Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Naar de schoolarts of niet?

Hallo,
Zelf heb ik geen goede ervaringen met de schoolarts bij ons op school. Ik weet nog dat we ons in de klas op de basisschool onder elkaar zaten op te fokken en dat iedereen superzenuwachtig was. Daarna moest je in het onderbroek bij een vreemde dokter. Heel eng allemaal.
Mijn dochter zit nu in groep 1 en wordt in de zomervakantie 5. Volgens mij komt de schoolarts er binnenkort aan, weet iemand van jullie hoe dat tegenwoordig werkt? En eigenlijk wil ik niet dat ze er heen gaat om doktertrauma's te voorkomen. Ik ga zowiezo nog een keer met haar naar het consultatiebureau waar ze uitgebreid wordt onderzocht. Dus het lijkt me ook niet nodig. We gaan naar een specifiek consultatiebureau (antroposofisch).
Wat te doen? Mag je weigeren?
Groetjes evamama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier was het niet traumatisch

Gewoon, een vplk en een arts die wat meten en vragen stellen.

Persoonlijk denk ik dat het goed is om je eigen ervaringen te scheiden van die van je kind.

Heb je redenen om aan te nemen dat die schoolarts bijt of slaat dan ligt het anders. Maar ik denk dat het in de opvoeding beter is om niet al het gras weg te maaien voor mijn kinderen. Soms leren ze meer van dingen wel doen en er door heen komen dan van ze te mijden.

Oh ja, mijn kids zijn ook naar het sofische bureau geweest. Die geven de gegevens trouwens gewoon door aan het reguliere schoolartsenbureau, dus misschien ligt jullie dossier daar toch al.

PS Antwoord op je vraag: voor zover ik weet kun je gewoon niet verschijnen.

Jesse_1

Jesse_1

22-05-2009 om 17:03

Opfokken?

Ik vermoed dat jullie toen niet 5 jaar waren?!
Hier ging het geruisloos hoor. Ze doen ook niet zoveel bijzonders, even gehoor en zicht checken en nog wat kleine dingetjes. Een tijdje terug is er nog een draadje over geweest in "ouders en school" - zoek daar anders even op 'schoolarts'. Het ging erover of je als ouder meeging bij dit bezoek of niet.
Ik meen overigens dat je kind niet verplicht is om te gaan (net als het consultatiebureau).
Jesse

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-05-2009 om 21:28

Je bent niets verplicht,

maar waarom zou je niet gaan? Hier gaan de kinderen in groep 2 naar de ggd voor meten/wegen en oogcontrole. Ze heeft zich niet hoeven uitkleden ofzo. Ik vond het niets bijzonders eigenlijk.

Dendy

Sjillie

Sjillie

22-05-2009 om 22:22

Hier best leuk

elk schooljaar vlak voordat de schoolarts komt, komt eerst de verpleegkundige in de kleuterklas. Zij verteld wat zij en de dokter gaan doen.
Mijn ervaring is met zoon dat alles vrij speels gaat en willen ze iets niet dan wordt er niet op aangedrongen.

Mijn zoon vertikte het bijvoorbeeld in zijn onderbroek oefeningen te doen voor de arts (om te kijken of zijn rug goed fungeert etc.) Dat liet ze dan achterwege.

GR Sjillie

evamama

evamama

25-05-2009 om 23:10 Topicstarter

Meer info dus

Hoi,
Bedankt voor de reacties. Het is tegenwoordig toch anders dan vroeger. Ik weet niet meer hoe oud ik was, maar wel ouder dan 5 kan ik me herinneren.
Lijkt me belangrijk dat ik van te voren dit bespreek met haar juffen, dan hoor ik vast meer.
Het dossier is trouwens niet overgedragen hoor, dat vragen ze je eerst bij de laatste afspraak.
Groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.