Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Herfst

Herfst

16-05-2011 om 13:06

Naar bed gaan, zelf

Hallo

Even uit nieuwsgierigheid, vroeg ik me af wat een goede leeftijd is voor kinderen om zelf naar bed te gaan.

Onze oudste is nu ruim 6 jaar en nog vrij jong hiervoor denk ik? maar op een dag zal hij zelf naar boven gaan, zelf pyama aantrekken, tandenpoetsen etc.

Wat is bij jullie de leeftijd hiervoor en ga je dan nog wel een verhaaltje voorlezen als hij goed en wel in bed ligt? Ik heb altijd begrepen dat je voorlezen zo lang mogelijk moet volhouden en dat zou ik ook leuk vinden.

Hij vindt het nu nog fijn als er iemand met hem meegaat. Hij doet dan wel bijna alles zelfstandig trouwens.

Ik kan me niet meer herinneren welke leeftijd ikzelf had toen ik klein was.

Groet,
Herfst

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

16-05-2011 om 13:20

Hier eentje

van bijna 13 die laat zich graag naar bed brengen. Nu is hij ook wat kinderlijker dan gemiddeld. Voorlezen doen we niet meer, wel even de dag doornemen en kusje knuffeltje, tot morgen schat!

Yaron

Yaron

16-05-2011 om 13:37

Hier

Hier gaat oudste van 9 sinds een jaar of zo alleen naar bed, als hij ligt gaan mijn man of ik nog even met hem kletsen en een kus brengen. Tweede van 6,5 jaar gaat sinds een paar maanden alleen naar bed en ook dan gaat één van ons nog even naar hem toe. Voorgelezen worden willen ze al een tijdje niet meer.

Mijn oudste is 9 en die gaat zelf alles doen, ik denk dat ze dat sinds een paar maanden nu doet, ik ga wel mee haar naar bed doen, en lichtje aan enzo. Maar rest doet ze zelf. Al moet je van de tandarts meepoetsen tot 11jaar ofzo (maar ook dat doen we niet!!).

Mijn jongste is 7 en die doet het niet hoor,niets zelf..die wil nog het liefst ook gewassen worden door ons.haha

groetjes van LuNa

Yta Chalne

Yta Chalne

16-05-2011 om 15:56

Tja

De oudsten heb ik zeker tot en jaar of twaalf, dertien voorgelezen. Gingen ze zelf tandenpoetsen/ omkleden/ douchen, en dan op het grote bed nog even kletsen en voorlezen. Toon Tellegen bijvoorbeeld, dat bleef leuk Gewoon voor de gezelligheid. Hebben ze nu, jaren later, nog steeds goede herinneringen aan.

Lou

Lou

16-05-2011 om 19:14

Nog lang niet geloof ik

Wat een zelfstandige kinderen allemaal, vergeleken bij mijn dochter. Ze is 10 (okee, net een week) maar als het aan haar ligt ben ik elke dag een uur bezig met haar naar bed brengen. Mee naar de badkamer, aansporen tot tandenpoetsen, mee naar haar kamer, kleren voor morgen uitzoeken, omkleden. Ze doet het allemaal zelf maar ziet wel graag dat een van ons erbij is (en dan nog het liefste ik). En dan een flink stuk voorlezen, erbij gaan liggen in bed en kletsen in het donker. Daarna wil ze graag dat ik na een kwartiertje nog even kom kijken of ze slaapt.

Let op, ik doe dit niet allemaal maar zo zou zij het dus het liefste zien en als ik er zin in heb, krijgt ze wel de hele rimram. Het is ook wel heel gezellig soms hoor, en ik kan er dan ook echt van genieten. Maar echt vrijwillig zelfstandig naar bed zie ik dus voorlopig nog niet gebeuren

Marjoleine64

Marjoleine64

16-05-2011 om 19:33

2 jongens van 11 en 13

gaan al jaren zelf naar bed (douchen/pyama aan, tanden poetsen), maar willen wel voor het slapen gaan nog even bijpraten en een nachtzoen van ons. Voorlezen hebben we gedaan totdat oudste 10 was, daarna wilden ze allebei het liefste zelf nog even lezen in bed. Vooral jongset moet echt al zijn gewetenswroegin en moeilijke punten vna de dag met mij doornemen anders kan hij niet slapen, en kan dan ook letterlijk wakker liggen tot 11 uur. Dan liever om 9 uur wat langer kletsen...
Marjoleine

Zoals bij yta

Jongste (11) wil ook nog graag voorgelezen worden, en dat blijven we ook nog even doen (gezellig), want de ulyssus moore reeks is nog niet uit. In het weekend of anderzins latertjes 's avonds lees ik trouwens niet meer voor. Zelfstanding gepoetst, geboend en aangekleed op bed gaan liggen doen ze trouwens al heel lang.

Met 4

deed hij zelf pyama aan, maar we gingen en gaan nog steeds wel samen naar boven, ik poets zijn tanden (nog steeds hij is nu 7) en dan gaat hij of zelf lezen of hij word voorgelezen, wat hij zelf wil.

dochter is 3 en die doet ook zelf haar pyama aan, rest is precies hetzelfde als haar broer (op het zelf lezen na dan natuurlijk)

Annet

Annet

16-05-2011 om 20:13

Zelfstandig met 8

Jongste gaat zelf naar boven (als wij dat zeggen) om te douchen, pyama aan, tanden poetsen. Daarna komt hij terug naar beneden om naar bed gebracht te worden. We hebben een eindtijd dat het licht uitmoet. Als hij heel lang boven rommelt, is er minder tijd voor lezen, praten, liedjes zingen. Meestal zorgt hij dat hij op tijd klaar is.

annemieke

annemieke

16-05-2011 om 21:56

9 jaar

Ook hier speelde die discussie een tijdje geleden. Mijn man vond dat onze dochter, 9 jaar, inmiddels oud genoeg was om alleen naar boven te gaan. Ik ben het daar niet mee eens. Over niet al te lange tijd wil ze niet meer dat we mee gaan, laten we tot die tijd er maar gewoon van genieten? Even kletsen aan de rand van het bed, het zijn vaak de meest verrassende gesprekken. Blijkbaar voelt ze zich dan zo veilig dat ongeveer alles aan de orde kan komen: van vriendschappen tot gezonheid, tot vragen over 'vroeger', of hoe ze op school dingen moet aanpakken. Laat nog maar even dat 'zelluf doen'!

tonny

tonny

16-05-2011 om 23:41

- zucht -

oei, dit komt even hard aan, dit is een fragmentje 'slechte moeder' .

Bij ons is er eentje nogal 'tussendoor gevallen' qua zelfstandig naar bed gaan.

Degene onder hem in leeftijd kostte veel tijd, degenen boven hem gingen later, en op een of andere manier vergat ik na het langdurige naar-bed-proces van de jongste naar hem toe te gaan om hem, na een tijdje lezen, in te stoppen. Ik ging dan zelf even lekker zitten, de krant lezen, rommelen. Hij sliep dan vaak al als ik ineens bedacht 'oei, ik ben nog niet naar X geweest'. Soms riep hij me, heel kwaad.

Manman, ik kan me er nog over schamen!! Je vergeet toch niet een kind in te stoppen.

ishtar

ishtar

17-05-2011 om 09:04

Tonny

oei, dat gebeurt hier ook wel eens. We brengen de kinderen om en om naar bed (een de jongste, de andere 2 gaan gelijk dus een 'doet' de een en de ander de ander) en de ander gaat daarna ook nog even een kusje brengen. Maar als het wat langer duurt ben je blij als je naar beneden kunt, en dan vergeet je nog wel eens bij degene die door de ander in bed is gestopt te gaan kijken. Die komt dan ook verontwaardigt beneden...'je bent me vergeten!' Oepss, sorry!

m ik

m ik

17-05-2011 om 09:06

Oh tonny

dat is mij ook weleens gebeurt. Oudste slaapt op zolder en ging alvast in bed liggen. Bedritueel bij middelste liep wat uit en daardoor oudste helemaal vergeten.
Als we zelf naar bed gaan, kijken we nog even bij alle kinderen. Grote licht brandde nog bij oudste, maar ze was wel diep in dromenland. Toen bedacht ik me pas dat ik haar vergeten was

Tonny

Is dat één van jouw kinderen die inmiddels zelf kinderen heeft? En valt dit dan in zijn rijtje: dit ga ik héél anders aanpakken dan mijn ouders?

Maylise

Maylise

17-05-2011 om 13:52

Hier

De jongste van 11 en ons nichtje van 8 die hier woont gaan zelfstandig naar boven, tandenpoetsen en pyama aan. Daarna kom ik boven en lees ik ze voor. Daarna stop ik ze in en praten we nog even over de dag samen. Mijn 14 jarige vindt het ook nog steeds fijn als ik even lansgkom als ze in bed ligt. Dat is het moment dat er nog hele verhalen uitkomen. Op zich geen probleem maar het heeft wel als nadeel dat ze daarna dan soms nog lang wakker is omdat ze overal over nadenkt. Ik vind het wel heel fijn dat ze zo alles deelt met mij en ik ben blij dat ze het nog steeds fijn vindt als ik even kom.

Tango

Tango

17-05-2011 om 14:21

Tjonge

Jullie hebben echt zelfstandige kinderen, of doen wij gewoon iets verkeerd? Oudste van 10 wil altijd nog graag voorgelezen worden. Dat doen we beneden voordat ze gaat douchen en tandenpoetsen, omdat jongste van 6 dan intussen in slaap kan vallen. Oudste is nogal luidruchtig nl. Na het voorlezen moet 1 van ons de douche aanzetten, thermostaatknop hoor, maar zelf doet ze dit echt niet omdat de douche dan eerst nog koud is. Douchen doet ze zelfstandig, ook haren wassen sinds kort. Afdrogen en tandenpoetsen kan ze ook allemaal zelfstandig, maar ze vindt het eigenlijk veel leuker als ik erbij sta, zodat ze lekker kan kletsen tegen me.
Jongste van 6,5 doucht op dezelfde manier, alleen haren wassen doe ik nog bij hem en daarna poets ik ook zijn tanden. O ja en afdrogen doet hij ook liever niet zelf. Pfff, volgens mij zouden ze veel meer zelf kunnen als ik bovenstaande reacties lees.

5 en bijna 7

Mijn zoon van 5 en dochter van bijna 7 jaar gaan zelf naar boven om aan te kleden en tanden te poetsen. Dan gaat een van ons naar boven om een verhaaltje voor te lezen en brengt ze om de beurt naar bed. Daar kletsen we kort en zingen "slaap kindje slaap'. Dit laatste mag bij allebei echt niet worden overgeslagen want dan worden we teruggeroepen. Allebei mogen ze nog even lezen in bed. Ik ga niet zeggen wanneer ze moeten slapen, want meestal is het licht na 10 minuten al uit. En dan is het meestal rond 19.30 uur.

Lastiger vind ik het vraagstuk zelf douchen. Ik vind, dat mijn dochter inmiddels wel zelf zou moeten kunnen douchen en afdrogen. Zij denkt daar duidelijk anders over. Ik vind het haren wassen overigens wel lastig om haar zelf te laten doen, want ze heeft dik haar tot op haar billen.

groetjes van Charlotte

Fiorucci

Fiorucci

17-05-2011 om 19:55

Tango

Ik vind zelf naar bed kunnen niet iets wat heel vroeg zou moeten, elke kind is daar anders in, en ik vind dat dat moet kunnen.

Vic

Vic

17-05-2011 om 22:36

Zelf douchen?

Zou dat moeten kunnen met 6 jaar? Mijn jongste doet dat nog niet, en ik weet niet wanneer oudste daarmee begonnen is. Zelf afdrogen doet jongste ook nog niet, en na het douchen help ik ook nog met aankleden omdat ze dan heel sneu staat te bibberen dat ze het zo koud heeft. Kindje wordt een beetje gepamperd volgens mij Gelukkig doet ze 's morgens wel alles zelf, behalve haren kammen.

Lou

Lou

17-05-2011 om 22:42

Tango

"Pfff, volgens mij zouden ze veel meer zelf kunnen als ik bovenstaande reacties lees."

Behalve die van mij dan

Tango

Tango

17-05-2011 om 23:01

Lou

Jouw verhaal vond ik dus ook wel heel herkenbaar, zo wil mijn dochter het ook graag. Ik doe het ook alleen als ik er zin in heb hoor, maar het lijkt me ook weleens reuze makkelijk als ze alles zelf zouden doen. Tangodochter wil weleens rustig vergeten haar tanden te poetsen voordat ze naar bed gaat, dus we moeten alles echt nog wel in de gaten houden.

Tango

Tango

17-05-2011 om 23:06

Vic

Tangozoon van 6,5 stapt onder de douche als ik hem heb aangezet. Hij wast zichzelf en staat er dan het liefst een kwartier onder. Een half jaar geleden was hij nog met geen stok onder de douche te krijgen, wilde alleen in bad. Nu vindt hij het heerlijk.
Afdrogen doe ik ook nog lekker voor hem, hij wordt wat dat betreft ook een beetje gepamperd als jongste. Ik stimuleer hem de laatste tijd wel wat meer zichzelf af te drogen, want volgend jaar gaat hij toch echt naar groep 3 en moet dan douchen na het gymmen en w.s. ook nog schoolzwemmen.
Echt zelfstandig douchen is het dus nog niet. Hoeft van mij eigenlijk ook nog niet hoor. Tangodochter van 10 doet dit zelfs pas sinds een jaar ongeveer en dan moet ik dus nog de douche voor haar aanzetten.

*bella*

*bella*

18-05-2011 om 00:03

Maakt hier niet uit

Ik vind het totaal onbelangrijk allemaal. We zien hier wel wannneer we stoppen met pamperen. De behoeftes van de kinderen wisselen hier nogal. De hoeveelheid zorg die ik nog geef is ook afhankelijk van ons eigen programma. Soms is het druk en moeten ze meer zelfstandig doen. Bij het wasgedeelte van oudste (9) mogen we al lang niet meer zijn, die mogen we niet meer bloot zien. Jongste, 7, wil ook steeds vaker alleen op de badkamer zijn. Maar de aandacht willen ze nog maar al te graag. Ik vind het alleen jammer dat het me steeds minder vaak lukt om nog voor te lezen, programma's worden steeds drukker hier waardoor we zo laat naar boven gaan dta ik daar geen tijd meer voor vind. Ik lees nog maar 1 keer per week ongeveer voor, en dat vind ik wel te weinig.

Tanja

Tanja

18-05-2011 om 09:08

Hier

gaat zoon van 10 zich omkleden en de tanden poetsen en
komt dan naar beneden tot het tijd is om naar bed te gaan.
Ik ga dan rond 21.00 - 21.30 mee om weltrusten te zeggen. Hij is dan binnen 5 minuten vertrokken.
Als zijn vader nachtdienst heeft ligt hij wel eens bij mij (helemaal gezellig) en dan komt het wel eens voor dat ik ook in slaap val haha
Douchen doet hij s'ochtends helemaal zelf en ook kleding uitzoeken en aankleden doet hij sinds een jaar zelf.
Dan maak ik beneden de boterhammen klaar (dat doet hij dan weer niet zelf)

Julia64

Julia64

18-05-2011 om 14:46

Net als bij tango en lou hier

Hier een zoon die in juni 10 wordt, wordt nog elke avond naar bed gebracht, incl. voorlezen. O, hij zou het vast wel zelf kunnen, daar ben ik niet zo bang voor. Maar ach, zolang we het allemaal nog fijn vinden zo (zoon, zijn vader, en ik), waarom zouden we er dan mee ophouden...? Het gaat allemaal al snel genoeg. Scheelt misschien ook dat hij enig kind is. Alle eerste keren zijn ook meteen de laatste keer, dus geniet ik er maar van zolang het duurt. Kan me voorstellen dat het anders werkt als je nog 1 of 2 jongere kinderen hebt.

Ik herken ook het wel zelfstandig iets doen (douchen), maar het zo gezellig vinden als ik erbij ben om tegenaan te kletsen. Vind ik ook allemaal best. Over een paar jaar is hij het huis uit en zijn het alleen nog maar herinneringen, denk ik dan maar.

Geerdientje

Geerdientje

18-05-2011 om 16:32

Zelf aangeven

Hier gaf onze zoon zelf aan dat hij het voortaan zelf wilde doen, tandenpoetsen, uitkleden enz en niet meer voorlezen maar zelf lezen. Dat is pas sinds kort, hij is nu 9. En soms vindt hij voorlezen toch wel weer even gezellig hoor!
Na een kwartiertje moet het licht uit en stopt een van ons hem nog even in.

Moek

Moek

19-05-2011 om 14:53

Naar bed gaan en instoppen/voorlezen

Voor mij is zelf naar bed gaan (dus pyama aan, tanden poetsen en naar de wc gaan) iets anders dan instoppen en voorlezen. Instoppen heeft mijn moeder bij me gedaan tot ik uit huis ging (zij is nl. nogal een nachtbraker en ik niet) en ik hoop dat bij de kinderen ook te mogen blijven doen. Ik klets tenslotte ook even met mijn man voordat we in slaap vallen. Heerlijk, die quality time.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.