Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Femke

Femke

12-11-2008 om 20:58

Nachtmerries

Bij mijn zoontje van 5 is vaak het volgende aan de hand. Ongeveer een uur na het inslapen begint hij ineens hardop en ik paniek te huilen. Hij zit hierbij ook altijd rechtop in bed, hij heeft z'n ogen open en roept dingen als; nee, niet doen! enz...
Ik ga dan altijd bij hem zitten of ik neem hem op schoot en begin dan zachtjes tegen hem te praten. Het gekke is dat het lijkt alsof hij wakker is maar volgens mij is hij dat niet. Het kan n.l (zoals net 10 min geleden..best lang duren voor hij rustig wordt. Hij reageert dan ook totaal niet op mij. Op een gegeven moment merk ik dat hij rustig wordt en dan leg ik hem weer neer en meneer slaapt weer vrolijk verder.

Nou vroeg ik me af of er meer kinderen zijn die dit doen en of dit nou gewoon een nachtmerrie is of toch een vorm van slaapwandelen? Dat laatste heeft hij naar ik vermoed ook een paar keer gedaan en zijn vader slaapwandelde vroeger ook vaak.

Wie weet hier meer over!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Angela67

Angela67

12-11-2008 om 21:12

Pavor nacturnus of nachtangst

hoi femke,
Als je eens wat ervaringen opzoekt in het archief met bovenstaande termen zul je waarschijnlijk veel herkenning vinden. Wellicht vindt je bij peutertijd nog wat meer dan bij kleutertijd (denk ik?)? Mijn beide zonen hebben het gehad; oudste een tijd lang stipt om 22.20 uur als wij bijna naar bed gingen . Je kunt niets doen, misschien op schoot nemen als hij dat toelaat. Bij jongste hielp dat niet, die kon echt hartverscheurend blijven huilen. Af en toe vragen: wil je al een slokje water? En als er dan eindelijk een soort reactie op die vraag kwam, wist ik dat het einde in zicht was. Maar soms duurde dat wel 10 minuten. Oordopjes in en ernaast blijven zitten...
Ik heb overigens nooit echt een patroon erin kunnen ontdekken, dus over oorzaken heb ik me maar niet meer gebogen.
Sterkte, want het is niet zo leuk om ze zo te zien, maar goed dat ze het zichzelf niet herinneren.
Groet,
Angela

mijn oudste zoon is 6 en hij heeft af en toe ook nachtmerries maar nog vaker slaapwandelt hij. Dan komt hij beneden iets vragen of loopt ietwat in paniek in zijn slaapkamer rond. Als ik hem aanspreek geeft hij wel antwoord, heeft ook gewoon ogen open maar ik merk duidelijk aan hem dat hij eigenlijk niet wakker is. Ik probeer hem dan rustig terug in bed te krijgen, gaat de ene keer beter en sneller dan de andere keer en 's ochtends weet hij er niets meer van. En zo werkt het ook met de nachtmerries die hij af en toe heeft.
Ik heb zelf als kind ook veel geslaapwandeld trouwens. Inmiddels doe ik dat niet meer maar je kunt nog steeds wel hele gesprekken met me voeren als ik slaap. Vertel me je grootste geheimen, ik weet er toch niks meer van de volgende dag.

Femke

Femke

12-11-2008 om 21:48

Dat is het!

Ik heb net even gegoogeld en wat ik lees over nachtangst komt precies overeen met het gedrag dat hij vertoont. Ik ben allang blij dat hij me niet wegduwd, tenminste niet hardhandig. Hij laat het wel toe dat ik hem vasthoud.
God, waar zouden we zijn zonder het internet! Fijn om eindelijk te weten wat het is. Bedankt voor jullie reacties, ik ga nog gauw even bij hem kijken

Groetjes Femke

anna van noniemen

anna van noniemen

12-11-2008 om 22:26

Onze zoon

heeft dat ook heel lang gehad, doodeng vond ik het....bij ons is het overgegaan sinds we weten dat hij ADHD heeft en Ritalin daarvoor gebruikt, kennelijk had hij overdag zoveel prikkels te verwerken, dat hij 's nachts zo wakker werd....

soms had het overigens ook wel iets komisch....zo is hij weleens zijn pantoffels beneden komen brengen (??) en 1 keer op vakantie, in een huisje, in een park met een heel groot zwembad met vanalles en nog wat, 's avonds hoorden we gestommel uit zijn kamer, wij erheen, stond hij boven aan de trap, op zoek naar de gele glijbaan met de lichtjes....(gelukkig dus dat we op tijd bij hem waren ))

anna van noniemen

anna van noniemen

12-11-2008 om 22:28

Wakker

ik schrijf wakker, omdat hij wakker lijkt....hij is niet wakker eigenlijk, want hoewel hij wel reageert soms op ons, weet hij er zelf niks meer van de volgende dag....het is een soort slaapwandelen, maar ook weer niet.....heel gek, en heel eng, vooral als hij zat te gillen in zijn kamer.....

koentje

koentje

16-11-2008 om 21:11

Hier ook

Mijn zoon heeft hier ook bij tijd en wijle last van: opvallend dat hij ook slaapwandelt!
Als het een nachtmerrie is, dan is er meestal nog een herinnering de volgende dag. bij slaapwandel;en en pavor nocturnus/nachtangst is er geen herinnering. Dit heeft te maken met de slaapfase waarin je dan zit.

Overigens heb ik me laten vertellen dat kinderen hier vaker last van hebben als ze in een groeispurt of anderzins versnelde ontwikkeling zitten.

Bij mijn zoon (nu 10, heeft dit nog steeds wel eens) merkte ik ook zeer duidelijk dat bij te veel prikkels overdag, dit soort buien meer voorkomen.
Hij heeft ook ADHD en toen hij met ritalin begon was het ook veel meer!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.