Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Evenzo

Evenzo

24-09-2013 om 09:12

negatief gedrag zoon - mijn maat is vol

Dag allen,
Het zal uiteindelijk wel een fase zijn die weer overgaat, maar ik heb het even gehad hoor. Zoals de titel zegt heeft het probleem 2 kanten: het gedrag van mijn zoon, en het feit dat er bij mij een grens is bereikt waardoor ik óók niet meer redelijk reageer. Hoe deze negatieve spiraal te doorbreken?

Mijn zoon (9jr) is de laatste weken hangerig, verveeld, bozig, brutaal, lapzwanzerig en luistert slecht. Ik laat het zoveel mogelijk bij hem, trek het me niet persoonlijk aan. Maar uiteraard moet ik hem er dagelijks wel op wijzen dat we nu gaan eten, dat het nu tijd is om aan te kleden, dat hij zijn spullen in de was gooit etc. Allemaal dingen die hij weet, maar niet (uit zich zelf) doet. Daardoor doet hij voortdurend boos en brutaal tegen mij: jahaaaaaaaaa, stampstamp, gromgrom. Ik wijs hem er dan weer op dat ik dit gedrag niet tolereer: niet brutaal zijn tegen mij. Maar ik zit er nu even door heen. Ik vind het niet leuk de hele dag te moeten sturen en daar een boze brutale zoon voor terug te krijgen. Dus word ik óók boos en geïrriteerd. Steeds sneller en vaker.

Concreet voorbeeld van vanochtend: ik maak hem om 7:30 wakker en zeg dat we gaan ontbijten. Hij komt vervolgens naar beneden, ploft op de bank neer en pakt de Intertoys speelgoedgids. Ik zeg dat we nu gaan eten. Hij komt boos en stampvoetend aan tafel en begint boos grommend een boterham te maken. En daarbij valt het dekseltje op de grond. En hij raapt het niet op. Ik wacht nog even tot hij klaar is met smeren en hij kijkt overduidelijk naar mij wat ik ga doen. En ik zeg dan: raap je het dekseltje even op? Boos stampvoetend en grommend klauwt hij het dekseltje van de vloer.

Omdat dit de 436ste keer is deze maand, ontplof ik. Draai om zijn oren en ik begin te schreeuwen dat ik het nu zat ben, ik begin te huilen dat ik het zat ben dat hij niet luistert en altijd zo boos tegen mij doet.
Ik stuur hem naar boven.

Okee..... dit gedrag wil ik dus echt niet vertonen. Niet correct, bovendien levert het structureel geen hol op. Ik ben nu zelf een boos stampvoetend kind. Ik ga naar boven, verontschuldig mij, en zeg als hij zich verontschuldigt dat hij dan naar beneden kan komen om te ontbijten voor hij naar school gaat. Hij komt even later naar beneden, zegt sorry (hij kijkt mij nota bene nog aan ook!!!! echt een pluspunt). Zand erover! We ontbijten gezellig verder (het kán dus wel).

Op naar de volgende confrontatie..... zucht....

Herkenning iemand? Maar vooral ook: tips. Om zijn gedrag te verbeteren (maar dat zal grotendeels ook wel wegtrekken als de fase voorbij gaat). Maar vooral ook tips om voor mijzelf hiertegen bestand te zijn. Want door zijn gedrag ga ik aan mezelf twijfelen, me verdrietig voelen en boos. Ik moet me gedragen, maar hij ook!

Hehe, even van me afschrijven. Dat lucht op!

Groetjes,Evenzo (ik schaam mij een beetje namelijk)

Koolmees

Koolmees

24-09-2013 om 09:45

fase?

Mwah, ik zou er niet vanuit gaan dat dit een fase is, die als bij toverslag vanzelf weer over gaat. Ik denk dat je er iets mee moet doen.

Het eerste wat ik zou doen, is niet meer boos worden als hij boos is. Dan wordt hij boos om jouw boosheid en dan heb je inderdaad een negatieve spiraal. Jij bent de volwassene, je kunt niet van hem verwachten dat hij eruit stapt, dus dat zal jij moeten zijn. Ik kan het ook niet mooier maken... (en ik weet uit ervaring dat het hondsmoeilijk is, hier is een explosief meisje in huis, waarmee het enorm kon botsten, maar wel te doen) Dus als je boos bent, weglopen en diep ademhalen. Zo belangrijk is een ontbijt nu ook weer niet. Hij valt echt niet om, als hij dat een keer overslaat. (weet ik ook uit ervaring )

Het tweede wat ik zou doen (op een rustig moment), is achterhalen of er een achterliggend probleem is. Wordt hij gepest? Heeft hij een probleem wat hij niet durft te bespreken? Waar hij zich voor schaamt? Heeft hij iets gedaan waar hij nu gewetenswroeging van heeft, maar wat hij niet durft te vertellen omdat jullie de laatste tijd zoveel ruzie hebben? Heeft hij ruzie met iemand? Heeft iemand (een volwassene? leerkracht? oom? tante? buurvrouw?) lelijk tegen hem gedaan? Voelt hij zich onveilig?. Is hij ziek? Krijgt hij te weinig aandacht? Heeft hij behoefte aan meer verantwoordelijkheid en autonomie? Mijn kinderen vinden het altijd wel prettig als ik dit soort vragen 'aftik'. Je wilt gewoon weten dat je niet iets over het hoofd ziet, toch?

En dan zou ik afspraken gaan maken (op een rustig moment). Afspraken, dus niet door jou opgelegde regels, maar samen overleggen. Hoe kunnen jullie prettig met elkaar samen leven? Wat is daar voor nodig? Welke regels vindt hij van belang? Welke regels zou jij van belang vinden? Kunnen jullie er samen uit komen? Zo niet, waarom niet? Ben jij te star? Is hij te onrealistisch?

En ik zou tijd met hem door gaan brengen, zodat jullie relatie weer hersteld kan worden. Hem laten kiezen wat te doen, iets wat hij leuk vindt. Een balletje trappen, of samen een legpuzzel maken, of samen naar de film of het museum, een strandwandeling. Whatever. En dan niet door zagen over jullie 'problemen', maar gewoon samen zijn. Zodat je ziet dat jullie elkaar best wel leuk vinden, dat jullie familie zijn..

snap het niet helemaal

Je zegt dat hij iets op moet rapen, en dat doet hij. Waarom word je dan boos? Ik denk als ik het zo lees, dat vooral jij slecht in je vel zit, en dat je kind daar weer op reageert. Dus kijk vooral ook naar jezelf als je wat wilt veranderen!
Ik heb altijd de stelregel: mopperen mag, als je maar doet wat er gedaan moet worden. Soms heb je nou eenmaal van die perioden. Dus als ze dan doen wat je vraagt, ook al is het met gemopper, dan kun je ook reageren met een neutraal 'dank je wel'. En er vooral verder geen aandacht aan besteden.
Als je zoon echt slecht in zijn vel zit is het natuurlijk wel zaak om na te gaan of daar geen aanleiding voor is. En wat altijd het beste werkt is om juist even samen wat leuks te gaan doen. Geef hem wat extra (positieve!) aandacht. En laat hem verder ook gewoon even mopperen als hij wil mopperen.

Evenzo

Evenzo

24-09-2013 om 10:29

@Jippox @koolmees

Haha, Jippox, je snapt het wél. Inderdaad, ik zit slecht in mijn vel en wil daar wat aan doen. Maar dat 'slechte in mijn vel zitten' wordt momenteel heel erg veroorzaakt door het voortdurende negatieve gedrag van mijn zoon. Meestal reageer ik exact zoals je zegt, neutraal reageren op dat boze gedrag, want hij doet wat er moet gebeuren. Alleen na zo lange tijd begin ik er echt zat van te worden en verdrietig, steeds maar weer een boze reactie krijgen als je even vraagt of aanstuurt op gewone dingen die even moeten gebeuren. Zo gek is het dan toch niet dat de maat eens vol zit? Mopperen okee, maar er is dus een grens. Mijn incassatie-vermogen wat betreft zijn gemopper is even weg, dus mopper ik terug. En ik wéét dat dat dus niet goed is, ik wéét dat ik als volwassene er boven moet staan. Maar.... dat is momenteel dus even niet het geval. Ben gewoon even moe van die dagelijkse strijd. Dat is toch verdorie niet nodig!?!

Dus.... tot tien tellen en even afstand nemen.

En misschien even kijken of er bij hem meer speelt. Kan heel goed hoor. Ik weet dat hij bovengemiddeld meer duidelijkheid nodig heeft, vaart goed bij regels, dan wel afspraken. En misschien zijn deze momenteel naar hem toe niet duidelijk genoeg. Op het moment dat ze ouder worden en zelfstandiger benoem ik dingen ook minder duidelijk omdat ik denk dat ze dat nu zo langzamerhand wel weten.

Hij heeft ook een nieuw vriendje waar hij altijd maar rondhangt omdat hij daar altijd op de pc/ x-box mag spelen. Ik heb nu met moeder van vriendje afgesproken dat er een max. tijd is. Maar dan gaat vriendje gewoon verder en kijkt hij mee. Ik erger me er kapot aan. En als ze hier spelen (op mijn aandringen), vervelen ze zich, of gaat vriendje gewoon weg om thuis op de pc te spelen.

Zoon verwaarloost zijn andere (weinige) contacten die hij heeft, kletst alleen nog maar over die stomme computerspellen, is totaal niet meer geïnteresseerd in voetballen, lego bouwen of wat dan ook. Nu vermaakte hij zich sowieso al slecht en heeft weinig vrienden. Ik wil hem deze vriendschap niet ontzeggen (tis op zich een leuk jong met leuke ouders met wie ik zelf ook best graag omga), maar ik ben er niet blij mee. Dat weet hij!!!! Dus dat zal ook wel spanning opleveren.

Mensen mensen kijk eens aan wat een probleem hier zo maar komt bovendrijven...

Ga ik even verder over nadenken.

Dank!

*bella*

*bella*

24-09-2013 om 10:44

mmmhh

Ik kan me voorstellen dat je zijn game tijd wilt inperken, maar met 'die stomme computerspellen' zet je nogal een waarde oordeel neer. Blijkbaar voldoet hij momenteel niet aan de verwachtingen die jij van hem hebt? (hij doet wel wat je zegt, maar eigenlijk wil je dat hij ook achter jou staat en hetzelfde vindt??)
Inperken bij een ander ligt altijd lastig. Een andere ouder die haar kind veel hier had probeerde dat ook, vond ik erg lastig! Ieder huis z'n eigen regels, en je kunt hoogstens het contact inperken als ' andere' ouder, is mijn idee.
Volgens mij begint je zoon zich een beetje los te maken en geeft dat wrijving?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-09-2013 om 10:46

rust, en positief blijven

Doe je ook nog wel eens leuke dingen met je zoon? Kun je zijn positieve kanten nog zien en benoemen? Hij zit in een neerwaartse spiraal, maar jij ook, en dat zal elkaar versterken. Weet je, voor je zoon is dit ook niet leuk. Hij wordt niet voor zijn lol boos en humeurig. De manier waarop jij hiermee omgaat helpt hem niet, dat blijkt wel. Het maakt het alleen maar erger.
Ik kan je aanraden 'het explosieve kind' te gaan lezen. Voor ons was dat boek destijds een eye-opener. Het leerde ons vooral om niet tegenover te kind te gaan staan (jij ook altijd met je boze buien!), maar naast hem (lastig he, die boze buien. Kunnen we iets verzinnen waardoor jij je prettiger voelt?). Want... kind boos = ouder boos = explosie. Wij vonden het heel verhelderend. Op dit forum is dit boek al vaker genoemd, en er lopen hier nogal wat 'fans' rond. Sterkte!

Koolmees

Koolmees

24-09-2013 om 10:53

afgewezen?

Ik brainstorm nog even mee.

Voelt hij zich misschien afgewezen? Wat hij het allerleukste van de hele wereld vindt op het moment (games), vind jij stom. En als hij dan doet wat je zegt, dan is het nog niet goed? En dan heeft hij een vriendje, en dan ga jij je daar ook nog mee bemoeien.

Maar ik ken jouw zorg ook. Jij wilt graag dat hij andere interesses blijft onderhouden.

Onze zoon is op die leeftijd op een kookcursus gegaan. Dat was echt een schot in de roos. Misschien is dat een idee? Met zijn vriendje samen? Hij kan nu echt wel een beetje koken. Opruimen is dan weer een probleem, maar we hebben afgesproken dat ik dat dan niet erg vind .

Tegen die ergernissen die jij hebt, helpt mij dat heel goed. Dan spreek ik met mezelf af, dat ik iets niet meer erg hoef te vinden. Dan kan er echt een last van mijn schouders vallen.

Juline

Juline

24-09-2013 om 15:30

Oh ja

Hier heeft dochter ook van die buien. En nu ik dat van jou lees, denk ik: hé, het is alweer een tijdje geleden. Dus bij ons toch wel een fase, die waarschijnlijk nog wel eens terugkomt. Heeft volgens mij te maken met een lichaam dat veranderd, hormonen misschien ook wel. Je groot voelen maar het toch eigenlijk niet zijn.
Ik probeer mijn dochter het gevoel te geven dat ze wat in te brengen heeft. Dus als ze ergens naar toe wil, dan vraag ik aan haar: hoe laat zullen we afspreken dat je thuis bent?
's Ochtends maak ik haar wakker en geef haar zelf de tijd om naar beneden te komen. Ik probeer haar ook niet teveel op de huid te zitten. En als ze het te bont maakt, stuur ik haar naar haar kamer voordat ik echt ontplof.
Maar dat grommen en snauwen herken ik wel. Ik benoem ook dat ik dat vervelend vind, dat ze boos mag zijn, maar het niet op mij hoeft af te reageren. En af en toe even een dikke knuffel, om te laten zien dat ik echt wel van d'r hou, ook al doet ze zo nukkig.
En ik ontplof ook wel eens en dan baal ik daar ook weer van. Maar goed, ik ben ook maar een mens!

Groeten, Juline

Ach

Misschien ben ik (te) gemakkelijk, maar die van mij kan ook bij alles wat ze moet doen zuchten / zuur kijken / grommen / mopperen. Nou, ze doet maar lekker. Maar ze moet nog steeds haar was in de mand doen. Voor de rest negeer ik het. Als we lekker aan het eten zijn ofzo mag ze kiezen: de kamer uit om lekker te mopperen of in de kamer ophouden met mopperen.
Voor de rest ga ik niet debateren of mopperen, laat staan schreeuwen of slaan.
Ik vind dat ze het best niet leuk mag vinden en dat ook mag laten merken.
Dus nee, ik erger me er niet zo aan.
Wat stoort je zo?
Loes

Wat hier trouwens wel werkt is haar steeds opnieuw voordoen en vertellen hoe ze haar ongenoegen op een manier kan uiten die wel aanvaardbaar is. En als ik dan eens uit mijn slof schiet over iets zegt ze: 'dat kan je toch ook op een andere manier zeggen mama?'. LOL

Loes

Troelala

Troelala

12-10-2013 om 08:31

Herkenbaar

Hai Evenzo,

Ik startte vorig week n draadje ( oudste kind aandachtsissue?)
De titel en mn vraag is denk ik niet correct na 1 week de tips toepassen...
Ik vind je verhaal heel herkenbaar, denk dat we er allebei een beetje doorheen zitten/zaten.
Maar er is hoop! Heb meteen dikke duimen kaarten ingrschakeld, hem overladen met complimenten, meer 1 op 1 tijd ingepland en ik heb na 1 week al een ander kind!

Los van de vraag waar t begon bij jou of je zoon (bij mij of mijn zoon) kunnen wij er wat aan doen.
En echt, de positieve bekrachtiging doet ZO veel.

Nou wil ik niet zeggen dat alles aan jou (aan mij) ligt of dat je niet in de gaten moet houden of er een ander probleem speelt, maar het veeschil bij ons thuis was wel zo opvallend dat ik even wilde reageren.

Maar nu heb ik een ander probleem: hoe kom ik nou van mn schuldgevoel af dat ik de situatie/sfeer zoveel verergerd of misschien zelfs veroorzaakt heb? maar dat is een ander potentieel draadje....

troelala

Laat gaan dat schuldgevoel! Het is een zinloze verspilling van energie. Je ziet en doet dingen nu anders en je merkt dat dat effect heeft. Dat is dus heel positief! Het enige wat je kunt doen is proberen het zo goed mogelijk te doen. Elke dag weer. Soms lukt dat wel en soms niet, dan begin je de volgende dag weer opnieuw. Het is goed als je leert van je 'fouten', maar je hebt er niets aan om ze jezelf kwalijk te blijven nemen. Je bent ook maar een mens, wees mild voor jezelf!
Als je ziet waar iets mis gaat en niets doet, dàn heb je reden om je schuldig te voelen. Nu niet.

dc

dc

13-10-2013 om 10:11

joh Troelala

De tips komen omdat zoveel van ons in dezelfde valkuil terecht zijn gekomen. Opvoeden is gewoon moeilijk! Dus schuldgevoel raam uitkieperen graag!

Wat ook handig kan zijn (voor mij als ouder én als manager) is het verzet plaatsen als verzet tegen de oodracht, niet tegen de opdrachtgever. Boos omdat de kamer opgeruimd moet? Dan werkt 'vervelend he, ik zou ook liever tv kijken dan opruimen' beter dan 'jij mag geen ongenoegen tegen mij uiten'.

Ik heb dat echt moeten leren om kritiek op een boodschap die ik geef 'in functie' of het nu ouder of leidinggevende is, niet hetzelfde is als kritiek op mij. Zodra je dat loskoppeld kan je er veel adequater op reageren en ontplof je niet.

Loes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.