Rekenenisleuktaalook
13-09-2025 om 09:29
Nieuwsbrief van school
Gisteren had ik een uitje met mijn klas, heeft in de nieuwsbrief gestaan, woensdag was er nog een reminder verstuurt via Parro. Eerder was er via Parro en oproepje gedaan voor ouders om te rijden. Steeds gevraagd om passende kleding die vies mocht worden. En nog waren er ouders die het niet wisten. Het was een buitenactiviteit en toch een kind zonder jas, en kind op sandalen met sokken. Bij ophalen commentaar over hoe vies een kind was.
En uiteindelijk dus weer iemand die beweerde dat wij dat nooit op tijd doorgeven.
Omdat we weten dat alles slecht gelezen wordt zijn we bezig kort en bondig te formuleren zodat de maandelijkse nieuwsbrief hooguit anderhalf A4 is. En nog gaat het nooit helemaal goed.
Als er geen bord is met Kerst regel ik zelf wel een bord etc. Een kind met witte legging op de kinderboerderij mag van mij gewoon spelen, want kennelijk vindt de ouder dat ook prima als ze op deze dag de witte legging aan mag. Ben zo zat van dat de schuld altijd bij school wordt gelegd.
Mijn vraag, lezen jullie alles wat school je stuurt en waarom wel of niet?
Peiling
Lezen jullie de nieuwsbrief en/of berichten via Parro?

Ysenda
15-09-2025 om 11:21
Miepjecody schreef op 15-09-2025 om 08:40:
[..]
Volgens mij is dit een maatschappelijk probleem. Op het werk heb ik zo vaak dat mensen zeggen " oh ik wist het niet"
Lees gewoon wat je moet lezen.
Vaak word ik gevraagd of gebeld : want jij weet het wel
Ook toen de kinderen klein waren vroegen andere ouders aan mij hoe iets zat.
Hangt er wel vanaf hoeveel je moet lezen, 2, 3 dingen per week is wel bij te houden. Op mijn werk krijg ik alleen al aan nieuwsbrieven er meer dan 10 per DAG!, ik wordt niet betaald om nieuwsbrieven te lezen, ik word betaald om klanten te woord te staan, om er voor te zorgen dat goederen de klant bereikt als de douane in land x, y of z in eens bedenkt dat bij de 981e zending van dit jaar van het zelfde product er in eens document z toch bij moet. En dat moet dan wel stantepede geregeld worden want anders staat mijn product te ontdooien op de kade omdat we geen droogijs mogen toevoegen als het op de kade staat.
Die nieuwsbrieven naast de belangrijke informatie op de minimaal 25 verschillende intranetsites die je schijnbaar ook bij moet houden etc.
Dus, ik lees wat ik voor mijn directe werk nodig heb en verder niet.
En voor school, ja dat las ik wel, maar ik vond vooral de schoolkalender aan het begin van het jaar erg fijn, maar dan moet je als school ook niet ineens van de planning gaan afwijken want wij stelden onze omgangsregeling daar ook wel op af.

MamaE
15-09-2025 om 11:27
Dat ik op kantoor werk en voor de paar meter lopen van mijn huis naar mijn auto en van mijn auto naar het kantoor en terug en daarvoor geen jas nodig heb, wil niet zeggen dat mijn kind dat lopend van en naar school gaat en ook buiten speelt geen jas aan hoeft die dag. Als je bij koud en regenachtig weer dat zelf niet kunt bedenken heb je waarschijnlijk kinderen omdat je ook te dom was om te snappen hoe anticonceptie werkt.
Wat betreft gevonden voorwerpen en dingen kwijt raken; zorg dat het voor je kind vervelend is als dingen kwijt zijn. Een broodtrommel kwijt zijn terwijl je er zes hebt, daar heb je geen last van. En maak een kind ook zelf verantwoordelijk voor zijn/haar spullen en die mee hebben op het juiste moment.

Bakblik
15-09-2025 om 11:40
MamaE schreef op 15-09-2025 om 11:27:
Dat ik op kantoor werk en voor de paar meter lopen van mijn huis naar mijn auto en van mijn auto naar het kantoor en terug en daarvoor geen jas nodig heb, wil niet zeggen dat mijn kind dat lopend van en naar school gaat en ook buiten speelt geen jas aan hoeft die dag. Als je bij koud en regenachtig weer dat zelf niet kunt bedenken heb je waarschijnlijk kinderen omdat je ook te dom was om te snappen hoe anticonceptie werkt.
Wat betreft gevonden voorwerpen en dingen kwijt raken; zorg dat het voor je kind vervelend is als dingen kwijt zijn. Een broodtrommel kwijt zijn terwijl je er zes hebt, daar heb je geen last van. En maak een kind ook zelf verantwoordelijk voor zijn/haar spullen en die mee hebben op het juiste moment.
Nou dit!
Ik had vroeger een weekplanner op een magneetbord. Iedere zondag maakte ik die klaar voor de nieuwe week. De magneten gymtas mee zaten er de hele week op maar voor de afspraak bij de tandarts, de dag dat we naar de bieb moesten deed ik er iedere keer andere op. Met een pijl bovenaan kon ik aangeven welke dag het was. Kinderen konden dus zelf zien wat er voor hun op de planning stond, ook al konden ze nog niet (goed genoeg) lezen.
Ze staken al vanaf de kleuters zelf hun spullen in hun tas, moesten dat zelf op school in de bak met 10uurtjes en lunch zetten en na het eten weer in hun tas steken. Kinderen die volledig gepamperd werden waren veel sneller dingen kwijt, wisten soms niet eens of ze vandaag de blauwe of de groene broodtrommel mee hadden.

Rekenenisleuktaalook
15-09-2025 om 12:05
Bakblik schreef op 15-09-2025 om 11:40:
[..]
Nou dit!
Ik had vroeger een weekplanner op een magneetbord. Iedere zondag maakte ik die klaar voor de nieuwe week. De magneten gymtas mee zaten er de hele week op maar voor de afspraak bij de tandarts, de dag dat we naar de bieb moesten deed ik er iedere keer andere op. Met een pijl bovenaan kon ik aangeven welke dag het was. Kinderen konden dus zelf zien wat er voor hun op de planning stond, ook al konden ze nog niet (goed genoeg) lezen.
Ze staken al vanaf de kleuters zelf hun spullen in hun tas, moesten dat zelf op school in de bak met 10uurtjes en lunch zetten en na het eten weer in hun tas steken. Kinderen die volledig gepamperd werden waren veel sneller dingen kwijt, wisten sinds niet eens of ze vandaag de blauwe of de groene broodtrommel mee hadden.
Het zal je verbazen maar er zijn echt kinderen die dat niet weten, ook als de ouder het niet allemaal regelt. Ik had zelf ooit een jongetje dat na de gym regelmatig zijn eigen kleren niet kon vinden. Gymshirt met zijn naam achterop niet herkende als het zijne toen een oudere leerling er de klassen mee rond kwam.
Ouders doen heel vaak ook nog dingen (die andere kinderen allang zelf kunnen) voor hun kind omdat hun kind het echt niet kan.

Happyapple
15-09-2025 om 12:13
Miepjecody schreef op 15-09-2025 om 08:40:
[..]
Volgens mij is dit een maatschappelijk probleem. Op het werk heb ik zo vaak dat mensen zeggen " oh ik wist het niet"
Lees gewoon wat je moet lezen.
Vaak word ik gevraagd of gebeld : want jij weet het wel
Ook toen de kinderen klein waren vroegen andere ouders aan mij hoe iets zat.
Haha herkenbaar idd. Ik ben ook die ouder die (meestal) alles wel weet.
Ik snap eigenlijk ook niks van de ouder die net nog belde of ik morgen hun kind mss op kan vangen voor de studiedag.

Rekenenisleuktaalook
15-09-2025 om 12:19
Happyapple schreef op 15-09-2025 om 12:13:
[..]
Haha herkenbaar idd. Ik ben ook die ouder die (meestal) alles wel weet.
Ik snap eigenlijk ook niks van de ouder die net nog belde of ik morgen hun kind mss op kan vangen voor de studiedag.
Het kan natuurlijk dat hetgeen geregeld was gecanceld is. Of dat het door om standigheden nog niet geregeld was.
Fijn als ouders elkaar uit de brand helpen zonder oordelen.

Bakblik
15-09-2025 om 12:22
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-09-2025 om 12:05:
[..]
Het zal je verbazen maar er zijn echt kinderen die dat niet weten, ook als de ouder het niet allemaal regelt. Ik had zelf ooit een jongetje dat na de gym regelmatig zijn eigen kleren niet kon vinden. Gymshirt met zijn naam achterop niet herkende als het zijne toen een oudere leerling er de klassen mee rond kwam.
Ouders doen heel vaak ook nog dingen (die andere kinderen allang zelf kunnen) voor hun kind omdat hun kind het echt niet kan.
Dat zal uiteraard gebeuren dat een kind iets niet zelf kan maar je kan als ouder ook gaan proberen je kind zelfredzaam te maken. Als je als ouder altijd dingen blijft doen, omdat je kind het nog niet kan dan leert je kind het ook niet. Natuurlijk gaat dat dan eens een keertje mis en komt kind met de broodtrommel van een ander kind thuis maar het leert er wel van.
Mijn jongste kind is heel erg kleurenblind. Hij kan op multivelden de blauwe of rode lijnen (die gebruikt worden voor korfbal) niet zien. Hij had dus altijd 6 pionnen in zijn sporttas tas om de hoeken en de middenlijn te (laten) markeren. Ook op school kon hij zijn eigen broodtrommel niet vinden tussen alle blauwe en groene curver trommels die toen iedereen had. Dus kocht ik een witte trommel voor hem.

Rekenenisleuktaalook
15-09-2025 om 12:34
Bakblik schreef op 15-09-2025 om 12:22:
[..]
Dat zal uiteraard gebeuren dat een kind iets niet zelf kan maar je kan als ouder ook gaan proberen je kind zelfredzaam te maken. Als je als ouder altijd dingen blijft doen, omdat je kind het nog niet kan dan leert je kind het ook niet. Natuurlijk gaat dat dan eens een keertje mis en komt kind met de broodtrommel van een ander kind thuis maar het leert er wel van.
Mijn jongste kind is heel erg kleurenblind. Hij kan op multivelden de blauwe of rode lijnen (die gebruikt worden voor korfbal) niet zien. Hij had dus altijd 6 pionnen in zijn sporttas tas om de hoeken en de middenlijn te (laten) markeren. Ook op school kon hij zijn eigen broodtrommel niet vinden tussen alle blauwe en groene curver trommels die toen iedereen had. Dus kocht ik een witte trommel voor hem.
Sorry, er zijn echt kinderen die dit niet kunnen leren.
Ik had, in een andere baan ooit een collega die gerust de verkeerde lunch op had. Die in een restaurant bij het serveren van de gerechten niet meer wist wat hij besteld had. Moest ik toen ook wel eens om lachen maar weet inmiddels dat dat voor sommigen niet zo werkt.

Miepjecody
15-09-2025 om 12:49
Ysenda schreef op 15-09-2025 om 11:21:
[..]
Hangt er wel vanaf hoeveel je moet lezen, 2, 3 dingen per week is wel bij te houden. Op mijn werk krijg ik alleen al aan nieuwsbrieven er meer dan 10 per DAG!, ik wordt niet betaald om nieuwsbrieven te lezen, ik word betaald om klanten te woord te staan, om er voor te zorgen dat goederen de klant bereikt als de douane in land x, y of z in eens bedenkt dat bij de 981e zending van dit jaar van het zelfde product er in eens document z toch bij moet. En dat moet dan wel stantepede geregeld worden want anders staat mijn product te ontdooien op de kade omdat we geen droogijs mogen toevoegen als het op de kade staat.
Die nieuwsbrieven naast de belangrijke informatie op de minimaal 25 verschillende intranetsites die je schijnbaar ook bij moet houden etc.
Dus, ik lees wat ik voor mijn directe werk nodig heb en verder niet.
En voor school, ja dat las ik wel, maar ik vond vooral de schoolkalender aan het begin van het jaar erg fijn, maar dan moet je als school ook niet ineens van de planning gaan afwijken want wij stelden onze omgangsregeling daar ook wel op af.
Snap ik, maar het is voor anderen fijn dat ze mij als redmiddel hebben maar ik heb daar dus niet altijd zin in.

MamaE
15-09-2025 om 13:03
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-09-2025 om 12:34:
[..]
Sorry, er zijn echt kinderen die dit niet kunnen leren.
Ik had, in een andere baan ooit een collega die gerust de verkeerde lunch op had. Die in een restaurant bij het serveren van de gerechten niet meer wist wat hij besteld had. Moest ik toen ook wel eens om lachen maar weet inmiddels dat dat voor sommigen niet zo werkt.
Niet kunnen leren...dat lijkt me erg zeldzaam. Even niet meer weten wat je besteld hebt omdat je zo druk aan het praten bent en als er dan iets anders komt waarvan je denkt 'oh lekker' en dan denken dat je dat zelf had besteld, is mij ook wel eens overkomen. Vond ik wel gênant trouwens.
Je kunt ook gewoon je spullen merken met je naam of initialen. Dan weet Pietje heus wel dat de broodtrommel met Pietje erop van hem is.

Rekenenisleuktaalook
15-09-2025 om 13:14
MamaE schreef op 15-09-2025 om 13:03:
[..]
Niet kunnen leren...dat lijkt me erg zeldzaam. Even niet meer weten wat je besteld hebt omdat je zo druk aan het praten bent en als er dan iets anders komt waarvan je denkt 'oh lekker' en dan denken dat je dat zelf had besteld, is mij ook wel eens overkomen. Vond ik wel gênant trouwens.
Je kunt ook gewoon je spullen merken met je naam of initialen. Dan weet Pietje heus wel dat de broodtrommel met Pietje erop van hem is.
Echt niet kunnen leren zal inderdaad weinig voorkomen, maar soms duurt de basisschool gewoon niet lang genoeg om het wel te leren.
En ja, je kunt dingen voorzien van naam, maar dan komt het dus nog steeds voor dat een kind ze niet herkent. Dat ik bijvoorbeeld een tas omhoog houd en dat de hele klas weet dat die van Tim is, maar Tim er niet op reageert. Rits ik de tas een stukje open en staat er dus Tim in geschreven.
Knutselwerkjes zonder naam, waarvan dan niemand weet dat hij/zij dat gemaakt heeft. Een half uur geleden.

MamaE
15-09-2025 om 13:20
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-09-2025 om 13:14:
[..]
Echt niet kunnen leren zal inderdaad weinig voorkomen, maar soms duurt de basisschool gewoon niet lang genoeg om het wel te leren.
En ja, je kunt dingen voorzien van naam, maar dan komt het dus nog steeds voor dat een kind ze niet herkent. Dat ik bijvoorbeeld een tas omhoog houd en dat de hele klas weet dat die van Tim is, maar Tim er niet op reageert. Rits ik de tas een stukje open en staat er dus Tim in geschreven.
Knutselwerkjes zonder naam, waarvan dan niemand weet dat hij/zij dat gemaakt heeft. Een half uur geleden.
Ik kan me daar echt helemaal niks bij voorstellen, maar dan ook echt helemaal niet.
Thuis heb je toch ook dingen die 'van jou' zijn? Een knuffel, kleding, schoenen, een tandenborstel (het idee alleen al dat je de hele tijd die van iedereen uit je gezin gebruikt, gadverdamme).
Hoeveel van deze kinderen zijn er? Het lijkt me toch echt wel uitzonderlijk.

Rekenenisleuktaalook
15-09-2025 om 13:27
MamaE schreef op 15-09-2025 om 13:20:
[..]
Ik kan me daar echt helemaal niks bij voorstellen, maar dan ook echt helemaal niet.
Thuis heb je toch ook dingen die 'van jou' zijn? Een knuffel, kleding, schoenen, een tandenborstel (het idee alleen al dat je de hele tijd die van iedereen uit je gezin gebruikt, gadverdamme).Hoeveel van deze kinderen zijn er? Het lijkt me toch echt wel uitzonderlijk.
Het is uitzonderlijk ja, er zit echt niet in elke klas zo'n kind. En de een leert het sneller dan de ander. Soms komt er ook een diagnose.
Maar het betekent dus niet dat als je als ouder maar wat meer je best doet dat het dan wel goed komt voor je kind naar groep drie gaat. Sommige kinderen hebben gewoon wat langer nodig.

Happyapple
15-09-2025 om 13:42
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-09-2025 om 12:19:
[..]
Het kan natuurlijk dat hetgeen geregeld was gecanceld is. Of dat het door om standigheden nog niet geregeld was.
Fijn als ouders elkaar uit de brand helpen zonder oordelen.
Ja dat kan, maar ze was het 'gewoon' vergeten te vragen aan oma. En nu had oma al wat anders. En dat vind ik dus toch wel wat laks van die ouder haha. Maar prima. De kinderen spelen graag samen dus kind is welkom morgen

Bakblik
15-09-2025 om 13:55
MamaE schreef op 15-09-2025 om 13:20:
[..]
Thuis heb je toch ook dingen die 'van jou' zijn? Een knuffel, kleding, schoenen, een tandenborstel (het idee alleen al dat je de hele tijd die van iedereen uit je gezin gebruikt, gadverdamme).Hoeveel van deze kinderen zijn er? Het lijkt me toch echt wel uitzonderlijk.
Dan is het toch je taak als ouder om je kind tips te geven en truukjes te leren om te zorgen dat hij met de juiste spullen thuis komt? Dat het kind zelf leert om hulp te vragen? Dat hij bijvoorbeeld in de kleedkamer bij gym vraagt: Ik kan mijn shirt niet vinden heeft iemand mijn shirt gezien?
Of denk ik nu te simpel? Mijn kind, dat bijna geen kleuren ziet, kon al jong vragen of iemand de groene verf kon geven, dan kon hij de grond onder het paaskuiken gewoon zelf groen schilderen, hoefde de leidster op de psz niet te miepen dat gras niet paars is.