dochter moet omgaan? Een beetje coaching kan wonderen doen. Of dat ze in elk geval een beetje weet wat er speelt, dan kan ze mogelijk ook meer begrip opbrengen. Niet iedereen kan dat van nature.
De ouders van de vriendjes van onze 8-jarige met ADHD zijn allemaal op de hoogte van zijn ADHD. Die kijken er dus niet gek van op als ie eens een keer wat afwijkend gedrag vertoont. Maar dat doet ie buitenshuis gelukkig zelden, in sociaal opzicht dan.

dihanne

dihanne

10-10-2010 om 14:31

Mistie 2: eerst bij jullie thuis?

Lastig! En pijnlijk voor jou en je dochter.

ik zou er, denk ik, ook wel achteraan gaan, maar het is niet hoopgevend dat die moeder haar dochter er op deze manier bij betrokken heeft.

Karin's reactie vind ik wel kort door de bocht. Hopelijk voel je je daar niet vervelend over, Mistie?

Mijn ervaring is dat je dit soort vragen beter bij Zorgenkinderen kunt zetten, daar wordt meer met je mee gedacht.

Zelf heb ik ook de ervaring met een vriendinnetje van mijn dochter, vriendin met vorm van ADD, en buitengewoon impulsief. Alles wat mijn dochter aanraakte of pakte, moest die vriendin ook aanraken/pakken. Ik heb het een tijdje geobserveerd, en zag dat mijn dochter er niet goed van werd. Tranen in haar ogen, ze voelde zich continu belaagd, leek het. Dus wel ingegrepen, en iets met z'n drieen gaan doen, wat ook moeilijk ging.

Wel besproken met de ouders, die duidelijk aangaven met de handen in het haar te zitten, en met professionele hulp bezig te zijn. Meisje is nog steeds bevriend met mijn dochter, krijgt medicatie en het gaat goed.

Dus ik herken zeker de ervaring dat je het spel soms redelijk intensief moet begeleiden. En dat kost tijd en energie.

Misschien moeten ze eerst een paar keer bij jou thuis spelen, en dat je dan zo begeleid dat de meisjes zelf handvatten krijgen om het spel goed te laten verlopen?

En daarna weer eens bij vriendinnetje thuis?

En open kaart spelen met de moeder? Dan krijgt ze nog een kans, misschien is het inderdaad onbegrip.

sterkte,
Dihanne

Misty

Mijn posting was niet bedoeld om onaardig te zijn. Maar voor een andere ouder zonder kennis van adhd (weet de moeder trouwens wel dat je dochter het heeft?) kan adhd-gedrag heel moeilijk zijn. En haar vragen of ze inderdaad heeft gezegd of ze vindt dat jouw dochter niet aardig doet tegen haar dochter? dan heb je toch wel kans dat je te horen krijgt dat dat inderdaad zo is.En dan? Wat schiet je daar mee op?
Dat bedoelde ik dus.
(Overigens heeft ze dus niet gezegd dat ze je dochter niet aardig vindt toch, ze zegt alleen dat ze niet aardig doet tegen haar dochter?)
En omdat ik een situatie meegemaakt had die net zoiets was, maar dan van de andere kant af gezien ,heb ik gepost.Niet om lullig te doen.

Mistie2

Mistie2

13-10-2010 om 11:02 Topicstarter

Voorlopig

Moeder heeft idd niet gezegd dat ze mijn dochter niet aardig vind. Daarbij moet ik afgaan op wat het kind zegt en dat hoeft ook niet precies hetzelfde te zijn. Maar het is geen meisje dat bekend staat als een kind dat zomaar wat roept.

Het spelen bij ons lukt helaas ook niet, moeder heeft gewoon altijd weer iets waardoor het niet kan.

Voor nu heb ik tegen mijn dochter gezegd dat ik het helemaal niet lief vindt van die moeder als ze echt zo iets gezegd heeft en dat ik haar wel heel erg lief vind! Ik heb haar gevraagd of haar vriendinnetje haar wél lief vind. En ze zei van wel. Ik zeg: nou, dat is toch het belangrijkste!! Mijn dochter: maar ik wil zo graag een keertje met haar afspreken. Ik: als die moeder zo over jou denkt heb ik misschien ook liever niet dat je daar gaat spelen. Jullie kunnen op school toch zoveel spelen als jullie willen! En daarmee was ze helemaal gerust gesteld.

Mochten de meiden binnenkort nog een keer met z'n tweetjes de school uit komen lopen en ze spreken haar moeder en mij aan om af te spreken, en moeder weert het af, dan zal ik proberen voorzichtig uit te leggen van haar adhd (wellicht dat het helpt) en dat het dan bij ons kan.

Bedankt voor jullie reacties.

vlinder72

vlinder72

13-10-2010 om 11:08

Mistie

Ik zou dit niet aan de meisje overlaten. Ik zou zelf naar de moeder toe stappen. Aangeven dat de twee graag een keer samen willen spelen maar dat dat maar niet lukt. Wanneer kan het wel?

Zie je de moeder nooit op het schoolplein dan zou ik haar thuis bellen om het te vragen. Wil ze echt niet dat jouw dochter met haar dochter speelt dan hoor je dat meteen en kan je een en ander uitleggen. Misschien kan het echt niet op de dagen dat de dames graag willen spelen maar kan het wel op een andere dag.

Zo vreemd is dat niet hoor. Ik werd net nog door een moeder aangesproken of haar zoon morgen met mijn zoon kan spelen. Dat kon en morgen neem ik haar zoon mee naar huis.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.