Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tango

Tango

11-03-2010 om 22:19

Nog een zwemlesvraag

Ik wilde eerst aansluiten op het bovenstaande zwemlesdraadje omdat het daarbij wel aansluit, maar start toch maar even een nieuwe draad.
Tangozoon zit sinds 2(!) lessen op intensief-zwemmen. Zwemmen in kleine groepjes voor kinderen met een beperking (lichamelijk of verstandelijk). Dit i.v.m. zijn sensorische integratie probleem. Tijdens de reguliere zwemles was hij voortdurend afgeleid door water in zijn oren, neus e.d. Op de rug drijven deed hij gewoon niet en ook niet zijn hoofd onder water. Hij zat toen inmiddels al een half jaar op les.
Bij het intensief-zwemmen op zich heb ik een goed gevoel en hij zelf ook. Hij vindt het prettiger in de kleine groep. Ook heeft hij al veel meer laten zien dan hij voorheen deed. Het enige probleem, en dat zit me toch wel dwars, is dat het niet lijkt te klikken tussen Tangozoon en de zweminstructeur. Ik snap dit ook wel, het is een man die aan de ene kant best een harde aanpak heeft: niet huilen, gewoon meedoen. Aan de andere kant maakt hij grapjes die Tangozoon niet lijkt te begrijpen. Bijv. vorige week had Tangozoon zijn teen gestoten. Zwemmeester vroeg of hij zijn teen eraf moest halen. Tangozoon huilde hier alleen maar harder door.
Omdat Tangozoon in een al bestaand groepje is ingestapt, moest hij deze week ook meteen al naar het diepe. Dit bad is veel kouder en Tangozoon een enorme koukleum. Hij moest er zo in een keer inspringen, drama natuurlijk. Volgende week starten ze in het diepe. Ik ben nu gewoon erg bang dat de zwemles op deze manier toch weer een drama gaat worden terwijl ik zo gehoopt had dat dit de oplossing zou zijn. Wat zouden jullie doen? Het nog even aankijken of toch bespreken met de coordinator?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
100%mama

100%mama

12-03-2010 om 14:02

Pffff

van het ene in het ander voor Tangozoon!

Ik ben "van het bespreken". Echter vraag ik mij af wat je zou willen bespreken. Ik kan mij indenken dat je het in ieder geval wil bespreken dat zwemmeester zeker bij deze groepen zijn "harde methode" zal moeten laten gaan. Ik denk in zijn geheel dat deze methode niet aanslaat. Het grapjes probleem is moeilijker, de meester IS zo, Tangozoon NIET, tja. Ik denk dat je dat niet kan veranderen. Je zou het kunnen vertellen zodat er rekening mee gehouden kan worden, maar of dat dan ook gebeurt? Het koude water.....ook hier denk ik dat je niet veel bereik hebt. Tangozoon zit op zwemles, water is koud, wat zou je daar mee willen? Wat ik wel zou aankaarten is dat Tangozoon dus blijkbaar wat meer begeleiding nodig heeft in het diepe. Zo erin terwijl Tangozoon dit absoluut drama vind en dan toch moeten vind ik een verkeerde aanpak. Zo kweek je denk ik idd meer angst. Probeer ook oplossingen zelf aan te dragen, ik heb hier met de coordinator destijds het zo gedaan dat zij alleen maar hoefde te luisteren, ik d eoplossing aanbracht en zij het alleen maar hoefde uit te voeren. Werkte perfect!

Heel veel succes en sterkte voor kleine Tangoman....het is niet niks hoor!

Asa Torell

Asa Torell

12-03-2010 om 20:31

Tango

Vreemd, ik zou toch verwachten dat zo'n intensief-instructeur speciaal goed is met kinderen die het eng of naar vinden. Blijkbaar dus niet. En zulke grapjes... die komen bij die leeftijd toch totaal niet goed aan! Hier maakt man ze ook wel eens tegen zoon en inderdaad, garant voor drama. Ze snappen ironie gewoon nog niet op die leeftijd.
Ik weet niet of je denkt dat Tangozoon nog aan zoiets kan wennen, voorzover ik hem 'ken' van je draadjes lijkt het me van niet. Zou er een mogelijkheid zijn voor dezelfde les bij een andere instructeur? Dan zou ik daarop inzetten.

Tango

Tango

12-03-2010 om 22:30

Asa

Daar ging ik dus ook vanuit dat zo'n instructeur dat doet. Ik kende deze instructeur al wel van Tangodochter en vond het altijd wel een geschikte man, maar niet hiervoor dus. Ik heb ook niet het idee dat de andere twee kinderen in het groepje het erg prettig vinden, maar zij reageren minder heftig op zijn grapjes.
Inderdaad ben ik bang dat Tangozoon er niet aan gaat wennen aan deze benadering en dat het alleen maar averechts gaat werken. En dat terwijl ik echt het idee had dat dit het helemaal is voor hem. Ik ga maandag toch maar eens even bellen. Dit was ook afgesproken met de coordinator, dat ik zou bellen als het niet ging in dit groepje. Ze bedoelde toen alleen meer de combinatie met de 2 andere kinderen, dat is echter nu het probleem niet. Op termijn zou hij naar een andere dag en tijdstip gaan, ik hoop dat dit nu versneld kan en dan bij een andere instructeur natuurlijk. Hij zit nu op woensdagmiddag om 17.30 u. Ook te laat voor hem merk is, hij is gewoon moe en kan dit er dan helemaal niet meer bij hebben. Veel dank voor het meeleven, ook voor 100 % mama.

toja

toja

13-03-2010 om 11:37

Tango

hoi, ik zou dit zeker bespreken. Het is een zwemles speciaal voor kinderen met een beperking en dan vind ik dat het moet aansluiten bij je zoontje.
Mijn zoon heeft ook een s.i-stoornis (naast autisme); dus ik herken wel het een en ander. Hij was ook altijd kapot aan het einde van de dag. En dan nog zwemles is heel vermoeiend. Hij kan dan ook veel gevoeliger reageren. (Die teen eraf zou mijn zoon ook letterlijk genomen hebben..Arm kind)
Wij hebben het gered met de reguliere zwemlessen (gestart met 6 jaar) en mijn man heeft regelmatig aan de bel getrokken. Ik weet wel dat er in het revalidatiecentrum waar hij toen was voor zijn s.i-stoornis ook zwemlessen gegeven werden. 1 bad; constante temperatuur en bijna individueel. Misschien is niet eens zo'n koukleum, maar ervaart hij het koude water heel anders. Mijn zoon kan bevoorbeeld niet tegen heet/warm water en doucht lauw.

vlinder72

vlinder72

14-03-2010 om 11:30

Oei

wat vervelend. Je mag inderdaad verwachten dat de zwemleraar zijn reacties aanpast aan het kind. Onze kinderen volgen privé zwemles. Onze oudste kreeg met gewone zwemlessen de schoolslag absoluut niet onder de knie en op schreeuwen reageert hij erg slecht. Zijn privé zwemleraar is erg streng en kan ook behoorlijk tekeer gaan tegen kinderen. Maar dat heeft hij bij onze zoon nooit gedaan. Hij is nooit tegen hem uitgevallen en nooit boos geworden. Hij heeft uiteindelijk zijn A, B en C gehaald. Zoon twee lest nu ook bij hem. Op hem werd hij vorige week wel boos. En terecht. Hij had hem al een paar keer gewaarschuwd dat hij zijn benen lang moest doen maar hij deed het niet. Hij werd dus een beetje boos. Ik heb later nog tegen de zwemleraar gezegd dat hij dat nooit had kunnen doen bij onze oudste maar bij nummer twee maakt het niets uit. Hij luistert daarna juist wel. Hij erkende dat. Ik ben dus van mening dat zo'n zwemleraar zijn gedrag moet kunnen aanpassen aan het kind. Kan hij dat niet dan is hij niet geschikt voor een intensieve cursus. Maar misschien kende hij je zoontje nog niet zo goed en was het een vergissing. Hoe is de laatste zwemles gegaan?

Christientje

Christientje

14-03-2010 om 22:51

Vreemd

Mijn zoontje zit ook op speciale zwemles en dit soort opmerkingen zou ook hij absoluut niet begrijpen. Ik heb het ook meegemaakt, dat hij een badjuf had die absoluut niet wist hoe ze om moest gaan met kinderen met een beperking zoals autisme. Ze maakte grapjes die de kinderen niet begrepen, was absoluut niet duidelijk en mijn zoontje ging met steeds meer tegenzin naar zwemles. Ik heb het even aangekeken, een paar lessen en toen mijn beklag gedaan. Ik had namelijk vantevoren aangegeven dat mijn zoon autisme heeft en toen gaven zij aan dat dit speciale zwemlessen waren oa voor kinderen met autisme. Ik verwacht niet dat de badmeesters en -juffen alle opleidingen hebben maar ik verwacht wel dat ze zich een beetje inleven in hetgeen autisme eigenlijk inhoudt, en dus dat zij duidelijkheid bieden tijdens dit soort zwemuurtjes. Mijn beklag heeft geholpen overigens !

Wat betreft de kou; ik heb voor mijn zoontje een surfpak gekocht (met korte mouwen en korte pijpen) en dit is een flink stuk warmer. Het is ook echt koud, het water is net niet warm en net niet koud, en dan telkens het wachten op de kant... ik zie al die kinderen klappertanden. De badmeester stelde toen voor om een surfpak aan te schaffen. Ideaal !

Christientje

Tango

Tango

15-03-2010 om 16:03

Christientje

Dat van het surfpak vind ik wel een goeie. Ik ga daar eens naar kijken. Waar heb je hem voor jouw zoontje gekocht?
Tangozoon is niet autistisch, maar de klik met de zweminstructeur is er gewoon helemaal niet en omdat hij w.s. langdurig bij deze persoon les krijgt, gaat dat niet werken. Een minder harde aanpak, geen rare grapjes en meer complimenten zou beter zijn en is ook wat we een beetje verwacht hadden.
Ik heb vanmiddag met het zwembad gebeld en zal vandaag of morgen teruggebeld worden door de coordinator. Ben benieuwd.

Tango

Tango

15-03-2010 om 16:07

Vlinder

Mijn verhaal was misschien een beetje verwarrend, want Tangozoon had inmiddels al de tweede les gehad. De tweede les was eigenlijk nog erger dan de eerste omdat Tangozoon toen dus in het diepe moest (de eerste les nog niet), erg moe was en daardoor dus nog meer huilde. De instructeur werd boos omdat hij huilde; hij moest niet zo vervelend doen. Tangozoon vroeg op een gegeven moment echt huilend aan me of hij naar huis mocht. Met die reden zie ik dus al erg op tegen de volgende les. Ik heb overwogen mijn man te laten gaan met hem, maar die ziet het ook niet zitten, dus ga ik het gewoon aangeven dat het zo niet gaat lukken.

Tango

Tango

16-03-2010 om 21:47

Gemeld

Gisteren heb ik de coordinator gesproken. Ik begon eigenlijk al weer flink te twijfelen: moeten we het niet toch nog aankijken, zit ik nou niet te zeuren. Zij vond het echter heel terecht dat ik belde. Ze had alleen niet zo gauw een ander groepje voor hem, wel op onmogelijke tijdstippen (dat ik werk of zaterdag ochtend 7.30 u.). We hebben nu afgesproken dat we even wachten tot er op de vrijdagmiddag een plekje vrij komt. Dit zal w.s. enkele weken duren, want dan gaan er wat kinderen afzwemmen en kan daar een heel nieuw groepje met een andere meester starten. Ik ben wel opgelucht, even rust nu. Tangozoon vond het ook helemaal prima. Intussen gaan we gewoon maar regelmatig zelf met hem zwemmen, zodat hij er wel een beetje aan gewend blijft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.