Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ketel5

Ketel5

20-03-2012 om 13:08

Moet ik mijn kind vragen de ruzie bij te leggen?

Op het forum lees ik veel mee en had het veel aan gehad. Ik loop al een tijdje mee met de vraag te worstelen of ik mijn kind kan vragen om de ruzie met het buurmeisje bij te leggen.

Het gaat om mijn oudste en zit in de groep 5. De oudste is een rustige kind met één vaste vriendin. Het gaat volgens mij wel goed op school. Alleen is mij wel opgevallen dat ze aan het begin van de schooldag bijna altijd aan tafel zit te lezen of te tekenen. Maar goed. Nu is het zo dat ze met het buurmeisje die ook op school zit echt niet meer wil spelen. Het is een half jaar geleden iets gebeurd waardoor ze niet meer met haar wil spelen. Ze zou altijd de schuld krijgen. En dat ze over haar de baas speelt. Ze zou het spel altijd bepalen. Met andere kinderen is het nauwelijks of bijna nooit uit de hand gelopen. Ik heb met de buren proberen samen uit te komen, maar ik kreeg te horen dat ze een moeilijk kind zou zijn en dat ze macht zou hebben. Dat ze uit hun bloed uit nagels haalt. Het zijn hun woorden. Ik heb gevraagd wat ze bedoelen met macht. Ze gaven een voorbeeld, de oudste zat boos te mokken op een bank waardoor ze niet verder kunnen spelen. Ik besefte daarna dat ze niet met andere ogen kunnen kijken naar haar. Dus heb ik besloten niet mee te bemoeien met de kinderruzie. Mijn oudste is sociaal onhandig en koos dus de moeilijkste weg. Ik stond en sta achter haar en ik wil niet dat ze alleen voelt in haar beslissing. Wel heb ik geprobeerd uit te leggen dat ze de ruzie kan bijleggen zoals de kinderen ook doen. Maar ze wil echt niet. Dat is dus half jaar geleden.
Nu komen de kinderen buiten spelen op straat en ze wil dan ook niet met het buurmeisje spelen, wel met andere kinderen. Het buurmeisje is sociaal sterk, erg aanwezig en sportief. Hoe kan ik haar het beste helpen? Misschien hebben jullie ook dezelfde ervaringen en hoe hebben jullie het opgelost?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

20-03-2012 om 13:29

Wat is nu precies het probleem

Je geeft wel een heel uitgebreid verhaal met wat er aan de hand is, maar ik kan er nu niet zo goed een echt probleem uit halen.
Waarom en van wie zou jou dochter met het buurmeisje moeten spelen? Ze kan toch met andere kinderen spelen? En wat wil buurmeisje. Wil die wel met je dochter spelen? Of ook niet? Of manipuleert ze andere kinderen zodat je dochter buiten spel staat bij het buiten spelen?
En wie heeft er nu problemen mee? Dochter? Jij? Buurmeisje? Andere kinderen?
Je hebt het over dat je dochter de moeilijke weg heeft gekozen? Wat bedoel je daarmee? Waarom moeten de buren jouw dochter met andere ogen bekijken? kortom: ik kan weinig chocola van je verhaal maken. Kun je het verduidelijken?

Niets doen

Hoi,

Ik begrijp je verhaal ook niet helemaal maar ik proef er 2 dingen uit: angst dat je dochter niet mee 'mag' spelen vanwege het aanwezige buurmeisje en verwarring omdat de buren blijkbaar niet zo dol zijn op je dochter. Wat betreft dat laatste kan ik alleen maar zeggen: get used to it. Ik kwam er op een gegeven moment achter dat mijn allerliefste ontdeugende knuffeljongetje met die schattige sproetjes door anderen soms als een vervelende etter gezien wordt! Nou jaaaaaaaaa! Maar zo is het nu eenmaal. Je ziet je eigen kind door een roze bril omdat je zielsveel van haar houdt en zo hoort het ook, maar anderen houden niet van haar. Probeer niet je gelijk te halen daarin, want dat krijg je niet en dat heb je ook niet. Dus inderdaad niet mee bemoeien.
Wat betreft je andere punt over dat spelen met andere kinderen: ik neem aan dat ze nog niet zo lang buiten spelen gezien de leeftijd en het weer? Kijk het nog even aan. En anders nodig je ze een keer uit in de tuin voor een waterijsje of iets dergelijks. Ik zou het wel in de gaten houden, en proberen haar te stimuleren afspraken met klasgenootjes te laten maken. Doet ze dat wel?
En verder sterkte! Wat kun je je toch zorgen maken om die hummels hè?

bibi63

bibi63

20-03-2012 om 21:06

Maar

heeft buuf het nou over haar eigen dochter of over Irene's dochter (over moeilijk kind en bloed onder de nagels vandaan halen)? Mij niet helemaal duidelijk.
Gr. Bibi

Ketel5

Ketel5

20-03-2012 om 21:28

Reactie puck

Van mij hoeft ze niet met het buurmeisje spelen en ze wil ook niet. Alleen vraag ik me af of het beter is om de ruzie bij te leggen zodat ze lekker buiten kan spelen. het buurmeisje verstoort inderdaad het spel of probeert haar buiten te sluiten.

Met ander ogen niet kunnen kijken bedoel ik eigenlijk: een moeilijk kind blijft moeilijk.

Hopelijk kan je dan van lekkere chocolade maken...
Mijn Nederlands is niet zo sterk en hopelijk is het nu wat duidelijker.

Ketel5

Ketel5

20-03-2012 om 21:47

Reactie kraai

Je ziet je eigen kind door een roze bril omdat je zielsveel van haar houdt en zo hoort het ook, maar anderen houden niet van haar. Probeer niet je gelijk te halen daarin, want dat krijg je niet en dat heb je ook niet. Dus inderdaad niet mee bemoeien.

Dat is zo daarom heb ik ook besloten om niet te bemoeien met de kinderruzie. Wel heb ik moeite mee dat ze haar zo zien. Zeker als ze toen vaak in huis heeft gespeeld met mijn oudste.

Wat betreft je andere punt over dat spelen met andere kinderen: ik neem aan dat ze nog niet zo lang buiten spelen gezien de leeftijd en het weer? Kijk het nog even aan

Ze spelen inderdaad niet zo lang buiten. Daarom vroeg ik me af of het beter is om bij te leggen. Later zal dan misschien te laat zijn om iets aan te doen.

Ze heeft wel speelafspraakjes. Daar maak ik geen zorgen over.

Kraai, get used to it. Ja dat ga ik onthouden.

Groet
Ketel5

Ketel5

Ketel5

20-03-2012 om 21:58

Reactie bibi

Hallo Bibi,

De buren vinden mijn oudste een moeilijk kind. Ze vinden dat mijn oudste hun bloed uit hun nagels vandaan haalt. De ruzies tussen de meisjes zouden vooral veroorzaakt door mijn oudste.

is dat nu duidelijk? Wie is Irene? Daar lees ik niets van terug...

Groet,
ketel5

Is het soms?

Ik denk dat ik het 'probleem' wel snap. Is het probleem soms dat door de niet bijgelegde ruzie tussen buurmeisje en jouw dochter dat buitenspelen helemaal niet meer lukt op straat voor je huis?
Als kinderen in een 'groep' spelen dus met meerderen, misschien ook nog verschillende leeftijden dan beïnvloed 1 zo'n ruzie de hele groep. Omdat jouw dochter en buurmeisje niet met elkaar willen spelen....moet de rest 'kiezen' tussen of je dochter of het buurmeisje. De 'groep' wil dat niet want ze spelen altijd met de hele bubs en niet gedeeld in 2 groepen. Logischerwijs zal diegene die van de 2 ruziemakers die als laatste komt het afleggen tegen de ruziemaker die al buiten aan het spelen was.
In een schoolsituatie zal er een juf of meester ingrijpen (als het goed is) en de 2 ruziemakers met elkaar laten praten of met de groep praten zodat er weer openingen komen en ze weer samen kunnen spelen. In een 'straatsituatie' is die juf of meester er niet en moeten de kinderen (of de ouders) het zelf oplossen. Ouders die het op willen lossen is vaak lastig zoals hierboven al aangegeven. Je ziet je eigen kind door een roze bril...en het is moeilijk de tekortkomingen van je eigen kind zomaar even te 'slikken' van een ander. Over het algemeen moeten de kinderen het 'zelf' oplossen. Het werkt ook het beste als ze het zelf oplossen, ze moeten als ze willen meespelen in die groep ook opkomen voor hun 'eigen hachie' anders zal hun postitie in die groep ook totaal veranderen. Ouders kunnen die niet voor ze terug praten. Dat gaat spelenderwijs...
Ik proef in je woorden dat je dochter dat helemaal niet wil. En jij wel. Natuurlijk is het jammer dat ze niet meer meespeelt, maar als zij niet wil denk ik niet dat je met praten wat bereikt, ze zal het grotendeels zelf moeten doen. Je kan haar wel helpen, maar is het niet verstandig eerst even te wachten tot ze zélf écht weer wil? Zou dat niet terugkomen als het weer wat langer mooi weer is? En dan stimuleer je haar, spreek je haar wat moed in en vertel je haar dat je achter haar staat en kan ze proberen het goed te maken met buurmeisje en dat hoeft niet waar iedereen bij is, dat kan ook met z'n tweeën of door een brief of tekening voor mij part. Als dat niet lukt kun je ingrijpen en evt. naar de buren gaan en zeggen dat jouw dochter het wil goedmaken, maar dat hun dochter ze die kans niet geeft. Misschien zijn die ouders daar wél gevoelig voor. Of met het meisje zelf (rustig) praten en zeggen dat je dochter hun mist en graag weer wil dat het zoals vroeger was.
Zoiets.
groeten albana

koentje

koentje

21-03-2012 om 10:24

Als dochterlief

het niet wil goed maken, moet je dat ook niet afdwingen. Dat heeft geen enkele zin en lijkt me zelfs vernederend. Laat ze gewoon proberen zich wat neutraal op te stellen en het populaire meisje van de buren terugfluiten als ze echt aan het stoken is.
Verder zul je het moeten laten gaan denk ik. Het is gewoon lastig, sterkte!

GS

GS

21-03-2012 om 15:25

Bijleggen

Wat Albana voorstelt, vind ik op zich een goed idee. Het is altijd goed ruzies bij te leggen, los van het feit of daarmee de vriendschap wordt hersteld.

Als je dochter sociaal niet zo handig is, is het misschien verstandig om te werken aan haar sociale vaardigheden in zijn algemeenheid.

Ik vind het dus wel vreemd dat de ouders van dat meisje je recht in je gezicht zeggen dat jouw kind hun 'het bloed onder de nagels haalt'. Dat dènk je misschien wel, maar om dat nou tegen de ouders zèggen ... Je dochter is daar dus overduidelijk niet zo welkom en dat voelt ze natuurlijk.

Tango

Tango

21-03-2012 om 21:35

Laten gaan

Ik zou een ruzie na een half jaar niet meer laten bijleggen. Er is dan toch helemaal geen sprake meer van ruzie, eerder van een voorbije vriendschap. Hooguit zou je dochter aan het buurmeisje kunnen vragen of ze weer vriendinnen kunnen worden.
En dat soort buren, tja dat is altijd lastig. Zien alleen maar wat jouw kind verkeerd doet en hun eigen kind doet natuurlijk niets. Ik snap dat helemaal, speelt hier momenteel ook in de straat. Een moeder die het gemunt heeft op mijn dochter die haar zoontje heeft uitgescholden (met nog een meisje samen, maar die beschuldigt ze niet). Daarbij haalt ze dan ook nog dingen die anderhalf jaar geleden zijn gebeurt die onze zoon gedaan zou hebben en waar haar zoontje nu nog steeds bang door is. Pffff, vreselijk vervelend.
Zij houdt nu steeds de kinderen in de straat in de gaten en dat ga ik dus ook maar doen.
Misschien is dat ook nog een ideetje, een beetje in de gaten houden wat er buiten gebeurt als je dochter en buurmeisje er spelen en een beetje sturen in het samenspel.

Puck

Puck

22-03-2012 om 11:46

Begin het te begrijpen ketel5

De chocola begint zich te vormen Ketel 5
Ik ben het met de anderen eens: laten gaan. Je kunt je dochter er natuurlijk noet toe dwingen om nu ineens weer met het buurmeisje te gaan spelen en omgekeerd. Het is idd wel vervelend als het buurmeisje ervoor zorgt dat jouw dochter alleen staat en niet meer mee mag spelen met de rest. In dat geval zou ik kijken hoe je kunt sturen in het spel. Hier spelen sommige ouders voor de lol wel eens mee op straat met de kinderen met verstoppertje, buskruit, kingen, etc. Misschien is dat ook een optie om het op die manier een beetje te sturen? (wordt je vast gelijk gezien als een topmoeder, de kinderen hier vinden het altijd vet cool als er ouders meedoen).
Daarbij begreep ik dat de kinderen nog niet zo lang buiten spelen in een groep op straat. Dat is dus ook iets dat ze moeten leren en waar ze hun eigen weg in moeten vinden. Je dochter kan dan aangeven dat ze het niet leuk vind dat zij niet mee mag doen. Maar mijn ervaring is dat je je als ouder vooral afzijdig moet houden en het de kinderen zelf op moet laten lossen. Ik zie hier dat dat ook goed gebeurt.
En wat betreft de ouders van het buurmeisje: laat ze gaan, kennelijk zijn ze van het type dat een mening niet kan nuanceren of aanpassen.

Ketel5

Ketel5

22-03-2012 om 12:25

Daar ben ik weer...

Wat ben ik blij met jullie reacties en het heeft mij verder wel geholpen. Afgelopen dagen was het nogal druk dat ik nu pas reageer. Ik denk dat ik nu er niets mee ga doen. Wat ik wel ga doen aandacht besteden aan haar sociale vaardigheden.

Wat het sturen in een spel buiten betreft, zal niet makkelijk gaan omdat ik een andere taal "spreek" (Ik heb kapotte oren). De oudste zal het wel zelf moeten doen en ik hou het in gaten.

Wat de buren betreft, behandel ik met beleefdheid meer dan ook niet. Jammer het waren best leuke mensen.

Ik dank jullie en het heeft mij geholpen.

Groet,
ketel5

Ketel5

Ketel5

23-03-2012 om 10:26

Het is vanzelf opgelost

Gisteren na de schooltijd hebben ze samen buiten gespeeld. Zo te zien is het goed gegaan. Blijkbaar heeft de oudste besloten dat het zo goed is. Wel is ze erg moe geweest omdat ze afg twee dagen laat naar bed is geweest. Ik ben blij dat het zo is gegaan. Dat wilde ik nog laten weten.

Groet,
Ketel5

Puck

Puck

24-03-2012 om 16:26

En zo gaat het vaak ketel5

Waar moeder zich dan nog erg druk maakt of het allemaal wel goed zal komen en hoe het opgelost moet worden, hebben de kinderen het vaak zelf ineens op één of andere manier weer op de rit gekregen. Fijn! Kunnen zo mooi met z'n allen lekekr buiten spelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.