Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Moeite met intens geluid van dochter


absor schreef op 01-09-2022 om 16:44:

mijn kinderen mogen dus niet gillen (meeste zijn nu al puber) maar ik had mijn nichtje laatst en die gilde (van plezier hoor) in de speeltuin

nou echt niet. Ik zeg; he er wonen hier heel veel mensen dus we gillen niet, tante’s oor valt er bijna vanaf. Zegt zij; ik mag gillen in de speeltuin daar is de speeltuin voor zegt mama.

Dat snap ik dus niet. Ik leerde altijd; gillen mag alleen in de achtbaan

Dat vind ik raar. Die kinderen leven zich uit in de speeltuin, daar is het voor. Dat is hetzelfde als van die zuurpruimen die zeggen dat de kinderen rustig moeten doen op het schoolplein. Die kinderen moeten hun energie kwijt. Daar zijn schoolpleinen en speeltuinen voor. En een schommel kan voor een kind net zo hard gaan als een achtbaan. 

Mona-xxx schreef op 02-09-2022 om 10:25:

[..]

Dat vind ik raar. Die kinderen leven zich uit in de speeltuin, daar is het voor. Dat is hetzelfde als van die zuurpruimen die zeggen dat de kinderen rustig moeten doen op het schoolplein. Die kinderen moeten hun energie kwijt. Daar zijn schoolpleinen en speeltuinen voor. En een schommel kan voor een kind net zo hard gaan als een achtbaan.

Zich uitleven? Ja. Geluid maken? Prima. Maar dat hoeft niet gepaard te gaan met gillen. En dan heb ik het niet over een incidentele korte gil van plezier, maar om echt gillen om het gillen. 

Mona-xxx schreef op 02-09-2022 om 10:25:

[..]

Dat vind ik raar. Die kinderen leven zich uit in de speeltuin, daar is het voor.

Je kunt je uitstekend uitleven zonder te gillen en te krijsen. Je kunt rennen, springen, klimmen, op je kop gaan staan, draaien en wat dies meer zij.

En daarbij kan best eens een joehooooeee als je van de hoogste glijbaan gaat, maar het is op geen enkele manier nodig of feestvreugdeverhogend om de hele tijd te gillen en te krijsen. Niet voor de omstanders maar ook niet voor het kind zelf.

Kadushi schreef op 02-09-2022 om 00:49:

Wat was onze opvoeding, totaal gespeend van pedagogisch inzicht circa 40 jaar geleden (mijn oudste is 38) dan toch makkelijk vergeleken met nu. En nu hou je op, ben jij nou helemaal gek!


Ik ben 52 en er is in al die honderden leeftijdgenoten die ik door de jaren heen gesproken heb letterlijk helemaal niemand geweest die er onder geleden heeft dat je niet de hele tijd mocht gillen en krijsen.

Er waren wel dingen waar onze generatie last van had natuurlijk. Sommige kinderen mochten helemaal niks of moest altijd maar muisstil zijn. Maar het merendeel van de kinderen mocht gewoon praten, af en toe een heel korte uitroep van opwinding of vreugde, maar nooit gillen of krijsen tenzij er levensgevaar was. En helemaal niemand heeft zich daardoor ongeliefd of beperkt of verlaten gevoeld. Er was ook geen sprake van dat gillen nodig was om je kind te kunnen voelen of verbinding te maken met je moeder of zoiets. Als je je wilde uitleven ging je maar een stuk rennen of zo.


absor schreef op 02-09-2022 om 06:22:

[..]

Eens en zo heb ik mijn kinderen ook opgevoed


kijk als een kind veel te hard krijst of huilt en het geluid gaat door merg en been dan ga je naar de gang of naar je slaapkamer tot je weer normaal doet. Zo wint een kind er niets mee

En je reageert positief als een kind niet krijst en dan beloon je het kind dus op het juiste moment

Maar als je dan zegt; nee dat is geen oplossing kind heeft me juist nodig in zijn gekrijs, ik denk dat het komt door onderprikkeling op school of andere zaken ..tja..dan wil je dus niet van het gekrijs af. Of je wil je wel maar begrijpt niet; zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Hier wil ik wel even op terug komen. Ik snap dat je zo denkt. En zo dacht ik ook altijd (en ik veel gevallen nog). Maar nu ik de zorg heb over een getraumatiseerd kind, weet ik dat het helaas niet altijd zo werkt. Want geloof me, heb al van alles geprobeerd en zou er drie vingers voor geven als ik dan nooit meer die geluiden hoefde te horen. Ik bedenk maar steeds (en dat is soms tientallen keren per dag) dat die momenten voor haar nog lastiger zijn dan voor mij. 

Maar over het algemeen zijn kinderen best leerzaam in stoppen met gillen inderdaad.

Apiejapie schreef op 02-09-2022 om 12:50:

[..]

Hier wil ik wel even op terug komen. Ik snap dat je zo denkt. En zo dacht ik ook altijd (en ik veel gevallen nog). Maar nu ik de zorg heb over een getraumatiseerd kind, weet ik dat het helaas niet altijd zo werkt. Want geloof me, heb al van alles geprobeerd en zou er drie vingers voor geven als ik dan nooit meer die geluiden hoefde te horen. Ik bedenk maar steeds (en dat is soms tientallen keren per dag) dat die momenten voor haar nog lastiger zijn dan voor mij.

Maar over het algemeen zijn kinderen best leerzaam in stoppen met gillen inderdaad.

Natuurlijk werkt het met een getraumatiseerde kind zo niet of met een kind met ernstig autisme of andere psychische problemen maar met normaal ontwikkelde  niet getraumatiseerde kinderen werkt dat wel


en mensen die kritiek hebben op mijn ‘niet gillen in een speeltuin’   Natuurlijk maken kinderen geluid en dat is prima en als ze spelen wat harder maar echt er is een verschil tussen spelen en gillend en krijsend spelen.  

Ik zoek altijd een rustige plek op in het huis wanneer het escaleert.
Dus het teveel wordt ga ik een minuutje in de wc staan tot mijzelf komen 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.