Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Bennikki

Bennikki

23-05-2011 om 14:18

Nog een psychologie van de koude grond gevraagd, deze over het geven van cadeautjes..

In het kader van niet echt belangrijk maar wel interessant, wil ik jullie het volgende geval voorleggen:
Mijn zwager heeft uit een verbroken relatie een zoon van 6. Hij zorgt 1 dag in de week en om het weekend voor hem. Het contact tussen ons (man en ik en zwager) is een tijdlang zeer stroef geweest maar we hebben afgelopen 2 jaar de draad weer een beetje opgepikt.
In de tijd dat we geen contact hadden heb ik wel altijd cadeaus naar neefje gestuurd op zijn verjaardag. Hij heeft verder geen ooms en tantes en ik wilde hem toch een beetje het gevoel geven dat we aan hem dachten. Onze kinderen kregen nooit iets van zwager, ook geen kaart ofzo. Nu het contact wat beter is, hebben we zwager voorgelegd dat onze kinderen ook wel eens iets van hem willen horen op hun verjaardag. Nou, dat vond hij een prima idee en hij koopt nu ook een cadeau voor ze.
Maar er is iets wat ik niet snap. De afgelopen 2 gezamelijke kerstmissen bijvoorbeeld, kregen de 3 kleinkinderen van opa en oma een boek en een pyama, hartstikke leuk. Maar zwager koopt voor zijn kind nog een grote doos playmobil. Zodat onze kinderen onder de boom gaan zoeken naar hún doos playmobil. Die er dus niet is. Op de verjaardagen van onze kinderen geeft zwager dus nu een cadeau, maar hij geeft dan zijn eigen zoon óók een cadeau. Zodat 1 kind met lege handen staat. (Ons niet-jarige kind) Mijn man heeft wel gevraagd waarom hij ook een cadeau voor eigen zoon meeneemt, of die soms jaloers wordt als een ander kind een cadeau krijgt en hij niet, maar dat is volgens zwager ab-so-luut niet het geval. Ik ken neefje helaas niet goed genoeg om te weten of dat waar is.
Nou kan het mijn kinderen gelukkig niet echt boeien, ze worden niet boos ofzo. Maar ik vind het zulk raar gedrag. Hebben jullie een idee wat hier achter zou kunnen zitten? Ik ken geen mensen verder die zo doen, maar jullie misschien wel?
Ben benieuwd,
Bennikki

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Herfst

Herfst

23-05-2011 om 14:54

Jee wat onhandig

Jee dat klinkt als een erg onhandig persoon die zwager.
In mijn omgeving ken ik niemand die zo onhandig is maar toch wel eens iets vergelijkbaars meegemaakt: onder de kerstboom bij oma had schoonzus ook wat extra kadootjes voor haar kids neergelegd. Gelukkig waren die van mij nog te klein om het op te merken, maar ik had het wel door. Niet zo tof.

Enne, vaak als iemand zegt: ab-so-luut niet, dan bedoelen ze soms toch 'ja hoor eigenlijk heb je gelijk'

Misschien maar aan je kinderen uitleggen dat sommige mensen daar onhandig in zijn. Het lijkt me in elk geval een erg moeilijk onderwerp om direct met hem zelf te bespreken. In theorie misschien wel het juiste om te doen maar in de praktijk levert het misschien veel stress of gedoe op.

En knap van je kinderen dat ze zo stoer zijn om er geen probleem van te maken!

Herfst

margje van dijk

margje van dijk

23-05-2011 om 15:02

Volgens mij moet je het hem echt uitleggen

Dit lijkt me iemand die dit soort dingen niet zelf kan bedenken. Omdat hij heel laconiek (ik bedoel: niet afwerend of beledigd) reageerde op jouw idee of hij niet ook eens aan de verjaardag van jouw kinderen kon denken, lijkt hij mij iemand die dit niet zelf kan verzinnen, maar het niet erg vindt als een ander hem vertelt hoe hij het moet doen.

Dus ik zou héél direct tegen hem zeggen dat het niet leuk is als 1 kind geen cadeau heeft, of als hij alleen zijn eigen kind iets geeft. Niet hinten, geen omtrekkende bewegingen maken, maar recht op de man af uitleggen wat het probleem is en dat hij dat anders moet gaan doen. Volgens mij accepteert hij dat wel.

Hoop ik althans!

Margje

margje van dijk

margje van dijk

23-05-2011 om 15:02

Gelijk met pelle

Twee zielen, één gedachte.

emma43

emma43

23-05-2011 om 16:03

Eens met margje en pelle,

als je hem dit uitlegt,snapt hij het waarschijnlijk wel.
Dat van het kerstcadeau kan ik nog wel een beetje begrijpen,misschien vindt je zwager het ongezellig om bij hem thuis, alleen met zijn zoon,een cadeau uit te pakken.Maar waarom hij zijn zoon een cadeau geeft op de verjaardag van een kind van jou en dan 1 kind met lege handen laat staan,vind ik wel heel lomp.

Ach ja

beetje apart indd maar hij zal er zelf wel geen notie van hebben, ik zou het hem gewoon vriendelijk uitleggen. Als x jarig is dan krijgen y en z geen kadootje want het gaat dan om x en x alleen.

Bennikki

Bennikki

23-05-2011 om 20:08

Reactie

Herfst: "Enne, vaak als iemand zegt: ab-so-luut niet, dan bedoelen ze soms toch 'ja hoor eigenlijk heb je gelijk " -dat idee had ik zelf wel een beetje, vooral omdat jaloezie zo'n rol speelt in schoonfamilie, dat vinden ze echt het ergste van het ergste, als iemand jaloers is.
Margje: "Dit lijkt me iemand die dit soort dingen niet zelf kan bedenken. Omdat hij heel laconiek (ik bedoel: niet afwerend of beledigd) reageerde op jouw idee of hij niet ook eens aan de verjaardag van jouw kinderen kon denken, lijkt hij mij iemand die dit niet zelf kan verzinnen, maar het niet erg vindt als een ander hem vertelt hoe hij het moet doen. " -Dat is helemaal waar, het is soms net een jukebox waar je een muntje in stopt en er komt een liedje uit, maar uit zichzelf gaat ie niet spelen.
Jullie hebben gelijk, ook Manda en Pelle, gewoon rechtstreeks tegen hem zeggen wat de bedoeling is. Dat zal ook wel gaan, (we hebben tenslotte al het een en ander gezegd) al komen er altijd situaties die je niet van te voren kan verzinnen. Ik vroeg me alleen af wat zo iemand hiermee nou eigenlijk probeert te zeggen/bereiken, wat gaat er in zijn hoofd om als hij steeds die extra cadeautje voor eigen zoon koopt? Is het misschien ook een beetje een mannending? Of een gescheiden mannending? En het ontbreekt zwager volgens mij aan zelfreflectie om daar eerlijk antwoord op te geven. Nou ja, ik bekijk het van afstand en verbaas me erover..

Ach

Ik denk dan gewoon dat zwager niet helemaal weet hoe het hoort naar jullie toe maar ook naar zoon toe. Zo onbehouwen als hij is in deze situatie, zo is hij ook naar zijn zoon toe. En zoon heeft daar meer mee te maken. Misschien loopt zwager met een schuldgevoel rond naar zoon toe en 'lost' hij dit zo op. Ik zou het feit dat zwager geen of nauwelijks iets meeneemt voor jouw zonen en dit niet tegelijk noemen (en mogelijk door elkaar halen). Ik zou zelf daarom liever een geïnteresseerde, open vraag stellen ipv 'even duidelijk doen'.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.