Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sandra A

Sandra A

12-04-2010 om 10:54

N.a.v. vraag in vraagbaak seksuele opvoeding

Ik heb er al eens over zitten denken om hier een draadje over te starten en werd er nu aan herinnerd door het artikel in de vraagbaak seksuele opvoeding (Mag een peuter aan de piemel van haar vader komen?).
Het artikel is duidelijk: aanraken is niet goed, kijken wel. Maar hoe zit dat dan bij de moeder? Mijn zoontje (5jr) heeft wel eens gevraagd of hij tussen mijn benen mocht kijken, nou nee dus. Hij mag best gewoon naar me kijken als we samen onder de douche staan bijvoorbeeld, maar meer niet.
Hoe gaan jullie hiermee om?
En dan nog iets. Hoe leg je het beste uit waarom die grens van kijken-aanraken er is? Ik heb meestal niet zoveel moeite met dingen uit te leggen aan mijn zoon (die alles tot in details wil weten ) maar deze vind ik lastig.
Sandra.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier wel

mijn zoons mogen wel kijken tussen mijn benen.
Ze vragen er dan ook nooit om, zul je altijd zien.
Oudste heeft het één keer wel geïnteresseerd, en dat was idd precies op die leeftijd. Rond de 5.

Hanne.

Hanne.

12-04-2010 om 12:58

Kijken mag, bestuderen niet

Kijken mag, bestuderen niet.

Mijn kinderen mogen best in het voorbijgaan kijken hoe ik / pappa / hun broertje/zusje er uit ziet, maar we gaan elkaar niet lopen bestuderen. Ik ga dus echt niet met m'n benen wijd liggen zodat zoonlief mag kijken hoe het er uit ziet. Verwacht ook niet dat papa uitgebreid gaat zitten zodat dochterlief hem kan bestuderen. Geloof ook niet dat dat de intentie was van het artikel in de vraagbak. Heb 'kijken' daar geinterpreteerd als in het voorbijgaan kijken.

Mijn zoon heeft het ook wel eens gevraagd. Antwoord was vrij eenvoudig. Nee, want dat vind ik niet fijn, sommige dingen zijn gewoon van jezelf.

anders

anders

12-04-2010 om 14:48

Sowieso rare vraag

ik vraag me dan af wanneer zoiets gebeurd in welke situaties. Als je met je kinderen in bad zit of doucht? Dat bepaald toch je reactie?
Dat kinderen nieuwsgierig zijn verbaasd me niet en dat ze daar van alles of willen weten of zelfs zien en aanraken ook niet. Het gaat echter lijkt mij om de intentie waar iets mee gebeurd. Het lijkt me logisch dat je kind dat uit nieuwsgierigheid doet en dat je daar als ouder iets over kan vertellen (ook als aanleiding juist). Je kind heeft daar lijkt me geen andere bedoeling mee en dus ben ik er van overtuigd dat dat niet schadelijk is. Ik krijg bij de vraag echter mee het idee dat het gaat om wat je er als ouder mee moet: niets lijkt me, normaal op reageren kennelijk heeft de vragensteller de opvatting daar iets speciaals mee te moeten.

anders

anders

12-04-2010 om 15:12

Even voor de duidelijkheid

ik bedoel de vragensteller van de vragenbaak.

an200

an200

18-04-2010 om 17:31

Re:

Ik heb eeen beetje hetzelfde idee. Het is net of de vragenstelster hier de vader ziet als een soort boeman en een lustpersoon. Mijn man en ik lagen vroeger ook wel bloot in bed en als mijn dochter er bij kwam liggen (ook wel eens bloot) 's morgens en dan toevallig mijn mans piemel zag of er geinteresseerd naar keek of even aanraakte dan maakten we daar geen groot drama van. We hebben haar geleerd dat dat een piemel is is dat jongens dat hebben. Waarom is het raar dat je dat niet (per ongeluk) mag aanraken vraag ik me dan af? Is dat dan zo anders dan een hand of je rug of je billen??

Het is iets anders wanneer de vader er iets erotisch in ziet, maar dan spoor je niet als vader!!!

Ook mijn beide zoons kwamen regelmatig bij ons in bed en ik heb nooit moeilijk gedaan wanneer ze (per ongeluk) aan mijn borsten zaten en ik ben verder vrij open in alles maar om ze tussen mijn benen te laten kijken bewust gaat me te ver. Als ze ombewust iets zien dan maakt me dat ook weer niet uit.

Dan een andere vraag: Ook toen mijn zoons 11/12 jaar waren kwamen ze nog wel eens 's morgen even stoeien bij ons in bed. Wij vinden dat niet zo'n probleem (we zijn overigens ook naturisten). Maar wat vinden jullie van de aanraking andersom. Bij ons komt het best ook voor dat ik met mijn zoon aan het knuffelen ben en dat hij een stijve krijgt en het gebeurd ook wel eens dat hij 'speelt/kriebelt' met zijn plasser waardoor hem dat gebeurd of wanneer ik hem kietel op zijn rug en buik.

Moet je hier iets van zeggen?? Wij doen het af met een grapje omdat we de reactie zien als iets natuurlijks.

En tot welke leeftijd vinden jullie dat je een zoon nog kan of mag aanraken aan zijn piemel? (PS Bij ons gebeurd dat niet meer, alleen wanneer het onbewust gebeurd)

Slechte ervaring

Slechte ervaring

18-04-2010 om 20:17

Kijken en aanraken

Ik weet niet meer hoe oud ik was, in ieder geval 8 of ouder, maar ik was een keer geinteresseerd in de piemel vn mijn vader. We waren samen aan het douchen en het kwam ervan dat ik hem mocht aanraken. Na aanraken kwam ik er snel achter dat dat velletje zo raar op en neer kon. Ik vermoed sterk dat vader later klaar kwam, niet door mij maar wel in mijn aanweizgheid.

Dat het dus eigenlijk aftrekken was snapte ik pas op latere leeftijd maar ik heb er nog altijd hele nare gevoelens bij. Niet op dat moment, maar nu vraag ik me wel af waarom hij het zover heeft laten komen.

Mijn kinderen mogen mij best naakt zien maar (bewust) aanraken absoluut niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.