Rekenenisleuktaalook
13-09-2025 om 09:29
Nieuwsbrief van school
Gisteren had ik een uitje met mijn klas, heeft in de nieuwsbrief gestaan, woensdag was er nog een reminder verstuurt via Parro. Eerder was er via Parro en oproepje gedaan voor ouders om te rijden. Steeds gevraagd om passende kleding die vies mocht worden. En nog waren er ouders die het niet wisten. Het was een buitenactiviteit en toch een kind zonder jas, en kind op sandalen met sokken. Bij ophalen commentaar over hoe vies een kind was.
En uiteindelijk dus weer iemand die beweerde dat wij dat nooit op tijd doorgeven.
Omdat we weten dat alles slecht gelezen wordt zijn we bezig kort en bondig te formuleren zodat de maandelijkse nieuwsbrief hooguit anderhalf A4 is. En nog gaat het nooit helemaal goed.
Als er geen bord is met Kerst regel ik zelf wel een bord etc. Een kind met witte legging op de kinderboerderij mag van mij gewoon spelen, want kennelijk vindt de ouder dat ook prima als ze op deze dag de witte legging aan mag. Ben zo zat van dat de schuld altijd bij school wordt gelegd.
Mijn vraag, lezen jullie alles wat school je stuurt en waarom wel of niet?
Peiling
Lezen jullie de nieuwsbrief en/of berichten via Parro?

Tjilp
13-09-2025 om 22:42
houd het kort. En 1 onderwerp per berichtje. Matig het delen van foto’s. Cluster die tot er een ouderavond is en laat dan een leuke complicatie zien, in de gang of zo, doorlopende serie.
Scheelt veel data dag in dag uit.

baptist1
13-09-2025 om 22:58
Je hebt het goed gedaan met het sturen van een reminder specifiek aan de ouders die naar het uitje gingen. Ik lees ook weleens over wat in de nieuwsbrief heen maar dit hadden ouders kunnen weten.

AnnaPollewop
13-09-2025 om 23:07
Waar wij vroeger wel veel last van hadden was de gewoonte van de school om wel elke week iets over het komende event te vertellen, maar dan de rest van de gegevens weg te laten. Dus dan kon je alle voorgaande weekbrieven weer doorploeteren om er achter te komen op welke datum het nou ook weer was en hoe laat dan en waar, om er bovendien soms achter te komen dat dat eerder ook al nergens vermeld was en dat we dat hopelijk nog zouden gaan horen voor het zover was...
Het leek ons niet perse veel moeite om in elke weekbrief bij de vermelding over "schoolreisje" of "bosdag"of whatever, ook even weer de datum, tijd en plaats te vermelden en niet alleen dat de kinderen er zin in hadden en aan het aftellen waren en dat je dit of dat mee moest nemen (en dan in de volgende weekbrief weer een ander los brokje info).
Dat was overigens voor de tijd van apps, dus wij moesten het echt hebben van de papieren weekbrieven.

Zeespiegel
13-09-2025 om 23:44
Marty1984 schreef op 13-09-2025 om 15:37:
[..]
Opstartster klaagt dat een deel ouders de communicatie niet of maar half leest.
Dan kan je dus beter globaal vragen hoe iedereen de communicatie wél gaat / wil lezen. Of herinnerd wil worden aan iets wat 2 maanden geleden in een nieuwsbrief stond.
En dat kan dan nog eens verschillen bijvoorbeeld dat een andere communicatie-stijl nodig is in groep 2 dan in groep 7. Waar kinderen in groep 7 zelf meer dingen kunnen meedelen aan hun ouders, terwijl je dat van een 5-jarige niet kan verwachten.
Uh tja, ik ken ook vergeet achtige kinderen. Dat is niet aan ouders voorbehouden. Dus dan krijg je hetzelfde probleem, maar dan andersom.

Zeespiegel
13-09-2025 om 23:45
Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2025 om 15:43:
[..]
Ik neem ook altijd extra mee voor bepaalde momenten. Kerststukjes maken oid, er is altijd iets voor kinderen die niets hebben. Ik deel mijn eigen lunch indien nodig met een kind. Extra jassen of laarzen heb ik dan weer niet. Toen ik zelf kleine kinderen had nam ik uit prive wel vaak een verschoning mee op schoolreis. Nu alles weg is, ga ik dat niet opnieuw aanschaffen, regel dat vaak met de ouders die mee zijn. Op kamp neem ik extra beddengoed mee etc.
Maar oprechte vraag, zou jij met je privénummer dingen met ouders gaan communiceren? Want dat is dus de enige tip die hier steeds voorbij komt.
Ouders onderling mogen van mij ook met elkaar overleggen via WhatsApp maar vanuit school mag ik dat niet stimuleren. Ik mag niet zeggen dat ze allemaal in de groep moeten gaan.
Kan daar geen zakelijk nummer voor geregeld worden dan?

Zeespiegel
13-09-2025 om 23:51
Ademes schreef op 13-09-2025 om 20:46:
Geen idee of dit al vaker is genoemd, maar onze (ouderwetse) nieuwsbrieven begonnen altijd met een kopje 'Agenda'. Daar stond in telegramstijl de belangrijke informatie:
- 15 sept: uitje kinderboerderij (Oude en warme kleding aan en mee!)
- 18 sept: herfstknutselen (leeg glazen potje mee)
Daaronder kwamen pas de nieuwsberichtjes en de uitgebreidere informatie. Zo kon ik dit soort dingen ook snel terugvinden als ik niet meer wist wat er die week zou gebeuren (ik was ook zo'n ouder die regelmatig de studiedag vergat, of potjes en wc-rollen)
En 1 vast medium gebruiken, niet ook nog via allerlei Whatsappgroepjes waar iedereen kan reageren.
Je hebt tegenwoordig ook de mogelijkheid om een Watts app groep zo in te stellen, dat alleen de beheerder berichten kan sturen.

Rekenenisleuktaalook
14-09-2025 om 07:45
AnnaPollewop schreef op 13-09-2025 om 23:07:
Waar wij vroeger wel veel last van hadden was de gewoonte van de school om wel elke week iets over het komende event te vertellen, maar dan de rest van de gegevens weg te laten. Dus dan kon je alle voorgaande weekbrieven weer doorploeteren om er achter te komen op welke datum het nou ook weer was en hoe laat dan en waar, om er bovendien soms achter te komen dat dat eerder ook al nergens vermeld was en dat we dat hopelijk nog zouden gaan horen voor het zover was...
Het leek ons niet perse veel moeite om in elke weekbrief bij de vermelding over "schoolreisje" of "bosdag"of whatever, ook even weer de datum, tijd en plaats te vermelden en niet alleen dat de kinderen er zin in hadden en aan het aftellen waren en dat je dit of dat mee moest nemen (en dan in de volgende weekbrief weer een ander los brokje info).
Dat was overigens voor de tijd van apps, dus wij moesten het echt hebben van de papieren weekbrieven.
Goeie tip over de data.
Bij het eerste bericht staan wel altijd de datum en alle gegevens. Bij de reminder schrijf ik vaak: overmorgen of komende donderdag dit of dat. Maar als ik dat op maandag stuur en je leest het pas dinsdag zou dat verwarrend kunnen zijn natuurlijk.
Ga ik iets mee doen!

Rekenenisleuktaalook
14-09-2025 om 07:55
Ademes schreef op 13-09-2025 om 20:46:
Geen idee of dit al vaker is genoemd, maar onze (ouderwetse) nieuwsbrieven begonnen altijd met een kopje 'Agenda'. Daar stond in telegramstijl de belangrijke informatie:
- 15 sept: uitje kinderboerderij (Oude en warme kleding aan en mee!)
- 18 sept: herfstknutselen (leeg glazen potje mee)
Daaronder kwamen pas de nieuwsberichtjes en de uitgebreidere informatie. Zo kon ik dit soort dingen ook snel terugvinden als ik niet meer wist wat er die week zou gebeuren (ik was ook zo'n ouder die regelmatig de studiedag vergat, of potjes en wc-rollen)
En 1 vast medium gebruiken, niet ook nog via allerlei Whatsappgroepjes waar iedereen kan reageren.
De nieuwsbrief begint inderdaad met de agenda. En alle ouders krijgen in het begin van het jaar een overzicht met alle activiteiten op papier. Alle data zijn dan al bekend.
Eén medium gebruiken doen we dus al en dat is Parro.

Rekenenisleuktaalook
14-09-2025 om 07:57
Zeespiegel schreef op 13-09-2025 om 23:45:
[..]
Kan daar geen zakelijk nummer voor geregeld worden dan?
Nee, de school voorziet in Parro dat ook vanaf de computer te gebruiken is. Is zonder telefoonnummer.

Annaniem2023
14-09-2025 om 08:38
ik heb nog een heel andere oplossing. Schooltijd beperken tot de kerntaken en dat is lezen, schrijven rekenen, nog wat zaakvakken et cetera en de extra activiteiten beperken tot laten we zeggen hooguit drie a vier keer per jaar.
dan hoef je je ook niet boos te maken als ouders zich niet massaal inschrijven om weer te helpen.
schoolfotograaf kan bijvoorbeeld al worden afgeschaft. Dat is ooit bedacht toen mensen niet zelf foto’s maakten. Nu werkelijk overbodig. Heb je ook geen gezeur van ouders dat hun kind er niet goed op staat en hoef je ook niet om geld te zeuren.
echt, als je de ouders weer de school uitbonjourt, zouden de leerkrachten het zoveel fijner hebben. Doordat ouders de klas zijn binnengelaten, zijn ook de zeurende ouders meegekomen.

tsjor
14-09-2025 om 09:04
'Maar oprechte vraag, zou jij met je privénummer dingen met ouders gaan communiceren? Want dat is dus de enige tip die hier steeds voorbij komt.'
Ik ben nog van de tijd van papier, maar toen ik in mijn nieuwe werkkring voorzag dat er een strotvloed aan appjes zou komen heb ik voor mezelf een werktelefoon aangeschaft, een oude telefoon nieuw leven ingeblazen en een abonnement voor 3,50. Zo'n telefoon die je weg kunt leggen, heel handig. Daar stonden dan de groepsapps op en konden individuele cursisten mij bereiken.
Ik vind de tip om kinderen het zelf op te laten schrijven ook wel een goede.
En alle tips die gaan over beperken: beperken van informatie, beperken van woorden, beperken van activiteiten.

Rekenenisleuktaalook
14-09-2025 om 09:42
tsjor schreef op 14-09-2025 om 09:04:
'Maar oprechte vraag, zou jij met je privénummer dingen met ouders gaan communiceren? Want dat is dus de enige tip die hier steeds voorbij komt.'
Ik ben nog van de tijd van papier, maar toen ik in mijn nieuwe werkkring voorzag dat er een strotvloed aan appjes zou komen heb ik voor mezelf een werktelefoon aangeschaft, een oude telefoon nieuw leven ingeblazen en een abonnement voor 3,50. Zo'n telefoon die je weg kunt leggen, heel handig. Daar stonden dan de groepsapps op en konden individuele cursisten mij bereiken.
Ik vind de tip om kinderen het zelf op te laten schrijven ook wel een goede.
En alle tips die gaan over beperken: beperken van informatie, beperken van woorden, beperken van activiteiten.
Echt niet dat ik dat ga doen. Als ik van werkgever dingen met een telefoon zou moeten regelen dan zouden ze die ter beschikking moeten stellen. Vind ik, en velen met mij.

Rekenenisleuktaalook
14-09-2025 om 09:45
Annaniem2023 schreef op 14-09-2025 om 08:38:
ik heb nog een heel andere oplossing. Schooltijd beperken tot de kerntaken en dat is lezen, schrijven rekenen, nog wat zaakvakken et cetera en de extra activiteiten beperken tot laten we zeggen hooguit drie a vier keer per jaar.
dan hoef je je ook niet boos te maken als ouders zich niet massaal inschrijven om weer te helpen.
schoolfotograaf kan bijvoorbeeld al worden afgeschaft. Dat is ooit bedacht toen mensen niet zelf foto’s maakten. Nu werkelijk overbodig. Heb je ook geen gezeur van ouders dat hun kind er niet goed op staat en hoef je ook niet om geld te zeuren.
echt, als je de ouders weer de school uitbonjourt, zouden de leerkrachten het zoveel fijner hebben. Doordat ouders de klas zijn binnengelaten, zijn ook de zeurende ouders meegekomen.
Dat hebben wij alles school inderdaad al gedaan. Weinig activiteiten buiten school. We nodigen liever gastsprekers/gastlessen uit dan dat we naar een museum of kinderboerderij of wat dan ook gaan. Zoeken het vaak ook nog heel erg in de buurt, zodat we lopend kunnen gaan. Dan heb je vaak aan één ouder of stagiair genoeg om er te komen.
Maar ook dat soort dingen veranderen in de loop der jaren. Onze kinderen gingen lopend door het dorp op bezoek bij diverse dingen. Nu minstens tien tot vijftien jaar later bezoekt hun basisschool nog steeds diezelfde dingen maar gaan ze met ouders met auto's. Het is te ver lopen. Terwijl de afstand gelijk is gebleven. Andere juffen? Andere ouders? Andere kinderen? Ik weet het niet.....

Maheiden
14-09-2025 om 09:58
Je doet het nooit voor iedereen goed. De een wil vaak informatie, de ander minder. Veel vertellen, weinig vertellen. Er zijn altijd wel ouders die de info niet lezen of wel lezen maar niet doen wat er staat. Ik maak me er niet druk om. Daar heb je geen invloed op, alleen wat je zelf in de klas doet. Het is alleen jammer dat het vaak het kind is die er last van heeft.

Poezenmeisje
14-09-2025 om 09:59
'Onze' basisschool had een papieren nieuwsbrief. Die ging elke week op vrijdagmiddag mee met het oudste kind uit een gezin.
Ik denk dat een wekelijk 'iets' gemakkelijker in het systeem van mensen past.