Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

03-04-2011 om 17:19

Naar de speeltuin met broer?

Ik sta in dubio, moet ik het nu goedvinden als mijn zoons van dik acht en zowat 4 samen naar de speeltuin gaan? Speeltuin is 200 meter ver, volledig buiten ons zicht, je moet ook nog oversteken bij een zebrapad. Oudste heeft wel enig verantwoordingsgevoel. Ben ik nou een muts dat ik hier "nee" op zeg?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier ook niet

Hier een speeltuin op een vergelijkbare lokatie, 200 meter, totaal uit het zicht door een bocht in de straat en 1 keer oversteken.
Zoon is 9, dochter is 6 en ze mogen het nog niet. Dochter is bij tijden een ongeleid projectiel, ze rent zo de straat over en ik wil de verantwoording over haar niet om zijn schouders leggen. Stel dat er iets gebeurd, dan denk ik dat zoon daar nooit meer overheen komt. Ze mag met broer naar de speeltuin vanaf het moment dat ook alleen zou mogen en eerder niet.

dc

dc

03-04-2011 om 18:47

Hangt ervan af

Mijn oudste (net 5) mag al een tijdje af en toe alleen (met buurkinderen) naar een speeltuintje hier om de hoek (gebeurt zelden trouwens). Er is geen weg om over te steken, maar het is wel uit zicht. Dus voor mij hangt het vooral af van het verantwoordelijkheidsgevoel van de jongste, niet de oudste!

Over het algemeen ga ik toch echt liever mee, en dan neem ik een puzzelboekje mee ofzo. Dus ik snap het wel hoor, als je liever nog even wacht.

Tja

Mijn kinderen zijn 5 en 2. Als de jongste net zo zou zijn als de oudste zou ik het tegen de tijd dat ze 8 en 4 zijn misschien goed vinden. Oudste is iha een gezeglijk jongetje die niet de neiging heeft onverwachte dingen te doen. Jongste heeft een stuk meer experimenteerdrift. Die heeft ze vast ook nog als ze vier is, en dan zou ik het dus ook niet goed vinden. Want wat als jongste ineens iets geks uitvreet, dan is oudste daar wel de eerstverantwoordelijke voor.

Ik ben het dus helemaal eens met dc: het hangt (nog) meer van de oudste dan van de jongste af.

En ik vind 200 m nou ook weer geen verwaarloosbare afstand, op die leeftijd. Dus nee, je bent geen muts, wat mij betreft.

Groeten,

Temet

Asa Torell

Asa Torell

03-04-2011 om 22:20

Nee

Hier mag dochter (ook bijna 4) nog niet eens naar buiten rondom de flat. Ik ben er heilig van overtuigd dat ze er dan zo vandoor zou gaan, vind het al heel wat dat ze sinds kort even op het schoolplein mag blijven als ik zoon in de klas breng. Maar goed, ik ken ook tweejarigen bij wie datzelfde allang goed gaat, dus misschien is jouw jongste wat betrouwbaarder? Net als de rest zou ik het dus alleen van hem laten afhangen.

Asa Torell

Asa Torell

03-04-2011 om 22:25

Overigens

Zoon mag ongeveer sinds zijn zesde dit soort dingen, en dat gaat nog met wat ups en downs. Hij begrijpt toch nog niet altijd dat je niet kunt raden waar hij heen is, als hij samen met vriendje ineens bedenkt om een derde kindje te gaan bezoeken. Inmiddels (net 7) begint dat besef een beetje te komen, en dan lijkt hij nog duidelijk sneller te zijn met al dit soort zaken dan zijn zusje.

Nee

hier zou het ook niet mogen, terwijl dochter van bijna 9 zich erg verantwoordelijk voelt en dochter van bijna 5 niet snel rare dingen doet. Jongste mag alleen naar een klein speeltuintje hierachter, zonder oversteken, misschien 50 meter ver.
200 meter is voor haar nog best ver. Ook te ver om snel terug te komen als ze bv. naar de wc moet. En dan is bij jou die oversteek er ook nog eens bij! Ik ben heel makkelijk in deze dingen, maar dit zou ik niet goed vinden.

Guinevere

Guinevere

04-04-2011 om 07:46

Oef

Nou, oef dan maar, ik ben dus geen muts.
En oudste kan zich wel heel verantwoordelijk voelen, maar de goede lezer heeft hier in deze rubriek onlangs al kunnen constateren dat jongste van het type "ik doe toch lekker wat ik zelf wil" is. Ik beperk het voorlopig wel tot samen in de straat spelen...

Oppassen

Ik ben het helemaal met je aanpak eens. Ik vind dat een ouder kind niet op een jonger kind hoeft te passen, dat is geen verantwoording van een kind.
Ik kom zelf straks tegenover een speelweide te wonen en daar mag mijn dochtertje van 4 wel alleen spelen, maar zelfs dat vind ik best wel spannend.
Muizemeis

Elx

Elx

10-04-2011 om 07:34

Mee eens

Wij hebben ook speeltuintje aan overkant van ons huis. Kinderen (8 en 5) spelen er vaak, maar eigenlijk nooit alleen. Of ik ben erbij, of andere bekende ouders en dan overleg ik even of t ok is. Ze willen ook niet alleen, ik zou t wel aandurven. Onze straat is erg rustig en ik kan aan straatkant van huis bezig zijn en ze in de gaten houden.

Mijn nichtje (in NL) van 6 echter gaat vanaf haar 4e al naar speeltuintje aan de overkant. Daar ook geen drukke straat, maar vanuit voorkant van huis minder overzicht op speeltuintje. Ik stond daar echt van te kijken dat dat mocht.

Mijn kinderen groeien op in Australië, waar kinderen langer "klein" worden gehouden. Ze zien overal beren op de weg, vooral mijn man... Ik ben zelf vrij makkelijk, maar mijn kinderen zijn erg voorzichtig en willen zelf nog niet zonder mij. Fietsen op de oprijlaan, terwijl ik binnen ben durven ze nu net....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Bianca1969

Bianca1969

14-04-2011 om 12:24

Oooo wat ben ik makkelijk....

en zou ik me nu moeten schamen?
in onze straat (woonerf) is een speeltuintje aan het eind van de straat. Vanaf hun vijfde verjaardag mochten onze jongens daar alleen spelen. Geen water langs de speeltuin, altijd vriendjes....maar ik kan ze niet zien. Gelukkig komt er om de 10 minuten wel iemand klagen over "hij doet dit" of "hij doet dat", maar ik kan ze dus niet echt zien of horen als ze daar zijn. nu heb ik gelukkig geen weglopers ( ja..één keer deden ze dat wel en van mijn reactie zijn ze nu nog onder de indruk).
echter, twee straten verderop zit een grote speeltuin. daar mogen ze niet heen. ook niet met een oudere broer van een vriendje. daar wil ik bij zijn. veel water en verder van huis.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.