Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Niet spelen met speelgoed.

Ik heb een dochter die over een paar weken 11 jaar wordt. Zoals elk jaar is het ook dit jaar weer lastig om te bedenken wat ze voor haar verjaardag kan vragen. En dan hebben we ook sinterklaas nog. Ze speelt namelijk nooit met speelgoed. Als klein meisje al niet. Zodra ze een schaar kon vasthouden deed ze heel dagen niets anders als knippen en plakken. Verder speelt ze ook vooral buiten. Skeeleren, touwtje springen, met haar skateboard, of het nu sneeuwde, vroor, 30 graden was, zij is buiten. Ze heeft poppen gehad, barbies, er staat een duur legokasteel in haar kast, maar ze speelt er niet mee. Ook heeft ze paarden met allerlei dingetjes erbij, maar alles nog als nieuw. Een bak vol playmobil is al naar haar broertje gegaan, ze kijkt er niet naar om. Schoonma noemde het al ongezond, maar ze speelt gewoon echt niet met speelgoed. Wel zingt en danst ze op haar kamer en kleurt en knutelt nog graag en nu ze wat ouder wordt is daar tutten bijgekomen. Wie herkent dat? Een kind wat NOOIT met speelgoed speelt???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
maan.

maan.

12-11-2008 om 18:49

Weinig spelen

Hier oudste speelt ook bijna niet. Als ze al met de playmobil speelt is het samen met haar zus.. en gaat het initiatief hiertoe ook uit van zus.

Ze leest heel veel en heel graag, danst heel veel en heel graag, knutselen idem en tegenwoordig ook veel plezier met nintendo ds. In tegenstelling tot jouw dochter heb ik trouwens een binnenkind.. buiten weet zij zich totaal niet te vermaken.

Hanny61

Hanny61

12-11-2008 om 19:28

Heerlijk kind

Hoi Melleke,
Er klinkt zorg uit je mail, vooral de opmerking dat schoonma het niet gezond vindt dat er niet met speelgoed wordt gespeeld. Zoals je het omschrijft, heb je een heerlijk kind, die zich kostelijk weet te vermaken met allerlei dingen, alleen niet met dingen die door speelgoedfabrikanten zijn bedacht. Kennelijk heeft ze heel veel fantasie en heeft ze kant-en-klaar speelgoed niet nodig. Ze speelt veel buiten en dat is heel gezond. Binnen zingt en danst ze en knutselt en kleurt ze graag, wat wil je nog meer?
Ik snap dat het lastig is om een cadeautje voor haar te verzinnen, maar misschien kun je het zoeken in een extra mooi of bijzonder kledingstuk of spullen om mee te tutten. Of wat denk je van een Karaoke-set (hoewel, daar kan ze haar fantasie waarschijnlijk ook onvoldoende in uitleven)?

mammie2

mammie2

12-11-2008 om 19:49

Als je nog een idee zoekt voor de sint

bij http://www.dekitschfabriek.nl/ hebben ze hele leuke knutselpakketten van Djeco.

Jammer dat je schoonmoeder haar zo bestempelt. We hoeven toch niet allemaal hetzelfde te zijn. Accepteer haar maar lekker zoals ze is.

Melleke75

Melleke75

12-11-2008 om 20:55 Topicstarter

Karaokeset

Wat grappig dat je dat noemt, ik was net op zoek op internet naar karaokesets, het zou een optie zijn! En echt bezorgt ben ik niet, al geef ik toe dat ik door schoonma dr opmerking me wel even achter mijn oren heb gekrabbelt. Ik heb er nog nooit over nagedacht dat het zorgwekkend zou zijn dat zij niet met speelgoed speelt.

Ze heeft aan mijn broer voor haar verjaardag gekleurd papier, viltstiften en gelpennen gevraagd. In de kleuterklas stond er op haar rapport steeds dat ze niet echt creatief was. Maar het bleek zo te zijn dat zijn de werkjes die de juf opdroeg niet uitvoerde zoals opgedragen was. Ze plakte de plakplaatjes bijvoorbeeld liever op een andere manier op ipv op de plaats waar de juf het wilde hebben. Nu is ze bijna 11 en kan ze op school wat meer doen wat zij in haar hoofd heeft.

Het is ook een kind wat wel graag wat op hyves zit, maar verder ook nooit spelletjes doet op de computer, ze is gewoon liever buiten. Tv kijkt ze ook weinig, ze kijkt alleen anubis en al die ziekenhuisprogramma`s als trauma nl en het kinderziekenhuis.

Ach tis wel handig ook zo`n buitenkind, komt dr vriendinnetje ook nog eens buiten, haha.

Melleke75

Melleke75

12-11-2008 om 20:58 Topicstarter

Dankje!

Ik ga even die link bekijken, dankje!!!

mar

mar

13-11-2008 om 11:36

Hier ook

Ook hier een kind (7) dat veel buiten speelt en uren kan knippen en plakken. Maar ook poppen vindt ze erg leuk.
Als we op vakantie gaan zorgen we altijd voor papier, schaar, lijm, plakband en potloden en klaar zijn we
Ik vind het niet zo'n probleem. Ze vermaakt zich prima, is reuze creatief. We zorgen altijd voor een redelijk assortiment aan buitenspeelgoed (maar daar zitten ook simpele kleden en touwen bij) en knutselmateriaal.
het grootste probleem zijn de cadeaugevers. die willen graag iets moois geven en komen aan met een knutseldoos, terwijl dochterlief liever gewoon papier, vilt of bollen wol heeft.

Categorieën kinderen

In J/M heeft ooit een overzicht gestaan van types spelende kinderen. Je had geloof ik vier categorieën: onder meer de bouwers, dat zijn de kinderen die meteen naar lego grijpen, en ik geloof de verkleders, de kinderen die fantasiespelletjes spelen, de rauwers geloof ik, de kinderen die veel buiten rauzen. Enfin, het mag duidelijk zijn dat er dus verschillende soorten spelende kinderen zijn. Geen zorgen. Ze klinkt als een leuk, makkelijk kind.
Wel zonde van dat speelgoed. En misschien ook van je gefnuikte verwachtingen? Aangezien ik zelf vroeger eindeloos veel met lego en playmobil speelde en veel boeken las, verwachtte ik min of meer automatisch dat mijn kinderen dat leuk vinden. Maar ik heb heel andere kinderen. Ze spelen eindeloos schooltje en dansgroepje en veel buiten. Ik kijk er soms met een lichte verwondering naar en blik weemoedig naar de verlaten playmobil. Ik zou bijna in staat zijn er zelf alleen mee te gaan bouwen ...
Azorca

Melleke75

Melleke75

13-11-2008 om 13:31 Topicstarter

Die knutseldozen.

Daar hebben we hier ook stapels van, terwijl zij inderdaad het best uit de voeten kan met wat lege doosjes en gekleurd papier, een schaar en wat lijm. Een bol wol doet het hier ook goed. Die voorgekauwde doosjes met knutsels zijn leuk voor 1 keer, maar dan ligt het weer te verstoffen. Terwijl dat losse papier het altijd goed doet en ze daar al haar fantasie in kwijt kan. Die link hierboven bracht me wel weer op een idee. Ik denk dat ik ga kijken voor pastelpotloden. Ze mag graag heeeel netjes kleuren en een paar goede potloden zijn daar goed geschikt voor!

Melleke75

Melleke75

13-11-2008 om 13:37 Topicstarter

Herkenning!

O jaaa, ik kijk absoluut vol weemoed naar dat prachtige roze kasteel in dr kast en die mooie paarden inclusief stal die nieuw staan te wezen. Ik had daar vroeger wel mee uit de voeten gekund. Zelf is ze wel blij dat er bijna geen speelgoed meer staat. Heeft ze meer ruimte om te dansen, haha. Onder haar bed staan 4 bakken. 1 bomvol knutselspul, 1 met een diddl verzameling en 1 met een anubis verzameling en 1 met van alles en nog wat geloof ik. Dan heeft ze nog die 2 paarden met stal en een opzetkast vol spelletjes, ze is ook echt een spelletjeskind. De jongste van ons is een echt bouwer. Lego en knex zijn favoriet, maar playmobil vindt hij ook prachtig. Naar autootjes kijkt hij niet om.

Azorca, zullen we dan samen met al dat playmobil gaan spelen?????

Saartje

Saartje

15-11-2008 om 12:28

Ook hier

Hoi Melleke

Ook hier een dochter die niet van speelgoed hield, alleen spelletjes vond ze nog wel leuk. Andere suggesties:
glasverf, horloge, echte acrylverf en schilderdoeken (te koop bij v&d), cd speler, weefgetouw, spullen om sieraden te maken (geen kinderdoos), zelf kaarsen maken, 3d kaarten maken.

Wij kopen vaak spullen voor haar in een echte hobbyzaak en niet die dozen van de Bart Smit. Goede internetwinkel ook voor meer technische zaken www.opitec.nl

succes

Saar

Onze kinderen ook!

Onze kinderen en dan vooral de meisjes hebben echt nog nooit met speeloed gespeeld. Ze speelden altijd samen en nu ze wat groter zijn knutselen ze volop. Dingen die ze leuk vinden. Hele boel losse wol in allerlei kleuren, breipennen en breiboek en breien maar. Ze zijn beiden verslaafd (7 en 10 jaar). Prikvilten is echt een hit. je kunt bij ouderwetse speelgoedwinkels prikviltnaalden kopen (koop er een paar want in het begin gaan ze snel stuk en ze kosten maar 50 cent) en losse schapenwol. Op internet kun je zien wat ze er allemaal mee kunnen maken. In het engels heet het velten.
Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.