Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Radslag

Radslag

27-09-2011 om 16:38

Nog een kinderfeestdilemma

Deze wek is m'n jongste jarig. Zondagmiddag geeft ze een feestje voor haar vriendinnetjes. De kinderen zijn nog van een dusdanige leeftijd dat de ouders en andere broertjes/zusjes meekomen. We doen niets speciaals, alleen lekker spelen en wat taart.
De oudere broertjes en zusjes zijn allemaal vriendjes van m'n oudste. Een paar meisjes die zelf ook bevriend zijn, een jongetje dat verder niemand kent.
Vandaag krijgt m'n oudste een uitnodiging voor het feestje van een vriendje uit z'n eigen klas. Hij is net in een nieuwe klas gekomen, de meeste van z'n vriendjes zijn naar de andere klas gegaan. Dit is een nieuw vriendje uit de nieuwe klas.
Maar het feestje valt gelijk met het feestje van z'n zusje.
Wat nu te doen: moet de oudste thuisblijven of gaat hij naar het feestje van het vriendje.
Voor het andere feestje:
- hij wil graag
- ik vind het belangrijk dat hij nieuwe vriendjes krijgt, dus ik ben blij met de uitnodiging, wil de vriendschap graag stimuleren.
Voor het thuisblijven:
- zusje is ook belangrijk
- hij gaat het thuis ook leuk vinden
- het is voor de andere oudere kinderen, zeker het vriendje dat niemand kent, ook leuk als hij thuis is. Die gaan er ook vanuit dat hij er is.
En m'n man en ik neigen allebei naar een andere beslissing. Wat vinden jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

27-09-2011 om 16:45

Gaan

jullie eigen feestje klinkt als een familiefeest en niet als een echt partijtje waar alleen de genodigden blijven.
Als je wilt dat hij nieuwe vriendjes maakt moet je 'm zeker laten gaan.

Guinevere

Guinevere

27-09-2011 om 16:47

Overlap?

Is er overlap tussen beide feestjes? Ik neig gewoon naar allebei de feestjes. Iets eerder weg bij het ene bijvoorbeeld. Dat is prima te verkopen.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-09-2011 om 17:03

Tsja

Het echte familiefeest vieren we ook nog, dit gaat om het vriendjes en vriendinnetjesfeest, maar inderdaad geen partijtje, daar vind ik ze nog te klein voor. Daarom zijn er ook oudere broers en zussen van de kinderen die uitgenodigd zijn bij.
Nee, het andere feestje begint eerder en eindigt later, dat was m'n eerste vraag aan de moeder. En ze gaan weg, dus dat is lastiger dan wanneer ze thuis zouden blijven.
Maar ik zal inderdaad eens verder nadenken over of ik 'm halverwege daarheen breng... Ook eens vragen waar ze heen gaan, ik heb niet zo'n zin om een uur weg te zijn van ons feestje.

Radslag

Radslag

27-09-2011 om 17:38

Tsja 2

Daar ging m'n tijdelijke nick alweer...
Cobi, het lastige is dat we juist al gezegd hebben dat ie er wel bij is, en zij hun plannen daarop aangepast hebben. Het is komend weekend al, de uitnodiging voor het andere feestje kwam vandaag pas.

Net als cobi

Naar het andere feestje gaan. Ik begrijp dat er ook nog een soort familiefeest is voor je dochter. Daar zal je zoon dan bij zijn.
Zondag is het feest van je dochter. De genodigden horen voor haar te komen. En ook zonder je zoon vermaken ze zich vast wel.
Trouwens, hier zijn echt nooit kinderfeestjes op zondag! Wel familiefeesten natuurlijk. Is dit bij jullie in de buurt de gewoonte?

mari39

mari39

27-09-2011 om 18:31

Maar

jouw gasten komen toch voor de jongste? Het is toch niet zo dat als van te voren bekend was dat je oudste er niet bij zou zijn, zij niet zouden komen? Als het voor hen afwezigheid van je zoon een reden zou zijn om hun eigen oudere kinderen niet mee te nemen, dan zou je kunnen overwegen om het van te voren nog even te melden. Ik persoonlijk denk dat het niet uit zou mogen maken, maar ja, je zegt dat zij hun plannen er op af hebben gestemd.
Maar ik denk dat iedereen wel begrijpt dat als je zoon een uitnodiging krijgt, hij naar dat feestje gaat.
Zo zal het later ook gaan: als je jongste het kinderfeestje viert, zal je oudste toch ook niet per definitie erbij moeten zijn.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-09-2011 om 20:31

Knoop doorgehakt

Okee, hij gaat gewoon naar het feestje. Hij wil ook wel heel graag, en ik ben (heel ) blij dat hij mag komen. Moeder van het vriendje is gebeld en het vriendje gaat misschien wat anders doen, de rest informeer ik morgen op school wel.
Bedankt voor het meedenken en fijn dat jullie er hetzelfde over dachten als ik. M'n man is het er nu gelukkig ook mee eens, geen echtelijke ruzies dus.
En Mach, nee, dat is geen gewoonte, maar ik had een paar details veranderd om het iets minder herkenbaar te maken. Pff, nickwissel lukt niet, details vallen op, volledig door de mand gevallen dus.

Guinevere

Guinevere

27-09-2011 om 20:52

Mach, zondag

Zondag is een ideale dag voor een kinderfeestje. Ik kies zelf ook graag de zondag. Tot nu toe ben ik volgens mij een van de weinigen, dat wel. Op zondag kunnen de meeste kinderen gewoon komen: geen andere partijtjes, geen zwemlessen, sportwedstrijden etc.

Misschien

Niet in Nederland. In sommige landen is het heel normaal dat de hele familie mee komt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maylise

Maylise

28-09-2011 om 00:13

Zoals ik het begrijp is het zusje te klein voor een partijtje en dus komen de ouders + broertjes/zusjes mee naar het feestje. Het jochie dat is uitgenodigd voor het andere feestje zit al op de basisschool dus vandaar 6-12

Tijgeroog

Tijgeroog

28-09-2011 om 09:16

Leeftijden

Zusje wordt 4, broer is 6, vandaar.
Het is de laatste keer dat we 't op deze manier doen, 4 vind ik nog net te jong voor een echt feestje. Sommige vriendinnetjes vinden het ook niet leuk om zonder ouders achter te blijven.
Het is inderdaad niet gebruikelijk in Nederland om het zo te vieren, maar we vinden het wel heel leuk. We zijn ermee begonnen toen de oudste 2 of 3 werd, wat vriendjes begon te krijgen en de ouders van zijn vriendjes ook onze vrienden werden. Ik vond het te druk om ze allemaal op het familiefeest uit te nodigen, dus hebben we het gesplitst en het is altijd erg gezellig. Jongste kreeg dus al met haar eerste verjaardag een (ienieminie) kinderfeestje.
Volgend jaar krijgt ze een echt kinderfeestje.

Oudste zelf laten beslissen

ik geloof dat je al een keuze hebt gemaakt maar ik zou het aan het kind overlaten. En het is duidelijk geloof ik waar zijn voorkeur naar uit gaat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.