Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Naar de toverfluit met kind?

Ik ben zo ‘dom’ geweest om tegen mijn 7-jarige zoon te zeggen dat het een sprookje is (is natuurlijk wel zo). Zoon houdt wel van opera maar dat is dan toch meer van op de radio, waar meestal enkel stukken uit een opera worden gespeeld.

De Toverfluit staat bekend als ‘kinderopera’. Maar is het echt wel iets voor een 7-jarige? Gezien het uur en dag van voorstelling vrees ik van niet. Bovendien wordt het in het duits gezongen, wel met nederlandstalige boventiteling, maar ik weet niet of mijn groep 4 zoon daar echt aan wat gaat hebben.
Of, maakt het niet echt veel uit of je begrijpt wat er gezongen wordt of niet?

Iemand als eens met een kind geweest? Waren er nog kinderen aanwezig? Is het een aanrader of toch eerst wat anders proberen?

[In mijn zoektoch naar wat anders zag ik dat over een paar maand ‘the golden vanity’ van B. Britten wordt gespeeld. Ik ken het niet -denk ik- maar is dat eventueel beter geschikt?]

Ik herinner me het ‘culturele draadje’ dat hier tijdje geleden liep en ben dus nu op zoek naar kenners!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Gnome

Gnome

22-10-2008 om 19:32

Kinderopera in t duits?

Welke kinderen van de basisschool leren al zodanig duits dat ze dat kunnen volgen?

Lijkt me dus niets voor zo'n kind...

Juist goed!

Het is een opera met heel veel sprookjeselementen. Goed en Kwaad, drietallen, een held en een ontvoerde prinses...

Ik zou hem even bijpraten over het verhaal en over die elementen. De drei Knaben zouden hem moeten aanspreken, die zijn niet veel ouder dan hijzelf. Verder als je het een beetje uitlegt met Sarastro als de Goede en de Koningin van de Nacht als de kwade en dan de drie dames als assistenen van die Koningin...

Het lijkt me veel makkelijker voor kinderen dan relatieopera's zoals Cosi fan tutte of Don Giovanni. Ben zelf als eerst naar Cosi geweest en ik vond het prachtig omdat ik de aria's zo mooi vond.

Maar mijn vader was dan ook lid van de Mozart Vereniging...dus ik was goed ingezeept.

Ik zou even het verhaaltje googelen en uitleggen. Volgens mij zijn er zelfs kinderboeken van.

Ineke P.

Ineke P.

23-10-2008 om 08:24

Ideetje

Frank Groothof heeft een aantal opera's voor kinderen bewerkt. Heel erg leuk. De toverfluit heeft hij ok gedaan. Hij speelt hem nu niet meer, maar je kunt wel de cd kopen en die eerst een aantal keren beluisteren met je zoon. Dan komt de 'grotemensen'opera straks heel bekend voor. Zo hebben wij dat met de kinderen gedaan met de opera Carmen. Vonden ze erg leuk.(Tot verbazing van het aanwezige publiek)

Sasvangent

Sasvangent

24-10-2008 om 15:53 Topicstarter

Bedankt

ja, als ik beslis te gaan kijken, zal ik hem zeker inlezen in het verhaal.

F. Groothof ben ik al op internet tegengekomen, maar die komt waarschijnlijk toch niet naar België. De CD kan ik inderdaad wel aankopen.

Ineke, fijnn dat je kinderen die opera leuk vonden. Maar ik twijfel nog hoor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.