Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Marie

Marie

04-01-2012 om 09:01

Museum, kasteel o.i.d. met rondleiding (12 en 9 jr)

Ik wil met de kinderen van 12 (meisje) en 9 jaar (jongen) af en toe naar een museum of kasteel of iets dergelijks waar leuke rondleidingen voor kinderen van die leeftijd (ook voor een 12-jarige dus!) worden gegeven.

Wie weet rondleidingen die gewoon op open inschrijving/inloop (al dan niet van tevoren gereserveerd) gevolgd kunnen worden? Dus ik bedoel niet van die rondleidingen die je met een groep (klas of zo)apart kunt reserveren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

04-01-2012 om 10:00

Leiden, museum voor oudheden

Dit museum heeft geregeld rondleidingen.
Ik denk dat je kinderen oud genoeg zijn voor de gewone rondleidingen dus niet speciaal gericht op kinderen.
Alle musea hebben in de kerstvakanties en andere vakanties leuke kinderactiviteiten.
Een andere tip is de museumjeugduniversiteit. Dan schrijf je in voor vier lezingen van een uur. Daar zit soms ook een stukje rondleiding bij. En daarna bezoek je natuurlijk de rest van het museum. Er zijn veel universiteiten die meedoen. http://www.museumjeugduniversiteit.nl/

Henriette123

Henriette123

04-01-2012 om 11:48

Tips

Muiderslot heeft rondleidngen
Ik zou met een kind van 12 alleen neit naar de kinder maar naar de gewonen rondleidingen gaan.

Paleis op de Dam. Dit heeft geloof ik geen rondledingen, maar je krijgt een audiotour mee, waardoor je je eigen prive rondleiding hebt.

Museum voor beeld en geluid in Hilversum. Hier krijg je een ring mee, die als een soort audiotour werkt. Beetje alstig om uit te legen, maar op de site van hen kun je alles zien.

Kasteel de haar

Ik ben vorige week met mijn zoon (8) naar kasteel de Haar geweest in Utrecht. Prachtig kasteel gebouwd door Kuipers (Rijksmuseum, CS Amsterdam) op de fundamenten van het oude kasteel. Nu was er een speciale lichtjesavond, maar ze hebben op woensdag en in het weekend meen ik altijd speciale kinderrondleidingen. Kinderfeestjes zijn ook mogelijk. Echt een aanrader en korting met de museumjaarkaart! Zie www.kasteeldehaar.nl/kinderen.

Muiderslot in Muiden is overigens ook erg leuk!

Kasteel huis bergh

Kasteel huis Bergh in 's Herenberg geeft 'kinderrondleidingen'. Bij deze rondleidingen worden kinderen opgeleid tot 'jonkvrouw' en 'ridder' en an passant leren ze van alles over de gescheidenis van het kasteel en de middeleeuwen.
Is leuk tot een jaar of 13/14. Daarna wordt het kinderachtig om mee te doen, maar is het weer wel leuk om toe te kijken hoe de jongere kinderen meedoen.
Kan ook op afspraak (feestje b.v.) maar in vakanties en weekenden kan je zo binnenlopen en hebben ze op vaste tijden rondleidingen.
Zie http://www.huisbergh.nl/home.aspx
groeten albana

Brianna F

Brianna F

05-01-2012 om 15:49

Kasteel hoensbroek

Er is een speurtocht uitgezet voor kinderen, heel leuk om te doen.

Dubbel geplaatst....

draadje staat ook in Uitjes

An

An

07-01-2012 om 19:52

Paleis het loo

en dan met de audiotoer, kinderen vonden het geweldig!

Groet, an

Marie

Marie

08-01-2012 om 17:40

Bedankt zover > m.n. live rondleidingen bedoel ik

Iedereen bedankt voor de tips zover!
Leuk de enthousiaste reacties.

Voor nog verdere reakties (altijd welkom): ik zoek m.n. dingen die voor de oudste van 12 niet te kinderachtig zijn.

Verder ben ik m.n. geinteresseerd in "live" rondleidingen, dus niet met audiotour, hoewel ik zeker open sta voor mensen die zeer enthousiast zijn over een audiotour (zoals bijv. bij het Loo). Over het algemeen vind ik nl. de live tours zelf wat leuker (beter afgestemd op publiek en ruimte voor vragen/interactie).

Marie

Marie

08-01-2012 om 17:42

Moppeke

je hebt gelijk. Ik zag geen reaktie, twijfelde of er wel mensen onder de (nieuwe?) rubriek Uitjes kijken en heb hem hier geplaats. Wilde nog even OO vragen die bij uitjes te verwijderen, maar ben dat vergeten (weet ook eigenlijk niet hoe dat moet?).

Misschiend dat de redactie het andere draadje in Uitjes wil sluiten als ze een dubbele posting vervelend vinden? Hier wordt inderdaad (wat ik dus al vermoedde) - gelukkig! - veel meer gereageerd.

Geerdientje

Geerdientje

09-01-2012 om 22:45

Muiderslot

Is ook heel leuk, met 'live' rondleidingen.

Puck

Puck

10-01-2012 om 08:37

Van speelklok tot pierement

Als het Muiderslot nog steeds dezelfde soort rondleidingen heeft als "vroeger" dan is dat idd heel leuk. Ik ben er als kind geweest en ik kan me nu nog herinneren dat het heel leuk was, met allerlei spreekwoorden die werden uitgelegd waar ze vandaan kwamen.
Een aantal jaren geleden ben ik met de kinderen in van Speelklok tot Pierement geweest en ook dat was een erg leuke rondleiding waarbij de kinderen betrokken werden en waarbij ze sommige instrumenten zelf mochten bespelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.