Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sonar

Sonar

08-07-2011 om 23:17

Naar een VO op grotere afstand

Nog even en we moeten gaan bekijken naar welke middelbare school dochter gaat. Eigenlijk hebben we de keus al gemaakt.Een school die niet zo groot is, voor dochter een prettige omgeving en van huis uit met fiets en openbaar vervoer binnen een half uur te bereiken.
Het is alleen wel zo dat ik verwacht dat weinig of geen van haar klasgenoten ook erheen zullen gaan. Ik vermoed dat die vrijwel allemaal naar de grote scholengemeenschap hier in de stad zullen gaan. Omdat dit wat meer voor de hand ligt en gratis op de fiets te bereiken is.
De school waar ze heen zal gaan is meer een regioschool, dus het merendeel zal hier niet om de hoek wonen. Is dit lastig voor haar sociale "schoolleven" straks? Wordt er op het vo na schooltijd nog bij kinderen thuis gehangen of speelt het zich allemaal op school en via de mobiel/msn af? In de buurt heeft ze genoeg vrienden die nu ook niet bij haar op school zitten, dus dat zal wel goed komen.

Sonar

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sonar

Sonar

08-07-2011 om 23:18

Verkeerde rubriek

Sorry, dit hoort meer bij pubertijd thuis denk ik.
Forumbeheer, kunnen jullie dit verplaatsen?

grt Sonar

Sonar

Sonar

10-07-2011 om 10:34

Niemand?

.

Vic

Vic

10-07-2011 om 11:46

Verkeerde tijd

Wij zitten hier allemaal bij te komen van het afgelopen schooljaar. Ik denk dat je daarom nog geen reacties hebt. Met een kind in groep 8 ben je te laat, als ze nog een heel jaar moet veel te vroeg. In mijn geval is de middelbare school net uitgekozen en gaat dochter daar in september beginnen. Zij gaat ook niet naar de dichtstbijzijnde school, maar er gaat nog een ander kind van haar oude school ook naar die school. Verder heeft de middelbare school aangegeven dat ze proberen kinderen uit dezelfde woonplaats zoveel mogelijk in dezelfde klas te plaatsen, in verband met samen fietsen.

Tirza G.

Tirza G.

10-07-2011 om 12:05

En verkeerde tijd in de zin van

's avond na elven posten en de volgende ochtend voor elven vragen waarom niemand gereageerd heeft.........soms slapen mensen
Mijn zoon zit op een regioschool, de school hier in de buurt waar al zijn klasgenoten uit gr 8 naar toe gingen, wilde hij per se niet naar toe. Ik heb nooit wat gemerkt van 'lastig met sociale contacten'. Nou hééft-ie niet veel sociale contacten, dat scheelt wellicht ook. Maar hij heeft een bus-abo, dus als hij in het weekend ofzo wat wil doen dan gaat-ie gewoon met de bus. Het moet wel altijd van zijn kant komen, hij heeft een busabo, de kinderen die dáár vlakbij school wonen natuurlijk niet.

Tirza

Chin

Chin

10-07-2011 om 21:15

Geen probleem

Dochter ging ook naar een school met kinderen uit een brede omtrek. Qua afspreken was dat geen probleem. Er werd eens na school meegegaan met de een of ander maar doordeweeks was dat 's avonds eigenlijk nooit aan de orde. In het weekend overdag naar elkaar toe, samen naar de stad, af en toe eens blijven slapen. Dat door de weeks heel de week bij elkaar hangen was op het Vo wel een beetje over.

Wat ik wel wat lastig vond in het begin was dat dochter werkstukken moest maken met kinderen die dus ook ver weg woonden. Dan konden we weer met de auto op en neer. Een jaar later deden ze dat slimmer, verdeelden ze het werkstuk evenredig en hielden wat contact via MSN. Later werden die stukken dan bij elkaar gevoegd. Dat gaat ook nog steeds prima, nu zoveel jaar later.

Sociale leven op school zelf

Mijn dochter gaat naar een school die 9 kilometer verderop ligt. Voor Rotterdamse begrippen erg ver dus. Bovendien is het een regioschool, er komen kinderen die wel op een uur reizen (de andere kant dan de onze op) van school wonen. Afspreken buiten schooltijd zal dus moeilijk gaan. Ik denk dat het grootste gedeelte van het sociale leven zich binnen de muren van de school zelf afspeelt. Dat ze na de lessen nog blijven hangen. Ook gezellig!

skik

Marjoleine64

Marjoleine64

11-07-2011 om 21:07

Ook hier

hebben beide zoons gekozen voor een school op 16-17 km fietsen. Er zijn 2 scholen dichterbij (10 en 12 km) dus iedereen moet een eind fietsen, en de pakweg 50-60 kids per jaargang uit het dorp verdelen zich hier over minstens 10 scholen. Maar in 'de stad' zitten veel kinderen van overal in de regio, op onze school hebben ze net als bij Pelle ook alle kinderen uit de buitendorpen bij elkaar gezet. Dus in die klas zitten kinderen die 16 km naar het noorden wonen, of 22 km naar het ZW, of 25 km naar het ZO. Dat zijn wel de extremen, maar die jongens (ja allemaal jongens en 1 meisje) zien elkaar dus alleen op school. Voor groepsopdrachten spreken ze op school af in een atelier-uur, in de studiezaal of ze verdelen het werk en doen het thuis. Gaat meestal goed. En iedereen heeft zijn sociale contacten buiten school dichterbij huis. Vooralsnog heeft oudste geen behoefte aan sociale contacten buiten school om met klasgenoten, voor jongste is dat nog even afwachten (die gaat komend jaar brugklas doen).
Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.