Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
maria_s

maria_s

01-12-2010 om 22:42

Muzieklessen volhouden?

Dochter van 10 heeft nu (bijna) 2 1/2 jaar gitaarles. Afgelopen schooljaar (voor de zomer) gaf ze aan een ander instrument te willen gaan spelen na de kerst. Daarover met haar en gitaarleraar gesproken en afgesproken dat ze haar 3e jaar gitaarles af zou maken en dan mocht switchen. Ze was een tijdje weer erg enthousiast maar nu weer minder. Ze wil echt een ander instrument gaan doen...

Wat mee lijkt te spelen (bij navraag bij haar) is dat ze het nu moeilijker vindt worden. Nb Ze doet het echt aardig (ook volgens de docent ), misschien geen supertalent, maar ook zeker geen kneusje.....

Wat zouden jullie doen?
3e jaar gitaar af laten maken (doorzetten ook als het moeilijker wordt en eerdere afspraak nakomen) en na de zomer iets anders laten gaan doen?
of nu laten switchen?

Manlief is zonder muziekles opgegroeid (ook geen interesse bij zijn ouders) en hoewel hij met sport van het doorzetten is, heeft hij dat bij de muzieklessen veel minder..., dus minder steun van zijn kant.

Graag jullie reaktie ter inspiratie en misschien nog nieuwe invalshoeken. Bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Cindy

Cindy

02-12-2010 om 07:39

Gitaarles

Onze zoon (8 jaar) speelt ook gitaar, nu al voor het vierde jaar, en hij heeft ook zo af en toe een dip. Maar hij weet ook dat als hij daar doorheen is, dat hij weer flinke stappen kan zetten. Het zijn net van die groeispurtjes! Zeker als ze het nu weer moeilijker vind, is het misschien juist de moeite om door te zetten?
Verder heb ik met beide kinderen de afspraak dat ze een jaar altijd moeten afmaken; het is tenslotte ook nog eens geen goedkope hobbie...

Wat leuker maken

Ik begrijp uit je stukje dat het niet de bedoeling is om helemaal geen muziek meer te doen hé? Dus van instrument wisselen alleen....toch? Kan halverwege het jaar wisselen wel? (hier niet, je betaald dan ook een jaar...of je moet errug goede redenen hebben denk aan ziekte, ongeluk, verhuizing etc.) Als het al niet 'kan' zou je dat kunnen uitleggen en ook van het betalen...misschien wil ze dan het jaar wel afmaken zonder veel gedoe?
En de muziekleraar zou ik ook inlichten.
Oudste speelt al 9 jaar muziek en die heeft ook wel dipjes gehad,maar helemaal van muziek af was nooit een optie voor haar. Ze is 1 keer van instrument gewisseld,maar dat was toen ze al veel verder was dan jouw dochter en beter doordacht en ze had keurig haar jaar afgemaakt (zelfs afgesloten met diploma).
Wat ik bij die dipjes altijd deed was vragen aan de muziekleraar of ie het even tijdelijk wat 'leuker' kon maken. Even de methode en het 'leren' aan de kant en gewoon voor de 'lol' wat doen. Deze tijd van het jaar b.v. leent zich daar uitstekend voor Is er niet een leuke uitvoering van de muziekschool zelf ofzo? Maar ook een wat 'hippere song' die haar aanspreekt zal hetzelfde effect hebben.
Muziekleraar deed dat dan ook....maar als hij het niet weet kan hij er ook niet op inspelen.
En dan daarna was ze zo weer over het dipje heen en wist ze weer waarom zo ook alweer op die muziekles zat....
Maar als je altijd maar moet oefenen en oefenen en nog 's oefenen en ook nog's op suffe stukjes uit een saaie methode...
Daar is toch ook niks aan? Dus wat fun tussendoor maakt dat ze er weer het nut van inziet.
groeten albana

Piano

Hier is jongste begonnen met 2 jaar pianoles. Daarna wilde (en mocht) hij switchen naar gitaar. Daar heeft hij 2 jaar les in gehad. (Nu niet meer, maar dat komt omdat hij is overgestapt naar elektrisch gitaar en zijn vader zou zoeken naar een prive-leraar- die heeft hij dus nog niet gevonden) Momenteel speelt hij meer op dit instrument dan dat hij ooit heeft gedaan. Waarschijnlijk speelt mee dat een van zijn beste vrienden ook elektrisch gitaar speelt en ze veel van elkaar leren. Ik zeg dus: switchen als ze dat wil.

Gr. Poezie.

Guinevere

Guinevere

02-12-2010 om 11:07

Plezier gaat voor

Gaat het er om dat ze technisch goed wordt of dat ze plezier heeft in het musiceren? Ik vind 2,5 jaar gitaarles best lang eigenlijk, waarom zou ze niet ook een ander instrument mogen leren kennen? Verandering van spijs doet eten, en die gitaar kan ze altijd nog oppakken.
Ik vind dit geen kwestie van doorzetten of niet doorzetten. Ze wil door, maar dan anders, prima toch?

JanetEE

JanetEE

02-12-2010 om 12:16

Switchen

Thuis dezelfde discussie gehad met een iets andere insteek. Dochter speelt al 2 jaar piano en gaf begin dit jaar aan dat ze toch echt nog een jaar door wilde. We betalen ook voor 1 jaar in een keer. Naar een paar maanden had ze toch niet zoveel zin meer wilde stoppen en naar een ander instrument. Oefenen gaat ook een beetje op en af. We hebben haar 14 dagen de tijd gegeven waarbij ze wel moest oefenen. Ze mocht, als ze na 14 dagen nog steeds geen zin had, wel stoppen. Een ander instrument pas het volgende jaar. (Ze had tenslotte zelf wel aangegeven dat ze nog wel een jaar piano wilde doen en het is ook niet iets nieuws). Ze is doorgegaan met piano en heeft er nu wel weer lol aan.

margje van dijk

margje van dijk

02-12-2010 om 15:42

Idee voor als ze toch gaat switchen

Bij ons is het gelukkig niet aan de orde (lijkt me lastig), maar een vriendin van mij heeft hetzelfde. Zoon wil van pianoles af en iets anders gaan doen.
Dat gaat ook gebeuren. Maar om ervoor te zorgen dat hij die piano als iets positiefs blijft zien, ook al gaat-ie eraf, hebben ze samen bedacht dat hij een "slotconcert" gaat geven. Tussen de schuifdeuren thuis, met wat vrienden erbij, gaat zoon een eigen keuze aan leuke pianoliedjes ten gehore brengen. Als afsluiter.

Ik vond dat een ontzettend goed idee van haar. Op die manier werkt hij positief naar een einde toe, het motiveert hem nu ook om straks met iets leuks te komen en dus "leuk bezig te blijven", en als hij straks geswitcht is blijft hij de piano hopelijk wel als een leuk instrument zien, en niet als zo'n doodgebloede fase uit zijn leven, zeg maar.

Margje

pien

pien

03-12-2010 om 15:18

Muziekles is van de lange termijn

Dit valt me hier op het forum en ook in mijn omgeving steeds meer op: een muziekinstrument bespelen wordt vaak niet erkend als iets van de lange termijn.
Al snel geven kdr aan het niet meer leuk te vinden, dus dan maar een ander instrument.
Ikzelf ben van de 'oude garde': als kind cello gekozen,
meerdere malen een dip maar ouders altijd aangedrongen door te gaan en als dat niet was gebeurd had ik er niet - nog steeds! - zoveel plezier aan beleefd.

Ook hier 3 musicerende kdr thuis: we dringen niet te veel aan op thuisstudie maar ze spelen wel met veel plezier in orkestjes. Zo houden we het gezellig.

Pien

Martien

Martien

03-12-2010 om 15:22

Hier ook met goede afspraken

Dochter wilde al een paar jaar van vioolles af. Was voor mij OK, maar enkel op het einde van het jaar, want ze mocht elk jaar bij nieuwe inschrijving kiezen of ze zou stoppen of verder ging. Op het einde van elk jaar zijn er vaak concertjes waar ze naartoe werken. Daardoor wilde ze telkens opnieuw ingeschreven worden en nog een jaar bij doen. Waar ze dan telkens een paar maand later spijt van kreeg.
Eind vorig jaar mocht ze van mij niet meer herinschrijven. Ik merkte dat ze eigenlijk opgelucht was, ze hoefde niet meer te beslissen. Van mij mocht ze veranderen naar piano (was haar idee), maar met voorwaarden : op muziekkamp zou ze piano proberen en op basis daarvan beslissen of ze het een jaar zou doen, geen aanschaf van piano, maar oefenen op haar (20j oude) keyboard.
Dit deed ze en begon heel enthousiast. Ze ging als een speer en haalde binnen de 3m de eerste jaars leerlingen in. Ondertussen zijn we 4m ver en juf begint in haar boekje te noteren dat ze meer zou moeten oefenen, want ze merkt dat dit dus de laatste weken niet meer gebeurd (heb ik even een deja-vu )
Jongste hebben we ook een paar jaar geleden moeten helpen door te duwen en nu doet ze haar 6de jaar viool. Ze heeft het pas echt naar haar zin de laatste maanden, vooral omdat de lessen veel leuker zijn als je geoefend hebt en dit doet ze nu uit zichzelf en met plezier. Ook geeft haar juf nu meer complimentjes en dat helpt natuurlijk ook enorm.
Vriendje van jongste had zich voorgenomen zijn lagere graad te halen en is dan gewoon gestopt.
Groetjes
Martien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.