Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Niet zelf eten en langzame eter(s)

Ik wordt er echt gek van! Mijn oudste van 4,5 en jongste van bijna 2,5 doen gemiddeld over 1 beschuit/boterham/cracker eten een half uur (als ik niks zeg kan het zo een uur zijn) en dat voeren! Grr beide willen het liefst gevoerd worden!
Ik ben d'r eigenlijk wel klaar mee om om de minuut te moeten zeggen: "neem nog eens een hap"
Ik heb van alles al geprobeerd, om het lekker te maken, andere dingen aan te bieden, netjes wordt er aan tafel gegeten zonder 1 of andere afleiding.
Hoe pakken jullie dit aan en is er herkenning?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Limi

Limi

20-05-2011 om 16:30

Hier

Ik doe één van 3 dingen:
- ik laat het brood al spelend opeten. Soms is dat pas een half uur later. Dit deed ik bij de oudste voor hij naar school ging en doe ik nu vooral bij de jongste. Ik zet het bord neer en wijs hem er af en toe op.
- toen de oudste naar school ging was hij nog wel eens langzaam, maar zeggen dat hij honger zou krijgen op school werkte wel. Nu schiet hij wel op.
- ik wacht tot de oudste om brood vraagt en echt honger heeft.

Ik merkte dat ze niet altijd honger hadden op de geijkte etenstijden of als ik dat had. Ik heb ze in ieder geval nog nooit gevoerd. Dan maar niet eten.

dc

dc

20-05-2011 om 21:19

Goed toch?

Lekker de tijd nemen voor maaltijden. Ik heb 1 zo'n langzame eter, en we proberen allemaal wat langzamer te eten, en erna ga ik alvast de keuken opruimen terwijl hij nog eet, en vaak doet de oudste dan een legpuzzel ofzo aan tafel.

We staan 's ochtends ook wel om 06.30 op, dus hebben geen haast. Dat helpt.

thein

thein

20-05-2011 om 21:19 Topicstarter

Niet eten

Als ik dat doe, met name 's ochtends bij mijn oudste dan eet hij dus ook gewoon niet en gaat dus met een lege maag naar school. Dat kan toch niet?
En ik kan toch bijna niet afwijken van de geijkte tijden, als hij tussen de middag van 12.00 tot 13.00 thuis komt van school?..dan moet hij gewoon eten (wij zitten dan overigens bijna 3 kwartier aan tafel)
Spelen is ook geen optie, want dan is hij zo afgeleid dat hij helemaal niet meer eet (dus dan moet ik hem voeren) en hij kletst en kletst maar en is zo snel afgeleid...eten is gewoon niet belangrijk das echt bijzaak

Guinevere

Guinevere

20-05-2011 om 21:58

4 jarige

Hier een net 4-jarige die er 's morgens vroeg ook nogal moeite mee heeft. Hij heeft gewoon niet veel trek op dat tijdstip. Toch wil ik niet dat hij met een lege maag naar school gaat.
Wij gaan dus accoord met een kléin beetje eten. Paar happen yoghurt of vla, beetje loops erbij, of een cracker met worst. Meer lukt niet. En ja, desnoods voer ik hem, ik wil gewoon dat hij iets eet, zijn groei is namelijk niet om over naar huis te schrijven.
Dit minime en luxe ontbijt betekent wel dat hij als 10-uurtje een boterham krijgt ipv iets "lekkers". En die gaat áltijd op, wel langzaam heb ik gehoord, maar dat schijnt normaal te zijn met 4 jaar.
Als ze echte honger hebben krijgen ze volgens mij ook meer tempo.

Jesse_1

Jesse_1

20-05-2011 om 22:04

Geen herkenning

Maar ik zou gewoon een tijdslimiet stellen (bv half uur) en als er niet gegeten is, dan is er niet gegeten. Een andere keer weer.
Resultaat is òf dat ze honger hebben en dan een volgende keer wat meer hun best doen om te eten òf dat ze geen honger hebben en dan was het blijkbaar voor hen ook geen tijd om te eten.
Je zou ook nog kunnen proberen om ze pap of yoghurt met cruesli te kunnen laten eten? Of misschien hebben ze als ontbijt meer zin in een stuk fruit en eten ze dan hun middagboterham ook wat beter?
Ik zou het in ieder geval 'los' laten hoeveel ze eten. Tenzij ze vanwege doktersadvies _moeten_ eten uiteraard.
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

20-05-2011 om 22:05

Nog vraagje

Weet je ook waarom ze zo langzaam eten? Vinden ze brood niet lekker, of zijn ze te druk met andere dingen/praten?

Limi

Limi

21-05-2011 om 07:23

Bij niet eten

Ik heb één keer de half opgegeten boterham in de fruittrommel gedaan voor midden op de ochtend. Daarna was het kwartje denk ik gevallen.

Hij blijft over en de overblijfjuf let er op dat ze minstens één boterham eten. Als hij thuis zou moeten eten en dan niks zou eten, zou ik hem gewoon laten ervaren dat hij dan een uur later honger krijgt op school. Hij heeft dan misschien een uur honger. Dat is niet zo erg.

buzz

buzz

21-05-2011 om 14:47

Hier

de ene keer eten ze aan tafel hun boterham, en de andere keer onder het spelen. (muisjes hagelslag en dat soort dingen moeten aan tafen, vleesbeleg of jam enz mag onder het spelen)
Regel aan tafel blijven zitten tot je boterham op is, en dan mag je spelen, weinig tijd om te spelen als je langzaam eet (proppen doen ze van nature niet)
Of boterham in de hand (geen bordje) je mag de boterham niet neerleggen dan eet de hond hem op en word hij te dik.
Spelen met boterham in de hand is niet handig dus dan is hij snel op.
En jet werkt prima zo. Wie weet kan je er een ideetje uit halen.

Misschien dit?

Zelf ben ik nogal van het aan tafel eten.

Ik zou een van onderstaande dingen proberen: 30/45 minuten om te eten, wekker erbij, klaar is klaar en later honger jammer dan..!

Maar als je dat lastig vindt zou je ook de regel in kunnen stellen bij de eerste boterham (of wat er dan ook gegeten wordt) niet praten en als dat op is dan wel.

Succes ermee!

Vloeibaar

Zoon had een periode einde basisschool dat hij niet wilde ontbijten. Toen heb ik hem een tijdje van die yoghurtpakjes met tuit gegeven. Dan had hij toch iets binnen. Nu zorg ik dat hij een pak brood en koekjes meeheeft. Krijgt hij s'ochtens alleen sap en thee, en wil hij geen brood eten, dan volgt de rest gewoon in de loop van de ochtend.
Ik zou dat aanmoedigen maar opgeven. Het helpt niet erg denk ik. Je doet het verder toch al helemaal goed. Gewoon de tijd nemen aan tafel, aanbieden, en dan is het klaar. Een maaltijd moet wel plezierig en smakelijk zijn, geen opgave.

Valkyre

Valkyre

21-05-2011 om 20:16

Moeilijk

Altijd moeilijk, als je kind niet eet. Bij ons helpt: negeren (wij voeren een gezellig gesprek aan tafel en kijken zo weinig mogelijk naar zijn bord. Zo wil hij zelfs nog wel eens iets nieuws spontaan proberen. Het werkt bij ons het beste om er geen druk achter te zetten (maar dat vergeet ik nog weleens). Als er veel afleiding is (BBQ met vrienden), vergeet hij ook weleens te eten, maar dat haalt hij daarna wel weer in.

Misschien is een vloeibaar ontbijt makkelijker weg te krijgen? Pap ofzo? Of iets van fruit? Dan kun je als 10-uurtje een boterham of krentebolletje meegeven. Zoonlief hier eet graag crackers of toast ipv boterhammen 's ochtends - het proberen waard. Ipv die dure yoghurtslurppakjes kun je ook "snorrenyoghurt" maken: in een beker yoghurt mengen met een scheut melk en/of jus d'orange en evt wat siroop of diksap voor het zoet. Goed roeren. Het idee is natuurlijk dat je even zo'n snor voordoet door een slok te nemen. Zo is eten weer eventjes entertainment...

Succes ermee.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

thein

thein

22-05-2011 om 06:54 Topicstarter

Bedankt

Ik zal eens vloeibaar proberen. Hij vind crackers of een beschuit ook erg lekker dus das het probleem niet hij heeft gewoon geen zin en neemt alle tijd.(gewoon misschien maar accepteren?) Hij is geen fruitliefhebber, dus dat zal ik er waarschijnlijk niet in krijgen.
Wat ik wel doe is een stuk fruit en 2 koekjes (sultana) in zijn bakje voor school.
Gisteravond hebben we weer het klokje tevoorschijn gehaald(hebben we namelijk al eens eerder geprobeerd), maar dan hebben we eerst 10 minuten huilen, dan halen we het klokje weg en dan duurt het nog weer eens 10 minuten voordat hij weer eens een hap doet. Hij raakt da zo overstuur door dat klokje! (telkens weer)
Het gewoon loslaten en er geen probleem van maken is misschien ook goed...maar soms kom je op een punt dat je er echt gewoon niet meer tegen kan. Mijn oudste eet vanaf zijn geboorte al langzaam (dus het zal zeker bij hem horen) maar je komt op een gegeven moment op een punt, dat je het gewoon zat bent! En dat punt had ik nu even gehad. Ik ga zekers die vloeibare dingen eens aangeven en verder met eten laat maar lekker lang eten...als er maar eten in komt.

thein

thein

22-05-2011 om 06:55 Topicstarter

Jesse

mijn oudste praat veel en denkt veel. Ik zeg ook regelmatig, dat ik even niet meer met hem praat en dat het nu etenstijd is.
Mijn jongste is dan weer afgeleid doordat oudste dus zoveel praat.

liora

liora

22-05-2011 om 08:48

Hmm

Kan me idd voorstellen dat ze brood niet zo lekker vinden. Hoe gaat het 's avonds?

En ik zou absoluut niet voeren, afleiden, of een uur aan tafel zitten.

Ga je zelf ontspannen met eten om? Vind je het ik als kinderen vies worden? Als de tafel vies wordt of de vloer?

Liora

thein

thein

22-05-2011 om 18:16 Topicstarter

ik vind het niet erg al het bord niet leeggeten wordt, ook niet erg als ze zelf hun vlees willen snijden, boterham willen smeren...maakt me allemaal niets uit. Ook smeren is niet erg als het maar niet alleen smeren is. Wij hebben toetje nog nooit verboden als er geen warm eten wordt gegeten.
Vandaag weer een goeie dag en daar put ik mn energie dan maar weer uit. Het zal beter worden! We hebben met de oudste een heel goed gesprek gehad, nadat hij tijdens het eten (gisteren) kokhalsneigingen ging maken en het weer ging uitspugen en dat heeft indruk gemaakt (dat gesprek) want eten gaat dus vandaag weer prima
Mn jongste eet zo wie zo meer, maar ik heb door dit draadje wel weer geaccepteerd dat de oudste gewoon minder eet, maar is verder niet te dik of te dun of zo...
Mijn geduld is gewoon op een gegeven moment op, om niet meer zo lang aan tafel te willen zitten (in mijn hoofd ben ik alweer met allerlei dingen bezig en wil ik weer van alles doen) Ik moet ook zorgen dat ik rust uitstraal tijdens het eten, er ook echt even voor ga zitten.

's ochtends pap

's ochtends een warm bordje pap. Zou hij dat lekker vinden? Dat gaat er soms wat makkelijker in. Van mij part in een tuitbeker ofzo....als het er maar in gaat.

Verder snap ik prima dat je op een gegeven moment geirriteerd raakt van zooooo lang aan tafel zitten. Kan ik me echt helemaal voorstellen.

groetjes van Purk

thein

thein

24-05-2011 om 08:53 Topicstarter

Pap is voor baby's

vind de oudste terwijl hij het langst ook aan de pap heeft gezeten
Mijn man heeft een serieus gesprek gevoerd, over als hij niet eet, alleen maar vermoeider wordt en dus zieker en dus misschien dan wel in het ZKH terecht komt en de dokters hem weer beter moeten maken. Daar was hij toch wel van geschrokken en hij eet weer redelijk.
Ik laat hij gewoon kiezen wat hij wil eten en als hij voor een cracker kiest, maak ik er 2 en wil dat hij er iig 1 op eet. Vanochtend heeft hij er 1,5 opgegeten en dat is ok. Avond eten ging ook weer perfect heeft bijna z'n hele bordje opgegeten (wel met aansporen) maar ok, zo is hij nu eenmaal, snel afgeleid en eten is echt bijzaak.
Jongste is ook snel afgeleid maar door hem zelf zn boterham te laten smeren en snijden gaat hij wel meer zelf eten.

Ayanna

Ayanna

24-05-2011 om 09:05

Plakje cake

Dag Thein....lang geleden maar ik ben er weer...geloof ik....
Hier ook zo'n langzame eter. Wij zijn afgestapt van het keurig aan tafel eten, want dat had een averechts effect. Ontbijt en lunch gebeurt tussen het spelen door en sinds er geen druk meer op de ketel zit, gaat het eigenlijk steeds beter. Wel af en toe nog aan herinneren (joh, neem je nog een hap boterham enz.) Ontbijt is hier tegenwoordig ontbijtkoek ook wel genoemd 'plakje cake'. Boterham, broodje, krentenbol, cracker....het had geen nut. 1 hap en de rest bleef liggen. Ontbijtkoek gaat er vrij goed in, het vult en hij krijgt een banaan of appel mee naar school voor het 10-uurtje dus ik ben behoorlijk tevreden.
Avondeten gebeurt wel aan tafel, maar hij mag 1 tot 2 keer van tafel tijdens het eten. Verplicht zitten leidt ertoe dat er niet wordt gegeten, dus deze ruimte heeft hij. Wel sturen daarin (nu weer terug en verder eten) en we als het te lang duurt, bord oppakken en naar de keuken lopen. Heeft altijd tot effect dat hij roept: ik wil WEL eten, waarna hij keurig aan tafel blijft tot hij genoeg heeft. Bord leeg hoeft niet en toetje mag altijd.
Succes ermee!

Cake

Is zo gek nog niet. In veel landen eten ze tegenwoordig muffins als ontbijt. En dat is ook gewoon cake.
Misschien kun je eens muffins voor het ontbijt bakken, daar zijn ook heel 'gezonde' varianten mee te maken, met gerapste wortel of courgette erdoor enzo.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.