Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Yvette

Yvette

02-11-2008 om 20:33

Niet luisteren [opruimen]

Doorgaans is onze zoon lief en gehoorzaam. Maar als ik hem rond 17.00 uur zeg dat hij moet gaan opruimen, begint het drama. Eerst gaat hij krijsen en jammeren en daarna gaat hij suuuuuperlangzaam en met grote tegenzin opruimen, maar na 2 stukken in de doos te hebben gedaan gaat hij met het derde stuk weer spelen ... ik moet hem de hele tijd achter zijn kont aanjagen. Is dit nou normaal? Ik word dan ook helemaal kriegel. Vaak is hij een uur, anderhalf uur later nog niet klaar! Ik heb al van alles geprobeerd: alles wat nog slingert wegnemen en opbergen (op zolder), stickers plakken als beloning, dreigen met geen eten (want te laat aan tafel), geen tv enz maar niets en dan ook niets werkt. Ik weet echt niet meer wat ik nu nog kan doen. Weet iemand wat wel werkt?
Alle tips welkom.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

02-11-2008 om 21:01

Opruimen

Bekend probleem, het niet willen opruimen. Misschien helpt het hem als je een beetje meehelpt. Aanwijzingen geven hoe hij het aan kan pakken. Wij werken thuis met van die Ikea bakken, elk soort speelgoed heeft een eigen bak, maakt het opruimen een stuk makkelijker. Vaak missen kinderen nog totaal het inzicht hoe je moet opruimen.
Als hij eenmaal op gang is, misschien een wekker zetten op bijv. een half uur en binnen die tijd moet hij klaar zijn.
Succes ermee!

MRI

MRI

03-11-2008 om 07:27

Coachen

Wat hier hielp, is het kind er doorheen coachen. Het in kleine stukjes knippen: ruim nu de playmobilpoppetjes maar op, okay en dan nu het kasteel etc. etc. Ze kunnen de hele bulk niet zo goed overzien. En dan ook nog een deeltje overhouden waar ze na het eten nog tien minuten mee mogen spelen alvorens dat ook op te ruimen.

MR

Guinevere

Guinevere

03-11-2008 om 21:16

Niet te veel in 1 keer

Als je de hele middag mag spelen zonder tussendoor iets op te ruimen, dan kan er om 17.00 een hele mount Everest aan speelgoed liggen! Wat we hier meestal als regel hebben: je mag met iets anders gaan spelen als je eerst het andere speelgoed even opruimt. Meestal gaat het dan zonder mokken.
Sommige dingen hoeven van mij ook niet echt opgeruimd te worden, bijvoorbeeld de treinbaan mag best een paar dagen over de woonkamervloer blijven liggen, als het een mooie is en ik zeker weet dat er de volgende dag toch weer mee gespeeld wordt. Op zijn kamer ben ik helemaal minder streng, zolang ik daar kan lopen, mogen er best een paar dingen blijven liggen (racebaan ligt er nu al 3 weken). Mooi gebouwde legodingen mogen tentoongesteld worden op de kast. Als ik echt graag iets opgeruimd wil hebben en hij wil niet: eerst opruimen, dan mag daarna het filmpje aan.
Op deze manier zijn we allebei tevreden en hebben we vrijwel nooit strubbelingen over opruimen!

Dobbelsteen gooien

Mount Everest is goed uitgedrukt. Zeker aan het eind van een vrije dag is elk plat oppervlak hier soms volgelopen met speelgoed, verkleedkleren, kussens en dekens om hutten mee te bouwen, liefst ook nog versleept over diverse verdiepingen.
Ik heb ook niet de wijsheid in pacht en bij mij kan het wel verder gaan dan kriegel worden (zie onder), maar voor dit opruimprobleem hebben we dé oplossing. We ruimen gezellig met zijn allen op en maken er een sport van. Ieder mag met de dobbelsteen gooien en zoveel hij gooit, zoveel dingen ruimt hij op. Sinds kort doen we het met een kaartspel, dat schiet nog harder op, kaart trekken en zoveel je trekt, zoveel ruim je op (plaatjes tellen voor 1 of 11, mag je zelf weten. Met dank aan how to talk to your kids so they will listen. Dat boek staat vol met dit soort handige tips.
Azorca

Iris

Iris

05-11-2008 om 23:27

Zo gaat het hier!

Ik kijk wat er zoal opgeruimd moet worden en maak daar kleine briefjes van, bijv. de auto;s, knez, papier, boekjes, knuffels, lego. Ik stop ze in een mandje en dan mogen ze een briefje eruit trekken. Dat opruimen. Als het klaar is, een nieuw briefje. Vinden ze altijd superleuk! Het werkt! Zelf doe ik een heel klein beetje mee. Voordeel is ook dat ze niet zeggen, dat ruim ik niet op want ik heb daar niet mee gespeeld. Ze ruimen op wat er op het briefje staat, wel of niet mee gespeeld. Je kunt er ook nog een wedtrijdje van maken met de eierwekker. Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.