Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Nachtelijke zindelijkheid

Ik weet mij even geen raad met het volgende en hoop dat jullie mij hierbij misschien wat tips en tricks kunnen geven.

Mijn zoontje van 4 jaar is overdag zindelijk. Wanneer hij gaat slapen zonder luier wordt hij 's ochtends wakker in een nat bed.
Wij hebben hem daarom nu al een tijdje een luier om gegeven voor de nachten. Deze luiers blijven echter altijd droog, hij plast dus niet in zijn luier maar gaat 's ochtends gewoon naar de wc om te plassen. 
Wat kunnen wij het beste doen? Hij geeft zelf aan geen luier te willen dragen maar wanneer wij deze weglaten heeft hij vrijwel altijd een nat bed in de ochtend.

Groetjes, Felicia. 

Bijtje82

Bijtje82

20-01-2023 om 21:57

Mijn jongste heeft af en toe nog een ongelukje. Twee uur voor bedtijd niet teveel te drinken meer geven, goed laten uitplassen en een vochtwerend hoeslaken. 

Wij lieten onze zoon altijd nog even plassen als wij zelf naar bed gingen, zo rond 11 uur dus. Dan redde hij het meestal wel. En inderdaad vooral morgens veel laten drinken, na zes uur savonds juist niet.

dagzindelijk waren ze hier met 2,5.  Nachtzindelijk pas rond 6/7. Is heel normaal

gewoon de tijd geven. Als je zin hebt in bed verschonen dan doe je een luier

Gewoon nog even de luier omlaten ‘s nachts en af en toe proberen zonder luier? Hij kan het wel, maar geen idee waarom hij niet in zijn luier plast en wel als hij die niet aan heeft. Misschien voelt het anders?

Niets speciaals doen als geen drinken geven of om 23.00 uur laten plassen. Op een gegeven moment komt het heus wel. Met ongelukjes ook gewoon een luierbroekje aan, zonder lukt nog even niet. Met 5 jaar is 20% van de jongens nog niet zindelijk in de nacht. Je kunt er weinig aan oefenen dus een luierbroekje zegt niets over hoe groot je bent.

Ik zou hem ook in de avond nog even op het toilet zetten, dat deden mijn ouders vroeger ook bij ons en dan hielden we het prima vol tot de ochtend, zonde dat extra toiletmoment niet.

Overigens hebben we alle kinderen op dezelfde manier opgevoed, maar ze hadden allemaal een heel ander patroon van zindelijk worden (net zoals ze zich op andere vlakken ook allemaal verschillend ontwikkeld hebben). Dus tips kunnen handig zijn, maar er is geen aanpak van opvoeden die een voorspelbare uitkomst oplevert…

Met 4 jaar nog niet nachtzindelijk is toch heel normaal? Daar zijn die luierbroekjes voor uitgevonden. Wij laten onze zoon (inmiddels 6) rond 22.00/22.30 uur nog even plassen en daarmee redt hij het altijd de hele nacht. Soms gaat hij uit zichzelf al voor die tijd plassen. 

Maar jullie reageren nu allemaal op het ‘s nachts zindelijk worden. Maar kind is in principe zindelijk als hij een luier omheeft. Hij plast alleen als hij geen luier omheeft. TO zou het kunnen dat hij het toch spannend vindt om zonder luier te slapen en dat hij door die spanning weer in bed plast?

Dat rond 11 uur laten plassen hoor ik wel vaker, maar dan houd je het toch alleen maar in stand? Je lichaam went dan aan plassen rond die tijd lijkt me.

Ik zou ook gaan voor niks bijzonders doen en gewoon een luierbroekje aandoen. Helemaal niks mis mee.

Bijtje82

Bijtje82

21-01-2023 om 21:16

Als dochter hier een ongelukje heeft dan is dat vrijwel altijd de eerste nacht dat ze na bezoek aan vader weer bij mij slaapt. Ze zijn dan altijd hyper en vermoeid. En ik weet niet wanneer ze voor het laatst gedronken heeft en hoeveel. 
Het is niet altijd bedplassen gelukkig, maar als het gebeurt is het vaak dan. 

Misschien eens onderbroek onder luier? Geen idee of dat een beetje zit, maar wellicht maakt dat de overstap anders? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.