Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Polly Shearman

Polly Shearman

03-11-2011 om 09:31

Niet meer ontbijten

zoon van 5 is niet meer te bewegen tot ontbijten.
Hij begint dag met een beker drinken met daarin zijn medicatie ( reuma) vervolgens wil hij niks meer eten, heeft nergens zin in, is niet te stimuleren... Nog wel een beker melk.. Maar om half 10 op school een appel vind hij vroeg genoeg, en het is nog gezond ook MAM!
Eigenlijk moet hij wel eten bij zijn medicijnen, vanwege de maagbezwaren. Maagbeschermers geven dan maar weer? daar was hij juist weer vanaf door het afbouwen van alle medicatie.
Anyway..
Geef mij eens voorbeelden van soorten ontbijt wat ik nog kan proberen. ff een voorbeeld van wat hij nu mag maar niet meer wil: pops met melk, krackers, beschuit, gewoon boterhammen, hij wil het allemaal niet meer..
dan niet.. denk ik dan... hoe slecht is het zonder ontbijt de deur uit te gaan?

groet, pol

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna

anna

03-11-2011 om 09:35

Smoothie of milkshake

Die kan je zelf lekker gezond maken met vruchten, melk en yoghurt, en zelfs een beetje "cereal"; mischien wil hij dat wel op in plaats ven een beker melk. Als je er een banaan door doet is het meteen een best wel groot ontbijt.
sterkte ermee!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kan niet echt kwaad

Volgens de door mij voortdurend geciteerde (ex) hoogleraar M. Katan maakt wel of niet ontbijten helemaal niet zoveel uit. Helaas is de column waarin hij dat uitlegt op zijn website maar gedeeltelijk te lezen (www.mkatan.nl, en dan zoeken op ontbijt, dan krijg je de column "onwetenschappelijk ontbijten"). In het boekje "Wat is nu gezond" legt hij het ook uit. Het effect van ontbijten op de leerprestaties is vergelijkbaar met dat van een kopje koffie, voor het gewicht maakt het verder ook niet uit (behalve als mensen die niet ontbijten daardoor later gaan snaaien en daarmee alsnog meer calorieën tot zich nemen dan ze als ontbijt zouden hebben gehad. Dan word je dikker van niet ontbijten.)

Ik zou trouwens de tip van Anna proberen. Al is het maar omdat jij erop aangekeken wordt als zoon laat vallen dat hij niet ontbijt.

Groeten,

Temet

*bella*

*bella*

03-11-2011 om 10:59

Anders

Ik vind deze situatie toch echt anders, ik zou de risico's op deze leeftijd niet willen nemen met de medicatie. (hier ontbijten ze altijd, maar zouden ze dat niet willen geloof ik niet dat ik er een probleem van zou maken) Moet hij die perse in de ochtend nemen?
Waarom wil hij niet ontbijten, heeft hij daar een reden voor? Is hij bijv niet utgerust genoeg, heeft hij te weinig tijd, zit je er teveel bovenop? Ik zou nog eens kritisch naar de omstandigheden kijken, wie weet kun je iets verbeteren. Ik denk dat mijn insteek toch zou zijn 'je moet iets ontbijten', maar goed ken je zoon natuurlijk niet. Misschien hem zelf in supermarkt iets uit laten kiezen?

Clowntje

Clowntje

03-11-2011 om 11:16

Cruesli / muesli?

Mijn dames ontbijten met cruesli met yoghurt of muesli met yoghurt. Willen vaak ook geen brood maar dir is wel lekker. Vult genoeg voor ze.
Op dagen dat we vrij zijn eten ze ook altijd laat het ontbijt.

Polly Shearman

Polly Shearman

03-11-2011 om 11:16

Ja precies

door die medicijnen vind ik het ook lastig, anders zou ik er geen probleem mee hebben geloof ik.
Hij geeft trouwens nooit aan dat hij last heeft van zijn maag, wat bij zijn medicatie wel gebruikelijk is.
Hij krijgt het in de ochtend omdat hij dan klaar is voor de dag, het zijn onstekingsremmers en pijnstillers, ik zal eens gaan bekijken of we die ook later op de dag kunnen geven, ik weet eigenlijk niet of deze een spiegel opbouwen of gewoon hem de dag door laten komen?!??! Daar zal ik me eens in verdiepen, en zo'n smootie is een heel goed idee! dank je wel dat hebben we nog nooit geprobeerd dus dan kan wel eens werken ( al is het maar tijdelijk) hij heeft zoiezo fases dat hij bepaalde dingen eet en dan daarna niet meer, heb ik ook met mijn ontbijt trouwens.
dank!

Peperkoek

Toen mijn dochter niet wilde ontbijten wilde ze vaak wel een stukje peperkoek, is dat misschien een idee? Of anders misschien van die Brinta Wake-up, dat doe je gewoon in koude melk.

Drinkontbijt?

Heb de reacties niet gelezen, dus misschien dubbel: drinkontbijt, is dat nog een idee? Goedemorgen, of zoiets. heb het ooit een tijdje gebruikt, je wordt het heel snel zat, dus als je het probeert, zou ik direct afwisselen, in smaak, soort etc..

Yoghurt

Misschien kun je de medicatie met een hapje yoghurt geven. Dat kan genoeg zijn. Ik heb jaren mijn reumamedicatie met yoghurt genomen zonder maagbeschermer.

Vanilleyoghurt

Is nog lekkerder.

Medicatie later geven

Zou ik zelf niet doen. Misschien niet helemaal te vergelijken omdat ik volwassen ben maar juist in de ochtend heb ik mijn medicatie het hardste nodig om op gang te komen. S'nachts beweeg je minder dan overdag en daardoor wordt ik stijver.

Guinevere

Guinevere

03-11-2011 om 16:14

Die beker melk

Die beker melk is ook een soort voeding. Vloeibare voeding dan. Dus hij gaat helemaal niet met een lege maag naar school!

Guinevere

Guinevere

03-11-2011 om 17:25

En polly off topic

Hoe is het nou toch met die voet van je???

Talia

Talia

03-11-2011 om 18:07

Nog wat opties

Hier een kleuter die ook een slechte ontbijter was, van kleine peuter af aan. Wat hier werkt is fruit, zoals een handvol druiven of een mandarijntje (onder het mom van beter iets dan niets).
Wat ook werkt voor mijn liefhebber van variatie, maar wel duur is, zijn de minipakjes van Kellogs. In veel wat luxere supermarkten verkrijgbaar. Ik vind het handig, want ze raakte er niet op uitgegeten, dan was het al weer op.
Succes ermee!

Fleur

Fleur

03-11-2011 om 20:41

Misschien

Ontbijtkoek,rijstwafels,bakje gemengde vruchten,tosti

liora

liora

04-11-2011 om 13:36

Schuddebuikjes

In een bakje... ?

Polly Shearman

Polly Shearman

04-11-2011 om 14:31

Vandaag

milkshake met wat appel en kaneel geprobeerd. NEE..
ik wil ook niet dat hij de regie krijgt, eten is belangrijk maar ik wil me niet gek laten maken. En ik wil ook geen 6 dingen aanbieden want TE veel te kiezen kan hij niet mee om gaan.
Moet heb 2 of 3 keuzes kunnen geven, en anders maar niet..
Tja.. reist bij mij de vraag, kan hij toch zonder er last van te hebben schade aan zijn maag krijgen door de medicatie?
NU geeft hij nooit aan pijn in zijn buik te hebben ofzo.. maar stel nou dat hij door al die jaren medicatie toch zijn maag beschadigd ofzo?
hmm lastig matierie,
Vanavond bij het boodschappen doen zal ik hem wel eens wat nieuwe dingen laten kiezen, maar het moet niet te gek worden natuurlijk... lastig lastig lastig
maar allemaal harstikke bedankt voor jullie input!

mix

mix

04-11-2011 om 18:32

Polly

misschien heeft hij na het drinken en de melk gewoon geen honger meer. Ik zou hem nu een ontbijt laten kiezen in de winkel en dan de volgende dag éérst ontbijten, daarná de medicatie met evt nog melk erbij.
Dan valt de medicatie op een bedje voeding zodat hij minder last van zijn maag kan krijgen. (wie weet heeft hij toch wel iets last van zijn maag als er tussen medicatie en ontbijt genoeg tijd zit om de medicatie al te laten werken? Als ik medicatie neem op een vrij nuchtere maag krijg ik toch wat last van mn maag en dan wil je niet meer eten)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.