Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Nachtangst - Pavor Nocturnus

Iemand ervaring mee? Tips en tricks?

Onze dochter heeft met grote regelmaat last van nachtangstaanvallen. Helaas is het de laatste tijd iedere nacht één en vaker nog meerdere keren aan de hand. Zelf slapen we nog maar amper, omdat je óf bezig bent met een aanval óf hyperalert in bed ligt.

Inmiddels weet ik niet meer wat te doen. Regelmaat / vaste bedtijd is er 8 vd 10 keer. 
Bedritueel: check. 
Rust rondom bed: check.
Rustmomenten op een dag: vind ze heel lastig, ze is heel actief.

Ze wil heel graag zonder deken slapen, iedere deken wordt in mum van tijd afgegooid, dus een verzwaringsdeken oid wordt een lastig verhaal.

Over een aantal maanden  komt nummer twee eraan en ik ben eerlijk gezegd meer dan op. Huisarts zegt dat ze er vanzelf overheen groeit.. maar hoe we er in de tussentijd mee moeten dealen? Geen idee... 

Kortom: ALLE tips / ervaringen  zijn welkom. 


Ervaart je dochter spanning tijdens de dag? Misschien wel van de zwangerschap?

Mijn dochter is ook gevoelig voor nacht angsten. Wat hier lijkt te werken is de dag even door spreken. Wat vond ze leuk, wat was niet leuk en wat vind ze eng. De zwangerschap, baby, grote zus worden bleek echt een ding voor haar. Ik heb haar daarom zoveel mogelijk bij alles betrokken. Dus mee naar de verloskundige, eindeloos boekjes en filmpjes gelezen en al haar vragen geduldig beantwoord. 

Tips om eraf te komen heb ik niet, wel tips om er mee om te gaan. Hoe doe je dat nu? Ik heb ontdekt dat je haar vooral níet moet proberen wakker te maken, maar haar meteen proberen verder te laten slapen. Ik zei dus letterlijk: doe je ogen maar dicht, slaap maar verder. Alles is in orde, ik ben bij je. 
Bij mijn dochter werkte dat als een tierelier, binnen een minuut sliep ze weer. De dag erna wist ze er dan niks meer van. 
En de huisarts heeft gelijk; van de ene op de andere dat was het over. 

Komen de aanvallen op een vast tijdstip in de avond/nacht? Ik lees op een website (kinderneurologie.eu)  over pavor nocturnus de tip dat je het kind dan juist een kwartier voor dat  tijdstip even wakker kunt maken, eventueel even uit bed halen om te plassen o.i.d. en dan weer terug in bed. Dan zou de angstaanval hopelijk uitblijven. Soms hoeven ouders het kind alleen even aan te raken vooraf. 

Regendrup.

Regendrup.

04-07-2023 om 13:44 Topicstarter

Jillz schreef op 04-07-2023 om 12:20:

Ervaart je dochter spanning tijdens de dag? Misschien wel van de zwangerschap?

Mijn dochter is ook gevoelig voor nacht angsten. Wat hier lijkt te werken is de dag even door spreken. Wat vond ze leuk, wat was niet leuk en wat vind ze eng. De zwangerschap, baby, grote zus worden bleek echt een ding voor haar. Ik heb haar daarom zoveel mogelijk bij alles betrokken. Dus mee naar de verloskundige, eindeloos boekjes en filmpjes gelezen en al haar vragen geduldig beantwoord.

Dat dag bespreken ga ik zeker eens proberen!

Ze is heel gevoelig. Gaat heel goed/blij om met de zwangerschap maar we betrekken haar daar ook heel erg positief bij. De aanvallen waren er ook al zeer regelmatig voor de zwangerschap. 

Regendrup.

Regendrup.

04-07-2023 om 13:45 Topicstarter

Suikermuis schreef op 04-07-2023 om 12:37:

Tips om eraf te komen heb ik niet, wel tips om er mee om te gaan. Hoe doe je dat nu? Ik heb ontdekt dat je haar vooral níet moet proberen wakker te maken, maar haar meteen proberen verder te laten slapen. Ik zei dus letterlijk: doe je ogen maar dicht, slaap maar verder. Alles is in orde, ik ben bij je.
Bij mijn dochter werkte dat als een tierelier, binnen een minuut sliep ze weer. De dag erna wist ze er dan niks meer van.
En de huisarts heeft gelijk; van de ene op de andere dat was het over.

Deze tips kennen we inderdaad ook. Maar het sloopt ons vooral want je wordt er toch wakker van en vooral dat hyper alerte is een probleem.

We weten ondertussen inderdaad dat we haar vooral met rust moeten laten en niet wakker te maken (wat we in het begin wel deden), maar alsnog duurt het soms dan heel lang. 

Ga eens proberen toch heel zacht tegen haar te praten inderdaad, dat ze gewoon kan gaan slapen. 

Je laatste zin geeft me hoop 

Regendrup.

Regendrup.

04-07-2023 om 13:47 Topicstarter

Wilmamaa schreef op 04-07-2023 om 12:49:

Komen de aanvallen op een vast tijdstip in de avond/nacht? Ik lees op een website (kinderneurologie.eu) over pavor nocturnus de tip dat je het kind dan juist een kwartier voor dat tijdstip even wakker kunt maken, eventueel even uit bed halen om te plassen o.i.d. en dan weer terug in bed. Dan zou de angstaanval hopelijk uitblijven. Soms hoeven ouders het kind alleen even aan te raken vooraf.

Hebben we inderdaad geprobeerd, probleem is alleen dat het niet uitblijft, een uurtje later begint het feest weer opnieuw.. dus als het ons lukt om die eerste *meestal rond 23 uur* voor te zijn, komt er gewoon een uur later weer eentje achteraan. Het lijkt dan dus alleen op te schuiven. 

Ervaring, present. 
Onze oudste had het zo met regelmaat tussen 2 en 5 jaar ongeveer. Het is echter al paar jaar geleden dus helemaal precies weet ik het niet meer. Altijd rond half 11. Meestal gingen we, of 1 van ons er gewoon rustig bij zitten en namen we vooral niets persoonlijk op dat moment. En dan duurde het 20 minuten tot een uur per keer.  Tja, wij probeerden ons vooral niet te druk te maken, vooral zorgen dat het veilig bleef. 

Kindermediatatie zoals de toverspiegel voor bedtijd. 

enige wat ik je met kan zeggen; op het moment dat je denkt, pffff ik kan niet meer.   Dan is het ineens over.   Wonderlijk die kinderen.  Het was ook hier ineens weg net zoals het gekomen was.  

Kunnen jullie omstebeurt een nacht doen en andere met oordoppen slapen? 

Regendrup.

Regendrup.

05-07-2023 om 07:52 Topicstarter

absor schreef op 04-07-2023 om 17:01:

enige wat ik je met kan zeggen; op het moment dat je denkt, pffff ik kan niet meer. Dan is het ineens over. Wonderlijk die kinderen. Het was ook hier ineens weg net zoals het gekomen was.

Zo gek is dat he! Ik hoop wel dat ze dat omslagpunt snel bereikt want ben wel echt aan het eind van mijn Latijn. 

Regendrup.

Regendrup.

05-07-2023 om 07:52 Topicstarter

Prachtwacht schreef op 04-07-2023 om 16:14:

Kindermediatatie zoals de toverspiegel voor bedtijd.

Die ga ik eens opzoeken!

absor schreef op 04-07-2023 om 17:01:

enige wat ik je met kan zeggen; op het moment dat je denkt, pffff ik kan niet meer. Dan is het ineens over. Wonderlijk die kinderen. Het was ook hier ineens weg net zoals het gekomen was.

Hier ook! Het was er overigens niet dagelijks maar op een gegeven moment was het gewoon over. Hoort een beetje bij de leeftijd ofzo.

Regendrup.

Regendrup.

05-07-2023 om 17:14 Topicstarter

Decembermamma schreef op 05-07-2023 om 09:41:

[..]

Hier ook! Het was er overigens niet dagelijks maar op een gegeven moment was het gewoon over. Hoort een beetje bij de leeftijd ofzo.

Hoop doet leven zegmaar... kijk echt uit naar dat moment.

Hier is het helaas wel echt dagelijks 

Regendrup.

Regendrup.

05-07-2023 om 17:15 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 04-07-2023 om 19:52:

Kunnen jullie omstebeurt een nacht doen en andere met oordoppen slapen?

Helaas wordt ik er hoe dan ook wakker van. Hebben we al geprobeerd inderdaad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.