Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Niet luisteren dochter van 5 jaar

Ik baal ervan dat mijn kids (7, 5 en 3) elkaar weer voortdurend in de haren zitten, niet luisteren naar wat ik ook maar te zeggen heb (tenzij het hun uitkomt natuurlijk) en dat de straffen geen enkel effect hebben.

Vooral mijn dochter van 5 is de ster momenteel ook wel de uitlokker, eigenlijk is ze dit altijd al. Maar alles wat ik doe lijkt geen effect te hebben. Ze staat geregeld op de gang of gaat naar haar kamer om vervolgens elke paar seconde weer naar me toe te komen en te zeggen dat ze kan luisteren, wat gelijk naar een halve minuut alweer vergeten is en begint het weer van vooraf aan. Sinds kort betrek ik haar meer bij de dingen die in huis moeten worden gedaan, bv. voorbereiden koken/tafeldekken. Maar ze gaat daarna gewoon door waar ze gebleven is. Voor ik het weet sta ik weer bijna de hele dag mijn stem te verheffen uit onmacht omdat ik niet meer weet wat ik met haar moet beginnen.

Wie heeft nog een goede tip om dit gedrag te doorbreken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

06-02-2010 om 15:22

Omkopen of aanpakken

Als mijn kinderen elkaar zitten te zieken dan haal ik ze helemaal uit elkaar. Ze mogen dan niet meer bij elkaar in de buurt komen en niet tegen elkaar praten. De een moet dan ergens in een hoek gaan spelen, nummer twee ergens anders, nummer drie weer ergens anders. Aan tafel zet ik ze ieder op een andere hoek zo ver mogelijk uit elkaar en ze mogen wel wat zeggen maar niet tegen elkaar. Ik leg ook uit waarom ze niet tegen elkaar mogen praten want dan krijgen ze toch alleen maar ruzie. En vreemd genoeg werkt het want het is natuurlijk best saai zonder aandacht van een broertje of zusje. Verder werkt omkopen ook. Als jullie de hele ochtend lief spelen dan gaan wij om 11.30 koekjes bakken. Verder is het handig om uit te zoeken waarom je dochter zo doet. Is ze jaloers? Heeft ze meer aandacht nodig (negatieve aandacht is ook aandacht)? Is ze moe? Je kan ook je dochter van vijf geen straf geven maar voor de t.v. zetten en dan met de andere kinderen een spelletje of iets dergelijks gaan doen. Je zal zien dat je dochtertje dan heel snel mee wil doen. En vergeet niet om steeds te herhalen welk gedrag je verwacht. Ik ga niet naar de supermarkt zonder van te voren te vertellen wat ik van mijn kinderen verwacht (die van mij zijn 7, 5, 4 en 0 jaar).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.